Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettresultat
Läst 3524 ggr
NatthaBlom
0

Premiering Gotland Res.

För er som är intresserade kan jag meddela att inget av travrussen blev godkända idag!

Varken Petro, Rosenhälls Mawerik el. Zlatan Nick :(

Colt
0

Gud så tråkigt! Helt underbart fina hingstar alla tre!

Jatack
0

Så sykt ! :(

Polenta
0

Jag kan inte förstå det, det är helt sjukt ju ..

Belindaa
0

Å vad tråkigt! :(

LindaBlomberg
0

Det var riktigt trist att inte Zlatan gick igenom, tyckte att han såg kanon fin ut idag!

johannaolofsson
0

#5 Tack Linda och alla andra!

Det jag blir mest besviken och ledsen över är att de säger att han inte har något att tillföra avelnFörvånadFörvånad, för mig helt obegripligtRynkar på näsan

Zeleno
0

Gud, tycker alla är super fina hingstar (:

Stallmima
0

Mycket synd att ingen av travarna blev gk. Har sett fram emot att se små Mawerickar sopa banan om några år. Alla har ju fina rekord oxå, men de vill kanske inte se travruss.

hannabrink
0

Gud va synd! Alla tre är ju så otroligt fina!

joooossan
0

Nej va synd! Hur långt ifrån var de då?

Personligen tycker jag de är sååå fina!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Polenta
0

Jag skulle vilja veta vilka "brister" dom hade så att säga.

Riktigt synd då det är superfina hingstar allihop!

MarcusJohansson
0

Det är skandal! Riktigt sjukt! Speciellt Zlatan Nick men dom andra med. Skrikandes

johannaolofsson
0

#11 Ja vad kan man säga, Zlatans poängrad om jag inte minns fel var 7,7,7,8,7 så ALLT är egenligen dåligtFörvånad

MarcusJohansson
0

Ren och skär skandal!

MartinaFrick
0

Riktigt synd på tre fina hingstar, vi vill ju ha bredd på travruss aveln.

ninam
0

Även Fantom hade ju jättebra travstam, det hade inte varit fel med en Polarson!

För att inte tala om Zlatan Nick

GranoStall
0

#77787 är verkligen inte en dålig rad, även fast det inte räcker till ett godkännande. Medel är 35 poäng alltså är han bättre än medel!

Visst är det tufft på hingstvärderingarna men det är det ju meningen, grattis till de hingstar som blev godkända och lycka till om ni gör ett nytt försök med de övrigaGlad.

//Cecilia

joooossan
0

Såg alla poängen på gotlandruss.ifokus, ni som är nyfikna på dom kan ju klicka Här :) Längst ner i tråden..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

johannaolofsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på Zlatan Nick, taget av Malin Wilson

PromiseMinanMorfeus
0

Tråkigt att de inte gick igenom så fina hingstar och med den bra stammen de har dessutom…

ErikaAndersson
0

hm, undra hur hingstarna ska se ut om dessa tre fina inte blev godkända =O

CillaLindberg
0

Jag måste bara få yttra mig lite i denna disskusion.

Har hört hur alla inbitna "bruks"russ folk resonerar; "Att det inte skulle vara bra för russet att avla på trav" "Rasen förstörs" osv.

Varför är ni inom russaveln inte så kloka att ni gör två stamböcker som dom gjorde på 60-talet åt den kallblodiga rasen. Jág fattar ingenting.

Vad det låter som är att ni som är emot travet verkar vara mer avundsjuka på de som får fram travare än att ägna er åt erat eget. 

Ni som nu inte blev godkända i söndags ge inte upp. Jag håller på er.

MVH

Cilla

MagganS-B
0

# 22 Läs det står på gotlandsruss.ifokus om uppdelande av rasen……

Teja-Bea
0

För det första vill jag bara ifrågasätta de som här vill "rösta in" Zlatan Nick med motivationen att vi vill ju ha bredd i rasen. Hans linjer är väl om något överrepresentarad?! OBS! Inget ont emot Zlatan Nick! Fin häst med bra prestation - bara undrar lite över motiveringen…!

#22Russ-stammen är idag fortfarande för liten för att dela upp den i två stamböcker. Och dessutom vill vi motarbeta att russen ska inriktas på endast ett arbetsområde. Russen är som ras känd för att vara en häst med mångsidigthet, vilket är en egenskap vi inte vill förlora (med "vi" menar jag majoriteten av uppfödarna).

Trenden visar faktiskt på att russen som ras faktiskt blivit grövre i sin kroppsmodell än de var för 50 årsedan.

Var din idé om avundsjuka kommer ifrån förstår jag inte. Jag tror att majoriteten av uppfödarnas mål är att avla fram friska individer med bra egenskaper och med en bredd i stammen.

OM man skulle dela upp russ-stammen i bruks/trav och bara använda 10-20 matadorhingstar som presterat på travbanan så skulle den delen av stammen snart vara sönderavlad och snart "dö ut"

Vad jag har sett av dessa hingstar i verkligheten så tycker jag nog poängen ligger ganska rätt. Jag anser att flera av dem har för grov hals, svag rastyp och svag hingstkaraktär… Min åsikt.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

CarinaA
0

Citat från ovan:

"Vad jag har sett av dessa hingstar i verkligheten så tycker jag nog poängen ligger ganska rätt. Jag anser att flera av dem har för grov hals, svag rastyp och svag hingstkaraktär… Min åsikt.

