Hur...?

Det var min styvpappa som hade en andel i en stortravhäst hos Börje och Catrin. Sen frågade Catrin om inte jag ville träna och sedan tävla det lilla russet som stod på gården, Tippex :) (Som förövrigt då var sällskapshäst till Zerberus) Det var därför de hade honom. Ja, sen har det bara rullat på. Tog licens och har tävlat i fyra säsonger nu.
Jag lånade hem ett shettissto, som förra fodervärden hade lovat en tjej att få tävla. Jag tyckte att jag inte kunde ta ifrån henne det och tränade därför hästen och lät tjejen köra henne på travet. Sen körde hon min nästa häst också och så rullade det på. Min syster gick på licenskurs och grannen till oss undrade om inte jag också skulle ta licens (jag var då 21 år gammal). Nja, jag tyckte väl att det kunde vara. MEN, hon lyckades övertala mig och jag fick skriva provet och göra provstarterna (hade inte gått kursen med andra ord, utan fick "dispens"). Hade världens bästa häst i provstarterna (Pannkakan) och vi klarade de galant både hon och jag. Så, nu har jag ponnylicens, men har inte hunnit tävla något i år, pga tre små barn + att vi hade kvarka i våras. Men, nästa år blir det tävling för hela slanten, mitt sista år och sen blir det stor häst. Snacka om att få blodad tand. :-D

Jag red på rid skolan som ligger 100 meter från travet, gick jämt förbi Leifs stall en dag gick jag in dit och började med det varje vecka borstade och hade mej:P sedan skaffade jag och Katrin Frick Pondus tsm.. han skulle vara till sällskap åt Tassel Tutiluren en hingst som katrin hade då.. sedan rulla det på även här;) haha.. Tatta licens och sedan har jag tävlat i hm 4 säsonger nu:P ANNA och jag är LIKA;)

Min pappa är amatör tränare, så jag är född i stallet kan man säga! =P Vi skaffade Lill- Sting när han var ett och jag var 6, jag tog licens med en travskole ponny och sen började jag starta me Lull och Lill-Sting, tog min första seger första säsongen med Lull.
Vi flyttade, och så fick vår dåvarande ridhäst Ragge göra, till ett travstall. Nästan i samband med det så bytte stallet äger till familjen Melander, och jag kom in på det där med trav. Jag hade tidigare ridit på ridskola och min dåvarande låsasmamma har hållt på med alla grenar inom kategorin häst tror ja så henne fick jag mycket hjälp av. Fick låna en shettis som heter Sputnik ll som jag tävlade med i 4 säsongen, sen har det rullat på och nu är jag inne på min 4:de häst.
Min morbror kör storhäst o han har proffslicens och då så åkte jag till honom bara någon dag för att träffas och så sen så när han körde lite häst när jag kom tyckte jag de såg roligt ut så jag börja på ponnytravskola och körde shettisar väldigt länge sen så fick jag låna en häst från vretaskolan som hete Fred och ¨då börja jag tävla honom sen så har de rullat på så jag har ungefär kört i 3 år nu

har ju altif hållt på med hästar pappa har haft hästar å så men jag hade min travare som jag red men fick inte rida själv på henne för jag var för liten så jga tänkte att om jag lär mig köra så kanske jag jag kan köra henne så jag började på ponnyskolan sen tog jag licens å fick mina shettisar.

Jag gick på ridskola och på en hopptävling en månad stod jag och pratade med min ridlärare, som sedan presenterade mig för sin kusin som var och kollade på. Och hon var pensionerad kusk och hade 4 russ hemma som hon gärna ville ha hjälp med att träna, så jag och min syster blev skötare och tränade russen. Och hon berättade om travet osv, och så fick vi pröva på det med typ "träningstävlingar" sen tyckte vi det var roligt, och tog licens. :)

Mina pappa körde stortrav i Visby när han var ung. Mamma har kört både stortrav och ponny när hon var ung. När de 1986 flyttade till Eskilstuna så var de med och startade Eskilstuna PonnytravSällskap.
I och med deras hästintresse så körde även mina storesyskon ponnytrav. Storebror gav upp ganska snart och höll sig till motoriska hästkrafter med syster Suzette Alpmark körde i många och och vann flera framgångar. Som bla. Monté SM 1989 på Után.
Därmed började även jag när jag var 8 år gammal. Jag körde mitt första lopp våren 1993 och har kört minst 10 lopp varje år. Min toppsäsong hade jag 1999 då jag körde 86 lopp! I år körde jag min 14:e säsong och klev över gränsen för att ha kört över 500 lopp! I och med att jag kört så länge som jag gjort så är jag en av få (den enda??) som kört lika länge som jag! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Det är då jag som är skyldig till Casandra…. men jag var faktiskt inte pennsionär då…. utan behövde nån liten som kunde rida mina pållar! Så kusin Erika som är ridlärare fixade då hit Cassi o hennes syster! Nu är det min kusin Erika som hjälper mig med Moses!
Hur jag kom in i ponnytravet var en slump… vi letade efter en ridponny som sen visade att hon kunde trava fort, syrrans kompis körde med sitt russ, men våran Russi var snabbare… Så syrran provade på o debuterade på St:Alby, glömmer aldrig denna tävling våren -86. Russi var vild som en vildhäst, inga boxar fanns det. Men Russi vann sina båda lopp o vi blev ponnytravbitna!
Köpte ett par Shetlandsponnyer till barnen. En ponnytravintresserad väninna tyckte att den ena hade bra förutsättningar för ponnytrav så vi provade…. År 2000 blev hon Sveriges näst segerrikaste/vinstrikaste äldre sto…. Väninnan hade rätt.
Det blev ju blodad tand då…

