Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 2962 ggr
tearsofmemories
0

Tips på bett ?

Har ett russ som är knepig i munnen, springer typ o knycker med huvudet o leker med bettet i munnen. Har kollat tänderna o allt är okej.

Har haft ett rakt gummibett på henne, men det har inte funkat.

Någon som har något tips på bett som man kan pröva? Eller några övriga tips om vad det kan vara ?

(:

StuteriSolo
0

Tredelat bett, har du provat det? Håller hon på att byta tänder? Eller har hon lagt sig till med en ovana helt enkellt? Är bettet för tjockt? Alla har inte enormt mycket plats i munnen, utan trivs med ett smalt bett som tar liten plats.

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min tvååriga hingst har också hållit på och trixat med bettet, lägga tungan över och försöka dra sig undan verkan. Vid kontroll visade det sig att han har vargtänder och det är troligen det som orsakar besvären.  Jag har provat alla möjliga varianter av bett, tredelat, rakt, plast, gummi, men inget är bra.

Det som fungerar bäst är ett checkbett i kombination med remontgrimma som jag fäster tömmen i BÅDE bett och remontgrimma. Det är avpassat så att tömmens verkan tar i grimman först, när trycket ökar i tömmen blir det även en liten verkan på bettet. Jag använder karbinhake i tömfästet så det är enkelt att sätta i.

Checkbett är betydligt smalare och lätt böjd så det passar ett russ med låg gom bättre.

Vi kör så här i en övergångsperiod, vi har inte bestämt än om han ska opereras. Han får växa till sig lite först.

MonteMira
0

#2 men att ta bort vargtänder är väl inte så stort ingrepp väl? Det hade min polle också vid ung ålder. Dem tog vi bort direkt vid upptäckten, blev en rejäl skillnad på henne Glad

Russtoka
0

Vår veterinär hade inte de rätta verktygen, han åkte utan att göra något åt dem. Jag fick betala en saftig peng för att konstatera felet. Det kostar ännu mer att ta ut vet. igen.  Ingreppet är nog mest kännbart i plånboken… Skäms

giffan
0

#4 Så hiskeligt dyrt är det inte att ta ut vargtänder. Det är ett så vanligt ingrepp att varje veterinär borde kunna göra det.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MartinaFrick
0

Prova en lekkedja, funkar för vissa!

chriztinee
0

Min ponny springer oxå och leker och tuggar på bettet när jag rider . Har provat tre-delat , gummi och rakt .
De enda som fungerar bra är rakt . Problemet då är att han blir så svår att styra när man hoppar med honom . Han älskar hoppning över allt annat och blir väldigt het . Med ett tre-delat är de inga problem att styra och hålla kontroll på honom . Men med rakt bett så blir svängarna väldigt stora ! Korta galoppen och göra halvhalter och sånna saker är inga problem , men just å svänga ! Nån som har något bra tips ?

Lise
0

Har du provat tungband, lägger de tungan över bettet kan de strypa sig själv och går då omkull.

DubbelE
0

3-delat med Kula i mitten? Inte så lätt att hitta men det finns. Har det både på fjordingen och Halvblodet. Fjordingen kastar med huvudet och leker med bettet men hon blir mycket bättre med 3-delat m. kula

Karsk
0

Jag tycker ni ska testa med lekkedja. Har hört att det har funkat för många.. Men alla hästar är ju olika..

Zeleno
0

Min häst leker med better och lägger tungan över. Jag kör med ett vanligt travbett,tvådelat, och så kör jag med tungfelssticka. fungerar kanon. Provade tungband men han lyckades på något vis ta sig ur det så jag kör med tungfelssticka och tycker det fungerar super så jag skulle prova det om jag var du :)

tearsofmemories
0

Tack för alla svar o tankar runt omkring det här.

#10 Vad är en lekkedja för någonting?

(:

juliapettersson
0

#12, en kedja som ligger tillsammans med bettet i munnen. Inte jättetrevligt enligt min åsikt Tyst

tearsofmemories
0

#13 Lät inte så himla trevlig faktiskt FörvånadTack för hjälpen (:

einarsson
0

#12 #13 Lekkedja är inget som är obehagligt för hästen, den ligger löst i munnen och påverkas inte av tömmarna. Den är bara till för att hästen skall ha något att gå och tugga/leka med.

juliapettersson
0

#15, det vet jag, men tycker att en kedja tar för mycket plats i munnen  för att vara till belåtenhet.

