Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1720 ggr
amandahandersson
0

Anmälningar

Har själv inte startat något i år, men har läst en hel del här på forumet och märkt att flera stycken inte kommit med i sina lopp, kommit med i fel lopp osv.
Samtidigt är också telefonanmälan ett fenomen som blir mer och mer populärt inom ponny. Min egna klubb har gått över till detta, eller åtminstonde var det så förra året (jag anmälde då via telefon de lopp vi anmälde).

Så, vad tror ni? Blir det lättare fel när man telefonanmäler?

Vad föredrar ni? Anmäla via telefon, mail eller fax?

MartinaFrick
0

Jag vet inte vad som är bäst, finns väl för- och nackdelar med allt. Själv föredrar jag mejl eller fax, då jag själv kan kontrollera att jag fyllt i rätt.

amandahandersson
0

Själv föredrar jag precis som #1 fax eller mail. Dock bäst mail, eftersom jag inte har någon egen fax. Lätt att se om man själv skrivit fel. Och om det dessutom blir fel på något sätt då har man svart på vitt att man själv skrivit fel.

När det är mailanmälan brukar jag också maila in anmälan nån dag innan anmälningstiden går ut. Så jag hinner få bekräftelse att den verkligen kommit in och då har jag ett tag på mig att se själv om jag gjort något fel :)

equuleus
0

Jag föredrar själv att anmäla via mail(de gånger man får en kvittens på att klubben tagit emot min anmälan), och när jag var anmälningsmottagare tycker jag också att mail var smidigast.

divansson
0

Jag föredrar också mail. Lättast och känns säkrare på något vis så läge som man får svar.

Tycker det vore lätt om det vore på samma sätt som för stora hästarna också, skulle nog gynna de med flera ponnysar säkert. Jag tycker det sättet är ganska smidigt.

giffan
0

Problemet kan ju bli med mail att anmälan inte går fram och/eller man inte kan få tag på den som har mailen, om man vill höra om den kommit fram.

Telefon tycker jag är bra, men det gäller verkligen att man talar tydligt och att den som tar emot skriver rätt. Sitter man vid datorn kan man ju lägga in hästen på en gång.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

CarinaO
0

Föredrar också att anm vi mail..inte alltid man har tid att sitta i telefon just den tiden som anm är,har alltid funkat jättebra för oss att anm via mail för vi har alltid fått tillbaks att anm kommit fram :)

[cancan]
0

Föredrar att anmäla via mail/fax..

ryttarn
0

Om jag förstått det rätt anmäler man innom stortravet direkt in i sportsystemet. Detta är ju det smidigaste för alla. Vi som anmäler får en kvitens på att anmälan är inlagd i systemet samtidigt blir det mycket mindre jobb med att deffa listorna.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

aamaandaahh
0

Jag använder nästan alltid mail om det inte är endast telefonanmälan.

amandahandersson
0

#5, men om man inte får tag på den som har mailen skulle i alla fall jag antagit att den INTE kommit fram, och försökt få tag på klubben på annat sätt.

Och tar man emot mailanmälningar tycker jag det är självklart att klubben ser till att det är en fungerande mail och att man skickar bekräftelse på att anmälan är mottagen

giffan
0

#10 Det jag menar är att det kan bli trassel även med mail.  Även om man har en fungerande mail kan saker gå fel.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Polenta
0

Jag föredrar att anmäla via mail. Har man ett lite halvkrånligt efternamn eller något som är svår att uppfatta/uttala är det enklare med mail osv. Inte lika lätt för missförstånd med mail som vid telefon, men det är vad jag tycker :)

ryttarn
0

#12 Håller med, gissa hur många gånger jag fick tala om för anmälningsmotagaren på Åby hur Tejas Monljus stavas….. "nej, inte med Å, med o….."

Jerker Klang,

www.isil.se

Polenta
0

#13 Precis kan tänka mig att det är krångligt. I måndags när jag anmälde till Östersund blev Polentas namn missuppfattat, och det är ju inte direkt krånligt, samt mitt eget efternamn Tegenfeldt .. jag tyckte även att jag pratade mkt klart och tydligt.