Bea Jakobsson, ~www.teja.se~

Medarbetare gotlandsruss iFokus Medarbetare ponnytrav ifokus"

#24 Konstigt att du kan ha åsikter om individer i "verkligheten", när folk har åsikter om ärenden som gäller dig o dina ponnyer så raderas inlägg resp. försvinner helt om det inte passar dig……………..

Tusen
0

Det finns faktiskt ganska många sk. travhingstar som redan är godkända. Sen är det ju en fråga om vad man menar vad en travhingst är. Den diskusionen har ju varit uppe tidigare.

Teja-Bea
0

#25 så länge inlägg följer skrivreglerna så stannar de i trådarna. Vi som medarbetare/sajtvärdar tar inte  bort inlägg som "inte passar oss" ur personlig åsikt!

Vi har höga krav och stort ansvar som "ledare" på sajterna - inte bara glassar runt och dominerar som några tyvärr verkar tro!

Och även som medarbetare/sajtvärd borde man väl få säga av man tycker utan att bli kritiserad?

MartinaFrick
0

#24 Med bredden menar jag inte bara Zlatan, utan alla tre. Som skrivits förut hade det kanske varit bra med en godkänd hingst efter Manfred? På så sätt behåller vi ju bredden, utan att någon hingstlinje, som visat sig bra, försvinner.

Russfantast
0

Bara en liten tanke. I tidningen Gotlandsruss presenterades de 41 nya 2-min hästarna för 2008.

Av dessa 41 var det 35 st som har far, mor eller morfar som har rek undr 2min.

Så skall vi fortsätta att avla fram bra ponnytravare så gäller det nog att ha bredd i ponnytravaveln också. Tyvärr verkar det ju som premieringsnämndens uppgift verkar vara att begränsa möjligheterna till en breddad ponnytravavel.

Peder
0

Personligen tycker jag att det var mest synd att Rosenhälls Mawerik inte blev godkänd.

Borde väl vara av stort intresse att ha en godkänd hingst efter manfred eller?

Karsk
0

Tycker synd om dig natta. Han borde ha blivit godkänd!

Tusen
0

#29 Nu förstår jag inte. Om 35 av 41 hingstar har nära släktingar som gått under 2 minuter så är väl det rätt många med travarstam ändå inom russaveln? Alla måste ju inte ha startat i trav för att kunna vara bra för russaveln. Eller har jag missförstått dig helt och hållet?

ryttarn
0

Måste gå in och bromsa diskusionen lite, känner att det börjar bli lite väl mycket tyckanden utan substans.

Bara för att ens "favorithingst" inte gått igenom betyder inte det att avelsvärderingsnämnden gör konstiga eller felaktiga bedömningar. Det är en mycket granlaga uppgift att göra en avelsvärdering och nämnden består därför av flera personer för att tillvarata en bred kunskap.

Diskuterar du med en som håller på med bruks och inte får sin hingst godkänd skyller dom på att avelsvärderingsnämnden enbart ser till travhingstar, och här diskuteras ju motsatsen, vem har mest eller minst rätt? Kanske tyder det på att avelsvärderingsnämnden faktiskt gör en tämligen bra värdering.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Stuteri-Ekslatt
0

#32 Det var inte hingstar utan vilka ponnyer som gått under 2.00

och vilken stam de hade, läs det en gång till.

Tusen
0

#34 Okej jag missuppfattade inlägget men då förstår jag ännu mindre vad #29 menar. Är det bra eller dåligt att 35 st är avkommor efter 2 minuterstravare?

Russfantast
0

Eftersom travet är den största avsättninen för russ så gäller det att producera attraktiva russ för travet. Då är det väl bra om man har hingstar som visat att dom kan trava för att få avkommor som kan trava.

Om man medvetet? är kritiska eller snåla med poäng till travhingtarna minskar man ju bara bredden på aveln vad gäller de som är intresserade av trav och vill hålla sig till russ som är stamboksberättigade. 

Vad gäller hingstar som tävlat så bra så kan de inte ha så stora exteriöra eller gångartsfel för då skulle dom inte klara av att prestera vad dom gjort.

En annan sak som tyvärr är till stor nackdel för hingstar som tävlar på travet är att de är fostrade att uppföra sig och inte visa sig hingstiga och vid bedömning ses det som att de inte har könskaraktär.

Russfantast
0

#32# Inte förrussaveln som helhet men för dom som vill få fram bra ponnytravare är det en nödvändighet att vi har bra hingstar som visat att dom själva har kunnat trava.

Mille
0

#36 men är det verkligen så strykande åtgång på de avkommor som finns e: duktiga travhingstar då?

Tycker man ser många unghästar och även äldre som är svårsålda, trots att de är efter fina föräldrar.

NatthaBlom
0

#30 jadu jag med många andra tkr det men tydligen inte då? el jag vet inte menmen..

#31 jadu, domaren dömer thats the rules tyvärr

ryttarn
0

#36 Hingstkaraktär har ingenting alls med stökighet att göra utan hur dom ser ut, kolla gärna tråden http://gotlandsruss.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=29078394-5048-4ff2-a77c-1b6b5ff27feb

Man skall inte behöva titta mellan benen för att avgöra om det är en hingst eller valack…..

#37 Huruvida hingsten eller stoet har presterat på travet anser jag vara på gränsen till orellevant. Däremot är det väldigt intressant att se vad dom förvärvar…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Hasseshusse]
0

Zlatan Nick e.Tyson och ett kanonmödene i flera led, svensk rekordhållare o Derbyvinnare duger tydligen inte i aveln- suck.

