Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 2057 ggr
Kris_J
0

Bestraffning, varför?

Såg att ponnyer vunnit lopp men sedan fått startförbud för ej tävlingsmässigt skick. Skulle vara intressant att veta varför detta straff dömdes ut. Om nu ponnyerna inte ansågs vara i tävlingsmässigt skick, varför fick de starta överhuvudtaget?

Vill på intet sätt peka ut någon, om tråden är olämlig vänligen plocka bort den:

Veritas odium paretFörvånad

Tusen
0

Jag var inte där och har inte en aning om vilken ponny du pratar om men man kan tänka sig att hästen gick väldigt orent och i.o.m att raporteringarna är borttagna kan man utdöma startförbud om hästen går väldigt orent. Detta straff delas ju alltid ut efter lopp.

Detta är som sagt endast en gissning. Finns säkert många förklaringar.

giffan
0

Jag tror på #1 Teori.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

StuteriSolo
0

Det är nog så det kommer att fungera nu när rapporteringarna är borttagna. Då har måldomare/veterinär möjlighet att sätta startförbud på orent travande hästar. Ponnyer travar ju oftast inte orent för att de är halta, utan en del travar orent istället för att galoppera när det går för fort, andra travar orent när de inte klarar farten och ytterligare andra travar orent om inte rätt kusk håller i tömmarna. Denna regel ställer nu mycket högre krav på kuskarna, att de verkligen kör sin ponny och inte bara är tömhållare.

Bra eller inte, det får framtiden utvisa Skrattande

ryttarn
0

Efterssom jag var där kan jag ju räta ut frågetecknen.

De aktuella hästarna travade väldigt orent. Anledningen var inte vetrinär utan just orent trav. Reglementet säger att orent trav inte är tillåtet. läs reglementet §59,

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

florakil
0

Förmodar att frågeställaren tittat på resultatlistorna från Färjestad 090509. #3 har gjort en helt korrekt analys av resultatlistan. Bandomarnämnd, måldomarnämnd och veterinär var helt överens om att startförbud skulle utgå. Startförbuden beror inte på veterinära skäl, utan på andra orsaker.

Arne Florqvist
Måldomare

StuteriSolo
0

och för att förtydliga för trådskaparen, så får man inte diska hästar för orent trav, så hästen kan vinna sitt lopp och ändå sedan få startförbud.

Kris_J
0

#5 Men borde man inte benämna "bestraffningen" något annat än inte tävlingsmässigt skick när det travar orent och inte tror det beror på veterinär orsak?

MagganS-B
0

# 7 "Icke tävlingsmässigt skick" är ett mycket bra uttryck, omfattar en hel del…..

Karsk
0

#8 Ja jag håller med dig om att det är ett bra uttryck.

Kris_J
0

Personligen (eftersom detta är ett diskussionsforum får man ha personliga åsikter häFlörtr)tycker jag att utrycket icke tävlingsmässigt skick kan kännas fel vid oren trav om den inte härleds till veterinära skäl dels med tanke på som #8 skriver det breda användningsområdet och att om man inte förklarar förseelsen. Meningen med utdelade straff är väl att även de som inte bestraffas skall kunna se och ta lärdom av utdelade straff?

VeronicaP
0

#10 Kan instämma med dig helt och hållet där.

StuteriSolo
0

Det kan ju komma att behövas göra någon from av tillmpningsanvisning till nästa års tävlande, eftersom rapporteringarna är borttagna, och ponnyer travar orent inte enbart av veterinära skäl.

Det blir spännande att se hur denna regel utvärderas efter färdig tävlingssäsong!

amandahandersson
0

De som får startförbud för "ej tävlingsmässigt skick" får säkert en förklaring av domaren. Så även fast den kanske inte utges i allmänheten, vet förhoppningsvis den "drabbade" varför domaren / veterinären anser att ponnyn inte är i tävlingsmässigt skick.

florakil
0

I det aktuella fallet fick både kusk och förälder förklaring av undertecknad och är helt införstådda med domslutet. Inga som helst frågetecken.

