Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettpropositioner
Läst 3203 ggr
PonnyNorrland
0

Tack SPTF (njet)

Håhåjaja Nu går det skam på torra land. Läser med bestörtning att Hoting kör dubbetrav samtidigt som Boden kör dubbeltrav,,,  vad hände frågar jag mig?? 

Trots att SPTF kräver in tävlingsdagar under vintern med blåslampa och hot om inställda tävlingar om man inte lämnar in en tävlingskalender, så väljer man i efterhand att tillåta tävlingar som inte varit inlämnade. Hur är detta möjligt??

Det kanske kan tyckas för en oinvigd att det är låååångt mellan Hoting och Boden, men våran verklighet i norr är att vi har samma upptagningsområde för hästar till våra tävlingar i norr.

Detta är ett slag under bältet för oss i norr som försöker följa SPTF regler och bestämmelser ang tävlingsdagar.

Följderna av detta blir stora för klubbarna. Det troliga blir att vi i norr måste börja ställa in tävlingsdagar eftersom det inte finns nog med ekipage för våra tävlingar i norr om dessa ska ligga samma helger.

Så återigen tackar så mycket SPTF för att ni slår undan benen på klubbarna i Norr

Från en mycket besviken Norrlänning………

Christina-Lundberg
0

Jag håller med… de borde ha bättre koll..
Det kan kännas som om det är 1259 mil mellan, men som sagt och var vi i norrland är mycket vana att färdas mellan banorna.

ryttarn
0

Hmmm, kanske dax för banorna att kommunicera med varandra, SPTF kan inte ägna en massa tid åt att lista ut vilka banor som har samma upptagningsområde utan detta är varje banas ansvar  att kommunicera med varandra.

Vi har liknande problem här där Färjestad o romme samt åmål o örebro har/hade tävlingar samma helg. Men detta kan man inte lasta SPTF för utan är, anser jag, upp till klubbarna att kommunicera med varandra.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Colt
0

Borde inte klubbarna ha koll på att man inte lägger tävlingsdagar/dubbeltrav samtidigt som andra närliggande banor?
Jag tycker det är minst lika mycket klubbarnas ansvar som SPTFs.

Vi hade förut ett möte innan tävlingsdagarna skulle vara inne med samtliga närliggande klubbar, (några över mail och telefon) 
Vi  stämde då av att vi inte la tävlingar samtidigt.

amandahandersson
0

Mycket tråkigt… Men jag har inte sett propositionerna för Hoting?

StuteriSolo
0

Om en klubb lämnar in sina tävlindagar och proppar i tid, och en annan får in sina proppar och tävlingsdagar en månad innan akutell tävling är det inte så lätt att kommunicera med klubben, och i ett sådant fall är det nog SPTF som kan se hur det ligger till. Aldrig skulle t.ex Romme få köra dubbelttrav med början samma dag som Eskiilstuna har sista tävlingsdgen på sitt dubbeltrav, med anmälan till STPF en månad före???

När man gör sina preliminära tävlingsdagar i slutet av året är det ju lätt att ändra och se till så det passar, men det är ju svårt när allt rean är spikat och klart och det plötsligt dyker upp tävlingar från himlen.

Men detta är något som bör diskuteras inom SPTF.

PonnyNorrland
0

Ett litet förtydligande på mitt inlägg .)  Det är klart att klubbarna ska föra en dialog om hur man lägger tävlingsdagarna i sina regioner, jätteviktigt…  Men nu har klubbarna gjort detta, pratat med varandra för att slippa krockar i tävlingssäsongen, anmält till SPTF som sig bör med ansökan om tävlingarna. Så detta är gjort.

Problemet kommer när någon klubb i efterhand struntar i alla andras överenskommelser och ansöker om en tävlingsdag mitt i dessa planerade tävlingar. Då dessa ansökningar går till SPTF som beslutar om vi får köra tävling eller ej som ansvaret ligger på dom, då dessa beslutar i sista hand om någon får en officiell tävlingsdag..

Fortfarande en besviken Norrlänning .(

Jennie_A
0

Hoting och Boden körde väl dubbeltrav samtidigt förra året också om jag inte minns fel….

PonnyNorrland
0

Helt riktigt det vart krock då också…. Detta togs upp under vintern med SPTF då det påpekades att just detta inte får hända igen och att Hoting måste söka som alla andra banor…..  Så det var ju givetvis tänkt att även Hoting i fortsättningen skulle söka som alla andra banor…  Men inte i år heller så lyckades dom :(

Kan väl tycka att en fastlagd tävlingskalender ska gälla för alla. Om det skulle tillkomma en tävling av någon orsak så kan dessa väl köras som bygdetrav utan prispengar så kanske dessa stör den faslagda tävlingskalendern mindre och klubbarna som försöker anordna tävlingarna med stort mått av ideelt arbete och jakt på sponsorpengar får tävlande till sin bana…

clarro
0

Vad hände med samarbete? Rynkar på näsan

http://carolineforsner.blogg.se/

StuteriSolo
0

Missförstånd uppstår, och med god kommunikation går det mesta att lösa.

Så även detta.