Undrar vad ben o hals är för dåliga för? -inte att trava iaf.

Lider verkligen med ägarna o de som vill betäcka med honom.

Russfantast
0

#36# Håller fullständigt med ang hingstkaraktär men tyvärr upplever vi som tittar på från sidan inte att det är som du skriver.

Vad gäller huruvida avelsdjuren har egna prestationer eller ej så kan man väl ifrågasätta de som säger att egna prestationer är orelevanta för att bevisa att anlagen finns. Det är ju bara att kolla 2-min listan.  Som jämförelse skulle  man ju  aldrig påstå att ett sto med 5 poäng på benen skulle lämna en 10 poängsavkomma vad gäller benen. Och i så fall skulle ju iden med premieringar falla totalt till marken.

VeronicaP
0

#24 Jag instämmer med dig och det har jag även skrivit på Gotlands i fokus.

En hingst ska man se direkt att det är en hingst och inte en valack och tyvärr kan en del se ut som valacker .

#37 Avelsvärderings nämden gör ett jättebra arbete och de ska ha all heder åt det och jag tycker inte att bara för att man *travar fort* ska kunna bli godkänd hingst .
Det ska vara tufft att få igenom en hingst och jag tror alldeles säkert att det finns en massa godkända hingstar som hos rätt ägare hade kunnat bli kanon travare men att de inte fått möjligheten.

Jag tror att *travar* folk har blivit lite för helt insöade att de måste bara betäcka med travar hingst och inget annat.

Själv så vill jag ha en bra extriör  och en bra bruksponny och oftast så är det ju så att ponnyn blir vad man gör dem till.

Jag tror till fullo att det går att blanda .

Vi måste tänka på att jag ett sto tex med dåliga ben men travar utav h---te så borde jag betäcka henne med en hingst med bra ben och som kan röra sig bra och det kan i stort sett alla hingster.

De behöver  ju som sagt inte *trava* rätt för att kunna gå fort på travet, de kan alla ha avikelse ändå , men en häst som rör sig genom hela kroppen är ju den som har bäst förutsättningar eg så när ni ska kolla efter en hingst så kolla hur den rör sig och att den verkligen rör sig genom kroppen och har ni tur så får ni det på eran avkomma och då har ni fått en bra förutsättning för att få en bra brukshäst.

savrarpstuteri
0

#43 Vilket pangbra inlägg Glad!

Vi fick en fantastisk chans när vi fick köpa våran avelshingst som tillhörde "bara den vackra skaran", idag har vi en vacker hingst med rekord 1.57 hitintills alltid vältravande o uppför sej "städat" o korrekt med stor hingstutstrålning.

Av det "sk" ponnytravsfolket hade denna hingst aldrig varit av intresse då han "saknar" gedigen travstam med travprestationer men med  vanlig sund träning har han utvecklats till en individ man med stolthet kan säga  - en hingst som förenar skönhet o prestation  - om.

Hur skall vi få fler att "våga" använda icke travstammade russ som kanske skulle visa sej vara utmärkta tävlingsindivider/tävlingsförärvare?

Teja-Bea
0

#36 Citat: "Vad gäller hingstar som tävlat så bra så kan de inte ha så stora exteriöra eller gångartsfel för då skulle dom inte klara av att prestera vad dom gjort."

Det är stor skillnad på att springa fort  (prestera snabba tider) mot att TRAVA bra! Ett russ ska arbeta med kroppen, bra påskjut, längd i steget, bra hasarbete, ej markbunden, regelbunden takt m.m.m.

Dessa egenskaper behövs inte (och finns inte) alltid hos de ponnytravare som presterat snabba tider på travet. Så det är absolut ingen självklarhet att en hingst med snabbt rekord ska ha en 10:a på traven inne i utställningsringen.

Den som tror att en hingst med könskaraktär uppför sig illa är helt fel ute! Dåligt uppförande är inte maskulint och kommer du med en jättestökig hingst till avelsvärderingsnämnden så sänker det helhetsuntrycket och därmed poängen. En hingst SKA vara väuppfostrad för att vistas utanför hemmaplan! Speciellt om den ska föra vidare sina gener!

palomia
0

#44 Av samma anledning som "utställningsmänniskor" väljer att inte betäcka med "travhingstarna" förmodligen…Flört

Inriktningen styr val av hingst.

Mille
0

#42 Nu är det ju trots allt skillnad på att ha visat en häst o fått en 5:a och att aldrig ha tagit ut en häst på en bana.

Hade tex. Tyson lämnat sämre avkommor (om han hade betäckt samma ston) om hn aldrig hade satt foten på en travbana? Jag gissar på att de hade blivit lika bra, men de kanske inte hade kommit till lika bra tränare och därför inte fått chansen att visa sin talang.

Jag tycker att vi ska akta oss för att dela upp rasen i olika delar. Se på halvbloden som pratar om hoppstam och dressyrtalang och "multitalanger". Min åsikt är att russet är en allroundponny som gör det som ägaren är intresserad av.

Säger det igen, det fins russ som är BÅDE snygga och snabba, varför välja när man kan få både och?

[Hasseshusse]
0

#44 Men där är en bra bit till innan en äldre 1.57-hingst tillhöt eliten inom travet…

#45 O vem har vill inte ha en markbunden ponnytravare? De springer inte fort p.g.a att de är uppe i luften och cyklar iaf…

Det är väl en tidsfråga innan rasen delas upp i en travstambok, igentligen är jag emot det men när vi inte får betäcka med vad vi vill (vet att vi får men då får vi tillhöra b-laget eftersom vi inte kan premiera våra russ) så känner jag att det snart får vara nog.

