om Kusk-SM
Är det bara jag som reagerar på att Kusk-SM numera är som vilket annat lopp som helst, där kuskarna kan välja passande egen ponny att starta med?
Är det nån mer än jag som tycker att man borde återgå till systemet att Kusk-SM körs med lånade ponnyer? Ska inte Kusk-SM-vinnaren kunna visa skicklighet att köra bra med andra ponnyer än sin egen?
Åsikter?
Håller med dej.
Ja, det var bättre och roligare förut.

Ja det var bättre med tycker jag , men att det blev så här var väl säkert för att det blev offentlig tävling med att om ponnyn sänkte sitt rekord så får de behålla det , blev nog svårare att fixa hästar till alla..

Man kanske junde anmäla sig med häst, men att ma lottas på någon annans..

Stavar som en kråka.. Kunde, man.. körde en annan ponny som var anmäld.. Tidigt detta var…

Kan bara hålla med dig Anna. Som det är nu skulle jag vara ytterst tveksam till att låna ut en ponny till Kusk-SM.
För två år sedan lånade vi ut Toy-Toy som vi då hade, då var det enligt det gamla systemet. Självklart var det mycket intressant att se om en mycket rutinerad kusk kunde köra Toyan fortare än vad vi själva kunde(vilket visade sig inte vara fallet
). Detta är en möjlighet som nu inte längre finns, vilket är synd.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Tycker också det är fel, för man ska inte kunna matcha in sin häst till ett mästerskapslopp. För Kusk-SM är väl det enda mästerskapsloppet med grundlag och voltstart? Så det är väl ingen konst och vinna det om man har häst som kan sänka 6-7sekunder.
Om man lottar blir det i alla fall rättvist, för då har alla ialla falla lika stor chans att få en bra ponny. Tycker själv att det var lite av själva grejen att man skulle stå där och dra lott om vilken häst man fick:):)

Håller med dej totalt. Kusk sm är inget speciellt nu för tiden.. inte ens de som arrangerar gör något extra av det. väldigt dåligt med tanke på att det är ett mästerskaps lopp..
Jag håller verkligen med dig!! Saknar känsla av ett SM. Var tog kusk-SM väskorna vägen ???
Håller med. Jag tycker man borde ha det som förut! Om man sänkte en häst i kusksm var det de rekordet då eller blev det it? Jag kommer inte ihåg?
Då lägger vi till önskemålet om att det ska vara ett lopp där eventuella nya rekord inte ska räknas heller då, precis som det var förut. Så att det GÅR att låna ihop ponnyer! :D
Har SPTF något höstmöte i år?
Erkänner att jag inte har nån koll, nu när jag varken sitter i klubbens styrelse längre eller har tävlande ponny igång i år…

Håller fullständigt med!
den som vinner kusk SM nu med detta system kan inte kalla sig för "sveriges bästa ponnykusk"
Utan den som vinner är den som har den hästen som ligger bäst till tidsmässigt med grundlaget.
Vill någon förklara för mig hur det gick till innan?!..är lite ny inom ponnytravet
#13 Det lånades ihop ponnyer som sedan lottades ut mellan de kuskar som skulle delta.

#13 Dessutom så blev det inga officiella tider o pengar på hästen.
Jerker Klang,
#14 Det låter ju verkligen rimligt…

Tillbaka som det var innan!!! :)
Jag håller med! Men det finns som sagt en dålig sak med hur det var innan. Oftast fick dem inte ihop till 15 hästar i alla lopp så vissa hästar som dem fick ta med var inte ens tränade eller kom precis från sommarbetet. DET ÄR INTE kul att få en sån ponny i så fall. Det är det enda negativa. Hur skulle man kunna göra då? Borde det finnas en regel på att hästen måste ha vart tränad eller tävlat minst 1-2 gånger på de närmsta 2 månaderna? Vad tycker ni?

kusk sm var inte bättre förr då kunde man se på startlistan vilken häst som skulle vinna så det avgjordes i lottningen det var som ett lotteri har barn som varit med sedan mitten på 90-talet Året vinnare var knappast någon tippad vinnare i kat a men kusken hör till de vinstrikaste i år så jag tycker det är fult att skriva att det inte är en bra kusk som vann.

Jag tycker att det är väldigt löjligt av samtliga personer som bara klagar!! Det var samma med kat A och B det var ingen tippad vinnare någon av dom… Så sluta klaga det är rena avundsjukan..

