Tejas monzun?
Hejsan"
är det nån som har ett russ efter tejas monzun som ska eller är startad i ponnytra? isåfall tider?
han är väl inte direkt nån hingst man använder för att få travavkomma..

Och hur mycket kan du om avel? Finns deffinitivt ston som i kombination med en hingst som Tejas Monzun skulle ge ypperliga travavkommor. Bara för att en hingst inte har travmeriter behöver det inte betyda att egenskaperna och kvaliteerna inte finns.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
såklart det KAN bli bra avkommor för det! men jag är själv inte så imponerad av varken Monzuns eller helbrodern Monljus travande…..

Monzun kan jag inte svara så mycket för, men Tejas Moonljus har vi skälva hemma hoss oss. Anledningen att han inte visat framhovarna på banorna är att han aldrig är ordentligt tränad. I vinter blir första gången han är med en ordentlig Vinterträning, så låt oss se vad det ger innan dommen faller…. Svårt att bedömma en häst efter 7 starter under tre år….
Jerker Klang,
inte tiderna jag tänkte på, utan han ser inte speciellt tävlingsvillig ut, dessutom fått r…. synd, för han är väldigt fin.
annars kan jag låna honom o träna o tävla :D

#5 Snacka om saker du vet något om…..
Det fanns anledningar till det r-ett, han gjorde två starter i år enbart för att vi skulle slippa kvala, i första starten kom han 2a(utan några r). Vid starten på mantorp en vecka senare blev han grymt stressad av skrikande kuskar, är man som han då inte tränad speciellt mycket är det klart han spänner sig…. När man som kusk upptäcker att en häst blir väldigt spänd och stressad är det klart att man inte direkt kör på utan tar det ganska vackert, kan garantera att det finns löphuvud där….
Vänta och se till våren så skall du få se en hingst som går på ett helt annat sätt. Hanns travsteg är makalöst i normala fall…..
#6 Det är precis för det ändamålet vi behåller honnom :-) Från början var det enbart tänkt att han skulle gå på station i sommar. Men när vi upptäckte vilken underbar hingst det är kom vi överens med Teja att vi skulle behålla honnom.
Jerker Klang,
#5 Behöver en häst vara dålig för den fått ett R ?? det finns många bra hästar som någon gång fått ett R i raden.
Håller fullkomligt med #8. På vissa banor kan dom ge ett R även om hästen inte går orent. Hästarna har ju olika gångstilar!

Ja min Ernst Ravelli fick "r" i var och varannan start men ändå kriterie och derbytvåa:) Fast han "började" faktiskt trava lagom till derbyt iår:):):)
Annars kan "r" även vara ett teken på att en häst vill för mycket, den blir överforcerad men vill verkligen trava och istället för att galoppera blir det orent. Hade en sådan shettis, Madicken II:)

Håller med Hanna , vi har också en som kan få ett R ibland utan att det är något fel på henne , men hon vill lite för mycket i bland och då hon aldrig galopperar så blir det som Hanna säger att hon blir överfocerad. En del ponnyer har ju bara sådana vinnarskallar så de vill mer än bena hinner med eller vad man ska säga :-)
Nej, givetvis så är inte en häst dålig för att den får ett R, det var bara ett exempel och jag stryker det.
Men även om en häst inte är tränad så syns det faktiskt om det är en travtalang. Har sett monljus i hans flesta starter, och han ser inte ut att vara på hugget direkt, som de unghästar JAG har erfarenhet av, de har tyckt att det har varit kul att springa ikapp från första början….