Här skrivs så mycket om att man kan kombinera trav o exteriör, visst kan de som vill försöka med det göra så men alla vi som bara vill ha prestationer, vad ska vi ha poängen till när vi inte vill att våra travare ska se ut som premieringsfolket vill ha dem? Har själv kriterievinnaren i fjol som är resultat av medveten prestationsavel i flera generationer och det är tur det är ett sto så jag kan fortsätta aveln med henne, annars hade hon inte varit värd någonting efter tävlingskarriären, för hon är en skithäst enligt många här (utställningsfolket).

savrarpstuteri
0

#48 Måste alla tillhöra eliten då?
Vi är ialla fall mycket nöjda med de prestationer vi med vårt kunnande fått honom att prestera.

savrarpstuteri
0

#46 Nu var det inte betäckningarna jag i första hand tänkte på utan hur man skall kunna få duktigt ponnytravfolk till att träna o tävla sk ej populära "travlinjer".

palomia
0

#50 Ber om ursäkt, missuppfattade inlägget som man enkelt kan göra ibland…Glad

entill
0

#48. Det är väl en tidsfråga innan rasen delas upp i en travstambok… Vem skulle göra den uppdelningen? Russavelsföreningen skulle väl knappast vara intresserad av det. Skulle "travfolket" ta hand om det? Hur skulle det gå till i så fall? Om man väljer att använda sig av en ras för ett speciellt ändamål får man väl finna sig i de regler som gäller för rasen och "gilla läget". Är man inte nöjd med rasen får man väl välja en annan, eller göra en egen.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

savrarpstuteri
0

#51 De e´lugnt. Jag kunde nog varit tydligare från början också Glad!

# 52 Bra Agge Glad!

Jag har många gånger funderat på hur de som vill ha delad stambok för russ skall organisera det o vilka skall få vara med i den? o inte i den andra? om samma sto låt oss tänka oss en 40poängare med travrek 2.00 dvs en mkt bra allroundmärr fölar efter sk travhingst en gång o sk utställningshingst en gång, skall de fölungarna registreras i olika stamböcker då? Eller?

Skall de som är i travstamboken inte få premieras, ställas ut, delta i 3årstest, kvalitetsbedömning osv.
Skall de som är i ordinarie stambok inte få starta på travet då?
Eller finns det optimister som tror att det skall gå o ordna "allt" var för sej….?

[Hasseshusse]
0

#49 Givetvis kan inte alla tillhöra eliten men mitt mål är att få så många som möjligt som gör det, klart ni ska vara nöjda med att få en häst under 2 min. Det jag menade är att det är svårt att få fram en hingst som har 43-44 poäng och 1.40 i rek. Hoppas att du inte tog det som att jag kasserade din hingst.

#52 Precis, och vi är många som inte är nöjda så jag skulle inte bli det minsta förvånad om det bildas en ponnytravavelsförening i framtiden eftersom vi som avlar på prestationer får svälja så mkt skit, senast drabbade är de som inte fick igenom sina bra travhingstar i helgen.

# 53 Klart det går att ordna om bara någon med mycket intresse och kunskap tar tag i det, nordsvenska travfolket har redan visat att det går.

Vill än en gång säga att jag igentligen inte vill ha delad stambok men det börjar kännas hopplöst att vi inte får använda de hingstar vi vill.

Tusen
0

#54 Men om utställningar inte spelar dig och andra (som du kallar travfolk) någon roll så är det väl bara att avla på. Då kommer det automatiskt bli en del "travarruss" som "bara" kan springa fort, andra kan både och eller bara är vackra. Jag förstår inte att man å ena sidan inte bryr sig om hur hästen ser ut å andra sidan vill man ändå få den exteriört godkänd. Dags kanske att bestämma sig för vad man egentligen vill. Inget hindrar dig från att avla som en tok på snabba hingstar som inte är godkända. Du ska ju ändå inte ställa ut och därmed inte i behova att de ska införas i riksstamboken.

Tusen
0

Sen finns det ju redan hingstar som är både snabba och godkända. Om man bortser från Tyson och Gumino som är supersnabba så finns det en hel del som är duktiga travare. Micklas, Parat, Engelbrekt, Skärmnäs Pigall, Darius Roll, Ernst Rasken, Ernst Romeo, Ernst Ronaldo, Junisorken, Raider mm. Flera hingstar som gått under 2 minuter, många med råge.
Vill man ha både och kan man välja någon av dessa? Många av dem används inte alls särskillt mycket i aveln idag.
Varför inte ta till vara på dessa duktiga hingstar och bredda aveln även inom travet?

entill
0

#54. Jag tror att du och många andra har missförstått hur det ligger till med hingstpremieringarna. Ni tror att det bara är hingstar med travmeriter som blir kasserade. Så är det inte. Det finns många som har hingstar med andra fina meriter inom andra grenar, som också blivit ratade av nämnden. Även hingstar som fått höga exteriörpoäng har blivit ratade. Ni vill ha hingstar som ser ut på ett speciellt sätt och rör sig på ett speciellt sätt. Det är helt OK så länge de ser ut som riktiga russ. Någon annan kanske vill ha hingstar som passar bättre att dra timmer i skogen eller hävda sig på dresyrbanan. De får också finna sig i att russen ser ut som de gör och rör sig som de gör, och göra det bästa av situationen. Det är just det som är det fina i kråksången, att russen är så allround att det passar till allt, och det vill vi att de skall fortsätta att vara.

www.vikingponnycenter.se

palomia
0

Man kan gå in och kolla Wruss pixbox på hingstarna hon tagit kort på och snabbt konstatera att alla varianter på utseende finns. Även "valackbetonade. "Så hur ser ett "riktigt russ" ut egentligen?