Arne Florqvist
Måldomare

ryttarn
0

#13, #14 Jag tror nog att det #10 är ute efter, och vilket är en åsikt som jag helt delar, är att man även skall kunna se straffet i preventivt syfte. För att ett straf skall kunna fungera preventivt behöver även icke straffade förstå dess innebörd.

Det enklaste borde vara att det stod "orent trav" istället för "icke tävlingsmässigt skick". Detta skulle medföra att straffet blev mer lättbegripligt och på det viset nå sin pedagogiska effekt. Nu ligger säkert dessa "straff texter" förprogramerat i datasystemet men så svårt borde ju inte en sådan sak vara att fixa.

Ponnytravet har ju, förutom att det är kul, även en bildande uppgift. I det perspektivet anser jag att det är viktigt att alla förstår, inte bara den straffade, vad straffet orsakas av.

Jerker Klang,

www.isil.se

Jennie_A
0

#4 Det står bara "trav ska vara rent" i §59. Heller finns inga påföljder/tillämpningsanvisningar i denna paragraf vad som ska hända om travet inte är rent. All text (förutom just "trav ska vara rent") rör de otillåtna gångarterna galopp och passgång.

florakil
0

#15 Det är inte svårt att fixa rent programmeringmässing, men då får vi ha en massa specialkoder för bara ponnytravet och det är i förlängningen inte bra. Texten"ej tävlingsmässigt skick" innebär mer än bara "orent trav". Det kan t.ex. även innebära dålig prestation mm. Rutinmässigt så pratar domaren med den "drabbade" och förklarar varför hästen fått startförbud så att inga oklarheter skall finnas ang detta. Så gjordes i detta fallet också som jag skrivit i tidigare inlägg. (De som såg loppet begriper exakt vad orsaken var)

/Arne Florqvist

ryttarn
0

#17 Jag vet att du pratade med den drabbade, det jag menade är den preventiva och pedagogiska effekten av straffet för dom som inte blev bestraffade, hadde alla förstått vad det handlade om hade troligen inte denna tråd uppstått.

Jerker Klang,

www.isil.se

palomia
0

Förmodligen reagerar de flesta på att hästen vann loppet och därefter fick startförbud. Deltog man dessutom själv i loppet är det "surt" att bli slagen av en häst som många i efterhand gärna talar om för en inte skulle fått starta (enligt deras mening).

Det är inte första ggn det händer men som sagt, tidigare blev det ett R istället.

Eftersom veterinär finns på plats under tävlingarna borde det inte ens tänkas tanken att hästen skulle vara i för dåligt skick att få starta utan hade "plockats bort" redan innan.

Förmodligen behövs bara en "inkörstid" innan det är sjävklart att också tidigare rapportering kommer gå under "ej tävlingsmässigt skick".

Själv tycker jag att "det var bättre förr" när man blev varnad och senare diskad, då hade man iaf möjligheten att korrigera hästen (om det gick/om man ville).

StuteriSolo
0

Probelemt är väl egentligen 1. rapportering är borttagen och 2. man får inte diska för oren trav. Alternativet man har nu är att ge hästen startförbud för ej tävlingsmässigt skick.

Diskussionerna var ju enorma när diskningen för oren trav togs bort för x antal år sedan, efter denna säsong får väl aktiva domare/tävlande utvärdera detta med att rapoorteringarna är borta. Kanske blir det så att kuskarna får se upp mer hur hästarna travar, eller det får införas en egen bestraffning för ponny angående oren trav.

Man kanske ska gå in och varna för oren trav igen? Det är ju i utbildande syfte, många unga kuskar kanske inte upptäcker att hästen travar orent.

Teja-Bea
0

Jag tycker absolut att man ska ta tillbaka varning och diskning för oren trav!

Det är det mest rättvisa alternativet!

