Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: hästhälsa
Läst 1015 ggr
Mixie
0

Hjälp med hovslagare!

Jag har min häst ute i vallentuna och behöver få ut en hovslagare, någon som kan rekommendera någon duktig då det nu börjar bli panik, och helst inte någon 1500:- kroners som alla stooorhästmänniskor använder härute? =)

//Mickan

MarcusJohansson
0

Det bästa är till syen om sist att lära sig sko själv. Jag hadde turen att få hjälp med det och skor själv nu. Tror att jag sparat 7000 kr så långt i år.

MagganS-B
0

# 1 Tänk om alla följer din uppmaning, hur många sömstuckna och felverkade ponnyer skulle vi se då? Det finns alltid nån skokunnig travtränare som kan hjälpa till, det gäller att ha kontakter. Men försök inte att sko själv om du inte har nån som helst utbildning!

GranoStall
0

Jag ska åt det hållet och jobba på fredag, om det fortfarande är aktuellt så hör av dig, annars kanske jag kan ge lite tips på hovslagare åt det hållet.

//Cecilia

Ps. Är utbildad. Ds.

# 1. Knappt värt att kommentera. Bra skrivet Maggan.

Karsk
0

Ja man måste kunna sko om man ska göra det själv.. Jag tycker att man kan byta skor utan att vara utbildad, men då ska man kunna det också. men jag skulle aldrig låta någon sko mina hästar som bara har lärt sig själv..

MartinaFrick
0

#2 och 3. Det jag tror Marcus menade är att om man har tid/intresse så är det kanon att verkligen LÄRA sig att sko själv. Klart fan man inte ska börja sko en häst om man inte kan. Jag gör det inte till exempel… Det sköna med att kunna själv är att man kan göra det när man vill och slipper anpassa sig till hovslagaren. Våra hästar skos av atingen Marcus eller Rolf, som vi står hos, och det är känns bra.

MagganS-B
0

# 5 Men som din käre sambo skrev så kunde det tolkas som att bara man hade sett hur det gick till så kunde man sko…..

Ni ska veta att jag hållit på med russ och ponnytrav i mer än 40 år, otaliga hästar och russ har blivit skodda här och jag har alltid varit med, men det enda jag vågar mig på är att sömma om och att slå på tappskor!

MarcusJohansson
0

#6 Jag tycker personligen att det är svårt att missförstå ordföljden "att LÄRA sig sko själv"

Jag tycker inte om tonen i ditt inlägg och du vet fan inte hur mina hästar ser ut i hovarna så kom inte med påståenden om att jag skulle missköta hovvården!  Det är min åsikt att det är en stor fördel att kunna se om hovarna själv. Till stor del om inget annat!

För övriga intresserade kan jag meddela att jag har för avsikt att ansöka till hovslagarutbildningen såfort jag får ekonomisk möjlighet att sätta mig på skolbänken för att starta eget vart det lider. 

Nu var det sagt.