NatthaBlom
0

Visst Mawerik ser inte ut som ett russ men han är verkligen ett russ i hjärtat, vi har tränat dressyr, tävlat i hoppning, flera nybörjare har lärt sig rida på han och han är en hyffsad travare med intressant blod

entill
0

#58 Det är ju det jag menar, att de kan ha olika modell och ändå vara bra russ. Därför skall inte alla se ut som "travare".

#59 Tror det skulle vara svårt att ta in alla hingstar som är "russ i hjärtat" och vem skall bedöma det? Det som är intressant stam för mig kanske inte är det för någon annan.

www.vikingponnycenter.se

NatthaBlom
0

#60 kan inte riktigt förstå hur du tänker/menar men visst alla tänker vi olika

palomia
0

#60 Med det resonemanget borde alltså ingen vara godkänd idag? Jag vet inte riktigt vad du menar när du säger att dom inte skall se ut som travare! Det finns alla modeller på "travarna" också… Det är stammarna som skiljer inte utseendet! 

Jag hade gärna sett Mawerik som godkänd och velat använda honom.

Hur mycket "skada" skulle t.ex Mawerik kunna göra i aveln? Skulle vara kul att se en manipulerad bild på honom med en "traditionell" brun russfärg och se om inte många ändå stirrar sig blinda på hans vackra färg. Han har ju ett jättesött typiskt russhuvud under all pannlugg.

VeronicaP
0

#54 Fast nog måste du tänkta till lite med bena  så inte de blir sämre , finns ju hingstar som passar till Tinny med bra ben ;-) ..

Glömmer man bort det så till slut får man en häst som kan trava fort men frågan är ju hur länge de håller i längden Oskyldig

Bara för att en häst är ett russ i hjärtat så kan man inte godkänna dem.

Tror nog att det verka som att ni som håller på *travar hingstarna* som inte går igenom verka skylla mer på avelsvärderingsnämden och glömmer bort att kanske inse att de underbara hingstarna  inte räcker till i avlen att de har för stora extriöra avikelser osv .

Säger det igen jag gillar inte att man delar upp , utan alla måste lära sig att våga blanda för att det ska bli bra material.

Jag vet ju en populär hingst tex som jag inte skulle vilja använda till mina sto pga jag tycker att avkommorna blir för tuffa och inte är några barnponnyer i början , de blir det sen när de är vuxna men för mig är russet en barnhäst och då ska psyket vara rätt från början sen så får det vara hur bra stam som helst , jag bryr mig inte om de inte ha bra skalle.

Inte har jag hört någon av de som inte fick igenom sina hingstar i höstas eller nu som är sk utställningshingstar klaga lika mycket här/gotlandsifokus sidan .

Nitro
0

#63 Du är klok du Skrattande

Mille
0

#48 Jag tycker att du talaer emot dig själv när du i ena andetaget bara vill avla på travprestationer och i det andra inte kan avla med ej godkänt för då kan du inte premiera avkomman.

Om det enda som betyder nåt är travprestationer så går det bra att använda hingsten ändå, då kan man ju strunta i både stambok och extriörpoäng.

Vill vi avla på russ så ska de iallafall se ut som russ och vara goda representanter för rasen, både i utseende och prestationer.

Duger någon av hingstarna som tusen räknade upp? Jag hävdar fortfarande att det finns gott om travhingstar att betäcka med, och alla som visat hingst är väl besvikna om de inte går igenom.

Mille
0

#63 Det är många bra saker du skriver tycker jag.

palomia
0

#65 I alla lägen är det inte en fråga om hingstarna duger eller inte utan jag har iaf alltid ett sto som är inblandat Oskyldig. Stoet har ju också en stam som inte alltid passar med hingstens, men det är klart, det går ju att betäcka med stoets egen far eller morfar om man så skulle vilja (jag vill absolut inte själv). Det jag menar är att "travstammarna" inte är lika utbredda som alla andra. I de flesta "attraktiva" hingstarna återkommer Granit väldigt ofta (inget fel i det eftersom han är en väl dokummenterat bra förvärvare), men inte så kul om man har ett sto med liknande stam t.ex. Jag hade gärna sett fram emot ett något större utbud efter i söndags. Glad

Mille
0

#67 Men ALLA hingstarna kan ju inte vara far eller morfar till stoet, eller? Det finns ganska många att välja på, men man kanske måste titta lite utanför eliten och nöja sig med "näst bäst".

Sen hade jag också gära sett någon mer hingst godkänd av de som visades…

amandahandersson
0

Ja visst kan travhingstarna ha vissa extriöra avikelser, men nog sjutton vet jag travhingstar med 40 poäng som är 1000 gånger bättre avelshingstar än hingstar som inte travat en sekund under 2.40.

Så visst, extriöra "fel" kan sänka - men majoriteten av våra bästa ponnytravare har riktigt läcker travstam. Där tror jag att "travfolket" kommer fortsätta avla med fina travhingstar framför ostartade hästar som dammas av inför utställning och får höga poäng, för det ger bevisat bättre ponnytravare - trots att travhinsgarna oftast anses ha sämre exteriör.
Den dan det bevisas att en ostartad hingst som aldrig sett en travbana med 45 poäng ger bättre eller åtminstonde lika bra travavkommor än Tyson II, Skotte, Granit, osv, ja, då kanske dom hingstarna blir lite populära inom travet.

