Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 3462 ggr
super-busen
0

Grisfösare (aja baja)

Vad tror ni? Är Åke skyldig eller inte?

NatthaBlom
0

Jag tkr dom ska lägga ner allt

Musse-Pigg
0

Såklart inte, det är bara hästskötarna som är avundsjuk på honom.

Jenniferohlson
0

Lägg ner dem är bara ute efter att sätta dit honom. Allt är bara skitsnack!

MarcusJohansson
0

Han är illa ute. Jag tror han har gjort något tyvärr för annars skulle inte 9 vitnen svära på heder och samvete att han gjort något!

Om han fälls är det slut med honom och om han skyldig så är det väl med all rätt.

kicki80
0

Är man skyldig till ngt sådant ska man ha ett straff som är hårt men hurvida han är skyldig eller ej kan inte jag uttala mig om.

En häst ska springa av glädje inte av rädsla..

super-busen
0

Varför skulle hästskötarna va avundsjuka på honom? dom jobbar ju åt honom.

Jag har jobbat åt Stig H i många år men va Aldrig avundsjuk på Honom.

Karsk
0

#5 jag håller med dig i dfet du säger..

Om man är skylldig eller inte det vat inte jag, men man kan ju spekulera i det. Vi får väl se om han bilr dömd eller inte.

[Mariaaaaaa]
0

som sagt, man vet ju inte om han är skyldig eller inte..
men samtidigt, varför skulle det finnas så många vittnen och varifrån skulle detta kommit ifrån om det inte finns en anledning, och även om man är avundsjuk på Åke, självklart att man kan vara det, han är ju så framgångsrik! men, man vinner ju ingenting på att sprida såna här rykten, om de inte är sanna… dom som är vittnen, får ju inte bättre hästar eller mer pengar för att "sätta" dit åke..

Sen kan jag tro/tycka att media blåst upp det hela och hänger efter detta istället för att lägga mer tid och energi på annat, Det räcker väl att nämna det en gång, inte varje sändning som görs..

Och jag tycker absolut inte att hästar ska bli utsatta för en grisfösare eller annat, men samtidigt kan man tänka att är det bättre att hästen blir utsatt för flera hårda slag med pisk och tömmar? Ingenting av det är ju bra, och jag menar inte att man ska använda en grisfösare istället.

Sen, om de kollar Åke, borde de kanske kollas hos andra tränare för jag kan tro att det är vanligare än man tror..

Hoppas ni förstår och att det inte blev alldeles för luddigt =)

UllisT
0

Jag tror han är skyldig men det är min åsikt.

jessssica
0

Jag har ingenaning om huruvida han är skyldig eller ej. Men jag tror att det har blivit lite väl mkt skitsnack runt det hela … det kanske pratas lite för mycket om sånt ingen vet säkert

ahlblom
0

Som vanligt när Media är inblandat.

NatthaBlom
0

Nog tror jag han e skyldig men det tror jag tyvärr många andra travtränare är också om man går tillbaka några år…

Dock tkr jag han har blivit tillräckligt uthängd han har noglärt sig en läxa som heter duga

MartinaFrick
0

Det finns i alla fall en stark medial baktanke med att dra upp allt till svindlande höjder till just denna helgen..

MagganS-B
0

Tror ni att hästar som fått känna på en grisfösare uppför sig som Åkes hästar gör på banan? Hästar är livrädda för ström, dessutom kan dom bli bakrädda…..Det ligger alldeles för mycket heder och ära bakom + pengar förståss, för att man skall förstöra hästar genom att ge dom stötar…..det är trots allt inga små strömduttar som en sån grisfösare ger, utan en ordentlig smäll som känns! Sen får rättvisan avgöra vem som är skyldig eller inte…..

juliapettersson
0

Tror han är skyldig, är dock definitivt inte den enda travtränaren som är det.

jessssica
0

#11 exakt

divansson
1

Själv tror jag verkigen inte! Alltså med tanke på att han köra sina hästar i sulky utan slaggjord och att de är så snälla och lugna så tror jag knappast på det. Sen spelar det ingen roll vad andra säger eller försöker övertala mig med, jag håller fast vid det jag tror.. Om det stämerm elelr ej är en annan sak.

Sen de två första vittnena, tjejen var ju fd skötare där, fick kicken för att stulit massa saker, killen var hennes kille(?) som hade hästar förut som han vart fråntagen varav den ena hamnade i åkes regi och gick då myyycket bättre.

Avundsjuka rakt igenom.

