Ang. Elitloppet
Slopa inbjudningslopp. Kör som i stortravet, dvs anmäla på poäng så kommer dom bästa hästarna med och på så vis blir det rättvisast, utom snabbaste Eliloppet för kat A & B. För det är väl dom bästa hästarna man vill se på Solvalla, sista helgen i maj. Då får vi en bättre spridning på Ekipagen. OM det nu är så att tränare och kuskar har tränat och matchat sina hästar och står perfekt inne och inte blir inbjudna till förmån för sämre hästar, då är ju nånting riktigt fel i ponnytravsporten.

Nej kan tyvärr inte riktigt hålla med om att man ska gå efter poäng till elitloppet
# 1 Varför inte? Det heter ju ändå Elitloppet, det namnet förpliktar. Dom bästa hästarna ska vara på Solvalla sista helgen i maj. Annars blir det ju som en helt vanlig tävlingsdag på någon bana. Vilken som helst. Vill inte alla se dom bästa hästarna sista helgen i maj?

Anmäla på poäng är väl inte så klokt, kan ju en häst med 5 raka segrar och rekord 2.15 komma med. Nej, snabbaste tider isåfall.

Men dom går inte ens efter poäng till stora elitloppet.
Går man efter poäng är det inte säkert att de snabbaste kommer med utan de vinstrikaste.
Dock tkr jag det är ett misstag att inte Skotte är med.. Men det är upp till SPTS.
Ja men då ska dom ju bjuda in dom BÄSTA!
Läs mitt första inlägg,där står det att jag tycker att det ska vara inbjudan till Lilla & Stora Elitloppet på tid, för att få dom bästa. I resterande proppar ska givetvis dom snabbaste hästarna som passar in i proppen vara med. Det ska bli kul att se listorna när dom kommer ut. Om dom bästa hästarna är med i alla lopp.

Vad berättigar till att tillhöra de "bästa" då? De snabbaste (och i sånt fall, gäller tid i år eller överhuvudtaget?), de som vunnit flest segrar (och i sånt fall, gäller segrar i år eller överhuvudtaget) eller de som har vunnit mest pengar (och i sånt fall, gäller pengar i år eller överhuvudtaget)?
#7 Ja, vad gäller att tillhöra dom bästa det betyder väl dom snabbaste!
Självklart ska man ha gjort e bra tid iår, man kan inte leva på gamla meriter… Inbjudningsloppet (Lilla Elitkampen) går på pengar, dom bästa i den klassen som har gjort en bra prestation iår ska givetvis bli inbjudna.

Jag tycker de snabbaste ska bli inbjudna i auto loppet och i volt loppet en grundlag runt 1.55 (russlopp) med intervall handikapp för de snabbaste men de är min åsikt.
Bra att det är ett inbjudningslopp. Bra hästar och jämt fält, det är vad publiken vill se. SPTS har gjort bra jobb tidigare år, och det finns ingen anledning att tro något annat i år.
Lopp där man kvalificerar sig pga poäng, segrar, tid osv. finns i massor. Det är bra att det finns ett lopp som detta.
mvh Hasse
Vilka bekymmer alla har angående VÅRA lopp på Solvalla Elitloppshelgen. Det är väll upp till oss att bjuda in dom hästarna som vi tycker skall vara med. När det gäller ELITKAMPEN vill vi ha ett så jämt lopp som möjligt. Det skall inte vara så att en häst vinner med 100 meter. Om man skulle gå efter era kriterier fick vi ett väldigt ojämt lopp. Det är inget att visa upp inför en så stor publik.Mvh Per Telhammar tävlingsannsvarig i SPTS.
# 11 Hur tror du det kommer se ut i Stora & Lilla Elitloppet? Kanske lite ojämt fält 

#12 jag hänger tyvärr inte riktigt med vad det är du vill få fram?
Ojämna blir dom vell inte?
# Vi får se när listorna kommer ut, om dom ser ut som dom alltid gör, då lär det ju bli hårt i mål

#0 Tack för ett väldigt fint inlägg. Jag håller med.
#12 Efter som jag har bjudit inn dom hästarna så vet jag att det blir bra lopp.