# 13 våran bästa shettis som vi har just nu , gick bara 4 lopp som 3 åring , 9 lopp som 4 åring och jag kan tala om att jag sa om henne att jag kommer vara glad om hon går under 3 min , nu för tillfället så är hon bland de 12 bästa 5 åringarna , det är ju faktiskt unghästar som vi håller på med och en del behöver mer tid än andra på att bli färdiga och snabba travare och det måste vi som ägare , kuskar se till att de få och inte stressa fram dem .
De ska ju hålla i många år hoppas man ju..
#3 Själv tycker jag tvärt om. Är väldigt förtjust i Monljus. Tycker han är urläcker. Tror han kan lämna mycket fina avkommor, bara han får användas på "rätt" ston. Teja har ju använt honom och det finns en del unghästar efter honom som, förhoppningsvis, snart kommer ut på banan.
#13 Monzun kan jag tyvärr inte säga så mycket om, då jag inte har sett honom något. Det jag dock kan säga är att det kan komma, viljan att springa alltså. Har en shettis som gick fruktansvärt segt som treåring, men som vaknade som fyraåring och gick helt otroligt då!! I vårt fall tror jag det var kusken som var felet och absolut inte åldern, även om det kan vara trögt för unghästar ibland. Sen är väl Monzun kanske inte någon unghäst, men han kan vakna han också en dag?!
"ryttarn" När får vi se Wella på travbanan?? Eller blev hon för liten? Mamma och pappa vill se sin lilla tjej springa fooort. 
Ni får heja på Wille nästa år, för då ska han ut…

#15 Wella går kalasfint i vagn men är oerhört nervig. Dessutom är hon grymt rädd om benen så vi måste bremsa vid värkning, har inte ens försökt sko. Vi har nu betäckt henne mest för att hon skall få mogna och förhoppningsvis lugna ner sig lite. Wlla har numera stamboksnummer 4582, fick 38p på premeringen….
Tror att avkomman efter Monljus och Wella bli en kanon travare, Moonljus starka och lugna psyke ihop med Wellas explosivitet….
Ska bli kul att se Wille på banorna till sommaren, kommer ni till fastlandet och tävlar hoppas jag du mailar i god tid (Kallmar åker vi dock inte til fler gånger).
Jerker Klang,
#16 Ledsen att behöva säga det, men jag vet precis varifrån hon fått sin nervighet. Mamma Winna är PRECIS likadan och pappa Wille är inte bättre han…
Jätteroligt att höra att Wella är betäckt. Hoppas fölungen växer på sig lite mer än vad hon gjorde.
Ja, jag håller med om att det ska bli skoj att se Wille på banan, eller rättare sagt köra honom. Dock måste han skos innan jag sätter igång honom och som det ser ut just nu, så är det omöjligt att få tag i en hovslagare. Dessutom är inte Wille den roligaste att sko, då han gärna sparkar hovslagaren ur stallet. 
Heej!
jag heter Sofia.Vi har 4 hästar hemma.en ettåring som heter Chili monzun efter Tejas monzun.Hon är väldigt snäll att hålla på med.Hennes mamma heter Canelia.
Har någon bilder på Tejas Monzun eller någon av hans avkommor. det vore roligt att se.
Mvh//Sofia

#1 : Jag ska säga dig en sak. Jag tror inte själva stammen spelar sån jättestor roll. Jag tror att det är träninegn som spelar större roll, det är min mening. Visst det är inte många som använder monzun för att få en "bra" ponnytravavkomma, men man kan få fram en skaplig en. Jag har ett russto etfer monzun som går fint hemma och har fina steg. Hon tycker om att trava och springer fort om hon så vill det. Och så kanske man inte ska dömma monzun efter hur det gått på starterna,. Han har ju inte gjort så många, eller hur?
Jag tror också det spelar roll om hur fin stam hästen har längre bak.

Hejsan.. ja du har lina:P hehe.. tycker hon ser fiin ut,. men som du säger stamen spelar nog inte sån jätte stor roll.. utan det beror juh på hur den tränas och så med..

Jag tror att stammen spelar ganska stor roll eftersom dom som har bra stam kommer till dom som är framgångsrika och vet hur dom ska träna sina hästar.
De tränare som har stor framgång vill ju helst ha en ponny me bra stam och det är dom som dom kollar på i första hand.
Jag kanske överrev lite grann men så tror jag att det är ofta.
Jag tror också att stamen spelar roll, men träningen också självklart.