Bara min åsikt om det här!

Synd att de fina hingstarna idag inte blev godkända.. Mycket fina och utstickande hingstar allihop!

Mille
0

Som jag skrev i andra tråden, hur ska man göra för att få "utställningshästarna" att visa sig mer på tävlingsbanan? Jag hade tyckt att det ahde varit jättekul att faktiskt se de användas, oavsett om det tär trav eller någon annan gren.

savrarpstuteri
0

#54 Nejdå inte alls. Var o en får tycka som den vill.

Det jag syftade på med frågan om alla skall tillhöra eliten………dessa individer som travar på tider ner mot 1.40 är fantastiska o skall ha all beundran.

Men å andra sidan pratas det ofta om att ponnytravet skall vara anpassat för barn!!!
Hur många barn kan matcha ponnyerna ner till 2 min ens?
Lägger vi för mycket vikt vid att endast värdesätta snabba individer så tar vi udden av ponnytravstävlandets glädje för alla har vi varit "små" o det är oftast de "små" som behöver hjälp o uppskattning även om det "bara" går i 2.50 tempo!!! Det är väldigt många som är mycket glada över att ha nått kvalgränsen o är berättigade till riktig start.

rebeccajansson
0

Jag förstår inte varför man inte kan acceptera poängen som hingstarna fått på premieringen. Blir hästen inte godkänd så är det bara så. Man kan inte åka på en hingstpremiering och vara 100% säker på att sin hingst går igenom. Det är få hingstar som går igenom varje år. De hingstar som går igenom är de som domarna anser vara bra avelsmatreal, är ni missnöjda med bedömmningen på era hingstar så får ni väl överklaga i domstol.

Häng inte läpp över 36 poäng det finns hingstar som fått 30-32p oxå.

Stuteri-Ekslatt
0

Man utveklas väl som kusk och det brukar vara shettisa som man börjar med. det finns väl ponnysar till allas önskemål och eftersträvan vi har olika mål med vårat tävlande.

johannaolofsson
0

#72 Rebecca, vad jag kan läsa så är det i princip alla andra än ägarna till hingstarna som gör inlägg härFlört

Reko
0

#67 Och Granit utvecklades inte som travare förrän hade bytte ägare vid 9 år, om jag förstod texten till Blå bokens omslag? Det kanske finns fler attraktiva travförärvare som inte heller fått visa framfötterna?

CarinaA
0

Jag tycker om prestationsavel,har 2 russ, e Skotte resp Tyson , MEN, alla ni som har ett mkt bra sto ur travsynpunkt; har ni tänkt på att NI kan föra aveln framåt o kanske till o med bredda den med ert sto !!??

Titta på de snabbaste gdk hingstarna idag, hur många av dem har en fader som travat 1.50 el snabbareFörvånad ???

Jag kan ta ett ex ;Rip. Benni 398, 42p, 2.10 rek, någon använde honom på sitt sto o fick fram Gumino !!!!

Om någon tar sitt framgångsrika ponnytravsto o betäcker med en mindre snabb exteriörhingst, kanske till o med en ostartad men med anlag som kanske uppväger de negativa sidor ditt sto eventuellt har,benen,psyke m.m så får vi kanske fram en ny "manfred" t.ex !!??

Ta o kolla upp blodslinjerna ni så gärna vill rädda , det finns kanske nån hingst nånstans som har "rätt" blod men som råkar ha "fel" ägare, dvs någon som inte är intresserad av trav o därför inte startat sin hingst !

palomia
0

#76 Du må tro att vi kollar stammarna varje år(flera ggr tom), men det har inte förändrats någe..Flört Tycker väl ändå att vi provat ganska olika hingstar.

CarinaA
0

#77jo,det vet jag, tycker inte heller att ni behövde ta åt er ! Jag tyckte att ert hingstval 2008 var klart intressant(Vicks Extra) ! Men det finns ju fler än er som betäcker……………………Tungan ute

Tusen
0

#69 Om jag inte minns fel så var det på Kriteriet 2008 med 5 st 3-åringar efter sk. utställningshingstar. Tycker inte alls att dessa treårigar gjorde bort sig på något vis.
Hingstar som Timon, Trojka Viking, Fax, Orust och Tejas Monljus är väl inte direkt vad ni skulle kalla för travhingstar. Den enda som egentligen inte kanske tillhörde treårstoppen var väl stoet efter Tejas Monljus men kusken är också nybörjare som kusk och var mest ute för att lära sig. (Tror annars rätt mycket på det stoet. Hon kan verkligen springa fort.)

#73 Det är faktiskt inte alls alla som börjar med shettis. Vissa går på russ direkt av olika anledningar.

Tusen
0

#72 och #74. Tror att många här blev besvikna för att dessa sk. "travhingstar" inte blev godkända. Att hingstägarna är besvikna är självklart, det blir nog alla som visat/fött upp en hingst.

Så tydligen är det ändå viktigt att kunna registrera avkomman i riksstamboken.Oskyldig

Tusen
0

#76 Vi har gjort precis det du beskriver.Glad 
Vårt sto (rek. 1.50,0) har i de tre närmsta leden 15!Förvånad elitpremierade individer. Endast två! har sprungit under 2 minuter. (ingen av föräldrarna dock. Närmast är farfar).