Om man nu ska gå efter snabbaste så kan man väl lika gärna ha ett vanligt "auto, snabbaste äger företräde"-lopp och såna finns det några stycken av.
#0 Ja säger oxå tack för ett riktigt bra inlägg. Håller helt med.
/Johanna Blomander

#15 är inte mathilda inbjuden?
Förstår inte riktigt vart ni alla vill komma med denna diskution? Är det bara en pajkastartävling så har vi ju dött lopp mellan ett par skribenter!
Som det ser ut just nu så kommer det bjudas in 8 suveräna ponniesar till kat.B Lilla Elitloppet. Sådana ponniesar som har gjort fin-fina prestationer i år och under föregående år, då Elitloppet ligger ganska tidigt under året, så är vi tvungna att ta hänsyn till föregående års resultat också! Vi inom ponnytravet har inte och är inte som "stortravet" med ett vintermeeting nere i Frankrike. Vår säsong sträcker sig mellan april och i regel oktober. Därav att de flesta som vill vara med i Elitloppen försöker komma ut i god tid så att vi som sitter i SPTS styrelse har möjligt att se resultat och dessutom så skriver vi alltid ut en proposition innan som vi kallar Elitlopps försök, där alla som vill ta chansen att visa upp sig inför oss i styrelsen på SPTS. Alla hästar har rätt att anmäla till ett sådant lopp! Nu var det bara 6 hästar som vågade visa upp sig för SPTS styrelse och dessa 6 gjorde ett riktigt fint lopp och blev således självklara att bjuda in! Sedan har vi självklart varit lyhörda och nyfikna på vilka övriga två hästar som skall bjudas in. I vårt researcharbete har 2008 och 2009 års resultat vägts in för att generera en plats. I detta fall kunde vi inte tillgodose allas önskemål och förhoppningar! Man måste alltid trampa någon på tårna och alltid göra någon besviken! I detta fall, så kan vi bara hoppas att alla som inte kom med i år, fortsätter att träna och visar upp fina resultat under detta år och i början av nästa säsong! Så kanske det är Er tur nästa år!
Vad gäller Mini Elitloppet kat.A så har vi haft exakt samma premisser som för kat.B. Vi har kollat in årets och föregående års resultat!
Sedan vad gäller Lilla Elitkampen, Powered by Hippo loppet så har vi satt ut i proppen 15-30tkr. Vilka hästar inom det segmentet som bjuds in är bara upp till oss i SPTS styrelse att välja ut och vi har en ganska tydlig linje som vi kommer hålla benhårt i; Vi ska sälja in ponnytravet som något spännande, roligt och bra! Tror både publik och kuskar och närmast anhöriga ser fram emot ett lopp som på pappret ser ut att bli oerhört jämt! Vi är inte intresserade av att skjuta oss själva i foten med ett lopp där vi har en vinnare som vinner med ett helt upplopp! Det är helt ointressant för oss att visa upp! Så för oss så är de 15 BÄSTA ponniesarna inom dessa kriterier inbjudna! Detta innebär att vi har inte med de snabbaste och inte heller de näst-snabbaste och inte heller de som har satt sina rekord 1995.
Lägg ner trådarna som innebär pajkastning och se fram emot årets travhändelse och förhoppningsvis 3 stycken ruggigt fina ponnylopp istället!
Med vänliga hälsningar
Martin Orrebrink
SPTS-Styrelse
Bitr.Tävlingsledare
#19 Eagle Eye Cherrie är inte inbjuden,och hon och Mathilda är ändå i samma klass… Först vart vi vart inbjudna till Lilla Elitloppet men tackade nej, pga att det inte är schyst mot Eija, först va distanserad redan på papperet, sen va ett halvarv efter i mål. I Lilla Elitkampen stod hon perfekt inne på pengar, men där var hon väl för snabb… Suck, där får man för man vill vara snäll mot sin häst.

