Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 763 ggr
Iselin
0

Straffesum for svenske ponnier.

11062009 går det et russløp på Visby travbane med pengehandicap. Løpet er jevnt med flere hester som sikkert har seiersmulighet med et unntak. Jeg har lånt ut min russ Raskens Victor pga utdannelse og valgte å sende han til Sverige da jeg anser ponnitravet i vårt naboland for å ha kommet et stykke lengre. I og med at Norge ikke har prispenger kom han innunder følgende:

Ponny som exporterats till annat land och sedan åter importeras till Sverige, och som vid anmälningstillfället ej uppfyller prissumma enligt nedanstående tabell fastställs en tvångsstartsumma så kriterierna uppfylls.

Kat. B

2.30,0 och sämre 500 kr

2.29,9-2.20,0 2 000 kr

2.19,9-2.10,0 6 000 kr

2.09,9-2.05,0 10 000 kr

2.04,9-2.00,0 17 000 kr

1.59,9-1.55,0 25 000 kr

1.54,9-1.50,0 40 000 kr

1.49,9 och bättre 60 000 kr

(sptf.nu)

Victor ble importert til Norge før reglene om at km tidene følger hesten. Han kjørte et nytt prøveløp og travet noen sesonger og endte da med rekordene 1.59.0 og 1.57.1a. Dette gjør at hans grunnlag skulle blitt stilt til 25 000, noe som ikke viker langt unna hans faktiske grunnlag på ca 18 000 og som later til å være ganske gjennomsnittlig selv for hester med rekord ned mot 1.50.0. Dessverre hadde han travet som 5åring 1.54.5 på Färjestad slik at han endte opp med 40 000 i grunnlag.

Jeg forstår at man er nødt til å regulere grunnlaget for hester som kommer fra et land uten prispenger, særlig med tanke på at man kjører stadig flere løp med pengehandicap.

Dog synes jeg at man er nødt til å benytte en viss form for skjønn eller se på hva hester med samme rekord gjennomsnittlig har som grunnlag. I tillegg baserer man seg på at hesten har vært eksportert og da finner jeg det merkelig at den svenske rekorden var gyldig nok, men ikke hans svenske grunnlag.

Ponnitrav er en sport og her har man en ponni hvis sjanser er ødelagte i alle penge handicappede løp. Link til løpet: http://www.visbytravet.nu/pdf/program4.pdf

Følgende skal ikke oppfattes som et personlig angrep: Nr. 1 Pejnarve Polis ble eksportert til Norge og travet 1.58.9 4/9-2005. Han ble solgt tilbake til Sverige etter dette. Han har ikke fått straffesum på seg men stiller til start med det reelle grunnlaget. Han står ikke spesielt bedre til i løpet enn noen av de andre hestene. Det burde på ingen måte legges noe til hans grunnlag, da kommer hans videre karriere til å være like lysende som Victors er.

Dette angår ikke mange men med tanke på handel og start på tvers av landegrensene burde man rydde opp i dette. Det er begrenset med ponnier i Norge og man handler en del fra Sverige. Ved å benytte seg av denne måten å regne ut straffesum på setter man barrierer for dette. Det må uansett være kjedelig å ha med en ponni i et travløp som åpenbart er sjanseløs og programfyll.

Spesielt grusomt synes jeg det er å tenke på hva dette gjør med psyken til ponnien. Det er utrolig demotiverende å trave løp på opphenting slik Victor nå skal gjøre. Ut fra løpet tviler jeg på at han i det hele tatt kommer til å kunne hente inn noe som helst. Skal dette bli representativt for fremtidige løp regner jeg med å få hjem en russ som misliker å gå løp.

Jeg håper noen vil interessere seg og at man får en positiv løsning på dette. Jeg vil gjerne høre medlemmes synspunkter på problemet.

Iselin Jahre Hegna.

Benedicte
0

Jeg støtter deg 100%! Min russ Lojstas Starlight har 25.000 på seg, og mange russ i sverige går 1.50 på dette grunnlaget, og ikke like over 1.55!

I fjor startet vi i boden, med 17.000 i grunnlag. da sengte han autorekorden (svnske) med 10 sekunder, og vi ble fortsatt bare 3.

Dagen etter vant han med knappest margin, og slo volterekorden med 1 sekund.

Men nå har han 8000 mer på seg! Det er ganske mye, siden han egentlig bare har sprunget inn 12.500!

Iselin
0

Fikk du stå med straffesum når du kun startet utenlands?