Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 4407 ggr
Kristina-
0

e. Polar ?

Skriv och berätta om era Russ efter Polar.

Boode
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pozzi. Rekord 1.59,4 i volt och 2.02,3 i auto..

Väldigt envis av sig, men har en jädra "löpskalle" . Hon blir sur om hon blir omsprungen i lopp och gör därför allt och lite till för att vara först över mållinjen.

Hon är inte någon kelgris utan är lite av den tuffa men enda jätte snäll.  Bifogar med en bild.

ozzkan
0

Kålmans Polartösen:
3-åring
Ägare: Stefan och Pia Dalarve
Tränare: Ruth A (Egentligen jag)
Körsven: Oskar J A

Rekord: 2,15.9v ännu ej startat auto (Förhoppningsvis Kriteriet)
Starter: 4st 2-1-1
Hon älskar att springa och tar nästan inte i, hon startade igår o sprang ifrån me ca. 20m i starten o höll det avståndet in i mål, går bäst med perss men har inte haft det i lopp ännu.
Hon ska troligtvis vara med i Kriteriet, om hon kommer med, men det har varit en väldigt tuff årskull iår, så vi får se hur det går där.

Hon har blivit väldigt kelig på sistone, gnäggar o kommer travande så fort hon hör att jag ropar på henne.=)

ozzkan
0

Har hört att Polar avkommor kliar sig i manen och i svansroten ganska mycket, körde två stycken i går och båda hade kliat sig i man o svans. Gör era det också?

Boode
0

Min ponny, Pozzi, har svår klåda i både man och svans, under sommrarna har hon nästan ingen man/svans. Det är lite synd eftrsom hon ser ovårdad ut. Vi har testat nästan allt för att få henne att sluta klia men inget har hjälpt.. Har ni något förslag?

Hannna
0

Jag har Petro, hingst e. Polar u. Komette. Han ingen klåda i alla fall, den längsta manen jag sett på ett russ:) Och gott om pannlugg, det är det enda som är stort på honom:) För han är ganska liten, bara 117.5 cm. Polar är väl själv ganska liten?

Boode
0

Polar är väl "bara" ca 1.23 cm

Jessika87
0

jag har ett sto efter polar, Rixi. Hon är fyra år och världens goaste.!

Hon har inte tävlat så mkt pga lite omständigheter.. men hoppas få ut henne 2006! Hon kliar sig även i man o svans men de har hon nog fått efter sin mamma..! men har tagit prover på de och de är pollen o lite allt möjligt.. inge soleksem i ella fall som dom, flesta tror att de e !

Jessika87
0

jag har ett sto efter polar, Rixi. Hon är fyra år och världens goaste.!

Hon har inte tävlat så mkt pga lite omständigheter.. men hoppas få ut henne 2006! Hon kliar sig även i man o svans men de har hon nog fått efter sin mamma..! men har tagit prover på de och de är pollen o lite allt möjligt.. inge soleksem i ella fall som dom, flesta tror att de e !

iiirma
0

#4 Du vet Sanna, hon har soleksem,h hon har ett speciellt täcke på sej, hjälper en del iaf :) har du testat det?

Boode
0

# 9  Vi har testat med något täcke en veterinär rekomenderade men det passade inte på Pozzi så efter en kvart hade hon lyckats krångla sig ur det :P

linnri
0

Man kan använda aloe vera schampoo & spray mot soleksem. man duschar hästen ca 1 gång i veckan, och guggar in schampoot ordentligt, sen då hästen är torr , sprayar man på aloe vera sprayen. Spraya ska man göra ungefär var annan dag. Det lindrar vääldigt bra.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Billy
0

Jag har Kålmans Polar J:R

Hingst f.2001

U: Busiga Berta

Fux.

Mkh:124 cm

Rek: 1,59,0

Han kliar sig då inte alls.

[cancan]
0

prova MJ:s hästsalva.. Hjälpte efter bara någon behandling på våra pållar som kliat av sig manen…

På en vecka hade manen växt ut 5cm.. från o ha varit stubb..