Boden kommer att köra sitt dubbeltrav som tänkt, och Hoting kommer att köra bygdetrav istället.

clarro
0

10# självklart händer sånt ;)  men ändå så är loppen samtidigt :)

Jag tycker bara från min egen sida nu: Jag vill bara säga att jag tycker att eftersom vi ändå inte har överdrivet med ponnyer i norrland så borde vi försöka samarbeta mera :D Jag tror att alla banor kan vinna något på det

http://carolineforsner.blogg.se/

PonnyNorrland
0

Härligt om man kan fixa missförstånd….  men faktum kvarstår det blir tävlingar samma helg/vecka

Tror att det varit bättre för ponnytravet om hoting med sin sena ankommna tävlingsansökan fått välja en helg som inte drabbar annan norrlansdbana, jag har även full förståelse för om hoting har en travvecka med stor satsning på travet och andra jippon då. Men dom hadde kunna ansöka om denna helg i förväg som alla andra

Hoting gjorde dessutom samma sak i fjol så det är väl inte för mycket begärt att man ska lära av detta misstag?? för jag tar för givet att även Hoting verkar för ett bättre och stimulerande ponnytrav som alla andra klubbar.

Många väljer nog ett bygdetrav med prispengar eller "annan" form av ersättning i samma skala som 1000 pesetas i första pris….  För om jag fattat bygdetrav rätt så hamnar varken tiderna eller pengarna på hästen :)

Nää en fortfarande besviken norrlänning tycker nog att man ska tänka till i SPTF och fundera på om Hotings tävlingsdag ställs in eller flyttas….

StuteriSolo
0

På hösten skickas ett dokument runt till alla norrlandsbanor för att sådana här krockar inte ska ske, och även de banor som inte har egna ponntravklubbar får vara med i detta. Problem uppstår ju när inte alla fyller i sina tänkta dagar, eller inte ens svarar.

Så vi hoppas på en bra planerad säsong 2010, utan dumma krockar Skrattande

Karsk
0

Ja vi får hoppas att det blir bättre planerat 2010 så det slipper bli såhär

[Mariaaaaaa]
0

Så hoting kommer inte att köras som officiella lopp i år?

giffan
0

men är inte tanken att de klubbar som inkommit med sin ansökan om tävlingsdagar i tid ska ha företräde till dessa dagar? Sedan om någon tävling krockar så får den som senast ansökt om tävling flytta sina tävlingar.

Vi i Örebro fick flytta ett insprängt lopp för att solvalla tyckte att vi tog hästar från dem.

Och det är inget konstigt i det, Solvalla var före oss, och vi fick flytta. Så Hoting får väll flytta sin helg i det här fallet.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

maiijjha
0

Kära vänner.

I Hoting finns ingen ponnytravklubb!!!!
Hoting kör sin travvecka 1 gång per år och har alltid gjort så i början av juli. Då i princip alla funktionärer bor där uppe under travveckan.

Personligen tycker jag att det är roligt att det finns eldsjälar där som vill anordna ponnytrav och att Boden envisas med att köra sin dubbeltravshelg samma vecka drabbar ju troligen ingen annan än dem själva.

PonnyNorrland
0

Ajaj  jag vill givetvis inte hoppa på några eldsjälar i Hoting. Det är inte det som ar meningen med denna tråd. Det som var anledningen till till denna tråd är krocken med travdagar.

Vi skulle säkert fara på till Hoting och Boden och tävla, men detta går inte nu.

Jag är helt övertygad att Hoting ordnar denna travdag/vecka med bästa välmening för alla ungdomar, så det är absolute inte något klagomål på dessa eldsjälar.

Nu är det ju så att om Hoting ska köra sin a travdagar varje år på samma ställe så kan det inte varar något problem för själva travbanan att ansöka om denna dag eller i alla fall berätta för SPTF att dom har den helgen. Med eller utan ponnyklubb, man använder sig av Sundsvalltravet för anmälningar etc då kan man även använda sig av dessa när man vill ha tävlingar kan ju tyckas? samma organisation som även sköter sundsvalls ponnytrav anmälningar.

När det gäller "eldsjälar och skylla sig" själv så blir det lite sorgligt att läsa sånt… Var inte tanken fortfarande att alla ska försöka få ponnytravet att kunna tävla och umgås. Jag är helt övertygad om att Hoting, Skellefteå, Umeå, Boden, Lycksele, Solänget, Dannero, Bergsåker och övriga banor har samma slags eldsjälar som gör allt för att få det att fungera på sina banor, detta är också ideelt arbetande mammor, pappor, överig släkt och alla andra. Att skylla på andra banor är en dålig lösning för alla.

Mvh

jenniferaronsson
0

#17 behöver inte alls bero på att man är envis inte …

HansP
0

#16 Det trodde jag också. Alla ansökningar om tävlingsdagarna måste, trodde jag, vara inne i början av året.

#17 Det kanske inte är alla som vet att Hotinge kör sin travvecka då. Det visste då inte jag.

Bygdetrav körs utan prispengar och utan att någonting registreras.
På så sätt kanske fler väljer att starta i Boden, då det är prispengar där. Skulle då jag göra om avståndet är ungefär lika.

Mvh Hasse

maiijjha
0

Just det, det är ideelt arbetande mammor, pappor och släkt. Vad jag vet finns det ingen ponnytravkusk som kommer från Hoting (rätta mig gärna om jag har fel).

