Goggles
de finns även för ponnys, kanske finns någon här som kanske vill sälja goggels, lr fråga någon som har så du får prova på din ponnya :)

putt =)
Det har inte fungerat på någon häst jag har provat det på.
Så jag rekomenderar att låna ett och prova först.
De brukar gå att ställa så det kan passa både shettis-----> storhäst.
Man kan köpa det i de flesta travsports butiker.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#3 Vad är det som inte fungerar?
#4 Det har inte varit någon skillnad på dem.
De som varit tittiga och eller okonsentrerade har fortsatt att vara det.
Jag har prövat på både storhästar och shettis, russ.
~ Anneli ~

#5 Okej! Så de ger ingen bättre effekt än helstängt alltså?
#6 Har inte gjort det på mina iallafall. Men det borde ju fungera kan man tycka då det finns några hästar som faktiskt går med sådant huvudlag. Sen om de hästarna lika gärna skulle kunna gå med helstängt och jordbländare vet jag inte.
~ Anneli ~

#6 Nej okej, nee de är ju rätt dyrt att köpa så mans skulle ju vilja veta om de ger effekt innan man köper ett. Har en herre som är extremt tittig och okoncentrerad, han går med helstängt nu och bara det ger väldigt bra effekt gämfört med öppet huvudlag, så tänkte att goggles kanske skulle va ännu lite bättre då han fortfarande har full koll på allt runt omkring. Man kanske skulle testa tejpa igen ögonen! ;) hahah!
#8 ja det va ett bra alternativ 
Mina russ ´som varit tittiga har bara sett sakerna längre fram istället…
Så då har de varit lika tittiga iaf.
~ Anneli ~

Jag känner igen mig i er diskussion. Har också funderat på att testa goggles, men de verkar ju inte ge jätteeffekt. Som #8 säger, ibland skulle man vilja tejpa igen ögonen!!!

Hm jag körde en bloding förut som var jävulskt het, kändes som att dra i en betongvägg, han gick med huva, gummitutor, bomull, pullburk och crescendobett. Det var bara att hålla i och åka med när man körde honom.
Han provades med goggles och jag måste säga att det var skillnad, han blev så mycket lugnare med goggles. Jag vet faktiskt inte varför men man behövde inte hålla i honom lika mycket och han gick liksom att lugna ner lite.
Nu har jag sett honom i lopp så går han utan huva, pullburk med så han har nog lugnat ner sig bra mkt :)
Det kan ju faktiskt vara så att vissa hästar blir pigga om man stänger till, andra lugna.
Vi hade en häst hon gick inte en meter om du stängde till, hon ville se.
~ Anneli ~
Iva hade goggles i Elitloppet 2008 och det blev en diskning där tyvärr. Hade önskat att effekten skulle vara mindre stress vid starten osv..
Jag tror det funkar på vissa hästar, men inte alla. Tänk på att alla hästar är så olika varandra.