springrem
hej:) letar efter springrem till min shettis:) undrar om någon har en som som ej används? mvh sofie

Har sett dom som använder en cykeldäcks-slang som springrem, kanske ett alternativ? :)

#1 det är inte tillåtet.
#2 varför är inte det tillåtet? jag har kört mina shettisar med det i 3 år och aldrig blivit tillsagt. kört på många olika banor :O
vart kan man få tag på ett?

#2 Det blev nya regler 2008 som innebär att en springrem måste vara fabrikstillverkad. Om gummiring används får inte elasticiteten vara mer än 5 cm.
Utrustningsbestämmelser för ponnytravet finns på följande länk: http://www.sptf.nu/dokument/utrbest2008.pdf
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#4 Jag köpte vårat på Färjestad, men finns nog på de flesta travshoppar. Annars kan dom säkert ta hem.
Jerker Klang,
vad kosta det där?

#7 Tror vi betalade runt 400:-, men är inte helt säker….
Jerker Klang,

http://ponnytravprylar.e-butiken.se där finns springrem
ok

Får man fråga varför hjulskydden måste vara ofärgade?
#11 frågar du mej?

#11 frågar den som vet ;)

11# måste dom vara det? :O
#11 och alla andra. Vad jag fick höra då detta blev till regel var att de inte bara skulle vara enfärgade utan också genomskinliga. Därför var det till en början med lite tveksamt om rökfärgade skulle godkännas. Nu är dessa godkända efter lite diskussioner. Annledninngen till att de skulle vara enfärgade var att man i andra länder (främst USA) hade så otroligt mönstrade hjulkydd att det sas vara förvirrande (för vem fick man inte veta) Att de skulle vara genomskinliga var för att man skulle kunna se ekrarna (och varför man ska kunna göra det fick vi inte heller veta).
Springrem hos Börjes kostar 85 kr

#15 okej.
Men vinröd-färgade då?

Vi köpte en kort springrem i nylon, sån som man fäster i förbygel på storhäst till våran shettis, den kostade 159kr och kommer från Finn Tack.
#17 okey
#16 Skulle inte tro det men kolla med SPTF för säkerhets skull.

Man upphör aldrig att förvånas… varför fabrikstillverkad? Jag får alltså inte använda en springrem som är tillverkad av en sadelmakare (om han inte har en fabrik alltså). Däremot står det inget om att selen eller vagnen aller annan viktig utrustning skall vara fabrikstillverkad, eller har jag missat det. Jag kan alltså lungt fortsätta tillverka selar och annan utrustning till mina hästar, men om jag behöver en springrem måste jag köpa en som är tillverkad på fabrik.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#20 Ja visst blir man förvånad. En springrem känns ju inte som den ur säkerhetssynpunkt mest kritiska utrustningsdetaljen. Tror iof det är cyckelslangsvarianten man vill ha bort, men sättet att skriva det på i reglerna är synnerligen korkad…….
Jerker Klang,
#17 hur stor vad ungefär springremmen där i från?

så man får inte ha mörka hjulskydd?

#29 dom måste vara genomskinliga, rökfärgade är dock godkända precis som #15 skriver….
Jerker Klang,

#24 vinröda då? sånna som man köper hos royal? ;)
www.royalhastsport.se

#22 Om du menar längden på den så är den inte lång alls, skulle inte kunna ha den på mitt russ och jag skulle bli förvånad om den är för lång för någon shettis.

hej! jag har en springrem som är knappt använd och i riktigt bra skick. har även massa annat till salu, sadel, knäkappor,norgrimma, spärrgrimma säkerhetsväst. osv. hör av er om intresserad!
får man ha så? #28?
#28 #29
Inte om du läser inlägg 5
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Helt j*vla värdelös om man ska behöva köpa nya hjulskydd bara för att dem ska vara genomskinliga. Kan inte någon komma med en vettig förklaring till varför man ska behöva slänga ut pengar för att byta ut sina svarta hjulskydd mot ett par genomskinliga?
Först bestämmer man att hjulskydd är ett måste och sen helt plötsligt måste dem vara genomskinliga, kunde inte det ha blivit bestämmt när det blev tvång på hjulskydd?
Trött är vad man blir.