_murre_
0

Vart hittar man MJ:s hästsalva?

Boode
0

säger samma som #14, vart hittar man MJ:s hästsalva?

Annelie-
0

Jag har ett 2-årigt sto efter Polar-Primusa-Munter

Hon blev inkörd innan sommaren och nu pinnar hon på som bara den! Lite barnslig ännu förstås! Jag hoppas att hon är redo för start sommaren 2007!

En liten bild på henne när hon var med till Solvalla i somras! Det första vi träffade på, inne på banan, var vattenbilen i full fart! Så lugn som hon är så tittade hon knappt på den!

Hon är sååå söt!

juliapettersson
0

Synd att Polar har lämnat så pass få avkommor, men han har ju lämnat bra av de som finns!

Vet en del Polar-avkommor som kliar…

Har själv ett sto med eksem (inte efter Polar). Har dubbla eksemtäcken på henne, men får alltid köpa nya efter sommaren då de går sönder. Det finns inga medel som hjälper (vad jag känner till) utan bara lindrar. Det gäller att hålla det rent och mjukt. Jag har nog testat allt som går… men det enklaste, Helosan, funkar bäst, och tvätt med Aloe Vera en gång i veckan. Har dock inte testat den där MJ-salvan, var får man tag på den?!

_JonnaRoos_
0

Ja vart hittar man den dära salvan(Mj) :P

Angel
0

#17 Men som tur är så har han iaf fått en tillräckligt snygg son efter sig!

Glad Maxxum är ju väldigt lik Polar, tom måttmässigt. Förhoppningsvis kan han föra Polargenerna vidare.

Boode
0

#19 Gud vad fin !!

Hannna
0

Mareld, sto (e. Polar u. Molly) måste vara Polars bästa avkomma! Hon kliar sig inte, inte så stor heller 123-4cm, tror jag:)

Får hoppas på att Petro kommer bli avelsgodkänd i framtiden, domarna tyckte att han var för liten och för grov förra året när han visades. Men om det blir brist på små russponnier i aveln så kanske han kan gå igenom:)

Angel
0

#19 Ja, jag tycker också att han är rätt läcker. Manen är ännu bättre nu:

På shettis-sidan har det pratats mycket om sk. Prob-olja till hästar med extrem klåda. Det är flera som säger att den är jättebra, och fungerar då även som insektsavstötande medel. Kan vara värt att prova.

Boode
0

#22 Vart får man tar på den oljan då??

Angel
0

Pratade om maxxum..  Flört

#21 Har du ngn bild på Petro?

Boode
0

#24 du skrev något om en sk. Prob-olja som shettisar använde. Det var den jag undrade vart man kan få tag på.

Angel
0

letar efter länken…

Angel
0

#25 Här hittar du återförsäljare:

http://www.ekholmnordic.eu/

Boode
0

#27 tack :). Är Maxxum avelsgodkänd?

Hannna
0

Har inga bra bilder på honom, mest när han körs:) Ett kort från i vintras.

Hannna
0

Från elitloppet iår

Angel
0

# 28 Ja, det är han!

Boode
0

# 31 okej. Vart står han uppstallad ?

Angel
0

# 30 Lite svårt att se hur han "ser ut", men han har en läcker färg!

Angel
0

#31 Maxxum har varit på Gotland i sommar, men han kommer hem om några veckor. Han bor i Vattholma, ca 3 mil norr om Uppsala. Med allra största sannolikhet så kommer han att finnas där nästa sommar.

Boode
0

#34 Okej, då vet jag :)

ozzkan
0

Jag tycker Petro är grymt snygg o häftig ponny! =)

Bilden: Kålmans Polartösen

_JonnaRoos_
0

Petro är grymmast:D han är MIN (favorit!!)

Hannna
0

Här är en bild tagen precis nyligen. I och med att han står ute dygnet runt på sommarhalvåret blir han lite bukig mot sensommarn då han iprincip inte får något kraftfoder.

_JonnaRoos_
0

Jag skall nog ha Petro nästa år:D

Kristina-
0

Några fler efter Polar ??  Gärna bild oxå !

fladde
0

Vi har ett sto efter polar som hetet Ekslätts Wait 4 Me  Hon har inte startat på travet men ska ut nästa år.Vi har två avkommer efter henne en efter Tyson II och en efter Ernst ronaldo.

Hannna
0

Kålmans Polly sto, e.Polar u.Mira. Tror hon har rekord nermot 1.56 nu! Lånade henne över 2 säsonger, 2004 och 2005. En riktigt klockren travare, har nog aldrig kört en ponny med en sådan klockren kordination.

Hannna
0

Här är ett bättre kort.:)

_Jag_
0

Jag ska låna en valack (snart) efter Polar, Neptun

Kristina-
0

Neptun Roll !!    Ska bli kul att se !!

narra
0

Hej!!

Jag har kålmans polara!!<33

och hon är den sötaste som fins tycker jag!!

hon är från busiga bärta!!

hon är en fux och  är född 2000!!

narra
0

Hej!!

Jag har kålmans polara!!<33

och hon är den sötaste som fins tycker jag!!

hon är från busiga bärta!!

hon är en fux och  är född 2000!!

Boode
0

Pozzi och jag var och tävlade på axevalla i helgen. Det resulterade i en 3.e plats och en rekord sänkning i auto rekordet. från 2.02,3  till 1.59,9

Colt
0

Har ingen häst efter polar men har en som folk säger är lik honom! ;)

ozzkan
0

Tycker att dom har rätt i det Linnea

Bilden: En bild på Kålmans Pomira efter Polar.

narra
0

Jag tycker polar lämnar dom finaste hästarna!!Skrattande

Boode
0

inga fler Polar avkommor? :)

Becca_jansson
0

Nej för han har blivit steril det var troligen därför som stuteri Kålmans lånade polars son Maxxum

Becca_jansson
0

Nej för han har blivit steril det var troligen därför som stuteri Kålmans lånade polars son Maxxum

juliapettersson
0

Har kört Nova Roll, undan gamla Kriterievinnaren Ettan Roll. En liten nätt dam på ca.118 cm.

jaegeer
0

Stod i samma stall som en kille och han har en efter Polar.

Pejnarve polis 1.53.  Skita fin häst tycker jag! Han har heller inga kliproblem..

Angel
0

#56 Håller med, det är en stilig kille! Sett honom tävla, vilken utstrålning han har!

Angel
0

Vad gäller kliproblem så kan jag säga att det fler fall delvis beror på mamman. Tex de undan Busiga Berta, eftersom hon haft en del problem med klåda. Och hon och Polar har ju fått en antal föl ihop..

linnri
0

Tycker att Polar har en massa otroligt fina avkommor!

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

_caroline_
0

Håller med #59. Jag har en polarare, Stuves Pimpim hetar han. Han fux och bara 124. Tyvär så kliar han sigLedsen.

Boode
0

#60 vad gör du åt hans kli då?

Nitro
0

Jag har varit med när Nova & Neptun var bäbisar :D

[cancan]
0

Mj:s hästsalva beställer man enklast genom Agge på viking ponnystuteri. http://www.vikingponnycenter.se/

Angel
0

Ingen här som har testat PROB-oljan? Mot klådan…

_caroline_
0

#61 jag måste komma på något nytt, har någon något bra tips för en häst som kliar sig?

Boode
0

#65. Nej min ponny kliar sig också under sommaren. har försökt med det mesta. Helosan hjälper visserligen inte mot kliet men det gör så det inte blir sår. Nästa år ska jag försöka prova Mj:s hästsalva  och PROB-oljan.

_caroline_
0

Jag har täcke till min. det hjälper till viss del men han kliar sig lite endå.

