Snabba ponnysar

Jag har då fått för mig att en riktigt bra ponny ska vara ganska stor-växt, men det är ju vad man tycker. Den största betydelsen är skallen, hästen ska vilja springa fort. Steget spelar också lite roll tycker jag, hästen ska lägga mycket mark under sig enligt min mening. Alltid ett + om hästen har ett gott temprament.

Stor är inget måste enligt mig för att en ponny ska kunna gå riktigt fort, Danielle kan inte vara höger än 100cm i mankhöjd? Domino är väl 102-103cm skulle jag tro, Lufsen är väl inte heller stor?. Russen har vi Ronaldo, Varette, Mareld som alla är ganska små.
En häst/ponny som vill springa, lär sig även springa:) Det viktigaste med aktionen är väl bakkärran, Snäckan hade ju inget framsteg, Tyson har inte heller något speciellt framsteg, men baksteget däremot!

Håller med dej Hanna, bakkärran är de viktiga ;)
Fast de allra viktigaste är ju viljan. Vill inte en ponny spelar det ingen roll hur den ser ut..

Iår sprang inte min shettis någonting..
Han hade tappat de finaste han någonsin haft, och de var vinnarskallen, han ville vinna och han ville vara först, och då sprang han så fort så att han oftast vann också, men han försökte alltid.
Men iår så ville han inte, han vägrade !
Jag tror att de viktigaste de är viljan

#5, Säker på att han inte behöver vila lite då? och kanske få viljan tillbaka..

Jag tycker det finns 3 saker som en riktigt bra ponnytravare ska ha
- Vinnarskalle
- Bra steg
- lite lätare typ
det tycker jag är det viktigaste.
1. Tävlingsinstinkt (har dom flesta om man inte förstör den med en massa tjafs…)
2. Bra steg, d.v.s. precis som med blodingar, bra vinklar bak för bästa påskjut.
2. Fina ögon, dom speglar intelligens, humör och vilja!
Det viktigaste en snabb ponny ska ha är en väldigt bra skalle och bra steg !
Det viktigaste en snabb ponny ska ha är en väldigt bra skalle och bra steg !

#8 äh ;) Inte behöver dem va lätta i typen för att kunna springa! se på Gumino :P

#8 om du menar lättare i typen som jag förstod det har du nog glömt dem 2 som varit bland dem bästa av hästarna i år, Gumino och Tyson, ganska grova ponnier:P
Jag menar asså inte att dom behöver va lätta jag menar bara att dom ska ha rätt så bra steg .Det behöver absolut inte ha lätta steg för att va en bra ponny ! :P

Jo, men jag menade att det krävs en lite lättare typ. Gumino och Tyson hör inte direkt till dom super heavy russen som ser ut som små ardenrar.
Ok.Man får ju tycka precis vad man vill men alltså du tkr ju att en mycket bra ponny ska va lite lättare typ men alltså tyson har världsrekord och han är ingen lättare typ :Phehe..

Hmm jag tycker iaf att Gumino är väldans grov.. finns det verkligen russ som går på travet som är som ardenner i typen?
Tycker också att Gumino är grov.

Gumino är ju precis som ett mini-kallblod, kan inte vara mkt grövre än honom:) Men visst är racer-typen lite mer "varmblod" eller man ska säga.

Jag tycker att dem ska ha ett relativt bra travsteg och ha vinnarinstinkt och vilja springa.

Som många skrivit innan, skallen är det viktigaste. För ett par år sedan hade vi en schettis som heter Toy-Toy. Hon såg ut som ett klassiskt schettis sto, dvs korta ben och rund kropp. Att hon skulle kunna springa var det ingen förstå-sig-påare som trodde. Men hon var som den berömda humlan, hon viste inte att hon inte kunde springa. När hon kom till oss våren 2004 hade hon ett rekord på dryga 2.50, redan detta var snabbare än någon trodde hun skulle kunna gå. under den säsongen hon var hoss oss startade hon 16 gånger och fick raden 3-2-2-2-3 och sänkte sitt rekord till 2.40. Det var dessutom Tove och Linas första säsong som ponnykuskar.
Den hästan hade löpskalle utöver det vanliga….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss