Patellaupphakning
Är det någon som har en häst som har patellaupphakning? Hur gör ni för att lindra det?
Hejhej!
Min shettis har patellaupphakning, men han har inget besvär av det men på tävling måste han värmas länge för att inte bli stel.

Anna-KArin har en häst med patella, hör med henne hon kan mkt./Linda

Tippex är opererad för patellan. Dock vet jag inte så mkt om det. Han opererades för ca 3-4 år sedan.
Patellaupphakning kan man generellt åtgärda på följande sätt
- Se till att hästen motioneras och är väl musklad. I detta inkluderar jag också att den får en bra foderstat så att den KAN muskla sig…
- Sko/verka den med kort tå och hög trakt (ev. med kilsula) på vakhovarna.
- Ibland hjälper det med B-vitamintillskott, varför har jag ingen aning om…
- I sista hand opererar man, om inget annat hjälper.

#5 3:an (om b-vitamin) är bra för musklerna, så det hör ju till ganska bra;)

chikita får upphakningar om hon står inte rör på sig på ett tag.. en av anledningarna till att jag inte vill ställa av henne helt över vintern..

Är det inte e-vitamin som är bra för musklerna?

nja även b;)

B vitamin är jättebra för Patella upphakning , har hästen mycket hakning kan man faktiskt ge den B-vitamin spruta . *Är även bra att träna dem i högt gräs , eller i vatten då de andvänder sina bakben på annat vis och därför musklar sig rätt..

min hade det, ganska svår upphakning också. så fort han stod stilla i typ 5min så fick han de.. men de var bara å åka till svenne lindblom å spruta knäna så gick de över på en-två månader.. :) å nu är han helt bra :)

Vi har ett varmblod med upphakning, men så länge som han får röra på sig mycket, tex inte stå för många timmar i box och blir linimentad så har han nästan inget. Kan ha det ibland på morgonen när man ska ta ut honom, och då "knackar" vi till en gång på upphakningen så att det lossnar, för han brukar ha problem med att komma loss genom att backa…

#5 Opperation är verkligen sistahands valet, och då skall det verkligen vara grova besvär. Om jag förstått det hela rätt innebär en sådan operation att hästen inte längre klarar av att sova stående, inget roligt för en häst det….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#13 Njä, riktigt så illa är det nog inte. Man kapar en av senorna över patellan ja, men den läker ihop igen! Efter ihopläkning har den en annan längd, det är DET som gör att operationen fungerar, om jag förstod veterinären rätt då jag var med när en kompis ponny opererades. (den ponnyn är för övrigt med på den äldre snabblistan numera = har FULL funktion och den står ofta och sover…)

Men är det en sjukdom då? Jag har så jäkla dålig koll på hur det igentligen är. Alla man pratar med säger olika saker. Hovslagaren säger en sak, sen kommer en kiropraktor och säger helt tvärtom?!

#13 Jag har då aldrig varit med om att Tippex inte kunnat sova ståendes. Däremot så ligger han nästan aldrig ner, det gjorde han i och för sig inte innan operationen heller. Men stå och sova, DET gör han utan några problem!
OBS! Patellaupphakning är ingen sjukdom! Longera över stockar som ligger på marken, då arbetar bakbenens muskler som dom ska för att hålla patellan på plats. B-vitaminet gör så att muskeln blir glatt, alltså rörelseförmågan ökar. Patella drabbar mest shettisar, men också hos en del russ finns det. Jag har en känsla av att intensivuppfödning inte är bra, alltså inte just något mer än mineraler och bra hö de första åren. Dom växer för fort, vissa delar hinner inte med! En del linjer är mer benägna än andra…..
#17 patellaupphakning drabbar hästar av alla raser och storlekar… Du har helt rätt i att för lite mat under uppväxten har samband med patellaupphakning.
#alla
Sen - patella = latiska ordet för knäskål, som jag hoppas att ALLA hästar har… Använd hellre hela ordet patellaupphakning ;)
Anna! För MYCKET mat menade jag, alltså intensivuppfödning. Ponnyer i vilt tillstånd drabbas sällan, alltså, inget kraftigt foder för växande ponnyer utan det dom verkligen behöver, bra hö, mineraler och saftfoder (betfor, morötter).
#19 Ponnyer i vilt tillstånd står inte heller på stall större delen av dygnet. De jag har sett som hakat som unga har varit undernärda…
Bra hö är det nog tyvärr alldeles för få ponnyer som får under uppväxten, för det finns fortfarande folk som tror att ponnyer måste bantas även medan de växer och helst ska ha sent skördat fjolårshö att äga…

#14 Problematiken med att stå och sova har jag fått oberoende både av vår veterinär och vår kiropraktor. Det är givetvis inte 100% att det blir så men risken är överhängande.
Informationen om B-vitamin var intressant, vi ger alltid extra B-vitamin vid pällssättning men skall prova att ge Acke det året om för att se om det blir bättre. Hans hakning är väldigt liten och släpper så fort han är ordentligt värmd, problemet är att det "satt sig i huvudet på honnom".
#20 Våra hästar står ytterst sällan i stall och får alltid årsfärskt hö från egen produktion….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Min shettis hade det för några år sedan men han opererades.

putt*