Monté
Har ni sett att STCs biträdande chefsveterinär har tyckt till om ponnymontén?
http://www.sptf.nu/info/styrelsen/Monte,%20harmoniskt.pdf
Hur tror ni detta kommer att påverka montén?
Själv tror jag inte kat. A kommer att påverkas alls, då vikten ligger bra i förhållande till läng på ryttare (om sen vikten är för låg eller inte kan diskuteras).
Däremot på kat. B tror jag det finns flera som är långa och smala som kan ligga i gränszonen för att få rida i år.
Tror vi får något färre ryttare, eller så kanske fler mindre ryttare får chansen att rida även andras ponnyer.
Mvh Hasse

Jag tycker det är bra..
Bortsett från att det säkert finns sånna som inte vill att någon annan ska rida sin egen ponny samt att några bra ryttare kanske försvinner. Men jag är ju inte så mycket inne i montén alls heller så, men ändå, det blir kul att se om det blir någon förändring.
#0 Jag tycker att det är lite dåligt att de ska vara sådana regler i monté. Tycker det är synd för många bra ryttare kanske försvinner då. och man kan kanske inte ha vilken ryttare som helst på alla hästar heller.

Jag kan inte öppna den filen och se vad det står. Vad står det i den?
Om det är nåt med att ändra vikt eller att det ska vara längdgräns, varför det?
Varför ändra när det ändå funkar? Eller är det någon ponny som farit illa ute på nån tävling pga för stor ryttare?
Återstår att se om man klassas som förstor då med andra ord… men även detta är väl en tolkningsfråga som det mesta. Ibland är saker okej, och ibland inte.
Så här står det om montén:
Citat
"STC's biträdande chefsveterinär Stig Hägglund har varit i kontakt med styrelsen (SPTF min anmärkning) angående ponnymontén.
Stig Hägglund och Djurskyddskommittén vill att man vid ponnytävlingar i monté lägger större uppmärksamhet på "det harmoniska ekipaget"."
Slut citat.
Mvh Hasse
Jag tycker det e bra! Man har sett många som varit på tok för långa, men ''hissat'' upp benen.. De har ju klarat vikten galant.. men de är alldeles för långa för sin ponny..
Får se om där e någon bana som vågar stänga ute någon pga oharmoniskt ekipage..
#4 Du är verkligen inte förstor :) Så du behöver inte oroa dig!
# när man rider monté ska man ha jätte korta lädet för att underlätta för hästen.. om du kollar på hur de har i stortrav så rider nästan alla med jätte korta läder.
Men dom ska inte ändra vikterna ngt va? :)
Någonting jag tycker faktiskt ser oharmoniskt ut är det när ekipage har jättelånga stigläder. Personligen tycker jag att det ser stiligast ut när ryttaren står upp med korta stigläder. MEN ponnyer har ju annorlunda balanspunkt, vissa behöver med tyngt "bakåt", det är därför vissa rider med långa stigläder och står rakt upp / lutar sig bakåt, vad jag har hört iaf?
Nu handlar det faktiskt inte om hur korta läder man rider i om man är harmonisk eller inte med sin ponny. Det är helheten och i många fall kan det mer handla om överkroppen. Förr gick men enbart efter harmoniska ekipage och då var ryttarna i allmänhet något mindre än vad många är idag. Inte någon jätteskillnad men ändå. Även om man då inte vägde ryttaren så var det inte många som vägde så mycket mer än vad man gör idag. Jag är personligen helt emot viktbegränsningar.
#10 Ja, många russ/shettisar är rätt starka och behöver ett rejält stöd för att kunna gå bra i monté. Våra hästar går dessutom utan check och då kan man inte rida i galoppsits över huvudtaget. Men inte är mina barn mer oharmoniska på sina ponnysar bara för att de har längre läder än andra.
Malena, som på bilden rider Tejas Monita, sitter alltid i galoppsadel då hon rider varmblod men aldrig då hon rider russ.

