vinterträning..
Ett stort tips är i alla fall att ta det väldigt lugnt, så slipper man trasiga hästar.

Efter inkörning (som är en annan historia) kör vi träningen i intervaller. Dvs vi tränar två veckor, vilar en, tränar 2 veckor, rycker av skorna och vilar 2 veckor, skor på nytt och börjar sekvensen igen. Efterssom 2 åringar fortfarande växer är det viktigt att plocka av skorna, om man inte kan träna barfota vilket givetvis är ideealiskt.
Själva träningen är till o börja med mycket skrittande och lätt jogging. Man skall undvika att riskera mjölksyra, vilket kan vara skadligt på en unghäst. Våra unghästar tar vi inte ut på banan förrän det börjar närma sig kval och man vill säkerställa balans. Viktigt är givetvis som för alla hästar, mycket omväxlande träning.
Öka träningsdosen mycket långsamt och ha mycket tålamod, det vinner man på i längden.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Som tidigare nämnts så är tid A och O. Du får inte stressa i träningen med din unghäst. Träna med långsiktiga mål!
I träningspassen så jobbar jag med intervaller. Dels för att bygga upp kondition och för att hästen ska lära sig använda sitt travsteg. Börja alltid med att skritta. Jogga sedan ganska länge. När du påbörjar intervallerna så ska du jogga ca 2-3 min, och sedan öka ca 1 min, jogga ca 2-3 min och öka sedan ca 1 min.
En unghäst ska inte gå någon form av snabbjobb. #2 nämnde att unghästarna inte skall få mjälksyra.
Det är mycket viktigt att unghästarna finner träningen rolig!
Träna mes sällskap. Försök att variera vägarna. Vänta med att gå ut på banan, trajta inte ut travbanan!
Fråga gärna om du undrar något.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus