Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: träning
Läst 830 ggr
Musse-Pigg
0

Rädd för skaklarna

Vad ska man göra för att köra in ponnyn när den är rädd för att få skaklarna på sig? Ponnyn är bakrädd också, eller hänger det i hop. Vad kan man göra? Jag har inte Bomull i ponnyns öron. Har vanligt öppethuvudlag när jag tömkör honom. Eller är han bara lite dum?

Tacksam för svar {#emotions_dlg.smile}

Polenta
0

Jag skulle se till att hästen lyssnar utomordentligt bra på röst och töm och ta styrning. Jag skulle även ha bomull i öronen på hästen, ha en slaggjord och en lång käk. Självklart ha 2 medhjälpare som går på varsin sida om hästen med longerlinor.

Hästen kommer ta i skaklarna, antingen bryr den sig inte eller så smäller det. När du tömkör kan du låta tömmarna löpa längs sidan på bakdelen och vänja den lite med beröring så. Men har dom bara nuddat skaklarn en gång brukar dom lugna ner sig sedan.

En ponny vi körde in var mkt tömkörd och markarbetad, när han sattes för vagn och han kände skaklarna small det, han hade käk och slaggjord, men slog som en gris, han var mer i luften än på backen. Men sedan var det över, det var bara de :)

Det är iaf vad jag skulle ha gjort, tror inte att det finns något sätt som man kan vänja dom vid skaklarna på annat sätt … kan inte komma på ngt iaf?

AnnaLundin
0

Jag brukar tänköra mina ponnyer med något släpande efter dem i draglinor, så att de vänjer sig vid att något tar emot rumpan på dem, det har fungerat bra hittills. Om det verkar behövas så fäster jag även "skaklar" (typ brädor i lagom dimension, om jag inte har några lösa skaklar) på sidorna och håller dem intill ponnyn, både stillasåtende och sen går jag med dem. ALLT för att vänja ponnyn vid att något tar emot på rumpan/bakdelen innan jag sätter dem i vagn. Det är bara onödigt att riskera att hästen börjar slå när vagnen väl sitter fast.

Jag har haft en ponny som slog som attan mot skaklar och tänker inte vara med om det igen…

Rajmon
0

Vi drar alltid ett däck efter våra unghästar innan vagnen ska på! Dom första gångerna är väldigt ovant men efter ett tag så lugnar dom sig och tar det väldigt fint=) Jag tycker det är en bra träning då man har linor som ligger längs med sidorna på hästen, tyngden att dra och en massa ljud på en och samma gång.