#19 Vad har du för förslag då? Får man ingen annan helg för Peab Travet.

#20 Vad är det som säger att bygdetrav körs utan prispengar?

Mille
0

#20 Jag tror snarare tvärtom, på bygdetravet kan man vinna samma summa men utan att pengar eller tid belastar hästen.

StuteriSolo
0

Är det tillåtet att dlea ut prispengar på bygdetrav? JAg trodde man enbart fick dela ut hederspriser, men jag har ingen koll på vad som gäller, har kötr bygdetrav en gång för sisådär 15 år sedan då var det endast hederspriser.

amandahandersson
0

#21, nej det är smått omöjligt för Boden med någon annan helg….

Sen gör det ärligt talat knappt någon skillnad om Boden kör samma helg eller inte. **Nästan inga ponnyer från Östersunds och Sundsvallstrakten kommer och tävlar (några få undantag)!
**

HansP
0

#21 Nej man får inte dela ut prispengar i bygdetrav. Regler finns på SPTFs hemsida.

/Hasse

ChristinaH
0

#24 Naturligtvis spelar det en stor roll om Östersund och Bergsåker kör ponnytrav samma helger som vi.
Vi är beroende av de ekipage som finns på banorna emellan oss, Dannero, Solänget, Umeå och Skellefteå.

Vi samkör våra tävlingskalendrar mellan våra klubbar varje höst. Redan i oktober börjar listan cirkulera. Så redan innan vi skickar in våra ansökningar till SPTF har vi checkat av med varann (Bergsåker, Dannero, Solänget, Östersund, Lycksele, Skellefteå, Umeå och Boden) och kommit överens om vilka dagar vi kör tävlingar på. Allt för att inte krocka med varann.

Listan och förfrågan skickades även ut till Hotinge, som inte svarade. Då är det inte lätt att veta att dom ska köra ponnytrav.

Det är inte lätt att hitta en bra helg för dubbeltrav. Det har blivit fler och fler klubbar som vill köra dubbeltrav, och sommaren har inte så många helger.

Men som Sabine tidigare skrivit så kommer Hotinge att köra sina dagar som bygdetrav enl. de regler som finns kring detta (se SPTFs dokumentsida), och Boden kommer att som planerat köra officiellt dubbeltrav.

Vi kommer säkert att komma överens till nästa år.

Mvh Christina Hietanen - Boden

ahlblom
0

Hoting har kört sin travvecka sedan 40-talet typ. Ponnyloppen började 2007. Dom har veckan första veckan i Juli, det har dom alltid haft.

Är det besämt nu att det blir bygdetrav?

Sen håller jag med #24

Jag tror inte det spelar någon roll. Bodens dubbeltrav lockar nog inte Bergsåker och Östersunds hästar.

maiijjha
0

Ponnytravet började tidigare. Tror de körde redan 1998. Men dubbeltravet kom väl 2007.

StuteriSolo
0

Betyder det att t.ex Solvalla som började köra ponnytrav på femtiotalet inte behöver ansöka om sina tävlingsdagar?

Jag hoppas fortfarande på bättre kommunikation så vi får fler, roliga travdagar och att både lycksele och hoting kan köra officiella lopp under sina resp. travveckor! Säsongen är kort och intensiv häruppe, så vi får göra det bästa för att alla ska ha en chans att tävla och att arrangörerna av tävlingar får genomföra dessa med ett bra antal startande.

maiijjha
0

Men det är väl svårt för Hoting som inte har någon ponnytravklubb. Vet ni ens om papperen ni skickade kom fram till rätt person?

Det enda denna röra ställt till med är att Hoting inte får köra sina tävlingar officiellt. Tror ni att det påverkar antalet anmälda till Boden?

Jag kommer i alla fall att åka till Hoting Glad

maiijjha
0

Sen Ponnynorrland tycker jag det är väldigt svagt att inte stå för vem man är!

ahlblom
0

Ni som tog upp denna debatt har iaf förstört mina tävlingsplaner på Hoting! Inte tänker jag åka dit om det blir bygdetrav!

(Vill ju gärna tjäna en slant eftersom det är en lång resa)

Ni hade travdag idag, det var inte många hästar som kommer från söder om Skellefteå.

Tack så mycket! (NJET)……………………………………………………

amandahandersson
0

#32, förstört och förstört ;) Kanske upplyst dig om att det inte är några tävlingar där i år? Hehe.

Nej men jag trodde också det var tävlingar på Hoting, men jag kollade igenom propparna för juli och hittade ingenting då… Så tydligen inte :P

ahlblom
0

Tro mig, jag har vetat att dom ska ha ponnytrav där sedan länge. Det är numera en tradition eftersom deras travvecka är så poppis!

Finns ju många proppar som inte var inlämnade i tid, ska vi köra dom som bygdetrav också?

Några exempel; Kalmar 8 Juli, Arvika 21 juni, Rättvik 20 juni och Östersund 5-6 juni.