En ponny med bra stam kommer inte till start utan träning.
En ponny med dålig stam kommer till start med träning. Man kan väl konstatera att förutsättningarna är bättre hos en individ med bra stam.

#3 Proffset… Jag vill börja med att jämföra ditt nickname med dina åsikter. Går inte riktigt ihop!
Först vill jag säga att Monljus och Monzun inte är helbröder. De har inte samma pappa.
Monljus har aldrig blivit seriöst tränad eller tävlad. Hans rapporteringar tidigare år beror på en latent skada han hade i bakkotan. Därefter har han fått springa något lopp per år för att slippa kvala. Han har mycket kämparglädje och är väldigt pigg när man kör och rider.
Monzun har väldigt bra travstam i flera led bakom sig. Han har dock inte blivit tränad eller tävlad seriöst för att kunna visa sin kapacitet. Dock har hans helsyster Tejas Monita gjort det. Med 9 årssegrar, ett rekord på 1.50,1 och Svenskt rekord i monté har hon visat att hon har mycket bra stam och god kapacitet - med seriös träning och tävlingssattsning!
Vi på stuteri TEJA bedriver inte prestationsavel med enbart mål på ponnytrav. Vi jobbar för prestationsavel i allround! Monljus kanske inte är en stjärntravare och kommer mog inte gå under 2 minuter. Men han har underbara rörelser. Har fått 43p på utställning. Utsågs till Sveriges bästa hingst i utställningsringarna 2004. Han har tävlat i hoppning, riddressyr, trav, galopp, kördressyr, maraton och precisionskörning. Han har ett underbart temperament och kan lätt hanteras av barn. Han är ursnäll med stona och fölungarna och går mycket bra på fribetäckning.
Hur många hingstar kan du kryssa i rutorna att de klarar allt detta? Vad är viktigast? En häst som du kan göra allt med? Eller en häst om är en vilde i temperament men det travar ju ganska bra…?
Jag har en tvååring hemma efter Monljus. Han blev godkänd för avel nu i höstas. Han har kanonbra allroundstam och ganska så bra travstam. Han har underbart temperament och bra exteriör. Han ska, som första Monljus-avkomma sätta hovarna på travbanorna nästa år. Jag älskar min lilla ponny för han är så underbar i helhet och har mycket av sin fars goda egenskaper.
Döm inte en häst enbart efter stammen. Döm heller inte en häst du inte känner.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#25, jag har inte sagt att Monzun / Monljus är dåliga hingstar. Jag tycker också att båda två är väldigt vackra att titta på, och att Monljus är duktig i andra grenar än trav. Och jag vet att hästar kan bli bra i trav utan bra stam, som tex. Monita, men det är större chans med bra travstam! Med bra travstam menar jag exempelvis Vagabond, Munter eller Niklas II som pappa.
Men för mig, som är endast inriktad på travet, så tar jag mycket hellre en hingst som är vass i temperamentet och travar bra!
Alla får väl ha olika åsikter?
så granit e inget bra då..? för monitas farfar e nämligen granit.. och pappan drömprinsen har ett rekord på 02,8.. men det räknas väl inte som bra enligt er..
ska man kassera alla ponnytravare som inte är efter tex raider, skotte, vagabond osv??
Det handlar väl om vad man satsar på. JAG vill i all fall ha en högt stammad häst, jag har ju inte sagt att man inte FÅR ha någon annan häst?!
#28 Vad har du egentligen för hästar?
Som sagt man kommer ingenstans utan träning, stamen är inte allt.

