Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettbabbel
Läst 1696 ggr
Mille
0

Dusch

Gör en helt ovetenskaplig undersökning här, tänkte att det kunde vara kul att läsa om era hästars egenskaper.

Hur reagerar era hästar när de duschas? Gillar de att bada, att svampas eller att stå i en dusch bäst? Eller avskyr de allt vad vatten heter?

Har märkt på mina att det är väldigt olika från häst till häst, så detta kan bli kul att läsa.

Mille
0

Puss älskar att bada i sjöar osv, gärna med ett härligt sandrull efteråt, men avskyr duschar. tidigare stog hon och skakade utanför, men nu har hon vant sig och uthärdar det.

Berra älskar att bli duschad, även i ansiktet och gillar att blaska med vatten både i slang och hink.

SMS vill gärna dricka ur slangen en stund innan man får tvätta hela henne.

Bandith är bara duschad nån gång, men accepterade det. Han gillar att leka med vattenslangen och med badkaret. Badar gärna fötterna också!

equuleus
0

Equuleus tycker inte om att gå in i duschen så då får han alltid backas in. Väl inne i duschen är det inga problem men har dock inget tålamod för att stå still och njuta av duschen :) Bada har vi också testat på lite granna uppe i Hoting men han vågade sig ut nån meter sen stod han mest och tröck vid bryggan där jag satt :)

divansson
0

Vore ju olämpligt att skriva om varmbloden så jag skriver bara om ponnyn nu.  Han gillar att duscha ibland, på sommrarna gillar han det men såfort det blir lite lite kallare så nejnej, men han har aldrig tvekat på att inte gå in i en dusch som tur är :)

Därimot om han ska tvättas hemma (där vi inte har dusch) så får vi lov att stå ute och tvätta med svamp (;P).. herregud så otäälig han är, springer fram o tbx heela tiden.. asch.  :)

hannibal-roll
0

Hannibal står snällt ut med att man svampar och duschar honom. Kommer han in svettig efter ett träningspass när det är varmt tycker han tom. att det är skönt att bli avspolad, då står han och njuter med hängande underläpp och halvstängda ögon. Däremot kliver han inte ens i en vattenpöl frivilligt! Om det är riktigt varmt på sommaren brukar han dock stå med frambenen i vattenbaljan i hagen och skvätta så mycket vatten han kan, möjligen skulle han uppskatta ett bad då men hästar är inte tillåtna på stranden här på sommaren.

Calippo hatar vatten helt och innerligt! Hon står och kurar med öronen ledset slokandes när man duschar henne. I början tog det tid att ens få in henne i spolspiltan. När man ska svampa henne får man se upp och vara kvick för hon skrapar med frambenen, vandrar från sida till sida och nåde dig om du försöker svampa henne under magen eller mellan bakbenen, då piper hon och hotar (har aldrig sparkat dock så jag brukar bara skratta åt henne och göra det snabbt). Calippo undviker vattenpölar och lera, skulle aldrig ens sätta hoven i havet eller en sjö (har testat, trodde att ponnyn skulle avlida) och hatar när det regnar. Helt klart den mest vattenhatande häst jag träffat.

Så ja, dom är olika :)

Rauk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rauk står lös i duschen och njuter. Jag brukar hålla för öronen så han slipper få ner vatten. Men hemma har vi bara kallvatten så då får man skynda för det är inte så populärt. :-)

foto..Mats Hallin

Zeleno
0

Zeleno tycker inte om att gå in i duschen men väl inne i duschen står han snällt stilla :)

BodenPerre
0

mina hästar Telia och Müsli tycker om att ducha och bli svampad osv, men bada? nee de hatar dom hehe dom går till lite över magen och sen springer dom i land så de é bara å springa efter hehe ;P men båda gillar att duchas och man får ducha huvudet utan några som helst problem :)