Det här är verkligen en "tycka synd om oss tråd" (Direkt riktat till den anonyme skaparen av denna tråd)

Lina-
0

Nu är ju hela hotingveckan förstörd!!! Hoting kör ju trav samma vecka varje år?? Dom ändrade väl från bygdetrav just för att dom skulle kunna dela ut prispengar! Vi höromkring hade ändå inte tänkt att åka till Boden!!
:( :( :( :( :(

HansP
0

Oj oj oj…. nu dör ponnytravet…… igen!

Nä hörre ni, detta handlar väl egentligen om att alla ska följa de regler som finns inom SPTF.

Reglerna gäller alla och ska också följas av alla.

Mvh Hasse

Lina-
0

Jag tror dom flesta vet mycket väl när hoting kör sina tävlingar. Hotingveckan är en gång om år och kan knappast ändras pga av ponnyloppen.
Men kul för oss som redan bokat stuga och betalat allting.
Vet många som är sjuuukt besviken nu.

amandahandersson
0

Det är ju knappast Bodens fel att Hoting inte lämnat in propparna i tid, om det nu är där problemet ligger?

ahlblom
0

Det finns väl inget problem egentligen?

Är det inte typ mer än 50mil mellan Hoting och Skellefteå? Det är ju samma sak som om Åby kör dubbeltrav samma helg som Eskilstuna, inte skulle jag börja klaga då. Man åker väl till den banan som man gillar bäst.

ostsiv
0

Vi åker till Hoting oavsett om det är bygdetrav eller ej. Det är en tradition för oss och en oförglömlig semesster.Upplevelsen i Hoting slår allt ! Har varit där sen -94.

Fam.Öst i Östersund

amandahandersson
0

#38, men till skillnad från Åby - Eskilstuna och Hoting - Skellefteå så finns det säkert väldigt många fler travbanor mellan Åby och Eskilstuna, än vad det ögr mellan Hoting - Skellefteå, och det är absolut inte samma hästunderlag här uppe som söderut.

Boden - Östersund är 65 mil, och jag hade blivit väldigt besviken om dubbelhelgen låg därmellan. Jag har i alla fall besökt Östersunds dubbeltrav sen -04, och flera Bodenhästar åker också dit. Så ja, för oss Bodenhästar spelar det roll om tävlingsdagar enda ner till Bergsåker, för vi måste åka ca. 65 mil någon gång då och då om vi vill köra mycket lopp. Och om en tävlingsdag i Norrland krockar med en av våra tävlingsdagar, kan det ju bli lite olyckligt för Norrlandshästarna, i alla fall Boden. Östersund-Sundsvallshästarna kanske inte har samma problem, men för Bodenhästarna är det ett problem.

Lina-
0

Självklart kommer jag åka till Hoting ändå, är ju bäst tävlingen på hela året:) men tycker bara det är så dåligt att det ska tvingas bli bygdetrav istället. Dom som tänkt att komma och bor längre bort? Tror knappast dom kommer om det är bygdetrav..

amandahandersson
0

Jag har då vart lite sugen på att testa Hoting. Men dels krockar det med Boden, sen om det bara är bygdetrav så… Man åker inte 45-50 mil för bygdetrav :P Tråkigt, ett tävlingstillfälle som "faller bort".

ostsiv
0

#30  tror inte du som jag att Östersund och Sundsvallsekipagen åker dit som vanligt pga att vi har så kul däruppe ???

ostsiv
0

Östersund 6-7 juni fanns inte heller med i propparna. Enligt personer i styrelsen så beror det inte på dem….kanske fungerar inte SPTF klanderfritt ?

Klandra inte en bana som inte har en ponnytravklubb med styrelse.Heder åt Hotingtravet som vill sponsra ponnytrav utan anm.avgifter och 1000:- i 1:a pris !!!  De är beroende av hjälp från ponnytravklubbar.Hoting var en av de första banorna i norrland med ponnytrav. Heja Hoting !

ahlblom
0

Jag hoppas SPTF går in och gör ett undantag här.

Det verkar vara många som är sugna på Hoting. Visste jag hade också åkt dit för bygdetrav om det inte vore för dom ca 65 milen..

ostsiv
0
#46 jag hoppas också att SPTF tänker till för Hoting`s skull.Många proffskuskar åker dit och tävlar för stämmningens skull .Fråga "Loket" !!!!
ChristinaH
0

Hej!

Precis som #41 skriver så är Boden beroende av ekipagen som tillhör banor emellan.

Det är inte som #39 skriver, 50 mil mellan Skellefteå och Hoting.
Från Boden är det (enl. Eniros vägbeskrivning) 42,8 mil.
Mellan Skellefteå och Boden är det 16 mil.
Mellan Boden och Umeå är det 30 mil.

Boden klubben är beroende av att både ekipage från Umeå och Skellefteå startar på dubbeltravet.

Har man då, som ekipage från Umeå, 30 mil till Boden där första pris är 600 kr och 13 mil till Hotinge där första pris är mellan 1000 och 1200 kr. Då är jag helt säker på att man väljer Hotinge.

Både högre prispengar och närmare.