Nej hon är inte inbjuden. Det var min dröm. Hon uppfyller alla krav
Det är bra att du tänker på hästen i första hand! Lopp som passar både Eagle Eye Cherrie och Mathilda och flertalet till inom dessa tider kommer att komma under året, bara att hålla utkik i propparna! Just nu har vi inte möjlighet att bjuda in 15 hästar i samma tids-segment som gör att loppet blir spännande! Men jag kan lova er att ni kommer att hitta lopp under sommaren och hösten som passar er! Vi är lika nyfikna som er på att se vad självaste "silver-divisionen" inom ponnytravet kat.A kan åstadkomma!
Martin Orrebrink
SPTS-Styrelse
Bitr.Tävlingsledare
# 22 Ja vet, jag har laddat för det här sen proppen kom ut just för att man står bra till och för att det är sista året. Fyfan va det suger.

#20 Bra skrivit
Förstår inte varför man inte våga stå för det man skriver här , man kan kasta skit hit och dit nu när det gäller Elitloppet men våga stå för det verka vara svårt, en massa anonyma har det blivit helt plötsligt tycker jag.
Säger som någon annan sa innan klart att alla tycker att ens häst platsar där , låt loppet köras innan ni gnäller om orättvisa osv alla tror jag lägger ner mycket tid och pengar på att träna sina hästar.
LYCKA TILL ALLA SOM SKA STARTA
# 23 Alla silverdivisonare är distanserade i dom "stora loppen", det är antingen där eller stå rejäla tillägg på 2.30 hästar…Tillslut tröttnar man på att vara statis och utfyllnad… Man vill inte ens ha ner hästarna i dom här tiderna just för attt det är antingen eller med loppen… Skönt att man kan gå över till varmblod nu.

#20 Tack Martin för ett väldigt tydligt och klart inlägg rörande ponnyloppen på Elitloppsdagen.
De som har en massa åsikter hittan och dittan tycker jag skall tagga ner sin attityd lite. Ponnyloppen på Elitlopsdagen är inbjudningslopp, dom arrangeras av SPTS och det är dom som drar ihop sponsorer för att klara loppen (skulle tippa att det rör sig om någonstans mellan 50 tusen och 70 tusen kronor).
Visst drömmer dom flesta av oss att få en inbjudan till ponnyloppen på Elitloppsdagen, men i slutänden är det ändå SPTS styrelse som arrangerar och har ansvaret för loppen.
Istället för att klaga, var glada för att det finns folk som engagerar sig och arrangerar dessa lopp, för det är oerhört mycket arbete och engagemang som ligger bakom.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

ja förstår vad du säger men är det inte smartare att försöka sälja till oss aktiva, som håller på i denna sport eftersom det fanns en skriven prop känns det lite konstigt att man inte platsar i loppet
Inget ont sagt om de inbjudna lycka till!
jag väntar tills jag blir 16 så jag kan börja köra "storhäst" idag längtar jag hemskt mycket…
Det är likadant varje år. Alltid är det någon som blir besviken för att den inte är inbjuden. Men vid inbjudningslopp har arrangerande klubb all rätt att bjuda in vilka hästar de vill. Det är faktiskt samma skitsnack inom stortravet också. Besvikna tränare som inte får sina hästar inbjudna.
Självklart vill arrangerande klubb göra så bra lopp som möjligt och då tror jag de i första hand vill ha spännande lopp.
Vi har haft förmånen att få vara med några gånger och det har varit jätteroligt.
En skarp varning skulle jag vilja dela ut till alla fegisar som klagar och gnäller utan att våga stå för vem man är.
Skärpning!!!
Vuxnare än så är ni väl i alla fall?!