Mandah
0

Dusty tycker om att bli duschad, det är bara när man ska in i duschen som det är lite läskigt. ;-) Han älskar att bli duschad och sen springa ut i hagen och rulla sig, ibland så gör han det i grimma & grimskaft på travet mitt ute på stallbacken, han älskar att rulla sig efter iallafall.. x) Att vara nyduschad är nog inte hans stor grej.. xD
Tino tycker inte särkillt om att duscha, men det är okej, han tycker det är lite obehagligt, förut tyckte han inte alls om det men det är mycket bättre nu, förut hatade han att gå in i duschen, lite cellskräck tror jag, men nu kommer han in iallfall. ;)
Pygmee älskar att duscha bli svampad och allt, och ska alltid dricka lite innan man ska duscha kroppen. ;)

bea28
0

Bolsan är inget fan av att stå i duschen på travet, själva vattnet är inga problem. Hon tycker att avloppet är superläskigt och trycker upp sig mot ena väggen för att slippa stå på det.. xD

Rafaela brukar inte reagera så mkt, hon blir mest lite förvånad när man måste spola henne under magen :P

MartinaFrick
0

Ja, de är verkligen olika! En av mina HATAR vatten, det går inte att duscha, bara svampa. Annars går det bra med de två äldre. En gillar att dricka ur slangen, tydligen poppis hos fler!

hannabrink
0

Min tycker att det är jätteskönt med en dusch efter ett hårt träningspass. Fast enligt henne är det bästa när man gnuggar med en handduk efteråt ;)

FridaMariedahl
0

Lucidor ÄLSKADE allt som hade med vatten att göra! Bli duschad var livets höjdpunkt, speciellt när man fick dricka ur slangen. Ju större vattenpölar desto bättre (han har aldrig tvekat inför en vattenpöl) och vattenhinken var till för att doppa HELA huvudet i! Och kräsen var han, vattnet skulle inte vara stillastående när han drack, han rörde alltid om med mulen. Han la sig i vattengraven också ett antal gånger, super skönt tyckte han. Hann aldrig bada med honom påriktigt, men jag vet att han hade älskat det!

Ifall Lucidor fått bestämma så hade han haft en pool i hagen, helt klart Cool

Snö var också underbart, när man promenerade vill han alltid undersöka plogkarmarna och ibland dök han ner i dom…. Skrattande

tindradar
0

Elma HATAR verkligen att blir duschad!;P men efter ett tag när hon känner att hon inte kan vinna så ger hon upp ,men nå skönt tycker hon inte attde är iallafall!;P

casandra
0

Moses tycker om att blir duschad, det skrubbas och gnuggas och tvättas och han bara njuter. Dock kan det ibland vara otäckt att gå in i duscharna på travbanan, men inte hemma inte. Så det är lite olika, men han älskar det.

Brian älskar det också, dock brukar han kliva runt några steg i början och sen upptäcker han hur skönt det är och då står han bara och njuter.

Plexis däremot, är livrädd för att bara spola av benen! Duschning är inte tillåtet hos honom tycker han.. Det tog mig evigheter att bara lära honom att bli lite avsvampad, det går nu, men det får inte vara mycket vatten i svampen och han står inte särskilt stilla. Men han har inga som helst problem med att springa full fart genom hagen och kasta sig rätt ut i den (i princip bottenlösa) bäcken! Ibland hoppar hela han i och upp på åkern på andra sidan, men oftast står han varje dag mitt i bäcken och äter vass, gräs mm…
Vi övar iallafall på, någon gång ska väl min snart 7åriga valack bli häst och också kunna duschas ;)

crazycattiz
0

Sunrise älskar både att bada och duscha, men tycker inte om att man duschar huvudet på henne utan vill själv stoppa näsan under vattnet :)

ErikaAndersson
0

Spirello är en rikgig sjöhäst, var som hellst där det finns vatten ska hon bada, hon storälskar det. Hon brukar köra ner halva huvudet i vattnet o sen blåsa bubblor ur näsan ;P

Pondus
0

Lilla Rinnd älskar att både duscha och bada ! om man fyller upp badkaret i hagen alldelses fullt så hoppar hon gärna i med båda frambenen och slår så att allt vatten rinner ut. Då blir det en " sjö " av vatten på marken, och de är ju så skönt att rulla sig i Skrattande hon är en riktigt skit gris ibland ! Men väldigt rolig att titta på…..

