2-åringar?

Våra 2 åringar går i hagen och har det gott och får så göra hela sommarn och kommer inte att köras in förrän tidigast till november, mest troligt blir det i jan/februari nästa år .

Min har haft sele och träns några gånger, har blivit tömkörd 1 gång utan problem. Kommer kanske tömköra han någon gång till, sen kommer han få ett låååångt sommarlov och sedan bli inkörd i höst/vinter. Ser ingen anledning att sätta dom för vagn redan nu.

Min 2 åring e : Tyson II, har haft vagn på sig 4 ggr utan några som helst problem. Jag vill att hon ska lära sig i tid vad en vagn är, men träningen kommer inte igång förren till hösten. I sommar ska hon få ha det bra på sommarbete.
Hon har jätte lätt för att lära sig nya saker. Hon tycker rent av att de va för tråkigt att bli töm körd hela tiden. Hon vill göra nya saker hela tiden. Hon brukar få följa med på släp i bland när dom andra körs.

Isilon Tinuviel och isilon sunsilk hade sele och träns på sig i somras, Tinny tömkördes lite oxå. Sedan har dom gått i "stora" flocken. Räknar med att köra in dom lite lätt i sommar men någon träning börjar vi inte med förrän till hösten. Tinny kommer att följa med Mickis upp till Wången över vintern och Sunny vet jag inte riktigt ännu. Antingen tränar jag henne själv här hemma eller så lånar vi ut henne till någon erfaren kusk.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Min tvååring kommer få vara unghäst hela det här året, möjligen påbörjas inkörning framåt hösten.
Jag ser ingen anledning att börja tidigare.
(bild från i somras)
Tänkte tillägga att Axa kommer också få gå på bete i sommar, om jag bara kan hitta nånstans,där hon kan gå med nån jämnårig och busa lite..=)
Träningen börjar till hösten, men vagnen ska på innan bete..

och ymer fast han har haft vangn 4 gånger men han är inte lika snäll så vi fortsätter och töm köra han ett tag till:)
Vår tvååring gör inte så mycket. Ibland får hon följa med ut på promenad. Vi har också tränat henne på att ha träns och sele på sig under promenaderna. Sen har hon fått följa med, några gånger, på släp. Det gillar hon jättemycket. Ev. ska vi börja tömköra henne lite framöver. Det kommer sedan avgöra när och om vi sätter vagn på hene.

Min tvååring har varit tömkörd och även dragit linor, svängel och sax med en liten vedstock efter. Men det blir inte särsklit ofta eftersom jag just nu mest kör den äldre hingsten i skogen.
Det är absolut ingen brådska, och det gör inget att det går lite tid emellan, tvååringar är ju bara unghästar och måste så få vara.
Bilden är från 23/11 2008
#17 Önskar jag kunde köra lite så också..

Undrar hur stora era 2-åringar är? Mina är ca 115-117.
#19 våran (nr#16) mätte vi till ca 121 cm, ganska stor dam…
Våran är nog också kring 120! :)

Min är ca 115 cm…..
#25 Axa är E: Citrus U: Witessa, och hon ser även ut att vara modell mindre än din..

Min 2åring Junijus har jag tömkört ett tiotal ggr med selen och träns, har fortfarande inte tömmarna fastspända i bettet utan igenom bettets ringar och i grimman så han styrs litegrann med bettet.
Hittills har det funkat jätte bra och han är duktigt men väntar med att sätta på vagnen till sensommaren skulle jag tro.

#30 Vore kul att se en aktuell bild på Junijus…..
Jerker Klang,
Arrak har busat med andra hingstar hela vintern. Han har inte tömkörts eller haft träns på sig än. Just nu växer han ganska mycket.
Han kan stå uppbunden på gången och i spilta, ledas, stå stilla och trava på kommando i grimskaft. Det räcker än så länge.

#8 Hihi den bruna är jämnfota med bakbena :)

Min tvåring är endast tömkörd ett flertal gånger.
Han är redan väldigt stor, ligger på ca 125 i manken, dock är han tidig.Han har redan varit inne i en stor växtperiod, han växer klart lite mer men hoppas han klara sig under 130.
Han är efter Darius Roll och u: Artina. Artina är maxad och hennes helsyster Katla ligger nog också runt 128-130 i manken skulle jag tro!
Bilden är från när han var ett år:)

Glömde bilden!

Har tömkört min 3 ggr, utspritt på 3 månader :) Hon kan redan framåt, trava, halt o lite höger-vänster… En del fattar bara av sig självt, men väntar med vagnen till sommaren, ska bara prova den lite då.

#41 Juniljus är verkligen kanonfin. Ska ni visa honnom på förutagningen i år?
Jerker Klang,

#42 Ja absolut är han det! :P
Jag vet inte än men det skulle ju vara kul såklart. Måste visa Julia på avelsvärdering i år också :), men jag vet inte riktigt när de är i år, har inte sett några datum om det . ?

#44 Här har du en länk till alla förutagningar och premeringar
Jerker Klang,

Några som har nåt nytt att berätta om sina 2 åringar?
Några som kanske har börjat tömköra t.ex. ?
Visa bilder! :)

#48 Åh vad fin han såg ut, älskar färgen!

Min är 122-123 cm i mankhöjd och lika hög över korset
:)