Fler Montelopp?
Tycker att de borde skaffa fler montelopp för ponnyerna, eftersom monteintresset ökar, så borde de ju göra iallafall 1 lopp till för varje kat.
Kanske då ett lopp till de lite snabbare och ett lopp till de som är lite långsammare?
Eller vad tycker ni? 

Jag tycker att det hade varit kul med fler lopp, men eftersom det hade skett på bekostnad av sulkyloppen (+1 monté blir ju -1 sulky) känns det inte riktigt värt det.

Ta kontakt med propkommitén i din klubb och berätta om dina tankar och idéer så kanske de kan hjälpa er att förverkliga dem!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Hade varit kul med fler montélopp, men jag tror att, i alla fall här uppe, det skulle bli för lite anmälda. Om alla började sprida ut sej över flera lopp skulle det bli välldigt välldigt lite hästar i endel lopp, men tanke på att inte Kat. A montén brukar bli av när det finns proppar.
Jo, men ibland är de ju vissa som inte anmäler för de är för dålig propp. Men de är ju inte många som rider i kat. A eftersom vikten är så låg.. :/

Jag tycker också de skulle kunna lägga iallafall 1 monté för båda kat. varje tävlingsdag. Tillochmed två kanske, ett för sämre och ett med handikapp, antingen pengar eller sekunder.
Jag tycker också att de borde vara fler montélöp.

Håller med om att det vore kul med fler monté lopp!

Tror inte man lyckas fylla ut fler lopp per dag, så nej.
Tror kanske inte man kan fylla ut loppen i kat. A , men iallfall i kat. B kan man ju de , för där är de fler ryttare som kan rida.

Håller med #9. Tror inte heller man kan fylla upp loppen.
Men kunde man det vore det självklart kul!

Vi brukar skriva ut i allafall ett per tävlingsdag på jägersro. Fast vi vill bli bättre såklart men då måste det ju anmälas också. Sedan vill vi få en ett insprängt lopp också om vi får det!

En fråga !
Runt vilka tider tror ni det finns flest montè ponnisar, I båda kategorierna.
Alltså hur skulle ni vilja att proppen för montè loppet skulle se ut. För att just kunna fylla loppet med så mycket häst som möjligt.

jag gissar på 2.00-2.20, utan någon som helst källa att falla tillbaka på. Eventuellt precis under 2min-sträcket. Pratar russ såklart.
Det beror på hur proppen är skriven. Man kan skriva en propp så att hästar mellan 2.35 till 1.40 startar i samma lopp. Annars finns det nog flest B-ponnys i tider strax över 2 minuter. Om alla dessa går ut i monté är ju däremot svårt att veta.

Jag tycker själv att det inte kanske behöver fler montélopp per tävlingsdag men kanske att alla klubbar förstår att det finns så himla många intresserade. Kanske borde iaf klubbarna sätta in ett montélopp varje tävlingsdag och sen tycker jag det oftast är antingen för långsamma lopp elr för snabba i montén. På dubbelhelgen i visby var det ju ett 2.35 lopp och ett 2.15 lopp i monté och det var lixom lagom tycker jag. Det kanske inte är lika många i kat a men där kanske man kan ha ett 3.05 lopp? För det är ju mäst hästar som går på 2.30-2.50 i dem loppen.
Jag tycker också att det ska bli fler monté lopp. för de som skrivs här uppe är inge bra. de ligger nästan alltid på 2.20, så om jag vill vara med i det får jag så otroligt mycke tillägg och det är ju inte så roligt.
Ja, ibland så har de ju hänt att dom snabbaste hästarna får stå ca 500m från start, och om de bara är 1640m så är de inte alltid som hinner ifatt..