När jag var mindre red vi iväg till ett vattendrag, så att hästarna skulle få svalka sig lite på somrarna. Då la hon sig ner med mig på, och skulle rulla sig. Det blev en blöt ridtur hem. haha.

Karsk
0

Karsk älskar att både bada och duscha! Han kan nästan somna när man duschar han. Och när man badar med han ska han hela tiden rulla sig.

tindradar
0

#16 Fin bild! :D

madde89
0

både sherdil och prima tycker om att ducha, när prima kom ville hon inte bli spolad i huvudet men hon gillar det nu för hon har vant sig med det och tycker nu att det är skönt och trevligt att duscha hela sig. Jag tycker att det viktigast är att man inte bråkar på en häst som inte tycker om det utan att man tar det försiktigt. Och ofta eftersom en häst är vanedjur så vänjer de snart sig att tycka om att bli duchade!

/Skrattande

Karsk
0

Det är kul att läsa vad alla skriver :D

jessssica
0

Kruton och bosse tycker väldigt mycket om att bada i sjöar

Båda tycker också väldigt mycket om att duschas men Kruton vägrar att gå in i duschspiltor, om man väl får in han är det dock inga problem^^ "/ :P
Kruton är heller inte så förtjust i att svampas, han tycker att det är läskigt och att det kittlas när det blir smådroppar som rinner efter kroppen :P. Men när han väl känner efter, dom ggr han gör det, så tycker han att det är skönt :)

mallan-nog
0

Både Monita & Montró (framförallt Montró) är väldigt badglada… Montró badar jämt i badkaren under sommaren, som föl la hon sig i badkaret & som ettåring hoppade hon ner i familjen pool och fick dras upp av brandkåren Obestämd!(läs om det här!)

Även duscha är något båda två gillar, men att bli svampade avskyr de! Vet inte varför? Men de tycker verkligen inte om det utan bli mycket hellre duschade!

Karsk
0

#15 Cattis jag tror att Solklar också kommer tycka om att bli ren :) både mamma och pappa tyckeer ju om det :)

crazycattiz
0

#24 Ja han gillar då vattenpölarna iaf :P

Tusen
0

Fanny LEAF har vi ännu inte duschat men det ser i alla fall ut som om hon gillar vatten.Glad

Tagen på bar gärning.

Polenta
0

Polenta har varit lite fjollig ibland när hon ska in i duschen, men när hon väl står där så äre lugnt. Dock i början står hon och skrapar med hovarna, ser inte så värst glad ut, men sedan finner hon sig i att stå där :)

Vad gäller badning i sjö och hav så får jag offra mig i att gå i först, men hon traskar på efter. Hon tycker det är jätteroligt att bada! :)

Karsk
0

#25 Ja karsk älskar allt som har med vatten att göra :D

Belindaa
0

#26 haha Flört

Båda shettisarna jag har haft har inte varit några fan av att stå och duscha, men de har alltid gått in i duschen ändå. Bli svampad tror jag dock dom har tyckt varit skönare. Belinda hade inga problem att gå igenom vattenpölar och så, men Diora skulle undvika vattnet till varje pris. Gick hon inte lite på sidan var det ett stort kliv över. Enda chansen att få henne att gå i en vattenpöl var i princip att gå genom en gigantisk vattenpöl som inte går hoppa över, och som man inte bara kan ta något steg i sidan för att undvika.

soderbergg
0

min häst gillar vatten, han tycker de är skönt att duschas och han badas i ljungan på sommaren :D

Karsk
0

#30 det är roligt när man har sånna hästar :)