Proffset. Ja självklart får man ha olika åsikter! Jag menade inte att ge dig kritik, jag ville ge dig perspektiv.
Jag håller med om att chanserna är större att lyckas med en häst som har travstam! (med rätt träning förstås)
Till #27. Proffset gav exempel på några typiska travhingstar, man kan inte nämna alla!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
jag anser inte att det handlar om stammen.. jag lånade själv en e ripadals jinnic.. travstammad, javisst.. men springa kunde hon inte för fem öre.. den klarade inte ens kvaltiden på träning!
Vissa har talang för travet o vissa inte..
Men att kritisera att vissa inte kan springa si och så fort för att dom inte har tillräckligt bra föräldrar tycker jag är ren lögn!

Bara för att en hingst själv går ruskigt fort i trav så är det inte säkert att den lämnar så speciellt snabba avkommor.
Ett sådant exempel är Ripadals Jinnic, har själv en efter honom som har rekord 2.13, ingen stjärna men han utvecklas hela tiden.
Ripadals Jinnic hade själv ett rekod på 1.44? 1.45, men har inte lämnat de allra snabbaste hästarna. Medan det finns andra hingstar som själva gått betydligt saktare men som själva har lämnar betydligt bättre travare än de snabbare hingstarna.
Stammen har en stor betydelse! Men man måste också välja rätt hingst, och inte bara titta på hur snabbt hingsten själv har gått utan det viktigaste är att se vad den har lämnat för avkommor!
Det kan räcka med att man väljer en hingst som gått hyfsat bra men har ett väldigt effektivt steg och sedan betäcker honom med ett sto som har farten i sig. vipps så kan du få en supertravare!
Monljus tycker jag att ni ska hålla tillbaka kritiken om, då han inte har någon avkomma på banan än! Han kan mycket väl lämna kanontravare i framtiden, dessutom så finns det ingenting som talar emot att han skulle kunna bli en bra travare, vissa hästar tar det längre tid för innan dem når de snabba tiderna.
Steget har han, stammen har han! jag håller tummarna för Monljus nästa år på travbanorna!
Nu var inte inlägget om skillnaden mellan trav och utställningshästar utan avkommor till Tejas Monjus. Jag tycker att man ska hålla sig till tråden istället för att kritisera fadershingstar mm….Skall det vara på det viset så kan ju "proffset" lägga in en egen tråd ang hingstar som enligt henne är "dåliga travare". För övrigt så kan jag tala om att jag är j#vligt irriterad på folk som gnäller om andra hästars travstammar då alla russ har travare i stammen exempelvis Rollo 1.58,0, Gullding 2.47,4, Peter Pan 1.52,9, Friskus 2.25,8, Prick 1.59,6, Nils Dacke 2.08,9. Dom kanske inte ligger i allra första leden men dom finns garanterat där. Enligt mig så har alla russ otroliga stammar och alla russ är släkt med varandra. Det är ren fakta bara.

Jag har en efter tejas Monljus mamman är papaya. han är ett nu. ska köras in till våren. ska bli kul o se hur han går..

#31 Det kan ha berot på träningen!? Din träning kanske inte passade den hästen och därför gick den inte fortare och sen så har ingen sagt att det BARA är stammen det beror på! Eller hur?

#25 : Lyck till nästa år med den första avkomman efter monljus som ska sätta hovarna på travbanorna nästa år. Det ska bli roligt och se:) Jag ska starta min ponny som är efter Monzun och har fina förhoppningar!

Jag vill oxå säga att Monzun har flera led bakom sig med väldigt goda travmeriter. Många i hans stam har gått fina tider. Hans helsyster har gått under 2 min, 1.50 för att vara nästan exakt. Tyvärr har inte monzun fått visa framstegen på travbanan, kanske inte fått rätt träning?
Jag älskar min ponny över allt annat i hela vida världen och därför lägger jag ner mycket tid, kärlek o träning på henne. Hon har gjort ENORMA framsteg!!! Jag tror på henne även om det inte finns supermegahyperbra stam i henne. Men men… vi får se till nästa år. Jag tänker inte sätta upp för höga krav på henne.