I och med att ingen tävlingsdag fanns med i tävlingskalendern för Hotinge i början av året, så la Boden sitt dubbeltrav den helgen, då det passade vår klubb bäst med tanke på de tävlings tillfällen som de övriga klubbarna i norr inlämnat och de tävlingstillfällen som stora travet har lagt.
Även om #21 tycks ha något emot Peabtravet, så har klubben inga som helst samarbetsproblem med sällskapet. Men som alla andra ponnytravklubbar får vi finna oss i att det stora travet planerar först, och det som blir kvar får vi planera efter. Detta är inget unikt för oss.

Vi har ett gott samarbete mellan klubbarna när vi ska lägga tävlingsdagarna, för att dessa inte ska krocka. Ingen är hjälpt av att "stjäla" ekipage av varandra.

#30 ställde frågan om papperen har kommit fram till rätt person. Då jag var med och skickade papper via e-post, så är jag väl då rätt person att svara på den frågan.
Vi kan inte mer än skicka e-post till de adresser som klubbarna har meddelat in till SPTF. Och när det då gäller travbanor som inte har en ponnytravklubb, som i Hotinges fall, användes den e-post adress som banan har lagt ut på sin hemsida. I detta fall den info adress som finns på deras hemsida. Sen kan det inte vara upp till mig, eller någon annan klubb, att "jaga" folk för att undersöka om dom fått information. Jag, liksom alla andra, förutsätter att e-post vidarebefordras till den som ska ha det.

Sen kan jag tycka, att det är inte vår klubb som ska jaga reda på när andra tänker köra tävlingar, det är upp till alla klubbar och sällskap att inkomma till SPTF med dessa. Att inte Hotinge inkommit med sin ansökan kan knappast belastas NPTS eller någon annan Norrlands klubb.

Att det sedan tre veckor innan vårt dubbeltrav, dyker upp en tävling är olyckligt. Att det dessutom är ett dubbeltrav gjorde inte saken bättre.

#47 Det finns ingen anledning att tro att det inte skulle vara god stämmning när Hotinge har sin travvecka. Men det innebär inte att vårt tävlingsreglemente inte ska följas. Vi har en viss tid på oss att lämna in ansökningar för tävlingstillfällen för kommande år, det gäller samtliga. Och till nästa år kommer säkert även Hotinge att lämna in sin ansökan. Att det inkommer ansökningar i efterhand är heller inte kostigt i sig, men då måste ändå de klubbar som inkommit med sina i tid gå i första hand.

#45 All heder till alla klubbar och sällskap som orkar ordna sponsorer till våra ponnytravtävlingar.

Med vänliga hälsningar

Christina Hietanen - Boden

giffan
0

#48 Mycket bra skrivet.

~ Anneli ~ 

giffan
0

Tänkte bara på en sak.

Det sägs här att man i byggde trav inte får dela ut prispengar. Det står även på sptfs hemsida. Men när man ser vissa byggde travstävlingar så behöver hästarna varken vara kvalade och kuskarna behöver inte ha licens, även överåriga kuskar kör ponnysarna. Det delas även ut prispengar i dessa lopp.

Vem styr över detta om det inte finns någon klubb som är sptf ansluten?

~ Anneli ~ 

crazycattiz
0

Vi väljer Boden oavsett om det är mindre prispengar och längre att åka. Det är ju tradition!! Vet att det är fler från Umeå som tänker likadant :)

amandahandersson
0

#48, jättebra skrivet Christina!

Kan ju förklara för alla som nu undrar varför Boden "envisas" med att lägga sin dubbelhelg just den helgen som den ligger…

Första helgen i juni - här har vi haft vårt dubbeltrav förrut, men klubben kom fram till att det var lite svårt i tanke på att många jobbade och man hade inte gått ut skolan. I år har dessutom Östersund haft V75 under denna helg.

Andra helgen i juni - vi har haft vårt dubbeltrav här också, men många skolavslutningar krockar med denna. I år krockar den här helgen med skolavslutning + Bodens egna V75!

Tredje helgen i juni - midsommarhelgen, Skellefteå kör sen årtider tillbaka midsommartrav.

Sista helgen i juni - Boden Alive, Bodens lokala festival pågår. Vi har haft dubbeltrav här förrut, och det funkade ganska bra ändå. Men lite surt för vissa kuskar, det är ju roligt att vara ute under Boden Alive! Dessutom är det Kiruna Festivalen också.

Första helgen i juli - Hotings tävlingsdagar fanns inte med i kalendern, allt det krockar med den här gången är Skellefteås stadsfest.

Andra helgen i juli - Veckan innan Östersunds dubbeltrav. Många Bodenhästar åker till östersund, och det är väl inte så många som är sugna på att starta ett dubbeltrav helgen innan Östersund?

tessa_
0

Bra skrivet Christina och Amandah..
Fattar inte varför folk ska ha så svårt att förstå hur beroende vi är av "samma banor" men det är kanske svårt när man själva inte är i den sitsen :)
Och om Hotinge varken svarat på "norr banornas sammarbets brev" eller inkommit till sptf är det ganska svårt att veta hur dom tänker göra..
Dessutom brukar vi ha kul på våran dubbel helg också, så vi får hoppas att ni som brukar komma och ni som hade tänkt komma upp i år kommer ändå :))

//Tessa

Lina-
0

Menar ni att Hoting ska ändra datum på sin travhelg? Ska dom ändra på stortravet och allt då pga av ponnyloppen? Skulle inte tro de va.. Tycker det är bra att dom ställer upp och ordnar ponnylopp! Men ska det vara såhär kanske dom lessnar.. Tror att dom som brukar åka dit åker ändå även fast det bara blir bygdetrav nu…

Mille
0

#54 det handlar väl knappast om att de ska ändra, utan att de ska komma in med sina travdagar när alla andra gör det. Det hade ju varit enklare för boden (och andra banor) att veta vilken helg de ska lägga sitt dubbeltrav om de vet när alla andra banor kör trav.

