Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 776 ggr
MonteMira
0

Trög..Hjälp?

Snälla väll över tips till mig hur jag kan få min 4 åring att vilja tävla lite, hon har ingen tävlingshuvud alls. Hon är lugn som en filbunke men skulle gärna vilja ha lite power i henne. Hon har ett så himla bra steg o vinner mycke mark när hon väl springer bra. hon har gjort 4 startar o gått hyfsat.

vill verkligen ge henne en chans på banan då hon har bra stam

e. Granit u. tejas jumona

så snälla ge mig lite tips…

Asagard
0

"tävla" mot någon annan häst på körturerna?

Mollberg
0

Helstängt?

MonteMira
0

Mitt russ är de enda russet i stallet där ja har henne så de e svårt att få bra sällskap att "tävla" mot…

Asagard
0

Okej. Synd. Prova helstängt då kanske?!

JennyBrunzell
0

helstängt och kanske öka maten lite så hon blir pigg :)

Asagard
0

Var försiktig med maten bara, så det inte slår tillbaka. Kan hända att hon blir för pigg och kanske börjar bocka eller sticka med dig. Öka långsamt och försiktigt.

Mollberg
0

Just ja, det var du som körde med mig och Mikaela i somras ellerhur? Hemma på gården asså..

equuleus
0

Kanske träna med en storhäst om man har möjlighet?

MonteMira
0

Maten är väldigt svårt o höja till den här damen då hon går upp i vikt väldigt fort.. Förtillfället går hon på havre o Kraft sport.

Har provat helstängt o de gör ingen skillnad…Men hon går med murphy nu då hon har en liten tendens att springa vänster ställd, vart en stor skillnad när hon fick den..

Mollberg!! Det kan nog stämma att de var…hoppas de går bra med hästarna era:P

Ylva_Sundbyholm
0

En av mina är lika dan, men ja började galopp jobba henne och då blev d lite mera fart i henne. Det va lättare att få henne taggad när hon galopperade. Efter som du är ute ensam kan det vara så att det är lättare att få dom att tagga till på vägen hem.

Du kan ju prova att ge mer mat och att träna mer och se om det funkar, Granit avkommorna brukar ha en tendens att behöva mkt mat(vad jag har hört). Eller kankse kan du ge mer mat nu under vintern om det inte gör ngt att hon blir tjock men så att hon blir pigg och tycker det är roligt att springa då kankse du kan dra ned på maten sen till tävlingssäsongen och hon ändå har lärt sig att det är kul.

Lycka till

Ylva

Jagz
0

Det var samma för mig, jag fick rådet att testa helstängt, öka havren mycket samt att träna med andra hästar, och efter en tids träning är det som en helt annan häst att köra!

Teja-Bea
0

Hej! här får du några tipps!

• Omväxla träningen. Rid ibland, kör ibland. Dressyr ibland. Snabbt ibland. Hoppa ibland. Galoppjobb brukar funka jättebra!
  • Undvik att träna på banan och att snabbjobba. Det är risk att hon tröttnar
  • Träna med sällskap så ofta du kan
  • Prova energirikt foder. Krafft Sport, Havre. Men Glöm inte att hästen måste få i sig alla viktiga saker! Inte bara energi! Stråfodret är fortfarande viktigast
  • Helstängt kan funka
  • Har hon ponnysällskap i hage, i sin vardag?
  • Om inget funkar och du är villg att ge henne en paus så brukar betäckning få vissa ston att tända till ordentligt!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

MonteMira
0

Tack för alla tips!!! Jätte snällt =)

Nameless
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Ja jag har samma problem med min 3åring som är en hingst efter Granit, han har ett jättefint steg när han verkligen vill springa, som inte så så ofta men.. Vad jag har hört och kunnat forska om så är nästan varenda en efter Granit väldigt sen i utvecklingen. Dom brukar inte börja springa förrän dom är 5-6år. (finns ju så klart undantag)

Är din som min, att när man är på henne med tömmen/pisken så blir hon bara tjurigare?

Vad jag har hört så måste man vänta ut dom, och när dom väl har kommit på att dom kan springa så kan dom bli riktigt bra travare:)

CoolaCrossen
0

Tack! Jag har en liten Granitare, han är det slöaste som finns hemma, men nu när han börjar bli "äldre" (5 år!) så börjar han springa, av sig själv mer, att jag väntar ut honom. Han får massor med havre under tävling och ju mer jag tränar ju piggare blir han. Men det är lättare att gå med andra, då blir han mycket piggare…

Mollberg
0

Mickas häst Granito vill inte heller springa, e. Granit.

Asagard
0

Hm, verkar vara problem med Granit-avkommorna. Hoppas jag inte får problem med mig. :-/

_JonnaRoos_
0

nej jag har hört flera flera efter granit som inte vill springa, tex Hogan, han vill inte springa;)

equuleus
0

#18 Men Hogan har väl ändå ett rekord runt 2.07? Kommer ihåg att han var tvåa efter våran ponny ett år i lilla silverörnen.

_JonnaRoos_
0

Nej han har gått snabbare, ner mot 2 minuter.. Men han är sååå trög och tråkig, lugnare häst får man ju leta efter, han är då kanon i ungdomsverksamheten:) det är väll därför han ledsnat också! hehe

ryttarn
0

Vet inte om detta är så typiskt Granitavkommor. Vi har Josephine, och nog katten vill hon springa alltid. Dessutom har vi Wella som är eeGranit, nog har hon löpskalle, lite väl mycket kanske ibland…  Nitro, som är 2 år, som vi har här är ueGranit och jdr vad det går undan.

Däremot är min erfarenhet att Raideravkommor är slowstarters. Troll Twix som vi har efter Raider har inte kommit igång förrän nu. Vi provade lite under treårssäsongen men det gick inte alls, i år har hon fått göra annat. Nu har vi börjat träna henne inför 2007 som är hennes femårssäsong, och nu har hon äntligen vuxit i sina långa ben.

Jag tror det allra viktigaste är att ha tålamod. Undvik att träna unghästar själv, dom blir mycket piggare av att springa ihop. Viktigt är oxå som Bea skrev att ha mycket omväxling i träningen. En unghäst blir väldigt lätt uttråkad och om det inträffar kan det ta mycket lång tid att repparera….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Boode
0

maya piraya är  efter granit och hon är gått som snabbast 1.58 väl?

muskot
0

Jag har en valack efter Granit som är hur pigg som helst och älskar att springa! Lite väl pigg och nervig ibland..

Nameless
0

Jo men nu tänkte jag mäst på unghästar inte hästar som är 5år och äldre.. :)

Nitro
0

När jag haft tröga hästar som inte fattat vitsen med det hela har alltid galoppträning funkat.
Blizzard (shettis) gick från 3.40 ena säsongen till 2.40 nästa efter en vinters galoppträning :)

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nästa år ska jag köra godkända Micky. Han är efter Granit. Hn har just nu rekorden 2.02 och 2.00a. Jag körde honom på en träningstävling på sundbyholm och då gick han 1.59 så han har mer att ge. Han var ganska pigg men ändå rätt lik Drömprinsen (e.granit) som jag kört ganska mycket. De han om man pushar dem lite!

Micky kommer också att få galopptränas ganska mycket till nästa år. Han kommer att ridtränas mycket! Då brukar hästarna bli jätteglada av att komma i vagn igen! Micky har inte ridtränats på flera år så vi får mjukstarta med träningen. Men det blir storsatsning till nästa år!

(bild: Micky - Thomas Cannersten. foto: B.Jakobsson)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

CoolaCrossen
0

Haha, min är bara trög, INTE snäll :P