Bodens Dubbeltrav ?
Visst brukar Boden ha dubbeltrav? och när brukar dom ha det i så fall? :)
Augusti tror jag.
Kolla tävlingskalendern på sptf.nu
Okej! Jo, men tror inte det har kommit ut nåt än ? Hittade inget iaf :P Tack för svar! :)
Ja, vi har dubbeltrav varje år! I år är det första helgen i juli! :) Alltså 3 - 5 juli! :)
I år kommer lite nya saker som vi inte haft förr, bland annat planeras utställning på lördagen, som är inofficiell så alla ska kunna deltaga. Samt ev. också en "poängliga", men det konceptet kommer nog presenteras närmare lite senare!
Jag har nog några fina skogshagar som jag kan tänka mig låna ut till långväga gäster! :)
Hoppas många kommer! Boden är inte så långt bort som man tror, samt så är det en otroligt fin bana! Varmt välkomna! :)

Brukar inte Hoting vara i början av juli med? Eller tänker jag fel? :P

Fast nordruss har ju även utställning på boden travet den 4 juli och den är ju officiell :)

Utställningen är officiell, precis som #7 påpekar, att vi däremot planerar för en inofficiell drive-in klass för hästar som ej tidigare är visade och för russ med ej stamboksgill härstamning är en annan sak.
Mer info kommer!

Är det endast tidigare visade russ som får delta på den officiella?

#5 Jo det stämmer hoting brukar ligga samma helg som Gatufesten. Och den är ju i början på juli.

Alla får visas på utställning som vanligt. Tanken med en inofficiell drive-in-klass är att nya intresserade ska kunna visa sin ponny och få en bedömning. Medlemskap i russavelsförening behövs inte, och resultatet är inte officiellt. Man kanske upptäcker att visa häst inte var så svårt, och vill prova på riktigt nästa gång det finns möjlighet.

#10 Okej! :)
# 12 håller med att det blir kul med utställning :) ska anmäla Karsk dit :)

aah, jag missar dubbeltravet :O Jag och Jennifer är hos Anders Lindqvist i Frankrike då! inte underbart
Hoppas riktigt många kommer! Vill se välfyllda lopp! :D
#synd att ni alltid lägger dubbeltravet samtidigt som vi har statsfesten här.

JA KOMMEEEEER! =)
Klart att det är lite tokigt att det krockar med Skellefteås stadsfest, men det är så här (häng med nu, hehe):
Helgen innan, är det den lokala stadsfesten Boden Alive.
Helgen innan det, är det midsommar.
Helgen innan midsommar, har vi V75.
Helgen innan V75, är det skolavslutningar.
Helgen innan det, går många fortfarande skola.
Så det är mycket att tänka på :)
Okej, tack så mkt för svar! :) Synd om hoting blir samtidigt som Bodens dubbeltrav i så fall, för jag var ju lite sugen på att ta mej en tripp dit upp! :) Har ju aldrig startat där uppe! men vi får se hur det går, om det krockar med Hoting, för det vill man ju inte heller missa! :)

Hur tusan jag ska lyckas få med mig både hästar till utställningen och startande hästar är en gåta :P
#22, man får väl ställa ut starthästarna ;) Hehe ;)

#23 Lite svårt att starta en 1-åring ;)

#24, haha bara att binda fast den lilla på taket då! ;)
#24 vem ska du starta?
Lite mer om Dubbeltravmästaren…
Alla som kör lopp får poäng efter placering och ev. rekordsänkning. Det här är poängskalan:
1:a 12 p
2:a 10 p
3:a 8 p
4:a 6 p
5:a 4 p
6:a 2 p
Opl 1 p
Disk 0 p
0,1 poäng för varje 0,1 sekund rekordsänkning (1 sek rekordsäkning = 1 poäng, 2 sek = 2 poäng, 3 sek = 3 poäng osv.)
Men kuskens skicklighet spelar också roll! Man kan nämligen få minuspoäng. Detta genom:
A-varning -1 p
B-varning - hälften av poängen som man har
C-varning innebär 0-ställning i poängen
Detta för att vi i styrelsen tycker att man inte ska bli dubbeltravmästare med 1 månads avstängning för felaktig drivning till exempel. Må schystaste kusken vinna! ;)
Hur många lopp eller hur många ponnyer man köra spelar inte heller någon roll. Detta genom att vi inte går efter totalpoängen, utan man delar poängen med antal körda lopp. Så alla har samma chans att vinna! Inte bara de som kör mest lopp eller flest ponnyer.
Dubbeltravmästaren utses för ponny Kat.A, ponny Kat.B samt kusk Kat.A och kusk kat.B (tror jag?) och belönas med ett fint hederspris.
Vi hoppas att detta ska bli en uppskattat idé och ska få många att tänka på hur man kör :) Och kom ihåg - alla kan vinna!
#29 Det låter ju som en rolig grej

#28 va snygg benjamin är ;) hahaa
Bara för alla - även de som bör söder om Umeå, att lasta transporten och komma upp och tävla :) Ju fler som anmäler, desto bättre ponnytrav!