Nej ingen skugga över Vinnarna i år, tyckte det va bra vinnare!
Men det finns ju faktiskt folk som kan matcha in sin ponny till detta loppet för att stå super till i det. Dessutom är det kul o se hur en kusk klarar av andras ponnyer. Det finns ju dom som tar alla sina segrar med EN ponny, är det en mångsidig kusk då? Ja, klart det kan vara… Men vad jag menar är att man ska kunna köra olika hästar :).

#19 Ja men om man drar lott så har i alla fall alla lika stor chans att få den här bra ponnyn! Jag säger det igen, man ska inte kunna matcha sin ponny till ett Mästerskapslopp.
Hela grejen med Kusk-SM tidigare týcker jag är just att man får en häst lottad som man aldrig kört innan, det var ju det som var kul:) Sen var det ju ännu roligare om man lyckades få en bra ponny:)
Inget ont om vinnarna iår, det är inte det. Tycker bara att hela kusk-Sm konceptet var mycket bättre innan än vad det är nu.

Det är ju ingen som kastar skugga över årets SM kuskar utan det är systemet det klagas på..
Tycker också att det ska var okända hästar ,men håller med om att det ska vara hästar med lika rekord, konditons osv för att det ska vara så jämnt som möjligt i loppen……….
Ingen skugga alls över de som vunnit!! Det är inte ERT fel att systemet är ändrat!
En idé poppar upp ur mitt huvud!
Varför inte göra så att deltagarna plockar med sig varsin ponny, som de själva inte får köra… Att man lottar mellan deltagarnas medhavda ponnyer?

#19 Tänk om det var en dålig kusk som hade bra hästar förra året som lykades vinna tillräckligt för att komma med i loppet o sedan fick den bästa hästen men inte klarade av att få den springa i sin fulla kapacitet.
#24 Det tycker jag var en TOPPEN IDÈ :)

Jag tycker att det var bättre förr, när hästarna lottades ut och det inte blev handikappgrundande tider.
Det kanske inte heller är alla inbjudna SM-kuskar som har hästar i olika tidsintervaller så att det passar dagens grundlag (den brukar väl vara typ 2.10 med rekordhandikapp)! Det känns inte så kul att anmäla snabbhästar med rekord bättre än 1.50 till ett sånt lopp, om det är det enda man har….
Fråga: Hur många av Sveriges 15 vinstrikaste kuskar 2005 var i år med i kat B loppet tex?
Jag har själv kört några gånger med det gamla systemet, och det tyckte jag var riktigt bra (roligt att prova att köra andras hästar också:-)

Vi lånade faktsikt ut en våran ponny till kusk sm just för att den kusken inte hade en egen ponny i den grundlagen..

Samma här, lånade ut TVÅ i B-loppet.
En annan sak jag vill lägga till är väl att om dom "bästa" kuskarna ska kunna köra så lägg det mer i mitten av landet :P
Min uppfattning iallafall!
kusk sm kommer aldrig att bli ett rättvist lopp!
men årets kusk sm trodde jag själv skulle bli en flopp men gud vad jämt det var i kat a loppet då ingen kunde på förhand säga vem som skulle vinna. hästarna behövde ju knappt sänka sig så folk kan ju inte säga att det är den hästen med mest att köra på som vann då detta inte gällde här iallafall!vem som helst hade kunnat vinna iår! det var en riktig upploppsstrid både i kat a och b och det är ju sådana lopp man vill se.
Håller med Anna.Lundin
Ett rättvis kuskSM som på något sätt testar kuskens förmåga just som kusk måste ske på lottade ponnyer, där ponnys tid och pengar i detta lopp inte räknas. Ska den som har vunnit kuskligan ha någon fördel så kan man göra så att 1an väljer häst först, tvåan som tvåa och så vidare. Kan det vara en bra ide?
#29 problemet är väl att någon ska arrangera det också. Det är ju ansökan om att få arrangera kuskSM likaväl som alla andra mästerskapslopp…

Alla verkar tycka samma sak. Såå: borde man inte kunna påverka systemet? ;)
Kusk-SM är idag som vilket annat lopp som helst.
Tycker inte att det bevisar hur bra kusk man är utan hur bra man lyckats matcha sin häst inför just detta lopp.Jag håller på att det gamla systemet ska tillbaka,där får kusken bevisa att den kan köra mer än sina egna hästar.

