Bett!
Det varierar från ponny till ponny.
De flesta har jag ett vanligt smalt tredelat bett på, passar bäst i små shettismunnar.
MEN min förra avelshingst, Sir Douglas, trivdes INTE med smalt tredelat. Han ville helst ha ett tjockt tvådelat travbett…

På de flesta av våra hästar använder vi vanliga 2 eller 3 delade travbett med fasta ringar. 3 delade ligger oftast bättre i munnen än vad 2 delade gör.
En ponny, Lilla Ross Man, har ett rakt stångbett när vi tränar. Detta då han kan bli väl het ibland och blir lite mer reglerbar med stångbettet. På tävling har han dock ett vanligt tvådelat.
Vår treåring, Wella, har vi använt ett latexbett då hon varit svår att axeptera bettet. Latexbettet ligger mjukare i munnen och hon blir inte så irriterad av det. Dock får man inte ha ett rent latexbett på tävling så innan det är dax att starta henne måste vi vänja in henne på ett annat bett.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag använder ett rakt bett för att jag vill kommaifrån att det klämmer när jag vill ha han på bettet. Funkar kanon på honom! =)

jag tror jag her ett tredelat (lite osäker, då han har ett två delat i koppar på träning och är inte säker på vilket han har när och så)… har lindat latex runt tävlinsbettet för att han ska ta tag i det lite mer och få ett liute bättre stöd.

Vi försöker byta bett ganska ofta.
Har blivit rekomenderat att man inte vänjer en häst för mycket med ett bett-och för våra funkar det bra att annvända olika lite då och då. Dock går de flesta med rakt läderklättbett i tävling.

Till en har jag ett tjockt rakt trav bett för det är det enda hon trivs med. Till de andra har jag ett tvådelat travbett med fasta ringar.
jag har just nu ett tvådelat travbett men ska köpa ett tredelat eftersom jag misstänker att det trycker i gommen på honom. Men jag hittar inga i 9,5. Någon som vet vart jag kan hitta det?

Vi har köpt våra 9,5 trav bett på Börjes.
#8 Är dom tredelade?

ja det jag har i allafall vet inte om det var ett lyckoköp eller inte ibland har de ju bara ett parti

jag har vanliga raka bett på mina… #2, man får ha latexbett bara man har en "lekkedja" också.

vi använder rakt på alla våra funkar bra på alla..
Rosalind använder vanligt tvådelat travbett…arne har ett "järvsöfaks" bett,. han e väldigt het av sig..så me detta bettet kan ja hålla honom lättare..även om d inte alltid funkar ;)…och bonzon har ett entömsbett, bara för att han e olydig o d e lättare att kontrollera honom då..haha..

Jag har ett rätt konstigt och ovanlig bett, vet inte ens vad det heter. Det är rakt i munnen i alla fall och sen en "järnstång" under som klämmer åt eller vad man ska säga om jag drar i honom och sen har jag checkbett. Det fungerar jättebra och han trivs med det mycket bättre än tvåtömsbett. Hemma har jag ett vanligt.

Jag har ett rakt bett. Blev rekomenderad det av en veterinär. Det kan ju inte skava som det finns risk för att ett vanligt delat gör om det är det minsta fel storlek. Känns som om de kan ta stöd bättre på ett rakt när man kör snabbt.

Jenny du har ett bygel bett xD
haha okej, har dock inte för mig att det heter så :P men tack för upplysningen ! =)

Hehe:):) jo då, om det är som du förklarar så;)

Jahaa haha då va d ju inte sånt arne hade :P…men d såg ut som d på utsidan hahah .. :P bettringarna = samma :P

Jah använder tvådelat vanligt travbett på mitt russto:) Hon trivs bäst i det för dom andra jag provat var för skarpt ååt henne:P
hästen lägger sig bättre på raka bett än tvådelade…

Jag har lite olika jag, men det bettet som ingen av våra har ogillat är raka bett och det är även det som vi har på alla vid tävling, stora som små. Tvådelade bett gillar jag inte så mycket, har fått för mig att det "klämmer åt" när man tar i hästen. Tredelat bett (det med platt mittdel) använder jag också, det är lite skarpare men faktiskt så har åtmindstone 2 av dom lite heta som vi provat det på blivit ännu hetare så vi har tagit bort det igen.
Det här med bett är ju väldigt olika, man märker på individen vad dom gillar bäst!

Pondus går med cresendo, han måste man ha ett "aning vassare" bett, han är mer stabil med det, och lungare eftersom jag inte behöver dra så mkt i han, piggelinen;) Varette har gått med lite olika, hemma kör jag med antingen vanligt eller entömsbett, olika det med, tror det är bra med lite olika!!

Vanligt tre-delat när jag kör och två-delat när jag rider.

Min ponny har ett vanligt tvådelat smalt travbett, hemma går hon med tredelat gummibett.