Stog i samma stall som svanstedt på färjestad sist vi va där, inte sålänge sedan. Åke är en djurmänniska och han har helt klart nog vett för att veta bättre än hålla på att strömma hästar!  Sen ja kommer ihåg att de var nått om att de va så rent i stallet under inspektion där, skulle inte färvåna om de var riktigt rent med tanke på vilken sjukt bra ordning de hade på sakerna på färjestad, sen vet jag att de alltid har värsta bra koll på sakerna på tävling, säkert lika hemma där.

Appropå strömma hästar så borde kalla fakta ta och kolla upp ridningen, värre enligt mig! Vissa tränare som rider in hästar kör med barrering för att de ska lära sig, ström på ben och buk. Herregud.. Så mycket värre, tränare som liksom tipsar om det, sjukt!  Nog om det^^ 

Och om nån svarar mitt inlägg så svarar inte jag tbx för jag är sjukt trött på att få höra att jag tycker fel hela tiden!

StuteriTrot
0

Tror absolut att det förekommer på många håll. Och är det inte grisfösare så finns det säkert många andra otrevliga alternativ till att försöka få hästarna att springa. Och det är ju inte de riktigt bra hästarna som syns i större tävlingssammanhang det handlar om för de vill springa själv. De är de som inte har skallen till att springa själv som får lite "hjälp på traven". Tycker det är bra att det dras fram, vem ska annars föra djurens talan? Det är på tiden att sånt här uppmärksammas istället för att accepteras eller låtsas som om det inte händer.

Mixie
0

#14 Håller med dig Maggan!!!

//Mickan

Jenniferohlson
0

Jag kan säga att de förekommer ingenting sådant där nu. Däremot om han har provat det precis som många andra har gjort kan jag inte uttala mig om..

Vikasstuteri
0

Om det nu är sant att han använde grisfösare, varför anmälde man inte honom för 5 år sedan, det borde vara straffbart att vänta så här länge, det är ju djurens bästa man skall tänka på.Rynkar på näsan

amandahandersson
0

Jag hoppas och vill tro att Åke är oskyldig. En sådan skicklig tränare behöver inte sådana metoder, och jag tror ingen häst som får den behandlingen presterar bra.

murkla
0

Vet inte vad man ska tro längre!

madde89
0

Jag var där på hans gård i  kvävnum bara för tre månader sedan. Jag fick inte den  uppfattningen när jag var där. Det var rent och snyyggt. Hästarna gick  alltid o flock på ca 20 häst när de tränades. På olika underlag och mycket utevistelse. Jag tror att Åke är en bra djur människa. jag fick liksom inte den känslan när jag var där att man kanske hållde på med att strömma djur. Hoppas att han är oskyldig. En tjej i min klass var är och hon sa att det var jätte bra där. Jag hoppas och tror inte att det är sant. jag tycker att hans hästar skuille vara stressade och rädda men det har man ju inte sätt så mycket av. jag tycker att hästarna är raka motsatsen. lugna och trevliga. Granska ridsporten i stället. Där kan jag lova att det förekommer både det en och de andra. Tex ponnyryttare som slår hästen runt hoppbanan, sparkar med sporrar så det blir blodiga sår.mm. På det lägst nivåerna finns det inte ens en vet. Media borde skämas. jag undrar varför detta drogs i gång i gen - var det media änu en gång - jag tror att de villl pyska han nu när torvald ska vara med elitloppet.

Men rätten får väl avgöra hans öde men jag hoppas och vill att det är osanning. Om han blir oskyldig förklarad kan man ju be han om en storförlåterse och aldrig prata om det igen.

Susan61
0

Bara avundsjuka

Flickan
0

inget jag kan uttala mig om, tycker det är bra att det går upp i rätten så det blir klarhet i frågan.

casandra
0

Jag har ingen aning, möjligtvis att man till viss del tror på det, samt inte. Finns så mycket som talar både för och emot att jag har valt att inte spekulera i det något mer, varken hästarna eller åke får ut sin rättvisa genom att jag sitter här hemma och spekulerar.

Samt tycker jag att det är lite onödigt att kasta paj på ridsporten i detta forum, nu var det ju inte det tråden handlade om, även om det självklart finns rötägg även där.

Karsk
0

Jag tycker inte man kan säga om han har gjort det eller inte som att man inte vet fakta. Man vet bara det media har skkrivit och det kan vara falskt också.

agnes_S
0

Jag tycker det är bra att det blir klarhet i det hela, att det utreds. Tänker inte spekulera om eventuell skuld, eftersom jag inte vet något förutom det media basunerat ut, och det vet man ju aldrig vad som stämmer av.

tindradar
0

Dom där hästskötarna, som försöker sätta dit Åke är ju barar så FALSKA ,tycker jag iallafall! :@

hannabrink
0

Vet inte vad man ska tro igentligen. Man kan bara hoppas att ryktena är falska. Åke visade verkligen vilken duktig kusk och tränare han är idag när han vann Elitloppet.