Håller med! Kirunafestivalen är vell i närheten runt samma datum också…! så bara att ta en låång semester ;)
Yes, Kriunafestivalen är veckan innan - sista veckan i juni, samma helg som Bodens lokala festival Boden Alive.
Och som sagt, för er som kan tänka er ha hästarna ute dygnet om istället för att ha dem på travet där det är svårare att få tag på hagar, så har jag nog nån hage att bistå med :) 5 minuter med transport från travet!

Var kan man anmälda sig till utställningen då? :))
Det är lite fel i annonsen, det står juni i den.

#35 Mer info om utställningen kommer inom kort. Det finns i dagsläget en proposition på www.gotlandsruss.se
#36, oh crap! Får redigera det :)

Hmm… propparna var kanske sådära…. mawerik har iaf bara lopp ena dagen…. så då känns det kanske dumt att fara dit :/
#39 kan förstå att det inte känns så peppande att fara då

Nå propparna var bra första dagen men inte andra… så… tråkigt att dom stänger en propp vid 59 ena dagen o 00 andra dagen.
#41 ja jag tyccker också det var tråkigt att de stängde propparna så

mm, med tanke på att en av mina har ekord på 59 så plockar jag ju inte ut han i snabbloppet på söndagen heller….

Ja en av mina har ju ett rekord på 54 och jag kan ju inte starta han i nått lopp förutom högst 60

Kunde nån hjälpa mig med inmeldning till utställningen? Ja fatta inte så mycke utav det. Alt heter når annat i Sverige :P

vad konstiga proppar!? Kan jo bara annmälda till 1 lopp värje dag pluss montèloppet första dan :/
#47 håller med om att propparna är konstiga. Jag kan typ också bara anmäla så lite.. därför ska nog inte jag fara

me to….
#49 De kan ju inte vilja att så många ska starta. spec inte de snabbare

Boden vill nog att så många som möjligt ska starta. Men det är grymt svårt att skriva proppar och man får oftast titta på de närmaste banornas hästar. Man gör så gott man kan för att alla iallafall ska få en bra propp men att alla ska få många bra proppar är ipricip omöjligt tyvärr.
Om ni har förslag på proppar som ni tror skulle ge jämna lopp och passa många hästar tror jag att proppskrivarna i respektive klubbar skulle bli överlyckliga över att få ta del av dessa :)
#51 Kloka ord från dig igen Cattis :P haha Ni brukar ju ha rätt bra proppar i umeå :)

I autoloppen på fredagen kan man ju bara skriva så det passar bra för ett lopp, men man får ju starta i ett snbbare lopp, funkar ju om hästen ligger på nedre gränsen t.ex och har kapacitet att gå fortare.
För att få vettiga penninglopp har vi valt att tidsbegränsa dem, så har din häst tjänat 500:- och gått 2.10 så får man helt enkelt starta i det loppet där 2,10 hör hemma. När vi tagit fram statistik på alla norrlandsbanor blev det väldigt jämna lopp i tid, och man kan hcp efter pengar utan att det blir helt tokigt. Hästarna fär schysstare lopp där ingen har sprungit 30 s snabbare och står 40 m framför.
Hästar som gått runt två minuter och under är det inte så gott om, så de snabbaste loppen är faktiskt gjorda för att passa dem som finns i regionen.
#53 Nu vet inte jag alla hästar ni har i er region, men själva propskrivningen tycker jag verkar bra. Precis som du skriver så är det många som går ut i penninglopp och står 40-60 m framför konkurenter med samma tid. På ert sätt plockar ni bort det.
Jag tycker det verkar vara en bra idé, det tvingar hästtränarna att anmäla ut hästen där den egentligen hör hemma. Och att man ska ha fler lopp än ett som är bra, är en utopi. Det är bra om man har möjlighet att starta i två, men då kan man inte räkna med att det är två BRA lopp.
Många kritiker har dålig koll på vilka hästar som faktiskt finns runt omkring en. Vilka kommer till start, och hur fort springer dom.
Och som #51 skriver, istället för att gnälla skicka in förslag till er klubbs propositionskommitté. De tar säkert tacksamt emot det.
Mvh Hasse
#53 jag kan då inte starta med min nya häst som att tiderna är för dåliga för han.
#55 Hur menar du? Kan inte han, visst är det Gemini vi pratar om, gå ut i prop. 12 på fredag och prop. 25 på söndag?
/Hasse

Vi välkomnar alla som kommer till en trevlig helg, och hoppas många anmäler!
#56 ja det skulle ju gå att anmäla till dem.