Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 4486 ggr
hermitage
0

hundar på travbanan

vad tycker ni om att man tar med hunden på travet? bra eller dåligt?

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Kristina-
0

Bra förstås, vill inte gärna lämna mina hundar ensamma hemma !

hannabrink
0

Kan inte se något dåligt i de :P

agnes_S
0

Är hundarna vana vid att vistas bland hästar och kan hålla sig i skinnet ser jag inget fel med det.

divansson
0

Bra. Våran hund skulle vi aldrig lämna ensam hemma!

Men det gäller ju att hunden inte skäller och anfaller eller så, alltså som #3 säger..

MagganS-B
0

# Håller med, men det är tyvärr inte alla som har pli på sina hundar…..sen är det så att jag har en del uppfödningar, collie/border, som ylar när dom får se gammelmatte, sånt går faktiskt inte att göra nåt åt, mer än att jag få göra mig osynlig….Alla som hört Stella på Visbytravet, eller Stuteri Tejas "Ylen" för många år sen vet vad jag menar…..Glad

Pondus
0

Så länge dom inte springer lösa och skrämmer hästarna, så gör det ju inget. De e riktigt kul ibland och titta på alla olika hundar som åker runt på alla banor…..

Nattie
0

Bra, bara de inte skäller och springer bland bennen på hästarna :) Ibland har det varit lösa hundar på banan som sprungit mot hästarna och det är inte alltid så kul :/

hermitage
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

håller med #3.

vvår hund skulle inte kunna följa med hon skäller hela tiden mot våra hästar. får ta med min nya "hund"Tungan ute på bilden

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

divansson
0

#5 våran ylar ibland Skäms  hitills är det dock bara två-tre människor som blivit rädda för de och ingen häst så.. :)

CarinaO
0

,Tycker att om han har koll på dom så är det väl bara trevligt med hundar på travbanorna :)Vi har själva två hundar och de är för det mesta alltid med oss när vi åker och tävlar/tränar, är det tävling har vi alltid Lady (den lilla fast),men Wilma som är en Golden brukar få vara lös för hon stör ingen och vi har alltid koll på henne!

Rauk
0

Våran hund brukar följa med på trav. Hon skäller endast då nån blir arg och brusar upp… Man får ju inte bråka!! Haha

Hemma skäller hon på hästarna (vallhund) men, på travet, står hon vid staketet och kollar in "Lill matte"   :-)

Tusen
0

Kan förstå att man inte alltid kan lämna hunden hemma men är den med SKA den vara kopplad och deffinitivt inte vara med p innerplan under loppen. Det är ett elände tycker jag med alla so tar med hunden in på innerplan på travovalen under loppen. Och de som envisas med att ha hunden okopplad.

Teja-Bea
0

Jag tycker som flera sagt. Kopplad och lydig hund helt okej!!

#5 Jo jag kommer aldrig glömma Annies reaktion när hon såg dig, trots att det gått så många år! Hon var verkligen värd smeknamnet "ylen" Flört

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

MagganS-B
0

# Alla valparna genom åren, ca. 30 st. har varit likadana……det har räckt att viska "hej vovsevalpen"!

Stallmima
0

Helt okay med hunda/ar på travbanan, men tycker då att de skall vara kopplade.

giffan
0

Å jag kan inte förstå de som ska binda hundarna i stallen, så man knappt kan gå förbi med varken häst eller sin egna hund.

Å alla som fullständigt skiter i att plocka upp det hundarna gör gillar jag inte heller!

Annars är det helt ok att ha hunden med tycker jag.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Karsk
0

Jag kan inte heller se nå fel med det om hunden inte är ivägen, skäller eller sånt.

Malu
0

Jag är nu ingen direkt hundvän precis och har sett många som har med sina vovvar under travdagar och jag tycker nästan synd om hundarna då det är t.ex Gotlandslöpningen (storhästtrav) här hemma för de blir ju trampade av allt folk i trängseln som är där!
De ska framförallt hållas kopplade annars har de inget att göra på en travbana eller någon annan hästtillställning överhuvudtaget!!
Djur är djur och man vet aldrig vad som flyger i dom.
Jag kan ibland reta mig på dom som tar med sina hundar när vi ska fixa iordning till en hästtävling för då släpps nästan alla hundar lösa och springer o jagar varandra så ägarna har fullt upp att kolla till sina hundar istället för o koncentrera sig på det som ska göras.. Tyvärr har jag blivit lite rädd för hundar nu på senaste år då jag blev biten av en som kallades "snäll"…
Tycker särskilt inte om sådana som hoppar på mig eller på bilen när man kommer..