Belindaa
0

Vet inte vad jag tror. Men jag hoppas och vill tro, precis som #22, att han är oskyldig!

madde89
0

jag hoppas en  en gång att han  är oskyldig!

jag åg hans insatts liv från solvalla och hans seger med torvald och så känslo mässig som han var då tvivlar jag ännu en gång att han var oskyldig och sen det där med att inte vilja tala i  media kan jag får stå med tanke på vad som har skrivits och pratas om han. Du vill ju inte prata med den som har mobbat dig i skolan tex.

Jag vill önska all lycka till åke och grattis till segern med torvald.

MagganS-B
0

Det var väl helt perfekt att Åke vann Elitloppet i dag! En stor revansch för allt skit som skrivits, alla spekulationer och dömande på förhand. Jag förstår verkligen att han nekade alla intervjuer med TV4! Åke är en riktig hästmänniska, det bevisar han gång på gång genom att komma till tävlingarna med hästar som gör topprestationer! Jag tycker inte att en massa "tyckande" om huruvida han är skyldig eller inte platsar på den här sidan heller. Alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats!

Grattis Åke och lycka till i framtiden!

tindradar
0

Publiken verkade iallafall gilla Åke trots hur de ser ut just nu! :D det tycker jag är härligt!(Y)

FridaMariedahl
0

Underbart att Åke fick vinna idag, det måste ha varit jätte skönt för han efter allt som varit. Tror fortfarande inte han är skyldig, det är nog bara avundsjuka.

vit_
0

Var för skulle en stor kusk gjöra nåt sont isåfall ska det vel vara en amatör som ska gjöra det jag tror inte att han är skyldig

MarcusJohansson
0

Jag hoppas Åke frias men det känns illa med 9 vittnen. Kan inte vara så att 9 personer villa begå mened för att klanka ner på Åke.

Men jag hoppas att han är oskyldig. Och alla min känsla säger mig att de 2 "medarbetarna" som träde fram i tv4 ljuger. En häst som får en grisfösare i baken börjar inte vinna lopp som de påstår. Om det vore så **** lätt skulle vem som helst kunna vara proffstränare. Det skulle inte funka på någon häst jag sett i allafall.

Det jag kan tänka mig vore om dom hade en häst som kastade sig ut transporter eller motsatsen, inte gick in i den. Där kanske någon kunde få för sig att det skulle hjälpa.

Men i snabbjobb skulle det bara blir att hästen skulle vara livrädd konstant enligt min mening.

caliber
0

jag tror att åke är oskyldig! Han värkar ju älska sina hästar så mycket!

MartinaFrick
0

Och nu vann han Elitloppet också.. Tror inte Torvald har fått ström i rumpan inte..!

Pikant
0

Tror bara folk är avundsjuka.

Se på Åke Svanstedts hästar. Alla är hur fina som helst i både hullet och hårremmen. Såg Torvald Palema igår. Hästen såg superglad ut. Tror inte att hästarna hade varit så glada och pigga på att springa om dom hade blivit strömmade. Hejja Åke! Det var helt underbart att han vann igår tycker jag :).

AliceLusensky
0

Jag kan nästan sätta allt på att han inte är skyldig!

ja säger samma som #41!
Alla hans hästar är ju hur snälla som helst att hålla på med och är helt cool-lugna! Tror inte att hans hästar skulle vara så lugna om han hade använt de!

ÅKE ÄGER!

ebba93
0

tror dom att han har anvent fösare eller??

kltn
0

jag tror han inte gjort det. det är folk som är avudsjuka på honom.  hans hästar skulle ju va galna då!!!

det va ju en knarkare som börja med allt ihopp.

jag tror ej på han använt

_Jag_
0

Har han använt det är han inte ensam….. Men det är ju förkastligt att göra det.

Miii4
0

Hörrni, jag förstår va ni menar som säger att hästarna är såå lugna hos han. Men nu handlar det om hästar som funnits där för flera år sen. Jag tror verkligen inte att det används nuförtiden, men det har gjorts (och isåfall inte bara på Bjertorp)….

Personligen har jag svårt för Åke men tycker det är så himla skönt att hans hästar går som tåget för dagen, det visar ju att han är en fantastisk tränare UTAN grisfösare.

Christina-Lundberg
0

Det finns delade meningar om allt. Man törs inte spekulera i vad som är gjort och ogjort. Men en sak tror jag är säker att det ligger en stor pott med svartsjuka med i det hela. Om han har använt grisfösare eller inte…. har han det har han då lyckats himla bra att inte få hästarna bakrädda…
Man såg ju bara på Elitloppet… där Åke vann…

madde89
0

hejja åke !!!

torvald äger !!