#11 vilken häst?
#12 Hon heter Lojana.
jag red på ridskola men tyckte väl inte att det var sådär jättekul. Jag älskade hästarna och så men ridngng är verklgien inte min starka sida
en tjej i min systers klass körde ponnytrav så då provade jag på det och blev fast. Det var i början av 2000, så jag har kört i nästan 7 år.

Körde mitt första russlopp 1963…….

Mamma å Pappa "arbetar" med travhästar.. :P vi har Alltid hafft minst två varmblod hemma.. :P så jag höll ju på med de stora hästarna fasst ja ville ju ha en ponny hela tiden då.. Först fick jag ut å rida å köra en annan ponny som stod i gården brevid vårat stall eller hur man kan säga.. :P Så tillslut fick jag ett russ Julen -04 ! :D

Född i hästfamilj. mamma är ridlärare o pappa är hovslagare.. väldigt behändigt med en pappa som är hovslagare..hästar har mer eller mindre alltid funnis hos oss, satt i sadeln första ggn när jag var 6 veckor o på den vägen är det väll… fick min första "foderponny" vid 4 års ålder. tävlade i hoppning många år innan jag började med ponnytravet. 2001 började jag i travskolan då min kusin höll på med travhästar… körde första loppet 21 september 2003. har efter det kört ca 50-60 lopp…

Min syrra var på trav första gången när hon va 4 dagar. =D=P=D Pappa skor våra hästar hemma, förut skodde han lite åt andra men inte nu, sliter på ryggen

Jag började rida på ridskola 1985, och strax efter så började jag "hänga" i ett litet privatstall som låg ca 5 minuters gångväg hemifrån (samma stall som vi än idag har våra hästar i). I detta stall så stod flera gotlandsruss som tävlade i ponnytrav (Ego Viva, Reblina, Signatur, Nippon samt även unghästen Gräsman). Jag och min bästa kompis Malin började sköta Ego Viva och Reblina. Sedan efter ett tag så började vi även hjälpa till med Gräsman. Kina som ägde Gräsman köpte även tillbaka sin shettis Maccie som hon haft som ung, och vi (jag & Malin) fick börja tävla lite med honom i trav och monté. Det var 1989.
1990 så skulle Kina sälja Gräsman så då köpte min familj honom, och på den vägen är det… I bröjan körde jag mest trav, medan min lillasyster Annelie tävlade i hoppning. Men ju äldre Annelie blev så gick vi mer över till ponnytrav.. Snart så köpte vi även ett till russ (Pi´la) så att vi hade varsitt russ att köra. Sedan har det bara rullat på med russ….
Idag är både jag och Annelie staketkuskar, men vi har två nya kuskar i Hanna och lillebror Jonas som tog licens i somras.

Jag är född i en travfamilj, både mamma och pappa har varit kuskar och jobbat hos måååånga tränare, just nu är mamma amatörtränare och pappa jobbar i måldommarnämden på Eskilstunas travbana, jag fick min första shettis när jag var 4 och då började jag köra henne ;) Har aldrig varit i ridkrokarna faktiskt.
Halkade på ett bananskal x)

DEt måste gjort ont Camilla :S Usch! x)
Ja jäklar, d va inte skönaste precis…hahahah x)

Haha, slog du din lilla rumpa då?? "/ Vojne vojne
Mmmm den e fortf blååå …snyft* hehehheee

Naaw, din stackare.. :/ Lider med dig!

Haha!

Min dotter var sju år och en "orolig själ" som inte fann något som var intressant någon längre stund. Jag läste en annons om att det fanns travkurser straxt utanför stan (Borlänge). Hon började där och på den vägen är det. Den travskolan la ner och min dotter fortsatte då på travskolan på Rommetravet. När hon var 12 år hade hon sin licens och började sin karriär som kusk inom ponnytravet. Detta med hjälp av Rovalds Zoyerino på travskolan. Senhösten 2002, samma år som min dotter började tävla, fick vi hem en russhingst som vi köpt från Lojstahed. Det är våran Make My Day och fyller nu vi årsskiftet 5 år. Han har hunnit med att delta i både kriteriet och derbyt. Numer är han vallack.
Till sommaren 2003 köpte vi Kalle Luckman från travskolan Romme och den tävlade Angelica flitigt med. Han har det numera väldigt bra hos en tjej utanför Kolsva som har honom som ridponny. Där har Kalle fått två nya komisar, en 16 årig fjordvallack och så Kalles bästis Zack, en blandrashund.
Ju mer jag varit med och ju mer jag lär mig desto roligare är och blir det. Nu har jag 3 st egna stortravare, dock en som blivit ridhäst, som min dotter tränar.
Bilden visar vårt kallblod "Sulis" som är född 2004.