#33 Anna jag vet, men vad jag menar är att nu har det gått här "nere" i två år. Har vi fått ner dom kuskarna som uppe i landet dominerat? Njaa, knappast.
Tycker iallafall att det ska vara i mitten nånstans :)
#36 Se då till att klubbar i mitten av landet ansöker om att få arrangera! 

ett förslag: lottade ponnyer, alla som deltar skall ta med egen ponny som sedan lottas ut (man får ej köra egentränad) fri handikapp efter ponnyns 5 senaste starter, kan det vara nå´t? loppet räknas som jippolopp, ev. lika premie till alla, resebidrag tex.
#34 Det handlar ju om att klubbarna ska skriva motioner till årsstämman, som sen ska godkänna den! DET är medlemmarnas möjlighet att påverka.
Visst kan man pusha på styrelsen också, men jag tror att årsstämman är rätt väg att gå.
#32 Håller med dej till stor del, men inte att den kusk med mest poäng ska välja först, då får ju den "bästa" kusken bästa hästen :P nej, det tycker inte jag

Tidigare har det alltid varit så att kusken med flest segrar fått dra lott först, näst mest segrar drar som andra o.s.v. Så det är ju inte så att "bästa" kusken får välja bästa ponnyn:)

Innom hästhoppningen finns en modell som jag gillar. I individuella VM finalen lottas hästarna mellan de olika ryttarna. Man har altså först en (har jag för mig, eventuellt två) omgång då man hoppar med egen häst, sedan lottas hästarna och man hoppar en omgång med en konkurents häst.
En idé, baserat på denna modell, är att man kör kusk-SM som två lopp, lopp ett kör man sin egen häst, i lopp två kör man sedan en konkurents häst. Placeringarna slås sedan samman och den med minst poäng(ex en första och en andra ger 3 poäng, en tredje och en sjunde ger 10 poäng) vinner Kusk SM. Givetvis skall eventuella pengar och tider inte räknas på hästarna. På det viset får man fördelen i det ena loppet att man får köra sin egen häst, har man däremot "sparat" hästen så straffar det sig i lopp 2….
Jerker Klang,

Det där lät väldigt intressant! Fast sen är ju frågan om alla är beredda att låta sin häst starta 2ggr samma dag.
Hei
Er det mulig for nordmenn å starte også? Var sikkert dumt spørsmål siden det heter kusk sm, men det hadde faktisk vært moro for meg og monark!

#42 då är det bättre att få två dåliga placeringar än att vinna bägge loppen ?

#45 Han menar nog att man ska ha så lite poäng som möjligt.
Jag tycker att förslaget som Ryttarn har (nr 42) är det enda rimliga.
Du kan inte ha en sparad häst för då riskerar du att din konkurrent utnyttjar det i det lottade loppet. Du kan inte ha en dålig häst att låna ut för då förlorar du själv på det. Men loppen skall natur.ligtvis vara officiella.
Vad är detta för snack att vi skall köra en massa lopp som inte tiderna skall räknas i ( likadant med supersprinter osv). Det visar ju bara att tidshandicapning har överlevt sig självt…

Håller helt med dig, i nu läget kan alla ta sina egna hästar som kanske passade perfekt till loppet och den som vinner är den som har bästa läget, förut visade man som du säger att man kunde köra alla hästar och verkligen var bäst.

Hej! Den här frågan diskuterades på höstens ungdomsting. Det här är vad vi kom fram till då:
Ungdomstingets deltagare var här rörande eniga om att det koncept som använts vid Kusk SM i år inte är bra. Med dagens rutiner handlar det mer om ett Tränar SM! Man ville i princip återgå till den "gamla" metoden:
- Tiderna i Kusk SM skall vara inofficiella
- Kuskarna ska i den mån de kan ta med sig en häst till loppet. Annars ska klubben hjälpa till
- Kuskarna ska lottas på hästarna, kan även lottas på den häst de tar med.
- Hästarna ska kunna handikappas efter gottgörelse.
Anledningen till att man kan komma att köra den häst man tar med är för att alla ska ta med bra hästar! Annars kan du ju ta med en dålig häst till en av dina konkurrenter..
Vad tror ni om det?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Att Kusk-SM inte skulle vara ett officiellt lopp verkar ju väldigt fånigt. Varfrör inte officiellt lopp???
Att handicappas efter gottgörelse blir ju bara ännu värre än det var i år med matchade hästar.