Jag bor ju långt ner i söder och har inte så stor koll på travet i norr, men jag tycker att det är självklart att de banor som inkommit med travdagar i tid ska gå före de som kommer i efterhand. Om Hoting har kört samma helg sedan "urminnes tid" kan det ju inte vara så svårt att veta att de kommer köra även detta år och därför komma lämna in det redan i december.

Det är ju skillnad på att lägga till enstaka lopp i efterhand och ett helt dubbeltrav planeringsmässigt.

ahlblom
0

Jag kommer inte att åka om det blir bygdetrav.

Lina-
0

#56 Nä det är det som är så tråkigt, man åker ju ingen längre sträcka för bygdetrav..

Bodens säger ju att dom inte kan ta nån annan helg, och det kan inte Hoting heller så då finns det väl inget annat alternativ än att köra det samtidigt.

amandahandersson
0

Som sagt - inte Bodens fel att Hoting inte lämnar in propparna i tid! Så visst, klart det är surt för de som tänkt starta på Hoting, men det får man väl ta med de som ansvarar för propparna där.

Vi får väl hoppas att tävlingstillfällena lämnas in i tid nästa år! Flera Bodenhästar kommer säkert till Hoting också om propparna där passar.

Lina-
0

#58 Har aldrig sagt att det är Bodens fel. Fortfarande kan inte hoting ändra sina tävlingsdagar så då blir det nog svårt för boden att starta där eftersom det kommer att krocka i fortsättningen också tyvärr.. :/

Pallar inte medverka i denna disskusion men kände att jag behövde försvara hoting lite.. Tror ju knappast att dom gjort detta med flit för att reta upp folk ?? Jag uppskattar deras travvecka väldigt mycket och vet att många håller med:)

ahlblom
0

Ingenting är bestämt ännu att det blir bygdetrav.

Flera andra proppar har lämnats in i efterhand och dom har blivit godkända. Så vi får väl hoppas att även Hotings blir det.

amandahandersson
0

#59, jag har iaf uppfattat av vissa inlägg att många hackar på Boden för att vi kör tävlingar den helgen och en del verkar tro att det är därför Hoting inte får köra sitt dubbeltrav. Men menar du inte så, så är det ju missförstånd :)

#60, skillnaden kan nog vara att Hoting inte ens lämnat in tävlingstillfället. Tex. Östersund 5-6 juni nu, där var det inlämnat att det skulle vara tävlingar, däremot var propparna försenade. Det är i alla fall så jag har uppfattat det av den här diskussionen?

Jag sitter med tävlingskalendern för 2009 uppe NU, och där hittar jag inte Hotings dubbeltrav i juli.

ahlblom
0

Ok, Östersund 5-6 juni finns inte heller med i tävlingskalendern. Kalmar 8 juli finns inte heller med.

AjA, jag orkar inte skriva mer i denna tråd nu. Lutar väl åt att det blir bygdetrav så då får vi stanna hemma istället.

ahlblom
0

Har precis fått svar från Ordförande i SPTF att Hoting körs som bygdetrav.

Tråkigt, men regler måste följas såklart!

amandahandersson
0

Ok, då vet vi. Ja, regler är regler.

tessa_
0

Jag tycker personligen det är bra att det blir bygdetrav, för då ser ju alla till att till nästa år lämna in i tid när man tänker köra tävlingar så slipper vi sånt här :)) Håller med amandah Regler Är Regler.

maiijjha
0

Det är väl Bodens folk som gapat och skrikit så Hoting blev bygdetrav…

Dessutom tror jag att Hoting var med i tävlingskalendern ifjol och krocken var ändå.

amandahandersson
0

#66, haha du tror seriöst att det är Bodens fel att Hoting blir bygdetrav? Oj oj…
Här förstår ni vad jag menar med att folk tror att det är Bodens fel att Hoting blir dubbeltrav…..

ahlblom
0

Det var Boden som lämnade in en protest. Så det hade givetvis blivit vanliga tävlingar om inte detta skett. Sptf hade ju lagt ut info om Hoting på www.sptf.nu

"nuff said"

HansP
0

#68 Nu måste du ju ändå skämta. Det kan fortfarande inte vara någon annans fel än den felande klubben/sällskapet.

Självklart lämnar man in protester mot något som uppenbart inte följt reglementet.

Om du som kusk lämnar in en protest för att din medtävlare startat på fel distans, då är det ditt fel att den kusken blev av med segern?

Lägg ner nu.

Hotinge blir bygdetrav pga. att Hotinge själva inte lämnat in ansökningar i tid, det kan inte belastas någon annan än Hotinge själva.

Det kommer säkert att bli bättre till nästa år.