Jag tycker inte att det ska vara fler montélopp, men däremot att propparna ska vara varierade. Alltså att det exempelvis är grundtid rekhandicap 2.15 ena dagen och kanske 1.50 nästa tävlingsdag eller liknande.
problemet med kat a montélopp är ju att de kanske kan bli lite få anmälda, jag menar de är ju så låg viktgräns där fast de är ju såklart att de ska vara rättvist för kat a och kat b :D
För c:a 4-5 år sedan skrev EPS en heldag med bara montélopp. 8 stycken montélopp blev det där endast ett inte blev så många anmälningar till. Det var snabbloppet för shettisar. Annars var det nästan fullt i varenda lopp. Då kunde man utnyttja samma ryttare i de olika loppen om det var ryttarbrist. För många vill ha ut sina ponnysar i monté men saknar ryttare. Det var mycket uppskattat av montéentusiaster. De som ville starta i trav fick chansen att göra deet sedan på söndagen. (Montén gick på fredagkväll)
# 23.
vad smart ! de skulel ju vara roligt :)

#18 japp jag tycker själv också att intervallhandikapp proppar är bäst för där tror man ju att man ska tjäna hästar men tyvärr är det nog många utav de som har hästar på grundlagstiden som inte anmäler för de vet att snabbhästarna tjänar. Tyvärr, annars tycker jag det är bra med intervallhandikapp propparna för där kan man få massa hästar vad de änn har för rekord. (hoppas ni förstår min invecklade text.)
#25 Det beror på hur man skriver intervallerna. Många snabba hästar har svårt att gå lika fort i monté som de gör i trav medans lite långsammare hästar mycket väl kan gå lika fort, i alla fall nästan. Fr stora intervaller gynnar ju mer än mindre. Det är bara att räkna på det. Om man kan….

#26 jag förstår hur du menar fast här nere finns det inte så många snabbhästar så det blir mest medelhästar i montéloppen om det inte kommer någon som åkt långt med en snabbhäst och då funkar intervallerna för det mesta (inte alltid) som det ska (gynna snabbhästarna)

#17 de var ett 2,10 lopp inte 2,15
Ja jag tycker man ska skriva propparna bättre isf. Om jag ställer upp med någon av mina hamnar jag på jätte mycke tillägg och det vill man ju inte göra. så det borde göras bättre lopp för monte.
#23 vad smart att ha en heldag med bara monte lopp. DEt skulle jag också vilja ha någon gång :D
# 23 det tyckte jag lätt skitbra ju :D det skulle vara kul om det kunde ordnas igen :P
Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com

det hade varit roligt om man kunde ha minst 1 monte lopp per heldag :P
Ja precis, ett russ och ett shettis monte lopp varje heltävlingsdag. :)

Här i GRTK har vi i proppgruppen försökt att skriva ut monteproppar där så många som möjligt ska kunna anmäla då vi verkligen har svårt att få tillräckligt med anmälningar, men det verkar i dagsläget som att hur vi än gör så blir det inte av iaf… Och blir det av så är det med minimala startfält.
Jag tror att fler måste börja "våga" anmäla ut sina hästar i kanske för dagen lite sämre proppar för det är omöjligt att skriva proppars om passar alla hästar som handen i handsken…
Alla lopp ska ju köras, i det här fallet ridas!
Det är ju inte många hästar som är med i shettismonten, för det finns så få som kan rida, som på halmstad så var det ändast 3st hästar som startade i shettismonte loppet, och ändå körde de deloppet.
Med därimot i russ monten så tycker jag det är många som anmäler ut, och kanske att det då ska vara ett russ monte lopp varje hel tävlingsdag, och ibland även shettis monte, men kanske inte varje gång.
Jag tror tyvärr att då det gäller shettisarna är maxvikten lite väl lågt satt. Detta är en av orsakerna till att så få shettisar går monté. De orkar ju lätt 50 kg.
Ja precis, 45kg MED utrustning är lite väl lite tycker jag, de kan ju kanske ha 45 enbart ryttaren eller höja det till 50-55kg med utrustning iallfall ;)
Eller bara ha en viss längd.. :)
Tycker det är tråkigt att inte så många är med i monteloppen för shettisar.
Kollade startlistor nyss och tror det var romme, som det var himmla många shettisar med i shettis monten. Kul. :)

# 37 håller med att ddet borde vara minst ett monté lopp per heldag. men oftast är det så dåliga proppar då :(