Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 1375 ggr
marika-J
0

Dax för gräsvakten?..

.. eller Greenguard som den kanske är mer känd som.

Själv har jag en häst som har haft allvarlig fång med ovbenssänkning. Han har jag låtit gå med "munkorg" varannan dag nu, vilket inte är så populärt. Men vad gör man? Det går ju inte direkt att förklara varför han har den, det gäller hans liv.

Har ni hästar/ponnyer som är tvungna att gå med greenguard?

Boode
0

jag har hört från min veterinär att så kallade greenguards inte är speciellt bra. Istället för att tugga i sig gräs får de i sig för mycket luft istället, precis som en krubbitare. Hur vida det stämmer eller inte vet jag inte, men jag har slutat med att använda den på min ponny och låter henne istället vara en häst. Tänk dig själv att ha en munkorg som gör det nästintill omöjligt för dig att äta, hur roligt vore det?

Min ponny har också haft allvarligt fång med hovbenssänking men det finns andra sätt istället för en greenguard.

Colt
0

Jag begränsar gräsätandet istället så de får gå ut och äta gräs ett par timmar om dagen och resten av tiden går de i skogshagen utan gräs.  Har funderat på en sådan greenguard men tycker precis som sophie att det verkar lite grymt emot dom så väljer i stället att begränsa tiden, det blir mycket skiftande av hagar men det får man stå ut med! :)

giffan
0

Här har vi i princip inget ätbart i hagarna, så vi behöver inte ha munkorgar på dem. Men jag skulle nog försöka att undvika munkorg och försöka lösa på annat sätt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

marika-J
0

men vad gör man då om hagarna är fulla med gräs?

giffan
0

#4 Grusar upp hagarna…

Nä då har man ju ett helt annat problem. Om man inte kan göra en hage hästen kan gå i så att det aldrig kommer upp gräs, då blir man ju tvungen att göra på något annat sätt.

Här har jag det så bra att det inte blir grönt i hagarna.

Fast det är ju synd om de hästar som skulle kunna få äta gräs.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

bea28
0

vi gör precis som #2. De hästar som behöver får gå på bete ett tag, sedan byter vi hage. Inte så tidskrävande om hagarna ligger staket-i-staket med varandra ;)

VeronicaP
0

Här går alla våra hästar på gräs och några blir väl lite för runda , men jag tycker att kan inte hästarna leva något så när hästliv och ska inte behöva gå i grushage resten av sitt liv då får det vara för mig för jag tycker inte det är ett hästliv då de är gjorda för att äta 24 timmar om dygnet typ.

Ibland så låter jag de fetaste komma över till de andras hage när de har betat ner det värsta.

Impulz
0

Du får skaffa fler hästar MarikaFlört

DubbelE
0

Våra går på mindre bete under dagen och sen på kvällen får dom gå ut och äta 2 timmar där det är mer gräs

agnes_S
0

Våra går i hage där de har lite att äta och pyssla med, och får hösilage tre gånger om dagen. Mitt på dagen får de komma ut i hage med mer bete ett tag. Senare under sommaren brukar det bli så att de får gå i hage med mycket gräs på dagarna och hagen med mindre om nätterna.

Det svåra är väl om man har ett fåtal hästar med olika behov, vem anpassar man efter liksom.

hannibal-roll
0

Jag har en ponny som haft fång (liten hovbenssänkning på båda fram hovarna) och en som blir hiskeligt fet av allt foder. På sommaren har jag enbart tillgång till hagar med gräs. Att på nåt sätt ändra underlaget är inte att tänka på då det är klass 1 jordbruksjord som inte är min.

Jag löser det så att så fort marken torkat upp på våren (oftast i mars) så att hästarna inte trampar sönder får dom gå på gräset. Börjar med 1 timme och ökar sen på med en timme åt gången. Börjar med en lite mindre hage som dom betar ner på 3-4 veckor då gräset inte växer så mycket i mars-april. Sen utökar jag den lilla hagen steg för steg genom att flytta staketet så det blir mer gräs att äta. Jag "ger" aldrig mer gräs än att dom gärna äter 3-4 kg hö inne i stallet på natten. Då är risken mindre att dom blir dåliga i magen. Sen försöker jag motionera dom ordentligt så brukar dom inte bli så hemskt feta ;)

marika-J
0

#8 haha kanske får ta och göra det.. Tungan ute

Jag låter honom hellre gå med munkorg varannan dag än att jag släpper honom i ett grustag. Är det ett bra hästliv?

Det är inte så lätt då man bara har två hästar, den yngre får gå på lite mera gräs då han fortfarande växer, så honom oroar jag mig inte för.

madde89
0

prima kommer att gå på bete men sherdil  kommer gå  på mindre bete han blir så fet ev med munkorg. vi hade en sån på shettisen vi hade och den var riktigt brA men han stod inne på natten utan den.

Sherdil kommer att var ena halvan av dynget på ld därde är grushage.

marika vad har du mer för häst än grann?