Colt
0

#18 Håller med dig.  På Stortravsdagar med massor av folk och även väldigt varma dagar så har hundarna det bättre hemma!

Har till och med sett folk som har med hundar på elitloppet…djurplågeri!

Denna kommentar har tagits bort.
[Mariaaaaaa]
0

Det är väl underbart med hundar på tävlingarna när det är kopplade och inte aggressiva mot andra djur, det är så kul att se alla möjliga raser som "hästfolk" har!

Men, på vår bana springer det lösa hundar hur som helst som ibland inte flyttar sig för en bil. Sånt är väl inte ens laglit längre? Hundar ska väl enligt lag vara kopplade på allmänna platser nu om jag inte är helt ute och cyklar??

Men som sagt, trevliga lydiga hundar i koppel är alltid kul att se! och ägare som kan plocka upp bajset!! :)

Jag har tex ofta min blandras tova med mig! :) hon älskar att få följa med överallt!

Karsk
0

Den hunden jag hade förr hon gick alltid lös när vi kom, men när det blev mycke hästar i rörelse kopplade vi henne.. Synd att hon dog när hon var så liten :( Ska slänga in en bild på Agnes också :)

giffan
1

Hundar ska INTE vara lösa hur snälla de än är.

För det finns faktskt dem som är hundrädda, och då spelar det ingen roll hur snäll hunden är. Det finns även hundar som fungerar fint att ha med sig när de är kopplade, men som inte bör hälsa på andra hundar, då blir man lätt nervös om man ser okopplade hundar på banan!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

hannibal-roll
0

Tycker absolut att det är ok att ta med hunden på trav/häst tävlingar om den är kopplad och lydig. Det finns som sagt hundrädda människor och kanske också hundrädda hästar.

Min häst har fobi för lösa hundar. Kommer en lös hund gåendes eller springandes emot honom försöker han först fly, vilket han inte "kan" om han är tillsammans med en männsika som bestämmer farten. Då tar han istället till näst bästa försvaret, sparkas. Han har vid flera tillfällen sparkar åt lösa hundar som kommit nära honom på bland annat stallbacken på tävlingsdagar, men som tur är aldrig träffat. Några av hundägarna har surt kommenterat att min häst inte borde få vara ute bland folk osv. men jag tycker att det är hundägaren som gör fel som låter hunden springa lös, jag skulle aldrig släppa min häst lös och försöker alltid undvika lösa hundar.

sarahansen
0

Jag tycker inte det gör något att hunden är med :) Bara den är kopplad och lydig & inte skäller hela tiden.

casandra
0

Trevliga hundar som kan hålla sig i skinnet, vana vid mycket folk och hästar, som hålls KOPPLADE är välkomna på tävlingsdagar enligt mig.
Även om jag inte är rädd för hundar, och inte mina hästar heller så blir jag irriterad när de inte är kopplade och springer runt överallt, vad som helst kan hända både hunden och hästen.

Håller samt med #23, "Det finns även hundar som fungerar fint att ha med sig när de är kopplade, men som inte bör hälsa på andra hundar, då blir man lätt nervös om man ser okopplade hundar på banan."

Belindaa
0

Håller med många här!
Hundar som är kopplade, lugna och inte skäller och håller på är välkommna!

Christina-Lundberg
0

Jag håller med.. att hundar ska var kopplade. Åtminstone när det är tävling så är det ett måste.
Har man en hund som man har pli på, så tycker jag det är ok att den är lös, när man bara är i stallet…
Jag hade själv en collie, som verkligen gillade stall-livet och slänga sig i vattenhinken (när man tömde den ute)…
Hon var däremot alltid kopplad på tävlingar.. man vill ju inte riskera något.

MarcusJohansson
0

Jag älskar hundar och som många redan sagt, kopplade, och väluppfustrade hundar får vara med närr som helst för min del!

LindaBlomberg
0

jag anser att det är helt ok att ha med sig hunden på trav, förutsat att den är kopplad och inte inlåst i ens box! Har varit med om det för ett par år sedan, när jag kom tillbaka från värmning och hästen skulle in i boxen var det ngn konstig ägare som hade låst in hunden i den och hunden kom lös när jag öppnade dörren. Och gissa, jag fick skäll för att jag släppt ut deras hund ur boxen.