jag fattar ingenting oavsett paj kastning eller inte
jag kan tyvärr inte köpa era resonemang, skriver man ut en prop så räknar då i alla fall jag att man använder denna…
och enligt andra inlägg här så tror också jag att de jämna roliga loppen som ni vill ha kommer att sluta med en vinnare 100-200 meter före övriga deltagare hoppas jag har fel!!
men jag är färgad av stortravet och beriper väl inte bättre
och tyvärr finns det inte ett enda lopp utom sm testet till hästar som har rek bättre än 2.35 utan att få stå flera 100m efter på ett varv jag vet att det inte är spts fel men ni kommenterade detta
Roger Björk
Självklart finns det en möjlighet för oss inom SPTS att sälja till oss aktiva, men som jag förstår det så är vi redan aktiva inom denna underbara idrott som fungerar som en plantskola för stortravet. Alla föds inte in i en familj som har Varmblod eller Kallblod på gården och har en anna gräddfil till att få möjligheten att träna och köra stor häst! Så någonstans måste vi börja! Och inom publiken så finns det ex antal procent som fortfarande har möjligheten att lägga fotbollsskorna på hyllan och testa på detta istället! Dessutom så är det bara pinsamt att ha 3 hästar som står grymt bra till i proppen och som sedan kör lössen av de andra och vinner med hela upploppet. Det är inte ett dugg spännande för publiken, nära anhöriga! Det är mer ett race i klubben för inbördes beundran! Just ett 1140 lopp och ha någon på tillägg 200m är ju inte ett dugg spännande, David mot Goliat tävlingar har vi haft sen antikens greker höll på! Men vi lever i 2000-talet och måste värna om sporten! Vi har gjort våra val och vi kommer att publicera de inbjudna på vår hemsida och de kommer även att stå med i startlistorna inom kort!
Vi står för de val vi har gjort och vi vet att vissa är besvikna, men vi är mer än 15 aktiva inom sporten och fler behöver vi! Så alla ni som är inbjudna, hoppas ni inte läser alla nedlåtande inlägg från era medtävlande och ser deras mindre trevliga attityder och att ni inte tar åt er, för ni förtjänar er plats i dessa lopp.
Vi tar självklart emot synpunkter och kritik men under normala förhållande och utan några personliga påhopp från aktiva som vågar stå för vem de är. Våra kontaktuppgifter finns på vår hemsida.
Lycka till nu allihopa under året. Så hoppas även jag att vi kan få till ett riktigt grymt silverdivisions lopp inom kat.A. Jag är väldigt nyfiken på hur det kommer sluta!
Du anar hur mycket tid och energi som vi lägger ner på detta, men lägg på 3 gånger så mycket så kommer vi nog närmare sanningen! =) Det är åtskilliga timmar och nätter och kvällar som läggs på endast en enda helg! Årets travhändelse! Tack för stödet.
Med vänliga hälsningar
Martin Orrebrink
SPTS-Styrelse
Bitr.Tävlingsledare

#30 I proppen står väldigt klart att det är ett inbjudningslopp. Sedan förutsätter jag att det pengaintervall som man angivit hålls.
Jag kan tänka mig att om man skulle bjuda in "silverdivisionen" med denna pengaintervall skulle man inte få ett fullt lopp.
Bara för att man har en snabb häst med förhållandevis lite pengar på sig så betyder inte det att det är den enda kattegorin som kan komma ifråga.
Jag tycker både Martin och Pelle väldigt tydligt har pekat på att man vill ha ett spännande och tätt lopp. Det skulle det inte bli om 5-6 hästar hade gått runt 2.25 och resten sedan blev utfyllnad för att fylla loppen. Idén med att ha inbjudningslopp, oavsett om det är stora eller små travare, är ju att få spännande lopp.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Det är bra att du läst proppen.
Vi tillämpar den till 100%, då vi valt att inte skriva att de 15 snabbast har förut. Vi håller oss inom ramarna för 15-30tkr. Vad vi gör inom dessa ramar är upp till oss och om du nu har läst proppen fel och hittat att det står att det är för de 15 snabbast inom 15-30tkr ska vara med så är det beklagligt!
Men så nu inte fallet! Och att blanda in stortravet och hur det fungerar där eller brist på funktion är ju inget att ens hänvisa till! Det brister en hel del i deras anmälningar och inbjudningar. Som ex Elitloppet är ju definitivt inte för de 16 snabbaste hästarna utan utav Solvallas sportchef med flera utsedda och inbjudna hästar! Så att säga att vi inom SPTS skall bjuda in de 8 snabbaste hästarna är ju inte aktuellt om ni vill att vi ska följa stortravet!
Nog om detta!
Med vänliga hälsningar
Martin Orrebrink
SPTS-Styrelse
Bitr.Tävlingsledare

jag förstår att ni lägger ner mycket tid på detta men jag återkommer till varför skriva en prop som ger oss aktiva en förhoppning om deltagande i årets stora händelse, också för oss!!
varför inte skriva att vi kommer att bjuda in 15 jämna A hästar till ett lopp under elitloppsdagen förutom de 2 snabbloppen.
Roger Björk

