FRI handicap
Vad tycker ni om sådana proppar.. Förstår alla hur de fungerar, tycker ni det är bra eller inte, motivera gärna..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
jag skulle tro att vi är för ovana vid detta förfarande och det som känns ovant tycker man inte riktigt om…
jag tycker det är en intressant variant, men det förutsätter att det finns någon som är kunnig nog att handicapa hästarna till rätt distanser.
Det var bra, fram till förbundsstämman….
Då togs ju beslutet om att man får byta kusk hur man vill om det inte är totolopp.
Det innebär att om jag anmäler ut min häst med en orutinerad kusk, så distanseras hästen efter dom villkoren. MEN när loppet ska köras så byter jag, och sätter upp mig själv. Kul för mig, men inte för andra. Då har ju förutsättningarna förändrats totalt.
Annars så tycker jag fri handicap är det bästa som finns. För då kan man starta där man hör hemma. Om det är svårt att avgöra vilken distans hästarna ska stå på, kan ju handicapern kolla in de 5 senaste starterna, och ta ett medelvärde.
En fri handikapp kan skrivas ut på många sätt. Ett är att använda fri handikapp som en variant av det rättvisaste handikappsättet vi någonsin har haft inom ponnytravet, rekordhandikapp med gottgörelse.
Ett exempel.
Kategori B
Prop. 1. För alla. Grundlag 2.00,0, fri handikapp.
Här förutsätts att "den tänkande handikappern" placerar hästen på den distans som passar med tanke på hästens senaste prestationer.
#2 Dom som vill dribbla med byte av kuskar - låt dom hålla på. Det är marginellt - men vi kollar förstås in vilka kuskar som sitter bakom hästarna i dagens första försök till Sverige-loppet på Bergsåker. Kan det bli ett kuskbyte på någon av hästarna?
Vi avvaktar fortsättningen i nästa nummer…

Man kan väl aldrig hamna på en volt i ett lopp med grundlag så att man står under sitt personliga rekord?
#4 Jo i Fri HCP kan det bli så. Om man har en häst med rekord 2.10 och handicapern har sett hästen och vet att den kan 2.05 då kan han/hon sätta hästen efter 2.05. Man handicapas ju efter en tilltänkt prestation.

#5 Va? Det kan dem väl inte göra. Vad sjukt…Vaddå sett? Det är stor skillnad om de spinger under sitt rekord några 100m ensamma i värmning/snabbjobb än ett helt lopp på 2140m.
Det kan hända, även om det är sällan. Men det kan ju tex bero på att du sätter upp en mer rutinerad kusk. Som kan köra hästen fortare.
Bedömningen görs ju på häst o kusk dagsform. 

#7 Så om man anmäler ut sin häst helt som vanligt, samma tränare/kusk, och den har enbart 1:or och 2:or i raden kommer den då stå under sitt rekord? Maija hade tänkt anmäla ut Ravelli insprängt på jägers fri handikapp grundlag 2.00. Kanske bäst att strunta i det då..
Egentligen tycker jag inte man ska kunna distansera en häst under sitt rekord, det är ju bara tränaren som vet om hästen kan gå snabbare. Omöjligt för dem som skriver ihop loppet att veta.

Man kan ju lika gärna anmäla och se, anmäler du till ett frihandicapslopp så kommer ju startlistan ut tidigare och då kan man välja om man vill vara med eller inte, dvs. om man tycker att handicapern inte har satt ens häst på en rättvis plats kan man strunta i att starta.
Fri handicap är väll först och främst tänkt till de hästar som inte gått sitt rekord på en tid… Så en häst som går sitt rekord, eller nyligen sänkt sitt rekord är inte speciellt gynnad av att det är fri handicap.
Och som sagt, man har ju faktiskt en chans att ta bort sin häst och kan då anmäla till något annat lopp om man vill.
~ Anneli ~
Jag har då aldrig sett att någon har fått mer tillägg än dom skulle haft med rek.hcp. Däremot att hästar har fått mindre tillägg pga dagsformen eller orutinerad kusk.
#11 Jag har sett det i ett Kat A lopp där två hästarv ar distanserade under sitt rekord då de hade ett par segrar i raden var och uppenbarligen trodde handicapern att de var mogna att sänka ytterliggare lite.

Men det borde väll stå med i proppen om de gör p¨å det viset så att de bestämmer själv hur fort de sett ponnyn gå..hehe lr nå..det borde ju stå med att de kan göra så.. JU
Annars tkr ja det är bra o roligt med sånna t.ex. "Monté kat.B Fri Handicap, långsammast häst förtur, utgångstid efter långsammast ponny" till exempel…eller nå..
#13 Fri handicap betyder just att det är fritt att handicapa hur man vill. Det är ju hela poängen. 
#8 Om jag vore handicaper i det loppet du nämner skulle jag handikappa Ernst Ravelli på 1.56,0, grundat på hans tre starter i år (1.56,9, 1.57,7 och 1.54,4).