Boode
0

okej, jag testade täcke i sommras men hon gillade inte det så hon slet sönder det :P

Kristina-
0

Putt!

sokret8
0

Jag tävlade och tränade Kålmans Pirat E: Polar U: Busiga Berta Rek 1,59,2v 1,59,0a (5 år)

Jätte stor talang men väldigt skade drabbad dels pga av att han var så stor 130. Han slutade tävla som 5 åring när han skadade sig och jag föll för ålders strecket.

Tävlade även Kålmans Pingla E: Polar  U: Mira under hennes 4 års säsong rek 2,04 a 4 i Derbyt. Pingla var oxå väldigt talang full men fruktansvärt het. Tror Pingla är föl märr nu

sokret8
0

Förresten e det någon som vet var Kålmans Pirat tagit vägen?

Vet bara att han e såld

Kristina-
0

Putt!

Andy
0

Angående exem, jag har 2 st som kliar sig, vi har hunnit testa väldigt mycket olika medel, då vi hafft den äldsta sen -85.

Har testat väldigt många krämer,salvor, homeopatmedisin,täcken  osv.  Men det bästa som funkar på våra det är att hålla man o svans rena, tvätta ofta med milt scampoo. Och att hålla man o svansrot mjuk, då använder jag vanlig matolja. Det blev även bättre när de fick utebox i hagen. Visst kliar de sig men aldrig så att det blir sår. Täckena hade de sönder ganska snabbt då våra går i skogshage.

Vet att många ställer sina hästar i en hage utan nåra träd så att de ej har nått att klia sig emot. Jag skulle aldrig göra det, själv skulle jag bli tokig om man ej fick klia…

Malu
0

Maxxum är jätteläcker! Hoppas han är ok nu,jag har masserat honom endel nu i sommar/höst.En kanontrevlig hingst! Lycka till!

juliapettersson
0

#73, jo kan ju kännas grymt att inte låta dem klia sig när det kliar. Men det blir (i alla fall i min hästs fall) mycket mycket värre, bildar öppna sår som det hamnar koda i när hon kliar mot träd. Så det är inte så snällt heller.

Klurigt det där med eksem! Känns som om utvecklingen går så grymt sakta, när kommer mirakelkrämen?! Oskyldig

Andy
0

#75 Mina har ju aldrig kliat sig såå mycket att det blir öppna sår, kliar bara bort manen…..

Jadu när kommer det nåt bra som hjälper? Tror ej att det hinner komma på mina pållars tid de börjar ju bli lite till åren 28 o 18 år gammla.

Erja
0

Vi har två-åring efter Polar, s. Dorindah. Hon har samma mamma än nu 3-åring Båtares Dina. Dorindah tränas lätt nu. Hon är liten, bara 117 cm. Och jätte vis - nånstans för vis… Och modig och liten fräck också med andra hästar.

sokret8
0

Ja eksem är ett helvete Kålmans Pirat hade enorma såna, kliade av sig rubbet sommartid spelade ingen roll om han hade eksem täcke el nåt sånt.

Kristina-
0

Ang. Kålmans Pirat, se # 58   Han är ju efter Busiga Berta. Var finns han nu ?

sokret8
0

Jag vet inte, vet bara att Signe sålde honom tror att han står i Norrland nånstans och att han är ridhäst resten är ett mysterium. Synd att han inte såldes till nån trav människa för han kunde vertkligen springa bara han höll sig fräsch.

Kristina-
0

# 80  Ja, han var verkligen en stor talang !

Angel
0

Det var han. Men lillasyster Pärla var ett strå vassare.. Cool

sokret8
0

Ja det kan man lugnt säga att hon var hihi.

Måste få försvara honom, han var skadat nästintill hela sin tävlings period så han hade inte riktigt så bra förutsättningar.

russmamma
0

*82 Har lillasyster Pärla slutat sin tävlingskarriär?