Mixie
0

Jag skulle personligen inte sätta in någon extra kedja i min hästs mun för att hon ska leka med den… Om hästen håller på för mycket med bettet är min första tanke att det inte sitter bra eller på något vis är störande för hästen! Det jag skulle prova är antingen ett smalare bett eller möjligtvis ett tredelat, nya studier visar ju att det är bra för hästarna att variera bett ibland så jag försöker skifta så mycket som möjligt med rakt och tredelat =)

//Mickan

madde89
0

Du  får pröva dig fram men lägger hästen tungan över bettet kan det bli farligt. Lycka till med din häst och att hitta ett bett som passar. Använd en remontnosgrimma så ligger bettet stilla i munnen på henne .Lek kedja är bra

DubbelE
0

#18 remont har ingen större skillnad på bettets invärkan mer en att dom inte kan gå o gapa tycker jag. om man vill att bettet ska vara stilla i munnen så kan man använda sig av en Lipstar Check. ju mer hästen suger tag i bettet och lägger sig i käken destå mindre rör sig bettet i hästens mun. Min ventil går med den sortens käk.

Dock tycker jag inte man ska använda check i träning då hästen inte kan använda och arbeta med ryggen på samma sätt.

Russtoka
0

Vill pusha lite för mitt tips i inlägg #2, studera bilden så ser ni hur jag menar. Det fungerar väldigt bra, och han hade stora joxiga problem innan med bett. Han höll på med tungan hela tiden förut och slutade helt med den här betslingskombinationen. Det gör att bettet ligger mera still i munnen och tar minimal plats.

mallan-nog
0

#20 din variant använder jag mig oxå utav, framförallt på unghästarna och när jag kör in. Ger en lite trevligare start med bett. Fungerar då lite som ett kombi-betten om var väldigt populära inom ridsporten för några år sedan. Efter som det börjar med ett lättare tryck över nosryggen och sedan i bettet. Hästar som har haft svårt för att svänga har det här fungerat super på!

HultsBemil
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jeg så et inlegg om akkurat samme sak på et annet forum. Hun hadde prøvet omtrent alle typer bitt, fikset tenner og brukt mye penger for å finne et bitt. Plutselig var det en som sa at hun burde prøve med en "bittløfter", som vi sier på norsk. Det fungerte kjempebra! Og hun har aldri mer hatt problemer! :) Jeg ville prøvet det. Lett og få tag i og koster ikke mye :)

Et lite bilde

Belindaa
0

Jag tycker lekkedjor verkar vara bra! Har hört flera hästar häromkring det har funkat utmärkt på. Om de skulle tycka att det tog för stor plats i munnen tror jag inte att det skulle funka så bra som det har gjort för de hästarna jag har hört!

KariOgFredrik
0

jeg har hatt problemer med å få ponnien min til å være rolig i munnen, og har prøvd mange forskjellige ting… men det som jeg bruker nå, som fakrisk funker ganske bra er rakt bitt, så tynt som mulig og med bittløfter, som HultsBemil sa;) Å ta på nesereim vil ikke ha noen særlig funksjon, og tungreim og diverse vil bar skjule problemet, og ponnien kommer bare til å ha det ubehagelig…:)

madde89
0

jag tycker inte alls att det är fel att använda check i  träning . Men man får inte ha ett kort check hemma men et långt gör ingen skada på hästen _ indstropp menar jag då .  Vissa hästar böhöver det. Men man får ju själv ha det man tycker bäst och det som fungerar för just den individer så är det med all utrustning

så det är bara att prova sig fram  !

lycka till med att hitta ett bett som passar din häst!

einarsson
0

Vi använder aldrig käk om vi inte kör fort. Vid fortkörning har vi käken på när det skall gå fort, inte när man joggar varken för eller efter jobbet.

Jag vill att mina hästar skall "gå på tygeln" när jag kör dem (lite svårt med käken på) jag har ridit mycket och anser att det är viktigt att även kör/trav hästar bygger upp sin ryggmusulatur rätt.

Jag tycker att lekkedja är bra på hästar som vill bita sig fast i bettet, men jag tror inte att det kommer att hjälpa hästen i detta inlägg. Tror mer på betlyftare eller tungfelsbett i detta fall. Tyvärr kan man ju inte starta med hakamore eller tömmarna i nosgrimman.

Hoppas att du hittar något som funkar på din häst.