#50 - Kent vill du motivera dina svar?
Vi föreslog inte att loppet skulle vara inoficiellt. Placeringen räknas fortfarande. Det är tiden som är inofficiell. Varför är detta negativt?
Varför skulle det vara sämre att handikappas efter gottgörelse?
Varför skulle tiderna vara inofficiella??? Skall det vara utan prispengar också???
Gottgörelse uppmuntrar bara till att man ligger och håller igen sina hästar för att senare kunna plocka enklare placeringar framöver..

Jag tycker det låter helt super..man har blandat lite av det nya med det gamla, förut räknades inte ens placering utan det stod Kval It istället… Mycket bra, gillade inte varken det nya eller gamla systemet så spec mycket men det här låter väldigt bra.

inificiella tider: Skulle du låna ut din häst inför risken att de ruttinerade kuskarna kör ner den i tider som ordinarie kusk aldrig klarar av? Vad vinner vi på oficiella tider? Hur det ska göras med prispengar är inte diskuterat. Jag föreslår utbetalning av prispengar, som kanske inte ska hamna i hästens statistik. Av samma skäl som tiden.. Med inoficiella tider så kommer SM-kuskarna att köra på 100% hela loppet.
Ingen har sagt att det SKA vara gottgörelse. Möjligheten att tillämpa den finns. Det kommer heller inte att vara i varje lopp utan det kanske kommer att skrivas 10 sådana propar över hela landet under hela säsongen. Har du räknat på vad det kostar att sitta och hålla in sin häst? Gottgörelsen gäller snabbaste tiden de senaste 5 starterna. För att få långsam tid så ska du först starta i 5 lopp =500kr startavgift. Det blir minst 3 tävlingsdagar med bensinpengar från 600kr och uppåt. Vem vill lägga de pengarna för att kanske vinna ett lopp och då få 600kr? Och så är du tillbaka på rekordtid igen… Vem gör sånt?
Jag vill bara se bakgrunden till dina argument: Hur många ponnylopp har du kört? Kör du fortfarande? Hur lång erfarenhet har du av ponnytrav? Hur många kusk SM har du kört?
#vilket förslag var bra menade du????
#Man behöver inte ha lång erfarenhet för att fatta att ponnytravet är en aktivitet, knappast sport, där det gäller att matcha sina ponnyer maximalt så dom inte springer för fort nån gång.
Varför kan vi inte låta hästarna visa hur fort dom kan springa.
Detta visar ju bara att tidshcp som man hållit på med inte är nåt bra.
Beträffande dina argument så kan jag bara tänka att det händer ju nån gång ibland att man får två dåliga lopp en dag då är det bara tre lopp man måste fixa till.

Ponnytrav är en sport, du anser att det är en aktivitet. Vad tycker du om fotboll, Ishockey, "stor trav", golf, squash, ultimate, bergsklättring, handboll, cykling, paddling, simmning och ridsport då? är det också aktiviteter? Ponnytrav är lika mycket sport som fotboll och Ishockey.
Jag hoppas ponnytravet kan bli en sport. men då måste det bli mer ärlig tävlan och inte så mycket taktik som det är idag.

Snarare mer taktik körning. nu är det mer "fransk" körning. allt på en gång. Och det är fortfarande en sport enligt mig.
#56 Snacka om ngt du vet ngt om, för ponnytrav verkar du inte ha en susning om vad det är!

#49 Jag tycker det verkar kanon!!
Jag har hört talas om att handicappning med gottgörelse var en mycket vanlig variant för länge sedan men att man gick ifrån det för att det funkade inte.
Att SPORTEN ponnytrav AKTIVERAR mängder av människor står utom allt tvivel. Det var t.ex. fler startande ponnytravare (A- och B-ponnier) i Sverige under 2006 än kallblod. Utvecklingen inom ponnytravSPORTEN går framåt med stormsteg, denna sida är t.ex. ett lysande bevis på detta. Engagemanget är 100-procentigt och av ett sådant engagemang kommer det alltid ut något bra. Huvudsaken är att allas åsikter respekteras och att alla förstår att det som är "sant i Lindesberg" inte nödvändigtvis behöver vara "sant i Skärplinge".
Angående gottgörelse (som tidigare fanns inom all travSPORT) så räknades enbart de fem senaste starterna. Gottgörelsen var dock satt till maximalt fem sekunder.

Fram med gottgörelse igen!