Angel
0

#83 mm, Pärla med.. Hon var bara hel under 3-års-säsongen. Efter att Pärla gjort rekordtiden 1.51 som 4-åring, gick ingenting. Att hon blev diskad i derbyt berodde på att hon var halt då. Det upptäckte vi senare.. hon galopperade nämligen aldrig då hon var schysst.

Tyvärr, vi försökte verkligen fixa henne, men vi gav upp när hon var 5. Nu har hon återgått till uppfödarens ägo och är i avel. Hon mår bra och är en supermamma!

sokret8
0

Pärla är faktiskt den grymmaste russtravare jag sett ute på banorna. Aldrig sett en sådan talangfull ponny innan synd bara att hon inte fick vara fräsch.

Angel
0

#86 Att hon är den största talangen någonsin tvivlar jag inte på, eftersom jag även kört henne lite och vet hur enkelt hon tränades. Hon är en riktig talang, hon sprang från första steget hon tog, en naturbegåvning helt enkelt. Tänk vad långt hon kunnat nå med rätt träning…

juliapettersson
0

#80, men det var väl just därför han såldes som ridhäst, för att han bedömdes att inte hålla för travet något mer…

sokret8
0

Vem har bedömt det då?

Han fick aldrig någon chans efter att jag flyttade och slutade köra honom. Men det krävdes en del för att få honom att hålla ja! Tycker personligen inte att han är någon ridhäst han var INTE skön att rida på, ja jag tycker det är synd att han inte fick någom mer chans hos någon som hade tid att få honom i ordning.

Nu tillbaka till Pärlan!

Ja jag tror absolut att hon hade kanske till och med kunna gått ett nytt världsrekord, sist jag såg henne var på Hagmyren om jag inte minns fel år kommer inte ihåg men hon kvalade och hon sprang en bra bit under 1,40 sista 500 hon var ruggig.

Angel
0

Min erfarenhet av de tre Polar-barn vi har/haft är deras fantastiska psyke! Någon som inte håller med?! Alla har varit lätta att hålla på med och okomplicerade att få att fungera på bana och i lopp. De springer ju bara. Bland de bästa russtravarna helt klart!

ozzkan
0

#90 Min Kålmans Polartösen (självklart en Polar tös ju!) Hon är cool lugn jämt. Första gången hpn va på banan, första gången vi volta, för. ggn. springspår, för. ggn. bil och allt annat.

Boode
0

#90 min Pozzi är helt otroligt lugn. Det går att sätta upp vem som helst bakom henne för på någotvis känner hon av om det är en nybörjare eller inte. Om det är en nybörjare tar hon det jätte lugnt, men när jag kör är det tvärtom. Hon är ju inte hetsig eller så men hon visar att hon också kan bestämma.

Hon har aldrig slagit eller gjort något dumt på banan. Lugnet själv. Hon är nästan som en hund. Och så springer hon bra också :)

_Jag_
0

PUTT

Kristina-
0

Jag puttar upp den här tråden då det har kommit en till " Polartråd " Kan ju vara roligt för alla Polarintresserade att gå tillbaka och läsa här också.

Helenas-Margit
0

#56 pejnarve polis är det finaste russ jag vet iaf. han är  grymmt fin

Kristina-
0

Håller med dig där, han är jättefin. Hoppas att han blir godkänd. I Norge blev han ju godkänd för avel.

narra
0

#58 Jag har Kålmans Polara och hon är från både Polar och Busiga Berta men har aldrig haft problem med klåda!

saah_pippi
0

Hej, det är jag som har Kålmans Pirat nu.

Han går som skolklörnings-häst i Umeå.

Vi ska på allvar börja tävla den här säsongen och hoppas det går bra :)

Han har fortfarande eksem och i år kör vi med prob-olja och täcke! Har endel problem med astma också..

Dock ändå världens finaste :D

saah_pippi
0
Kristina-
0

#98 Kul att höra att Pirat lever och har det bra, han var en mycket  duktig travare också.Glad

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.