Mvh Hasse - trött på undanflykter och bortförklaringar

amandahandersson
0

#69, bra!

ahlblom
0

Nej HansP jag skämtar inte.

Det var ju exakt likadant förra året. Hoting var sena med sina proppar, dom tog hästar från Bodens dubbeltrav. Ingen protest kom in från utomstående utan tävlingarna blev av.

Jag skrev aldrig att det var fel av Boden att lämna in en protest.

amandahandersson
0

#71, jag förstår om Boden lämnar in protest, klart det påverkar våra tävlingar. Och #66 gör ett otroligt "stiligt" påhopp på Boden som förespråkar för rätt och fel… Skäms! Förstå att felet ligger hos Hoting, inte hos Boden. Himla barnsligt att ens påstå något annat.

amandahandersson
0

Och ni som klagar här… Ta kontakt med de ansvariga för Hotings proppar och "skäll" på dem istället och påminn dem att göra rätt nästa år! Att sitta här och klaga, löser ingenting.

maiijjha
0

#73 Nästa år spelar ingen roll för mig. Detta är mitt sista år.

Kolla startlistorna sen ifjol de allra flesta som tävlade på Hoting kommer söderifrån så att de stjäl ponnyer från Boden det argumentet köper jag inte.

Sen varför ska vi skälla på Hoting kontentan av det kan ju bli att de struntar i att köra ponnytrav eftersom de lägger ner massa arbete och bara får skit iår. Som sagt finns det ingen aktiv ponnytravkusk som kommer från Hoting. DET FINNS INGEN PONNYTRAVKLUBB DÄR

Den försvunne TS har ju kapitalt missat sitt syfte med tråden då denne ville ha tävlingarna olika helger.

HansP
0

#74 Men Maria, du menar väl inte att det ok att skälla på Boden för där lägger man inte ner en massa arbete?

Det är nog pga av att en massa arbete är nedlagt som Boden protesterar. Alla klubbar och sällskap som kör ponnytrav, oavsett det finns ponnytravklubbar eller inte, lägger ner massor med arbeten. Det är ideellt arbetande överallt. Skäll inte på någon!

Och du, 25 starter gjordes på 7 lopp av ekipage från Solänget och Umeå 6 juni, nästan 40% av alla starter. Det är många starter för vilken klubb som helst under en dag. Har inte kollat Hotinges andra dag, för jag tycker första dagen talar sitt tydliga språk.

/Mvh Hasse

maiijjha
0

#75 Det var 1 ekipage från Umeå. Vad säger att de från Solänget skulle valt att starta på Boden om inte Hoting kört?

Tittar du på startlistorna till 6/6-09 på Boden så är det 1 familj med solänget som hemma bana som tävlade där.

Sen fungerade krocken ifjol så varför ska det bli ett sånt liv iår bara för att de i Hoting kom in med sin ansökan sent iår.

Skälla och skälla, det alla vill är väl att tävla och det gemensamma målet borde vara att det ska finnas så många tävlingar som möjligt, inte hindra varandra från att köra tävlingar. Men det blir ju bra övningstillfälle för dem som har sekunder sparade i sina hästar att köra fort utan att det märks i något resultat.

Till de lopp som körs på PEAB Travet är det föräldrar och släktingar som skaffar sponsorer, i Hoting finns inga föräldrar och släktingar ändå lyckas de köra med fina prispengar, täcken och blommor till segrande ekipage i loppen.

amandahandersson
0

#74, ja om det är någon du ska skälla och vara upprörd på så är det Hoting, för det är dem som har slarvat.
Och ALLA klubbar lägger ner en massa j*kla arbete över sina tävlingsdagar! Det är ju faktiskt ingenting unikt med Hoting….

HansP
0

#75 Ja om inte jag är helt ute och cyklar så tillhör fam. Bergström Solänget men bor 4-5 mil norr om Umeå. Dom brukar tävla mycket i Boden, men valde Hotinge. Det är en familj med många hästar. De flesta av de 25 starterna som jag räknade.

Men du har rätt i att jag kan inte säga att dom hade startat i Boden. Det vet inte jag, men sannolikheten att dom väljer bort Boden måste ju ändå vara större om det körs trav närmare med mer prispengar.

Jo, nog kan man säga att deras ansökan inkom sent alltid, inkom den alls? Ingen av dagarna finns fortfarande med i SPTFs tävlingskalender.

Att skapa många tävlingstillfällen med få startande i varje lopp, är väl ändå inget att sträva efter. Minska tävlingstillfällena och fyll loppen, då får vi mer spännande och mycket bättre ponnylopp.

/Hasse

ahlblom
0

Deras ansökan kom in den 25 maj. Lite sent faktiskt. Deras tävlingar fanns med i kalendern tills SPTF bestämde att det ska vara bygdetrav. Du kanske har missat att det är bestämt nu?

Det finns lixom ingen anledning till att SPTF ska ha med inofficiella tävlingar i deras kalender, det gör bara folk förvirrade.

Intressant att Du också redan innan vet att det kommer vara få anmälda.

Lina-P
0

Tycker att detta går lite till överdrift.
Hoting va sena med propparna, dom ändrade till bygdetrav.. Varför är det sånt snack? Problemet är väl löst?