Det står ju i reglementet att "trav ska vara rent". Men med dagens regler så kan ekipaget göra ett reglementesbrott och ändå vinna!

Om hästen travar orent pga orutinerad kusk/fuskande kusk/hälta/överforsering etc är i detta fall ovesentligt - den bör ändå inte få vinna!

För rättvisans och för pedagogikens skull - återinför varning och diskning för oren trav!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Karsk
0

#21 håller med dig att man inte ska få vinna om hästen travar orent

Kratern
0

Jag var inte på plats eller så, men….titta på målfotona. Är det inte passgång (på båda)?

Är osäker…vad gäller vid passgång?

I ett sån't här fall kanske det skulle vara bra med utbildning i träning. Obestämd

palomia
0

#23 Passgång är en otillåten gångart…

Kratern
0

#24 Och om jag inte är helt fel ute så ska otillåten gångart över mållinjen innebära diskning ?

Videofilmer?

Vid en så'n här ändring av reglementet/tillämpningsanvisningarna borde man ha varit lite mer förutseende tycker jag.

ryttarn
0

#23 Att avgöra passgång på ett målfoto är tekniskt helt omöjligt, detta då ett målfoto är sammansatt av en mängd mycket smala bilder. Titta tex på maximilian III bakben i lopp 6 så förstår ni kanske vad jag menar.

Bilden i en målkamera fotar inte hela hästen samtidigt utan "filmar" genom en mycket smal spalt som ligger precis över mållinjen vilket ger väldigt roliga effekter ibland.

På Färjestad filmas allting mycket nogrant, till skillnad mot en del andra banor, så jag kan nästan garantera att inga sådana tveksamheter som om en häst går i pass över mållinjen missas.

Jerker Klang,

www.isil.se

Kratern
0

#26 Det var just därför jag efterlyste en videofilm. Flört

Man kan inte vara säker åt något håll eller hur. Du kan inte vara säker på att det INTE är passgång heller (av målfotot).

ryttarn
0

#27 Som sagt, alla lopp filmas på färjestad och jag vill nog påstå att det är bland de travbanor i Sverige som har den mest korrekta bedömningen vad gäller ponnytrav. Kompetent personal med en lagom blandning av banans folk och utbildade ponnyfolk säkerställer det.  Skall man "hacka" på domslut så skall man nog ägna energin åt andra banor än färjestad.

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

Men herregud kan ju tycka att det är helt löjligt att sitta och fundera på om det är passgång eller inte en bild säger inte allt och det är fortfarande barn som tävlar och det är inga miljoner de tävlar om.

Nästa gång kan det vara den som kom 2:a som kanske vinner även om andra kan tycka att den har haft för många galopper osv osv.

Kratern
0

#29 Jag var personligen mer ute efter de ändringar som görs och vilka påföljder det får. Flört Hade diskning för oren trav fortfarande varit kvar hade ju ingen tvekan behövt förekomma.

#28 Betvivlar inte ett ögonblick att Färjestad skulle var den bästa banan att göra korrekta bedömningar…Obestämd

rolsson
0

# 26. Menar du att målkameran filmar mindre noggrant på andra banor ? Har man målkameran igång så blir väl inte resultatet bättre på Färjestad än på andra banor.

ryttarn
0

#26 Nej, videofilmandet av loppen. Det vi diskuterade var oren trav, passgång, galopp osv och att detta kan man inte se på en målkamera, av rent tekniska själ.

Så vad jag menade är att loppen fillmas (altså hela loppen) vilket jag av erfarenhet vet att det inte görs på alla banor, trots att det egentligen skall vara krav på det.

Jerker Klang,

www.isil.se

jenniferaronsson
0

Inte för att de här kanske tillhör den här tråden, men som jag och kanske många andra vet så travar ju endel, främst shettisar med hjälpsteg eller dylikt. Te.x Bäckdalens Atlas eftersom det nyss var en tråd om han varför han avstängdes i 30 dagar. Så det kan ju vara massa olika anledningar till rapporteringar! Synd för vissa, men precis som en sa i tråden att trav ska vara rent.

VeronicaP
0

Men ibland så skulle iof domarna lära sig hur en shetland är uppbyggd faktiskt är det en rastypisk shetland så har de  ett brett kors tex och på det viset så kan det se ut som om de travar orent men eg så är det en helt rastypisk trav .

En shetlandsponny ska tex vara väl följande sitt spår och *ha ett ben i varje hörn *

Så många gånger när en shettis blir rapporterad så har den eg bara travat som en shettis gör rasenligt när det går fort.

palomia
0

#34 Vad gör då de shettisar som travar rent, är dom inte rastypiska då?? ObestämdFlört

Tusen
0

#34 Förstår verkligen inte vad du menar. Ett ben i varje hörn-det har väll alla hästar. Har aldrig sett en häst med två ben i ett hörnFlörtObestämd.

Om det nu står i reglementet att hästarna ska trava rent så är det väl rimligt att även shettisar ska göra det. Tycker även att man i allmänhet är väldigt generösa på den fronten då man ofta ser shettisar skutta runt på alla möjliga sätt under ett lopp. Domarna gör nog sitt bästa men är inte omänskliga.

VeronicaP
0

#35 ha ha nope

#36 Nope vissa har bara 3 ben Flört. Nä men jag menar att man kan inte jämföra shetlandsponnyer med varmbloden de har inte samma trav och kan inte ha det för de är inte byggda på det viset har helt olika kors och förutsättningar och det jag menar med det hela att ibland när det ser ut som att en shettis travar orent så gör den faktiskt inte det.

Eller som en stor kusk sa en gång till mig en gång att han är förvånad över att de lyckas trava rent överhuvudtaget i kruvorna då de inte alls är gjorda för dem och han tyckte inte alls det var konstigt att de kunde ta ett hjälp steg då och då .

amandahandersson
0

Jag har sett skräckexempel är domare verkar tycka samma sak som #34 om shettisar och deras trav. Shettisar har travat förfärligt illa, kanske inte för att de har ont - men för att de går fortare så. Och nej, lika självklart som att en shettis inte får galoppera för att det går fortare, ska den inte få trava illa för att kunna gå fortare.

Min egna shettis springer fint och när han inte travar, galopperar han. Och då har han en sne bakhov (han hade så när han kom). Och jag har sett snabbshettisar i elitklassen som travar hur fint som helst!

entill
0

Det kan aldrig vara rastypiskt att trava orent, oavsett vilken ras det gäller. Om hästen tar hjälpsteg, är den inte mogen för den farten. Tror inte att det är lämpligt att lura domarna att tro att det skulle vara rastypiskt att trava orent. Russavelsföreningen kommer att ta upp problemet med SPTF för att stävja överforseringen av hästarna. Jag tycker nog att Shetlandssällskapet också borde agera.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

VeronicaP
0

Det är inet oren trav men jag har sett domare döma för oren trav utan att hästen har travat orent  och då är det inte på någon av våra egna hästar jag ens tänker på.

Svårt att förklarar

MagganS-B
0

# 28 Tror nog faktiskt att det finns fler banor med kompetenta domare än Färjestad. Inget ont om dom, har själv för länge sen varit med i tornet där och jobbat, men faktiskt finns det fler banor där mål- bandomarnämnden är både seriösa och mycket duktiga, även om inte loppen videofilmas!

VeronicaP
0

#41 Det tror jag med ;-)

rolsson
0

#40.Det finns nog inga domare i hela Sverige som dömer för oren

trav om det inte är befogat. Domaren åker ju inte till en tävling och lägger en hel dag ideelt bara för att sätta dit hästar.

Karsk
0

#43 håller som med dig till en viss del.. tror inte heller en domare lägger ner hela dagen bara för att sätta dit hästar som du säger