Vi kommer nog ingenstans med detta
vi har olika åsikter och det accepterar jag, hoppas ni också kan förstå min
God Natt!
Roger Björk
Jättebra inlägg SPTS Martin !
Jag hoppas verkligen att ingen blir inbjuden av att gnälla högst.
Tänk på alla barn som faktiskt aldrig kommer ha en chans att få vara med i ett elitlopp! De kämpar och sliter minst lika mycket som alla andra, men är bara inte duktiga nog, eller har bra hästar nog.
Va tacksamma att ni har bra fina hästar som ni kommer kunna tävla hela sommaren med istället för att gnälla.
Ser fram emot att se ett spännande elitlopp i år som alla andra år!
Hej, har man bjudit in några utländska ponnyer inför Elitloppet?
Det har ju gått bra med tidigare år. T ex förra året kom Ernst Rolf (Norge) trea på 1.43 i Elitloppet kat.B
Golda Apache har också visat bra resultat i Elitloppen.
Vi förstår din synpunkt men är besvikna att den inte kan tas på ett bättre sätt via vår tävlingskommité sida! Istället för här! Här vädras det bara ut och en fjäder blir en höna! Vi är inte ute efter att dela in PonnySverige i två delar, utan att vissa måste man göra besvikna!
Mycket bra inlägg. Självklart kommer inte de som gnäller komma med i Elitloppen. Vi fungerar inte så på SPTS. Vi står för de val vi gjort och vi har en förhoppning om att det blir riktigt bra lopp i år!
Startlistorna kommer inom kort att vara offentliga och där kan jag redan nu säga att du kommer hitta någon utländsk ponny!
Så nu känns det som att vi kan stänga ner denna tråd och blicka framåt mot en härlig ponnytrav säsong!
Med vänliga hälsningar
Martin Orrebrink
SPTS-Styrelse
Bitr.tävlingsledare
Lycka till alla inbjudna!!!
Hoppas ni får fint väder under hela elitloppshelgen! =)
Men vilka är inbjudna i Kat a?? (:
#34 #35
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser Dina inlägg. Har inte Martin redogörit tillräckligt hur dom har tänkt med inbjudan?
Ja alla har olika åsikter om det här. så tror inte man kan enas om någonting
#20 Diskutera måste vi få göra. detta görs ju innan alla elitlopp. Vi alla tycker olika och det är väl tur det.
Ta inte allt så hårt. LÅT diskutionen fortsätta.
#43 Det var bra sagt, tänker i samma bana som dig. Lycka till alla som är med i elitloppet 
Jag tycker inbjudningslopp är en ganska bra idé, särskilt när det är i penninghandicap. Då kan man få till jämnare lopp och kanske slipper det där att en ponny startar 40 meter bakom en annan ponny med 10 sekunder bättre rekord.
Men när det gäller ett snabblopp, ska väl ändå de snabbaste vara inbjudna? Jag förstår ej-inbjudnas frustation när de inte blivit inbjudna, trots att deras häst skulle passa alldeles utmärkt och dessutom är snabbare än en annan häst i startfältet. Skulle själv ha blivit riktigt förbannad, så jag förstår de som inte blivit inbjudna.
Men, som jag sa, grejen med inbjudningslopp är ju också att få dem jämnare. De snabbaste kanske inte blir inbjudna om det är ett penninglopp - för loppets jämnhets skull!
tycker denna tråd bara handlar om avundsjuka från dom som inte blivit inbjudna.
helt klart som SPTS-martin skriver måste sporten säljas till publiken så att fler börjar, om ingen märkt de så blir det bara färre och färre anmälningar till ponnyloppen och klubbarna får svårare att hitta sponsorer vill vi att ponnytravet ska finnas kvar måste det komma in nytt blod i sporten annars kan vi snart glömma ponnytravet… tyvärr.

Måste man ens skriva ut en propp? De är väl bara att skriva att de är ett inbjudningslopp och så bjuder man in ponnyer som är jämna i tid och pengar. Självklart måste man skriva ut innan hur dem ska handiscappas, intervall, rekord lr pengar.
Ja diskutionen i denna tråd har spårat ur, varför låser man inte tråden??