Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: babbel
Läst 1221 ggr
LinnJ
0

Bett eller band?

Tycker ni att man skall använda tungband eller tungfelsbett?

Skriv gärna vad ni anser bäst och motivera!

Oskar.F
0

Jag använder oftast tungband

CoolaCrossen
0

Tungfels bett, därför att jag har hört någonstans att om man tar tungan, vilken innehåller någon slags rör, kan man lätt sträcka dom rören/banden och om man då gör det så blir hästen halt. I riktigt svåra fall läker detta inte av sig självt och man måste operera.

Har aldrig varit med om detta eller vet inte någon som har. Jag minns bara att jag läst det men har ingen aning om hur sant det är, men är det sant så är det ju inte så kul Ledsen

Millaaann
0

Jag tror på Tungfels bett..inte för att ja har ngt av d på mina hästar,men jag tycker det ser hemskt ut me tungband…o dra i tungan…isch..

Nitro
0

Jag har alltid tungband.Med tungfelsbett har jag varit med om att dom lägger över tungan ändå.

equuleus
0

Jag tycker det är mycket smidigare att använda tungfelsbett, tycker bara det är krångligt med tungband spec, när man har en häst som vägrar ha tungband.

thilda-
0

jag har tungband just nu.. men ska byta till tungfelsbett…..=)

Hannna
0

#2 Det där lät väldigt underligt i mina öron:P Vi har ca 70 hästar här hemma som går fort 2ggr i veckan, 90% av dem har tungband, och jag vet ingen häst som blivit halt av en sträckt tunga. jag tycker det hela låter väldigt osannolikt, men samtidigt vet jag ju inte om det är sant det du säger:) Men väldigt konstigt låter det i alla fall.

För övrigt har jag aldrig använt tungband på en ponny:)

hannibal-roll
0

Om hästen lägger tungan över bettet tycker jag att man bör kolla upp mun och tänder innan man tar till hjälpmedel. Jag brukar prova ett annat bett, kanske ett rakt eller ett tredelat. 

Om hästen i övrigt är nöjd och inte är svår att hålla, styra eller får tungan i halsen brukar jag låta den ha tungan över bettet, då stör det ju inte! Om tungan är ett problem för hästen föredrar jag tungband, då sitter den där den ska!

Hannna
0

eller för den delen tungfelsbett:)

Jossaa
0

det är väll inte så ofta tungfelsbett hjälper på dom stora hästarna ;P

Anna_
0

Har tungband på Tippex. Annars sväljer han tungan. Några här kommer kanske ihåg den dagen på Mantorp för ett par år sedan då han stupade pga. att han svalt tungan och "kvävt sig". Som tur var fick vi snabb hjälp då och ingen av oss fick några men. Men, nu kör jag aldrig tävling utan tungband. Har dock slutat med det när vi tränar hemma.

equuleus
0

#10 Vi har använt tungfelsbett på våran storhäst i början och det funkade fint.

CoolaCrossen
0

#7. Nej, jag håller med om att det låter osannolikt, men man vet ju inte vad man ska tro när man väl har hört det… ifalld et rä sant. Vi har också haft tungband på våra stora hästar och aldrig haft något konstigt :P Jag ska erkänna att jag inte riktigt tror på det… men bra att ha i baktanke…

Millaaann
0

Anna: du får väl se till så att din häst har tungan rätt i mun…hahaha :P

_JonnaRoos_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Turbo använder det.. Pondus har åxå det, han lägger tungan halft över så han knappt får luft :/ Jag har inget emot tungband, har det därimot inte det hemma, onödigt eftersom han inte gör så då, bara på tävling när han e lite nervös å taggad;)

LinnJ
0

Ja min häst är ju bara två och vi håller på att kör henne. men när hon lägger tungan över bettet blir det svårt att styra och hålla henne. Hon gör bara så när man kör och inte när hon står på gången eller när man longerar henne.

ponnytravkusk
0

Jag har inte testat tungfelsbett, utan jag har bara använt tungband o tungfelsgummi på mina som behövt, men jag föredrar nog tungband för jag hade en häst som en gång käkade upp tunfelsgummit :)!!

Apus
0

tungband är bäst

Teja-Bea
0

Jag anser att tungfelsbettet är mer skonsamt för hästen. Detta kan även göra att hästen senare går att köra och rida med vanligt bett.

Vi hade problem med att Drömprinsen la tungan över bettet när han va yngre. Han gick med tungfelsbett ett tag. Nu går han på vanligt bett, hur fint som helst!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

AK47Kalashnikov
0

Hade stora problem med det tidigare, införskaffade ett rakt bett och en bettlyftare. Funkar super..!

Tungband funkade helt enkelt inte på den här hästen! Oskyldig

LindaBlomberg
0

Min ponny har slängt över tungan ööver bettet sen hon hade träns på sig för första gången i ett par lopp har jag provat med tungband, men hon har bara blivit stenhård i munnen och gapat varit riktigt svår att ha att göra med så jag plockade bport det och satte dit ett tunggummi, en liten gummiplatta man drar på bettet och det har funkat bra, har stängt igen munnen ganska ordentligt på henne med pullargrimma och vanlig rem och det har fungerat riktigt bra hittills.

FridaMariedahl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder helst tungband, eftersom tungfels gummi blir oftast för tjockt i munnen och hästen kan tycka det är obehagligt.Glad

divansson
0

Jag använder bara tungband på tävling elelr när vi är uppe på banan och kör snabbjobb.. För vi har märkt på en massa hästar att om man inte kör med tungband så blir de efter ett tag dåliga i halsen..