Henne tog vi en avkomma på efter Trojka Viking. Inte heller där ser man några 2 min-travare, (Trojkas far har däremot lämnat Kantarell) men flera fina utställningshästar.
Tycker detta är riktigt spännande då det visat sig att avkomman har väldigt lätt för sig. Sprang på 2.13,9 redan i sin andra start som treåring.

amandahandersson
0

#79, men 5 stycken i ett Kriterium är fortfarande en väldigt liten majroitet av de bästa ponnytravarna ändå?

Jag har absolut ingenting emot "utställningshingstarna" - de är mycket fina de med och jag tycker det är trevligt med många olika stammar på travbanorna, men så länge de ponnytravhingstarna i överlag lämnar snabbare avkommor kommer de vara mer attraktiva för travmänniskorna - även om domare ger utställningshingstarna högre poäng!

NatthaBlom
0

#75 där måste jag ändå säga att ripadals benni gick vell det rekordet som 3 el 4 åring?

sen är det som johanna sa det är vell fler som skriver o klagar o klagar än vad vi ägare gör

MagganS-B
0

Faktum kvarstår, flera av våra allra bästa travhingstar har också fått 40p och över….Diskussionen nu handlar nog mer om att Manfreds blod håller på att försvinna! Flera bra russhingstar har ingen efter sig, Ripadals Jinnic både travade och hoppade, han har en i Norge, Laser Ess, finns inga fler. Titan (var e. Peter Pan, flerfaldig SM-vinnare), själv en jättebra hopphäst och exteriört bra, har inget efter sig, bara några ston. Det finns fler exempel, nämner bara dom jag kom på just nu! Att det inte finns någon kvar beror inte på premieringsnämnden eller hästarna i sig, utan anledningen är ägarna som inte visat sina hingstar, eller kastrerat dom!

CarinaA
0

Det handlar väl lite om att en tillräckligt stark hingstlinje ska kunna överleva på egen hand……………….?!(nu får jag väl ingen saffranspannkaka)Skäms

VeronicaP
0

#85 Skrattande 

#84 men det finn en hel del ston efter Ripadals Jinnic, som också för de generna vidare man får som sagt inte bara stirra sig blind på hingstarna, så nog finns blodet kvar ändå ;-). >Håller helt med dig att det ofta faktiskt hänger på ägarna till de hästarna efter vissa hingstar och inte hästarna själva :;-)

rolsson
0

#84. När det gäller Manfred så har det väl funnits en del söner som blivit visade, men ingen har lyckats komma igenom nålsögat.

Tusen
0

#82 Nu tycker jag faktiskt att du är rätt taskig. 5 st i ett startfällt med 12 startande tycker jag inte alls är dåligt. Titta också på hur många ston som blev betbetäckta med dessa hingstar det året. Rent procentuellt fick dessa hingstar en väldigt bra utdelning.

MagganS-B
0

# 85 Jodå, det har inget med det här att göra…..det gäller andra "bytesaffärer"!

CarinaA
0

#89 HImla tur för mig det Tungan ute !

Teja-Bea
0

#85 håller helt med dig. En stark hingstlinje förs "automatiskt" vidare. Om ingen avkomma blivit godkänd efter en viss hingst så kanske det är just det som är medningen? Att ingen av avkommorna har tillräckligt "bra" gener för att driva rasen frammåt?

Naturens gång: Survival of the strongest

palomia
0

#85 & 91

Håller inte alls med, i naturen kanske men nu är det ju en mänsklig aspekt i det hela. Då är det inte alls säkert att "de starkaste" är de som får föra generna vidare.

MagganS-B
0

# 85 + 91 I naturen ja, i vilt tillstånd, men här är det ju faktiskt vi människor som bestämmer! Och jag tror fortfarande, precis som jag skrev ovan att en del hästägare är dåliga på att visa sina hästar, eller också kastreras dom! Därför kommer det inte fram hästar från alla discipliner heller eftersom jag tror att många bl.a. travmänniskor inte är så intresserade av utställning/premiering…..och inom ridningen har jag fått den uppfattningen att det inte är russ det handlar om, utan B-ponnyer, rasen spelar ingen roll…..

Ibland tror jag också att hingstarna står "på fel ställe", alltså det kanske är långt att åka, det finns hingstar närmare…..det finns ju faktiskt exempel på, att när en hingst flyttat till ett annat område så har den genast fått fler betäckningar.

Nu får jag väl på skallen (igen)!

savrarpstuteri
0

#93 Visst är det rätt med B-ponny i ridningen. Det är en snäll, välutbildad ponny som efterfrågas o har man en sån är de oftast lättsålda o betingar också goda priser. Det är även ofta man ser e. okänd……………

Lyckas man sälja ett bra russ till denna kategori människor så får ju rasen "gratisreklam" Glad!

Peder
0

En del hingstar blir godkända tackvare 1 eller 2 pluspoäng för prestation eller härstamning.

Om man nu tycker att dom starka hingstlinjerna som ska bevaras klarar sig själva, borde väl detta med pluspoäng vare ett felaktigt sätt att få igenom hingstar.

Den superba travaren Gumino borde inte vara godkänd om man gick på den linjen då han bara fick 7-7-7-9-8 = 38p på hingstpremieringen men fick 2 pluspoäng för prestation.

entill
0

#92 #93 Ni har nog rätt i att numera är det inte alltid de fysiskt starkaste hingstarna som får föra sina gener vidare när de inte behöver möta varann i duell, men på sätt och vis får de ju ändå mätas mot varandra, även om det är människor som avgör vem som är starkast. De som vi (läs premieringsnämnden) anser mest motsvara rasstandarden, får föra sina gener vidare.