#14 aaa okej ;) Men jag har sett sånna exempel som ja visade att det har stått fri handicap o utgångstid från den långsammaste t.ex….
skulle aldrig anmäla om det inte stog med att de kan göra så…:P:P
#16 Är det så flera tänker? Då förstår jag att det inte blir så många sådana lopp… Jag tror att det skulle kunna bli riktigt bra med den typen av lopp om flera bara vågade anmäla…
~ Anneli ~

inte vet jaa;)
#2 Jag trodde det var en barn och ungdomssport där du körde för ditt eget intresse, samt att du själv ska utvecklas som kusk.
Måste du anmäla ut i fri handicap med annan kusk och sedan byta som du skriver tror jag du inte kommer att bli en bättre kusk själv.
Anser du det bättre att om ditt eget barn blir sjuk eller gör illa sig, men vill ändå att hästarna ska starta i det anmälda loppet (många barn / ungdomar) lägger ner mycket tid på sina hästar) Han/hon tycker hästarna känns fina. Du får inte sätta upp en kusk som du känner igen utan får en helt okänd kusk tilldelad av måldomaren. Är detta bättre?????
Ser man sedan över hela landet i denna fråga så hanterar måldomarna detta totalt olika, anser du detta korrekt??
I tävlingsreglementet för kusk byta står följande: "Hänsyn till gällande begränsningar i rätten att köra/rida lopp skall dock göras" Detta kan tolkas på många vis, men det är väl ändå skillnad mellan V75 och ponnytrav.
Hur du än vänder och vrider kommer rumpan att sitta bak, d.v.s. att det kommer alltid att finnas kryphål i reglemente som man kan uynyttja, precis som du funderat på, det får vi nog leva med.
Sedan vill jag önska dig lycka till under tävlingssäsongen 2007 och hoppas att du kan anmäla till fri handicap med dig själv uppsatt i anmälan som kusk.
Trevlig sommar!

Dåligt.. tycker ja..
#19 vad jag gör eller inte gör, vill eller inte vill hör inte hit.
Det är möjligheten att byta efter handicapningen som är bedrövligt. Det kan ju skilja massor på hur hästen springer om ex. stora syster/bror kör istället. Är det bra och rättvist tycker du?
När startlistorna är gjorda i lopp med fri hcp borde man inte få göra några ändringar. Då blir det jätte bra tycker jag.
#20 Vad är det som du tycker är dåligt?

#21 fri handicap
Å ja som tycker fri hcp är jättebra 
Då kan ju verkligen hästarna starta på dagsformen.
Önskar det fanns fler sådana lopp.

Jag tycker att det är TOPPEN! Mitt sto fick någon knäpp förra året och brassade ner sig på 2.02 i auto, och nu kan hon inte komma i närheten av det och då är fri hcp bra så hon slipper handicappas efter omöjliga 02.
Precis så ska man tänka för att fri handicap ska fungera!!!!
~ Anneli ~

Ja men om de utgår från de senaste 5 starterna på sin ponny o får stå efter det ex då är det ju jättebra förstås.!!
Men det är INTE bra tkr jag om de blir så som #5 skrev att de bara har"sett" ponnyn kunna gå typ 5 sek snabbare än REkordet..dt är konstigt att de kan handikappas efter det då..;)
Det är nog ytterst ovanligt att man blir handicapad efter något sådant. Normalt går man ju efter vad ponnyn har presterat senaste starterna, och vad man kan förväntas att den kan prestera nästa start med. Tanken är ju att om man har en shettis som har ett rekord på 2.45 men den går inte nu de tiderna, den ligger mera runt 3.00 så ska den få starta på den distansen den passar på.
~ Anneli ~
Fri handicap verkar jätte bra tycker jag. Återstår bara att se om det är lika bra i praktiken som i teorin.

Jag är "van det" från alla bygdetrav vi har här, och jag tycker det är bra!
När nya kuskar tar över en ponny är det inte alltid så lätt att köra på rekordet, och de kan då få 40-60m tillgodo.
Nej, hittills bara positivt för mej som tävlande. Däremot skulle jag inte vilja vara handicapern.
En fundering… skulle man inte kunna ta hjälp från klubbar låååångt från varandra… ex bergsåker handicapar till jägers el liknande, då minimerar man att man känner för många som ska vara med men att man kan ha ett hum om hur hästarna går? bara en fundering…
VI (örebro/lindesberg) Har använt oss av Ylva Lagerwall till våra fri handicap… Synd bara att så några vågade anmäla där.
~ Anneli ~
Fri handicap blir nog bra, särskilt när min lillasyster som fyller 8 nästa år ska börja köra Juppe!

Någon som kan svara på hur man typ ränknar ut.. Tror ni ett lopp som är utskrivet såhär: 2.10 fri handikapp) kan funka till min häst senaste 5 starterna (ifjol) 2.00.1 2.01.1 1.59.9 2.03.3 2.00.2 fast hennes rekord är 1.53.9 ? ( jag förstår inte riktigt)

#32 Hon borde ju stå bra på det då! För ju sämre tider dom har i raden ju bättre brukar dom stå i loppet!
#32 sara hon måste ha gjort en giltig start iår annars får hon inte starta där….
Prop 3.
Kategori B, körda av C- eller D- licensinnehavare
som fullföljt minst ett lopp sedan 16 mars.
1640 m.
**Fri handicap. Grundlag
2.10.0.
**
Om proppen är grundlag 2.10 så ska hästen kunna gå 2.10 och dessa hästar står på start oavsett tidigare rekord. Sen de hästar som går snabbare än 2.10 ställer man på tillägg. Man tar hänsyn till nya kuskar och tidigare prestationer.
Om hästen aldrig gått 2.10 så kommer den inte gynnas av att starta i detta loppet.
De hästar som gynnas är om de har tävlat tidigare med annan kusk och gått ett bra rek som den inte uppnår med nuvarande kusk, (eller av annan anledning inte går sitt rekord) men i detta fallet ska den kunna gå 2.10
#32 Din häst kan komma att få stå tillägg, men hur mycket beror helt på villka som anmäler i detta loppet. Men din häst kommer bli gynnad av att starta där.
~ Anneli ~