Min hund får följa med på travet ofta men är då kopplad, hon visar ofta "stöddiga" tendenser och skäller ibland mot andra hundar och ska se "jättefarlig" ut men håller sig fortfarande ganska lugn. Men jag kan inte lämna hunden hemma i flera timmar själv heller samtidigt som hon behöver mkt social träning!

Men inga lösa hundar på travbanan tack!

linlan
0

VI har en hund och han hålls alltid kopplad. Jag tycker att är hunden uppfostarad så den int skäller och sen ska den alltid vara kopplad.

jessssica
0

Jag tycker såklart att man ska få ta med sig hunden på trav! Men den ska absolut vara kopplad, oavsett hur snäll och väluppfostrad den är.

Alla hästar är inte vana vid hundar heller. Tycker att hunden alltid ska vara kopplad när den vistas på liknande platser med mycket andra folk och djur i rörelse, det är det dock några som glömmer bort…

nemesis
0

ok att hundar är med men de måste vara kopplade!

UnoX
0

Vinner den är det Okej. Tungan ute

UnoX
0

Men hur sätter man fast Sulkyn????  Finns det slag Hjord till hundar?? Och hur går det med montén då? Foten i munnenSkrattandeOskyldig

thilda-
0

Så länge den är kopplad och ägarn plockar upp skiten efter sig och har koll på hunden så det inte är hunden som går med ägarn typ…
det är något jag verkligen inte gillar!!

[cancan]
0

Tycker det är väldigt irriterande med folk som har med sig en 4-5 o ibland fler hundar med sig.. De har ingen koll alls på hundarna som springer vind för våg, skäller o hoppar o springer runt benen på hästarna.. Konstigt att det ännu inte hänt nån olycka…

Jag tycker egentligen inte att hundar hör hemma på en travbana. Men om man tar med hunden ska den vara väluppfostrad (alltså lyssna på sin ägare) och givetvis kopplad!

Nu drar jag inte alla över en kam, där finns folk med väluppfostade lugna hundar som visst kan vara med på en tävling. Men har sett flera exemplar av olydiga hundar seciellt när man tävlat på Tomelilla..

HansP
0

Hundar är ok OM dom är kopplade och inte skäller.

Hundar kan av vissa hästar ses som ett rovdjur, och speciellt när dom är lösa, vilket kan skrämma hästen till sken.

Det finns väl banor som har både hundförbud och barnvagnsförbud på stallbacken.

/Hasse

skott
0

Är de kopplade och inte skäller varje gång de ser en häst är de okej tycker jag.

aamaandaahh
0

så länge dom inte stör så är det okej, men dom ska vara kopplade!

juliapettersson
0

Föstår mig inte på folk som envisas med att släpa med hundar till ställen när de skulle må bättre av att vara hemma. Tex. på marknader, midsommarfiranden med massa fylla, oljud och fullproppat med människor. Skrikandes

Våran hund följer inte med på trav, ingen har tid med henne då.

CarinaA
0

Oftast så är det inte så mkt folk på ponnytravet utan att det går utmärkt att ta hund med sig dit ! Oftast är man ju borta en hel dag o då är det ju inte så skoj för hunden att vara ensam hemma ! Hundar som springer vind för våg el skäller mkt hör knappast hemma på trav ! Men det finns ju faktiskt en tävlingsledare som ska kunna säga till om det finns nån hund som stör ordningen !

rebeccajansson
0

Jg tycker inte att man skall ha med hundar till travet. De flesta står bara o skäller.

aurore
0

Så länge dom inte stör på något sätt och är kopplade så är det helt okej, man ska inte lämna sin hund hemma (sen är det bra att den får lära sig vid höga ljud osv.)

LindaBlomberg
0

#43 Men ibland har man inget val, ska hunden vara hemma i flera flera timmar medans man är på trav eller ska den följa med och ligga vid staketet???

ALLA hundar kan såklart skälla till ibland precis som våra hästar kan "hitta" på saker. Det är väll upp till var och en om de ska ta med sin hund eller inte och är det ngn hund som är störande på travet så prata med ägaren direkt!

[sbergmark]
0

brukar ej ha med hunden på travet .. bara om jag är själv i stallet och ska fylla hö eller mocka mitt på dagen då alla jobbar/är på skolan . Min hund är då alltid kopplad. han skäller inte för utom om en häst blir för närgången och försöker gå över honom då säger han ifrån.

CarinaA
0

Finns föräldrar som skäller värre än hundarna, varför kan man inte lämna DEM hemma Flört !?

Belindaa
0

#47 haha! Skrattande