Jag håller helt med #6! Det är bra att man är noggran som ekipagekontrollant! Jag ser många tråkiga exempel på varje tävlingsdag där bristfällig utrustning och där allt för långa ryttare släpps igenom - både i kat A & B!!
Jag tycker det är bra att man från STC begär en skräpning hos ekipagekontrollanterna - det var på tiden!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Det var verkligen på tiden, hoppas bara domarna orkar stå på sig. Kanske inte helt enkelt alla gånger. Ryttarna borde vara mer självkritiska.
Veritas odium paretFörvånad
Det är väl näst intill otillåtet att vara självkritisk, i tanke på vilket liv det kan bli om någon annan säger att nån ryttare är för stor… Jag har i alla fall hört många högljudda protester mot viktgränserna, då folk anser att 65 kilo är för lite för ett russ och ryttarna riskerar att få ätstörningar osv….
Själv rider jag knappt russ. Hade tänkt sätta igång lite med monté, men jag kände mig så stor… Och det finns betydligt längre och tyngre ryttare än mig!
Jag tycker inte dom ska ha viktgräner.. Bara gå efter ett harmoniskt ekipage istället.
Jag tycker att det är bra! :) Håller inte heller på med monté iofs, meen man har ju sett många ekipage som släppts igenom, men som inte alls har sett harmoniskt ut! Hoppas att det kommer hålla hos ekipage kontrollanterna! ;D
#15 tycker inte heller de ska ha viktgränser. Kan bli fel vinkel hos ungdomar.
På vilket häst skulle en för lång men lätt ryttare kunna skada hästen?

jag tycker de är synd att tjejer som är långa men klarar vikten inte ska få tävla sina egna russ, ja menar de är tungt att behöva fråga andra om de, även om de är roligare för de som får rida mer!

#18 jag tror inte att hästen tar någon direkt skada av en lite för lång ryttare. Men det är svårt att som lång ryttare hålla överkroppen i bra balans vilken kan leda till stora balansproblem och därmed felbelastning på hästens rygg.
Så på sikt tror jag att en dåligt balanserad, för lång, ryttare kan ge skador på hästens skelett och muskulatur i ryggen.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
För ett antal år sedan (kommer inte ihåg hur länge, tiden går så fort) så hade vi inga viktregler alls. Det hette bara att det skulle vara ett harmoniskt ekipage.
Detta var mycket omskrivet och mycket illa omtyckt av många. Funktionärer klagade då de saknade utbildning för att veta vad harmoniskt ekipage var, föräldrar klagade att deras barn fick rida på en banan men åkte de till en annan så blev det stopp.
Personligen är jag rädd för att vi nu kommer tillbaka till problematiken att vissa banor tillåter allt som håller sig inom viktgränsen och andra inte. Det kommer i förlängningen att skapa skit snack och att man inte törs anmäla till en bana längre bort. För kör man 15-30 mil enkel väg och får veta att man inte får vara med för att ekipaget inte harmoniserar, men på flera andra banor får man vara med, då anmäler man inte dit.
Det är inte helt enkelt detta.
Mvh Hasse
#21 Förstår hur du menar.. Det kan ju bli det problemet igen. Men det det som är nu är ju att ungdomar och barn bantar bara för att få rida.. Det tycker jag är fel, man behöver ju inte vara tjock för att väga mycket.utan det kan ju vara skelettet som väger och muskler.
De problem som du belyser är illa, men det är inget som man kan ta hänsyn till när det gäller maxvikterna. Det spelar ingen roll vart viktgränsen dras, så finns det alltid ryttare som ligger på gränsen.
Mvh Hasse
Tycker de ska ta bort vikten, shettisar kan bära mycket mer än 45kg tex. ( kanske inte dom som inte är så stora men de mer kraftiga?) som dom menar att det ska vara ett ''harmoniskt ekipage'' Och russ kan väl bara mera än 65kg?

Till alla: KAN eller BÖR? Det är vad jag börjar tänka på.. Även om man rent logiskt sett kan rida sin häst så är frågan om man kanske inte alltid bör göra det.. Det är en stor skillnad på vad hästarna klarar att bära eller bör bära!!
//Mickan
#25 Det beror ju mycket på ponnyn kroppsbyggnad. Om den är jätte tunn så kan ju inte alla rida den, men om ponnyn är krafftig så är det ju fler som kan rida den. Sen beror det ju på om den har problem i ryggen eller inte