Nu tror jag inte att man skall oroa sig så mycket för att Manfreds gener skall gå förlorade, han har ju många goda döttrar och barnbarn som för hans arv vidare. Dröms hingstlinje är väl inte heller hotad på något sätt. Tycker inte att alla hingstar behöver bilda egen linje.

Snälla, missförstå mig inte, jag har inget personligt emot varken Manfred eller Mawerik

www.vikingponnycenter.se

CarinaA
0

#95-Förstår inte riktigt din tanke med att blanda in Gumino ! Han fick 2 pluspoäng för sina PRESTATIONER inte för att man behövde rädda den starka hingstlinje han härstammar ifrån !

"Borde inte vara godkänd" ??? Gumino har absolut ingenting kvar att bevisa som tävlingshäst,han blev godkänd tack vare sina EGNA meriter !

Men en svag hingstlinje däremot har betydligt större nytta av "pluspoängen"………………………. !

En stark hingstlinje har ingen som helst favör av några pluspoäng !!!

MagganS-B
0

Jag tror inte att vi inom russaveln skall prata om starka och svaga hingstlinjer, alla behövs om det inte skall gå åt skogen!

savrarpstuteri
0

#98 Så klokt du skriver………Glad!

CarinaA
0

Visst behövs alla, MEN de svaga hingstlinjerna är ju de som inte är så mkt repsenterade av olika skäl och därför är det ju extra viktigt med extrapoängen ! Det är det som jag försöker förklaraObestämd, för ska vi kunna klara av att hålla en bredd så måste ju även de svaga hingstlinjerna finnas kvar ! Men de ska inte räddas kvar till bekostnad av russens lynne, exteriör o användbarhet.

De 2 extrapoängen ska inte användas för "frikostigt", ska man ha 2 meritpoäng så SKALL man hålla SM-klass annars är det ju ingen vits med det ! Vi har ju faktiskt flera russhingstar som nästan håller SM-klass i trav o som är godkända på sin egen exteriör o då tycker jag att man ska använda de istället !

CarinaA
0

TilläggTungan ute, med SM-klass menar jag givetvis även att framgångar i årgångsloppen skall räknas !

amandahandersson
0

#88, taskig eller inte, det är ju ren fakta. Och den som vann Kriteriet och även 2:an (har ingen aning om vem som kom 3:a osv..) var väl travstammade? Det är inte av taskighet, det är fakta som finns på en resultatlista. Har för mig att Tyson II, travhingst, hade 6 startande i ett årgångslopp förra (eller året innan det), och ja, det borde väl tala lite för att travhingstarna (och även just Tyson II) helt enkelt är mycket populära inom travet och lämnar bra avkommor.

Teja-Bea
0

#108 och hamnar hos "rätt" tränare och får en ärlig chans

Peder
0

#97 Nu sa jag inget om att jag tyckte att det var fel med + poäng utan konstaterade enbart att flera hingstar fått pluspoäng…

vem är då bättre än Gumino att ta som exempel på en sådan?

Med mitt " Borde inte vara godkänd" så menade jag bara om man enbart skulle gå efter att hingstarna skulle klara sig utan pluspoäng och bara den starke skulle gå igenom så skulle inte han ha gjort det!

Enligt dig verkar det bara vara för prestation man ska få pluspoäng…

" Man skall hålla SM-Klass" tycker nog att det är lite fel om man ska börja stirra sig blind på vad dom presterar…

tycker att härstamningen är minst lika viktig…

palomia
0

#104 Jag håller med i din tanke för om inte Gumino hamnat där han är hade han inte varit godkänd idag

och fler duktiga travare med honom.

CarinaA
0

#104 du får nog läsa mitt inlägg en gång till !!! Jag skrev INGENTING om att man inte ska få pluspoäng för härstamningen, tvärtom, jag skrev att de svaga hingstlinjerna har verkligen nytta av pluspoängen  !

Jag skrev för att få TVÅ pluspoäng för prestation tycker jag att man ska hålla SM-klass el tillhöra/tillhört  årgångstopparna !

UNDANSTÅNDE ÄR ENDAST ETT EXEMPEL på min tankegång :

Jag tror inte "natthablom" tar illa upp om jag använder hennes fina Mawerik som ex, han har gjort OK travresultat men håller inte SM-klass, det skulle ju kunna vara värt 1 pluspoäng samt att om han  tillhör en svag hingstlinje(är jag inte kunnig nog till att avgöra) så skulle han ju kunna få 1 pluspoäng för det + 38p = godkänd hingst !!

MarleneGustafsson
0

Lite bilder från helgen… Petro

MarleneGustafsson
0

Petro igen uppställd

MarleneGustafsson
0

Mawerik

Musse-Pigg
0

Ponnytravhingstarna är ju visade i jättefint skick.  så en ponnytravhingst är ju oftas i form för tävling, när det är premiering, så de blir så fina som de nånsing kan  vara. Om de inte är tillräckligt bra i ben & typ, så  kan  de inte användas annars blir russen en dålig & icke hållbar ras. Tycker att Zlatan Nick såg ut som ett gammalt russ, alldeles för stor hals. Där är ju såna russ med utställnings stam, som inte blir godkänd. Mawerik såg mycket fin ut enligt mig, men svår bild att se något specilet. Hade varit roligt att se de andra travhingstarna som inte blev godkända

Karsk
0

Synd att inte Mawerik blev godkänd

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.