VeronicaP
0

#11 man skriver att man vill få bekräftelse på att mailen har kommit fram och får man inte det , så mailar man igen *ler* har jag gjort faktiskt ..

VeronicaP
0

#13 Som med Ijor då med , de säger alltid att han finns inte jo säger jag men han stavar med Ij *S* i början så funkar det sen *ler*

soderbergg
0

jag tycker mail är bäst, bara slänga iväg ett mail lite snabbt. inte så mycket att tänka på förutom att skicka det i tid.

Belindaa
0

Föredrar också mail. Det var lättast så! Men att ringa var inte krånligt heller. Fax blir dock lite krånligare, då vi inte har någon egen.

jagheterjosefine
0

jag föredrar telefon., det är inte alltid man har tillgång till dator.. som till exempel när det är anmälning tidigt på morgonen och man är kanske i skolan eller nån annan stans en hemma så brukar man inte precis ha en dator i fickan som med en telefon.

visst finns det nackdelar med telefon också men det är vad jag tycker.

CarinaO
0

#19 Går kanske att anm nån dag före med mail Flört så brukar jag göra.eftersom jag jobbar natt och det händer att man sover just den dag det är anm så skulle det inte vara så kul att "försova" sig när man ska anm :)

hannibal-roll
0

Jag föredrar att anmäla via mejl, inte för att det känns "säkrast" utan för att det är enklast för mig. Har en fax här på kontoret men varje gång jag ska använda den blir allt fel så jag får tillkalla teknisk support Skrattande.

Tusen
0

Tycker mail är lättast och bäst. Dels för att jag kan anmäla när jag har tid och inte behöver sitta och passa påen bestämd telefontid, dels för att då vet jag att rätt häst står på rätt prop med rätt kusk. HAr dessutom skriftligt bevis på att jag anmält rätt. Anmälan via telefon har i år endast blivit fel. (Båda felen har kunnat rättas till men den risken skulle inte varit lika stor om vi fått maila in anmälan).

Annars är det bra om man kan göra både och. Då kan man ju välja vilket man föredrar. Vissa klubbar ger ju en den förmånen att få välja. Heder åt dessa klubbar.Glad

MartinaFrick
0

På Tomelilla brukar Carina skicka tillbaka när man mejlanmält, jättebra! Jag är annars också livrädd för att det inte kommer fram. Måste typ dubbelkolla.

amandahandersson
0

När jag mailar brukar jag skriva att jag vill ha bekräftelse om den kommit fram! För mig har det aldrig varit några problem med mailen, bara när jag telefonanmält som det strulat lite…

Men jag tror de flesta klubbarna faktiskt skickar bekräftelse, och de som inte gör det får börja med det ;)

iiirma
0

Mail, helt klart :) Är ju oftast inte bundet till någon speciell tid, så då kan man maila när det passar en själv bäst.

Zeleno
0

Jag föredra mail, men brukar göra det både på telefon och mail:)

#12 det är som när jag anmäler Zeleno , man måste säga Zeleno med Z:a ;)

Karsk
0

Jag brukar bade maila in och ringa.. är lite olika

stallnysater
0

Jag föredrar helt klart mail alt. internetanmälan (vet att Halmstad har en sådan), men visst går telefon bra oxå…
Vi hade förut en häst med krångligt namn… Vi brukade istället uppge hennes reg.nr, då kunde det ju inte bli fel… Och uppger man kuskens midnummer så blir det ju rätt med namn osv…

Vi har precis haft anmälningar till mantorp…
Vi hade 3 olika möjligheter… Mail, telefon eller fax…
Alla anmälningar kom på mail eller telefon… NOLL anmälningar på faxen…
Vi skickar alltid ett svarsmail på att mailet med anmälningen kommit fram…

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Karsk
0

Det är bra att ni skickar ett svar¨smail så man vet att ens anmälning har komit fram

palomia
0

Telefonanm. tycker jag är bäst. Har även suttit och tagit emot telefonanm. och tycker det går smidigt. Om man lämnar midnr. och hästens regnr. kan det ju inte bli felstavningar. Vet inte hur andra gör när dom tar emot på telefon men det är nog viktigt att göra ett klokt system och inte bara skriva på ett A4 rakt ner. Då kan det nog lätt bli att hästar "tappas bort" t.ex.

Det märkliga är att många förväntas veta vad man kallar sin häst till vardags + alla möjliga smeknamn. Inte lätt att stava rätt utan regnr då inte… Alltid fullständiga namnet på hästen man anmäler det har hänt att en shettis hamnade i ett russlopp pga ofullständigt namn.

Karsk
0

#30 Ja det är ju lätt att det blir fel när man säger seknamn när man anmäler sin häst.

Tusen
0

#30 Även om detta görs hur kan jag då få det bekräftat att jag gjort rätt. Det har hänt, mer än en gång, att hästarna hamnat i fel lopp med fel ryttare/kusk trots att den man anmält till läst upp hur man har anmält. Svårt att hävda att klubben gjort fel. Lättare att ha det svart på vitt.

palomia
0

#32 Man har ju anmälningslistorna kvar som man dessutom läst upp och fått bekräftat innan man lägger på luren…

Det händer också att anmälaren uppger fel rek. och prispengar t.ex. Anmälningslappen är ju inte annorlunda mot att maila, det skall finnas dokommenterat oavsett vilken form men man slipper bli uppringd och "dubbelkollad" om man redan klarat av telefonsamtalet + att man om man anmäler sent kan få en hint om loppet verkar bli av eller inte och därmed slippa en massa oklarheter och missförstånd med reservlopp t.ex.

Tusen
0

#33 Det är sant att många inte vet hästens rekord och intjänade pengar men i dagens läge är detta inte längre så viktigt då allt nu knappas in i datasystemet och sköts automatiskt. Värre var det förr då man fick sitta och räkna ut alla distanser och när sedan listorna kom visade det sig att anmälen uppgett fel uppgifter om hästen. Detta är tack och lov över nu för tiden. Det var ett riktigt hästgöra.Flört

Belindaa
0

#30 Förvånad
Jag trodde det var självklart att man säger hästens fullständiga riktiga namn.

madde89
0

telefon anmälan om det inte är till dubbeltrav då är det enklast o maila

bea28
0

telefonanmälan föredrar jag när det inte är dubbeltrav. då är mail bäst :) faxade en gång, och då försvann tydligen min anmälan :S

HansP
0

Telefonanmäla föredrar jag. Det går fort och smidigt. Jag vet att det har kommit fram.

Jag lämnar prop, regnr, midnr, telefonnr. Tar inte mer än max 1 min.

Internetnamälan, som för stor häst, är nog tyvärr än så länge inte tänkbart. Det förutsätt ju att vi har samma internetbaserade sportsystem. Vilket vi inte har. Vi kan ju inte ens söka på travponnyer på nätet. Den dagen det kommer så blir det säkert ännu smidigare, och enklare för alla. Så det ser jag fram emot.

Mail och fax gillar jag inte, då det är lätt att det kommer bort, vilket händer ofta, utan att man vet det. Då ska jag både faxa/maila och ringa för att dubbelkolla. Det är bara bevärligt, tycker jag.

/Hasse

amandahandersson
0

#38, så du har uppget reg.nr och mid.nr när du telefonanmält? Jag har bara behövt säga ponny, kusk och prop. Konstigt att det lätt blir fel då!

ryttarn
0

#38 Vi har samma sportsystem som stortravet men med en sepparat databaskoppling/instans. De webbaserade funktionerna för att söka hästar är, mer eller mindre, utlovade att implementeras under innevarande år (enl Arne Florqvist på Redskapsmötet). Förhoppningsvis kommer även webanmälan innom en snar framtid.

,

Jerker Klang,

www.isil.se

crazycattiz
0

På Umåker använder vi oss nu endast av telefonanmälning på angiven tid. Det som har blivit fel är när folk inte respekterar anmälningstiden utan anmäler några dagar innan eller så.

För att undvika fel och missförstånd har vi tagit fram en egen anmälningslista. De tre raderna för varje anmälan gör att vi kan skriva in både häst, kusk och telefonnummer. Eventuella övriga önskemål så som övernattningar osv skrivs direkt på baksidan till resp. propp.
Och för att undvika missförstånd upprepas alltid anmälan innan samtalet avslutas :)