(jag tror endå inte att detta påverkar antal ponnyer i loppen. möjligtvis att hoting tappar hästar från södern)

PonnyNorrland
0

Tjaa  det var kul att så många reagerade på tråden, tråkigt förståss att en del var så negativa till NPTS som i det här fallet gjort rätt och Hoting fel. Så mycke kan vi väl alla vara överens om.. även om maiijja verkar ha nåt personligt agg mot Bodenbanan så förstår nog även hon/han att regelverket faktiskt är för att vi har ett Förbúnd i ponnytravet som gör sitt bästa för banorna (Ibland :).

Nu blev Hotings trav ett bygdetrav vilket givetvis är tråkigt för dom som jobbar och sliter där med att få ihop tävlingarna.

Följden för Boden blir nog tyvärr att flera ekipage från Umeå, Skellefteå, solänget, lycksele kanske väljer Hoting för att det blir närmare att köra.

Detta hände ifjol och därför var SPTF extra noga med att se till att alla planeringskalendrar kom även till Hotingtravets och webbsidans officiella mailadress, Sundsvallstravet som är med och arrangerar tävlingarna i Hoting vet ju också hur systemet fungerar. Men men det fungerade ändå inte :(

För Bodens del så får dom nog köra ett år till med förlustresultat i ekonomin och förhoppningsvis så överlever dom även detta år. Skulle bli ytterst besviken om det måste ställas in för att det är för få anmälda….  i varje fall så kommer jag :)

Nu är det som det är och jag hoppas att alla får en fin tävlingssommar med massor av roliga och trevliga upplevelser och nya vänner… även du som var så anti mot Boden..

p.s

jag antar att denna tråd har gjort sitt så jag mailar PTIF på ett par dar så stänger vi tråden…

maiijjha
0

#78 Har du svårt att skriva svenska språket? Platsen och travbanan heter HOTING. Sen råkar jag oxå veta att ponnyerna som representerade Sk på Hoting ifjol håller till på annan ort under sommaren.

#81 Stå för vem du är fegis och sen eftersom du verkar veta så kan du berätta hur mycket sundsvallstravet är involverat.

giffan
0

#82 Det där var en ytterst dålig komentar tycker jag!! Att du ska vara 23 år kan man knappt tro.

~ Anneli ~ 

tessa_
0

Som nr 71 säger:
"Det var ju exakt likadant förra året. Hoting var sena med sina proppar, dom tog hästar från Bodens dubbeltrav"

Det kanske är därför det är en protest inlämnad i år? Just för att dom tog ekipage förra året. (?)
Ja, vi hade lite anmälda till den 6/6, tråkigt!!
Men vi brukar ha fler anmäla till dubbeltravet då det är 2 tävlingstillfällen för långväga gäster och inte bara en dag, så vi får hoppas på fler anmälda, MEN nu när det krockar får man ju se.. Hoppas iaf att det kommer mycket folk till boden ändå :))

Sen tycker jag att det är en himla dumt att säga att vi inte ska "gnälla eller göra så här" mot Hotinge för att dom lägger ner så mycket tid.. Gör inte alla andra det? Jo man lägger ner mycket tid och det Kanske är just därför man klagar..

amandahandersson
0

#82, ytterligare ett otroligt omoget och dumt påhopp från din sida. Hellre att man stavar fel än att inte förstå fakta som står svart på vitt, som du inte verkar göra. Det är bara Hotings fel att det INTE blir tävlingar där i år.

[Mariaaaaaa]
0

Hoting hit och Boden dit, Spela roll nu när det är som det är! Men kul ändå att Hoting kör med prispengar så självklart åker jag dit, och vet att flera från sä också åker på Hoting(:

HansP
0

#86 Bygdetrav får fortfarande inte köras med prispengar, http://www.sptf.nu/dokument/2009/Propagandatrav%202009.pdf

/Hasse

Belindaa
0

#82 hoting/hotinge nog förstår vi väll alla att han menar hoting!!
Känns på något sätt som att du letar fel Obestämd

Varför ens försöka lägga skulden på NPTS/Boden/Peab Travet, då de inte gjort något fel alls? det är väll faktist hoting som varit sena in med sina proppar. Varför ändra ren fakta till något som inte stämmer?
Vi vet att Hoting var sena in med sina proppar, annars hade det inte blivit bygdetrav!

Lina-
0

Men lägg ner nu!!

Dom som vill åka till hoting gör de och dom som vill åka till boden gör det. Så får vi väl se om det blir någon större skillnad än när det var vanligt trav.

Leder väl ingenstans att sitta och skriva att det är hotings fel, herregud dom har väl knappast gjort detta för att jävlas ?

Belindaa
0

#89 nej det är klart, dom inte har Glad men inte är det Bodens fel heller!

Teja-Bea
0

Eftersom denna tråd nu börjar spåra ur och tappa fokus så stängs den från ytterligare kommentarer.

Värdefulla meningar har framförts och jag hoppas att de som är berörda och de som känner sin skyldiga har tagit åt sig av klagomål, förslag och övriga åsikter.

Vi får alla hoppas att samtliga ponnytravklubbar kan och vill samarbeta för att något liknande som i detta fall inte ska upprepas i framtiden.

MVH

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer