Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1087 ggr
ValentinoRossi
0

Hur många starter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur många starter tycker ni är rimligt för en ponny att göra per säsong? Beror de på ålder? rekord?

marika-J
0

Jag tycker att det är svårt att säga, varierar mycket från häst till häst.

Kan ju ta min 10-åring som exempel, han har tävlats sparsamt (enligt mig) gjort run 6-12 starter varje säsong. Men denna säsong har jag redan hunnit köra honom i 9 (!) lopp.. Men han älskar att få tävla och vad jag kan säga tar han ingen skada utav det, så länge han springer bra och verkligen tycker att det är kul kommer jag att starta. Har ju faktisk sänkt rekordet 3 sek och gått under 2-minuter för första gången i år. Nu när han är i mkt bra kondition kan man väl lika gärna tävla och låta honom ta det lungt i veckorna anser jag, eller vad tycker ni?

skott
0

Ca 10 tycker jag.

men inte mer än en 6-7 lopp för en 3åring.

amandahandersson
0

Minst 10 lopp klarar väl en frisk ponny över 3 år av utan problem, tycker jag. Och har man en ponny i kanonform, som #1, så finns det väl ingen anledning till att inte starta!

Håller också med #2, en 3-åring bör hålla sig vid 6-7 starter. Men det beror ju helt på vilken häst man har, vissa 3-åringar klarar ju mer än andra, för alla utvecklas ju i olika takt. Men 10 är väl absolut max på vad jag skulle starta med en 3-åring.

Mille
0

10-15 för en vuxen häst, 6-8 för en unghäst tycker jag låter rimligt. Våra hästar startar ganska sällan i två lopp/tävlingsdag.

LouiseOscarsson
0

så länge hästen tycker det är kul och orkar så kan man ju starta.. man får lyssna till hästen lite. Jag tycker 10 kan vara lite snålt för en vuxen ponny. Min häst som, va 6 förra året gjorde 24 starter tror jag… hon tyckte de va kul men jag tkr nog de va liite väl många kanske :P nu iår ska vi bara göra några men sen beror de på hur hon känns och om hon vill :)

marika-J
0

När jag har kollat runt lite ser jag 11-12 åringar (russ då) som gjort 80-100 starter till skilland från min som "bara" har gjort dryga 50.

förra året gjorde han 12 starter och jag kan tänka mig att det drar iväg strax över 20 i år för honom. Han startade inte som 3-åring utan gjorde 6 starter som 4-åring.

Men unghätar håller jag med om att man ska vara lite sparsam med, men som sagt alla hästar är ju olika oavsett om de är 3 eller 13 år.

Men startar man hästen för sällan kommer de ju inte in i tävlingsformen, iaf min behöver några lopp i kroppen innan han går som bäst och då slutar man tävla för säsongen.. så jag provar denna säsong att låta honom gå fler lopp än vad han gjort tidigare så får jag utvärdera det när säsongen är över.

Bianco
0

vad tycker ni är rimligt för en ponny som börjat starta som 9 åring ?

är det fel att börja starta i 2 lopp samma dag redan ?

marika-J
0

#7 som sagt det beror ju helt och hållet på hästen..  visst kan man ju prova, märker man att det inte var en så bra idé kanske man ska skippa det i fortsättningen, men min häst går oftast bäst i det andra loppet.

plutten-92
0

min shettis gjorde 15 offisiella starter + byggdetrav å typ gumm å gubb lopp. då va hon 10. när hon va 7 gjorde hon 24 starter.

CarinaO
0

Det är ju lite olika,är det en ponny som kommit ner i bra tider/ pengar så finns det kanske inte så mycke lopp att köra i..iallafall här uppe!

Våran 4 åring Sobel JSA har gjort 11 starter hittills..gjorde 8 starter ifjol som 3 åring och det tyckte jag var nog för honom då..iår blir det nog några fler eftersom han då får göra 2lopp/heldag

ValentinoRossi
0

15st tycker nog jag också är lagom, sen så får man ju se lite till hur tuffa lopp dem får gå.

Våran Gemini har väldigt lätt för att stressa upp sig, så för honom räckeR 15 per säsong gott och väl, så han hinner varva ner mellan tävlingarna, han går också så pass snabbt att de frestar på lite att gå för många lopp.

Sen så har vi våran gammeltant som går högst 10 lopp ser säsong, annars hinner hon tröttna:P

GranoStall
0

Beror helt på hästen. Endel mår bäst av att starta ofta andra inte. Våra hästar har startat olika mycket olika säsonger.

För 3 åringar är det ju också stor skillnad på. Nu har vi tex ett sto som kommer få starta en del lopp i år då hon behöver lopprutin, men hon pressas inte och går inte max i loppen. En sådan häst tycker jag det inte är något konstigt att den går fler än tio lopp.

ebba93
0

i år har blexter gort 1 lopp 0. 1,58,4

romett nick 3 lopp kommit 1 1 2.  2,12,? 2,07,? 2,02,?

oliver pascal 2 lopp 3 0.  2,28,8 2,28,7

ahlblom
0

Iva Roll är tävlingsnarkoman. Får hon inte tävla ofta så blir hon sur! :) Förra året gjorde hon 20 lopp i tuffa sammanhang!

Primavara fick gå många lopp förra året, knappt 20 lopp blev det. Hon var oftast alltid bland dom tre så jag såg ingen anledning att spara henne när formen var perfekt!

Belindaa
0

Kan bara hålla med dom flesta i denna tråd!
Det beror helt på häst till häst, man högst 10 för en 3-åring, sen för en äldre kring 15 ungefär. Ser dock inget fel på dom som gör mer än 20 per år.

Prosit
0

Det beror väl på häst och häst men våra brukar ligga på ca 10-15 lopp.

Tusen
0

Håller med om att det beror på hästen fast jag tycker ändå att en unghäst inte bör starta lika ofta som en något äldre. Sen kan man också vända på det och säga att en häst som tävlat mycket kanske inte ska starta lika ofta i slutet av sin karriär men 10 lopp/år borde varje häst klara av ändå, undantaget 3-åringar. Där kan man gott hålla sig en bit under 10 starter. Våra 3-åringar (om de startat alls) har vi försökt hålla ner antalet starter ordentligt. Monita gjorde 2 starter som 3-åring, Tristan 4 starter, Glöder och Troja Viking startade inte förrän som 4-åringar och Kålmans Polara var 5 år då hon gjorde sina första starter. Montró gjorde 5 starter förra året (en mer än planerat) och Tejas  Jarita (vår stalltjejs ponny)gjorde 3 starter.