Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 682 ggr
dijete
0

Häst

Jag visste inte riktigt var någonstans jag skulle sätta detta inlägget.. Så jag sätter det här på Ponnytrav eftersom det inte finns ''ett hästforum'' vad jag vet..

Situationen är såhär; Jag har en Shettis som har en gammal karriär som travare. Men jag är lång så att jag kan inte rida denna häst längre. Jag kör honom så fort han har lust att åka ut på lite äventyr med sin Sulky. Men jag är väldigt ridintresserad, Har ridit väldigt många shettisar under mina 13 år varav 7 år på ridskola, 3 år med min shettis&grannarnas hästar. Många säger såhär; Vilken bra ryttare du är, Du får verkligen kontroll över honom osv.. Men ingen tror att jag kan rida i min familj. förutom min snälla morfar. Mamma&Storebror vill att jag ska gå på ridskola,mormor också.. Men jag har ridit många stora hästar,unghästar,osv och dom har sett mig rida dom men dom envisas fortfarande att jag ska gå på Ridhus. Jag vill verkligen inte det för jag vet att jag bara skulle sucka hela tiden för jag kan det mesta. Jag kan dock tänka mig att ha en häst att rida och träna för någon.. Vad vill jag då få ut av detta? Jag behöver verkligen rida, Är helt galen, Familjen har lovat mig en storhäst,Men det händer inte. Jag har alla förutsättningar. Eget stall på mina morföräldrarstomt (vi bor grannar med dom),Nära till bonden med hö. osv…

Dom säger; Du måste rida mer, En tjej som ridit i tre år har fått en stor häst medans jag har ridit i 10 år.. inte har fått någon ''riktig häst''

Så hur ska jag övertala dom att få en större häst?
Jag har fått tillstånd att hyra mammaskusins fina häst Klippton,But it's straight no's outhere!

**Så snälla kom med tips!!

**Med vänliga hälsningar; Isabelle

divansson
0

Medryttare eller Fodervärd? Känner en som va i samma situation som dig ungefär, hon skaffade medryttarhäst och rider privatlektioner 1-2ggr/vecka och sedan dess ha rhon blivit myyycket bättre ryttare och har en helt annan kontakt med hästen än hon hade med ridskolahästarna.  Enligt mig och mina "ridkompisar" så lär man sig MYCKET mer av att ha en egen häst/liknande än att ha en ridskolehäst att rida på. Sen det egna ansvaret, men det vet du väl eftersom du redan har häst :)  Det är en HELT annan sak att ha foderhäst/medryttarhäst/egen än att gå på ridskola, de hästarna brukar ju gå över i galopp bara man säger det o.s.v.  ;)

Men jag förstår att det är drygt, har det på ett liknande sätt jag också, fast med trav och inte ridning..

dijete
0

Jag har haft väldigt många medryttarhästar, Men nu är alla upptagna av andra, För att jag skulle börja rida en annan häst men den såldes. Menar mest att få en häst, Alltså övertala dom typ..

Tack för att du svarade

giffan
0

Svårt det fär med hur man övertalar föräldrar. Men mitt förslag är att ridläraren du ridit för kan prata med dina föräldrar och tala om att du rider så pass bra att du kan klara en egen häst. Sen är det ju egentligen inte rid kunskapen som avgör om man kan ha egen häst, utan häst kunskaperna. Man kan ju köpa sig en ur snäll häst som vem som helst kan klara att rida, men den ska skötas varje dag, och veterinären kostar oavsett hur snäll hästen är. Kan ju vara sånt som dina föräldrar inte är berädd att betala för.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Karsk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har själv varit i samma sits en gång. men jag hade sköthästar och fick ha en översommaren. sen märkte mamma att jag kunde ta hand om en engen häst och att jag var duktig, men hon tyckte inte jag skulle ha en häst som att det var så dyrt.

Men då sa jag att jag skulle sluta med hästar och jag slutade på ridskola efter det. Men mamma och mormor såg hur illa jag mådde så det köpte en häst till mig..

Jag tycker du ska sätta dig ner och prata med dina föräldrar. Berätta exakt hur du känner och så. då kanske de förstår dig bättre