#31 Jag tror att det har varit så från början, men är inte säker.
Men det är väl så att de måsta vara transparenta, men inte ofärgade? Det är ju en viss skillnad. Jag har ju färgade hjulskydd, men man kan ju se ekrarna igenom så då borde de ju funka tycker man.
då ska det ju vara samma som i varmblod å kallblodsloppen om det nu ska vara ofärgade i ponnyloppen

#32 Förut har det varit sagt att man fått ha svarta/mörka vad jag vet iaf. Då har det stått svart t.o.m att den färgen var godkänd. Men nu verkar det ändå att dem har ändrat så. isf borde dem skriva mer utförligt för ofärgat för mig är verkligen genomskinligt som glas.

Ang hjulskydden så skall de vara transparanta så att ekrarna syns om ekerhjul används. Dvs röktonade och mörkatransparanta är helt ok. Helt svarta/mörka har aldrig varit godkända på ekerhjul
Det är alltså skillnad på dessa som är godkända på ekerhjul http://www.alisfoto.se/arkiv/ponnyboden080706www/pages/_ALI1734.html
och dessa som inte är tillåtna på ekerhjul
http://en.ce.cn/World/pic-news/200701/15/t20070115_10090903.shtml

#35 jaha, tack för svaret! :D

#35 okej, tack för det :)
Ekerskydden ska vara genomskinliga för att ekipagekontrollanten ska kunna se att det är godkänd genomgående bult i hjulet och att ekrarna är hela.
Sen finns det tonade, och dom är godkända. Så länge inte färgen är heltäckande.
/Hasse

#38 Att se om bulten är genomgående ser du inte på navet så det är inte anleddningen, däremot är det korrekt att en anledning är att man enkelt skall kunna se att alla ekrar är intakta utan att behöva ta av hjulskyddet.
Jerker Klang,
#39 Det syns iaf om det är ett cykelhjul. Och det är inte tillåtet.
/Hasse

#40 Det som inte är tillåtet är att ha ett gaffelfäste, har inget med hjulet i sig att göra. Även ett cyckelhjul har en genomgående bult vilket alla vet som bytt lager på ett cyckelhjul, bulten är dock inte enkelt utdragsbar vilket försvårar en montering på ett fäste som inte är av gaffeltyp. Lite hårklyveri iof, men sådant kan ju oxå vara kul ibland 
Jerker Klang,
Denna tråden skapades om springrem………..
Visst är det märkligt att en springrem skall ha en viss "gummisträckeffekt", men ett uppcheck kan vara helt stumt???
Alla år som jag hållit på med häst så har man lärt sej att unghästar skall jobbas framåt/nedåt för att de skall stärka sin ryggmuskulatur så att de blir starka o hållbara lääänge….
För att placera unghästen (o ibland även äldre) använder man springrem för nedåtkorrigering. Här behövs enligt regelverket gummiring i lädret…..
Uppcheck, ju högre du checkar desto mer sänks ryggmuskulaturen hos hästen som man man ju vill skall vara hög o stark, här behövs ingen gummiring……!!!??? Regelverket säger ok till stum uppcheck, här behövs således ingen gummiring.
Har ni sen tänkt på en annan sak???
En riden häst bär sin ryttare med sin ryggmuskulatur…
Tänk er monte´med uppcheck………ryggmuskulaturen hos hästen sänks i och med uppcheck (det var ju den muskelaturen som hästen skulle bära ryttaren med ) …………..vad skall nu hästen bära ryttarns vikt med???
jag har en springrem tillsalu som jag haft på min shettis
svar på #28 nej man får inte ha så det måste vara ett läderstopp i gummiringen. och bara för att man aldrig har åkt "fast" innebär det inte att allt är tillåtet.
#43 hur mkt ska du ha för den`?
60 kr hade jag tänkt
gå in på http://www.freewebs.com/fidde1992_annons/index.htm för bilder