Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: avel
Läst 2896 ggr
skott
0

Skänk en tanke till Katitzi

Skänk en tanke till högdräktiga Katitzi som nu ligger inlagd på Hbgs Djursjukhus och kämpar för deras liv.

I lördags morse märkte Malin att hon stod och frös väldigt mkt och stod upptryckt med rumpan mot ett träd.Malin tyckte hon såg väldigt konstig ut och tog med henne ner till stallet för säkerhetens skull.

När de började gå ner mot stallet märkte Malin direkt att Katitzi knappt kunde gå,Katitzi brukar annars småtrippa ner hela vägen men inte alls denna morgonen.

Väl nere i stallet märkte även Malin att hon hade en stor bula på ena sidan precis framför juvret.

Hon kontakta veterinären i ett annat ärende och frågade även vad  detta kunde vara Katitzi hade fått.

Hon fick ganska snabbt höra att de säker var liggamenten eller bråk och detta var inte alls bra för varken Katitzi fölet eller alldra värst fölningen som hon aldrig skulle klara utan hjälp och nu behövde hon dygnet runt passning.

LIte senare på dagen blev Katitzi ännu sämre och började skaka riktigt och även mjölken från juvret börja läcka ca 1 månad för tidigt.

Malin kontakta genast veterinären igen och fick beskedet att försöka åka med Katitzi till Hbg men att detta var väldigt riskfyllt för henne och en jätte tuff resa.

Malin ringde mig och jag följde  med genast, vi stanna 3ggr på vägen dit för att titta till henne och för varje gång jag öppna transport dörren såg jag att hon blev bara sämre och sämre så bråtom var de.

Väl framme fick vi den bästa vården och de kom direkt för att undersöka henne.

Hon har nu stannat kvar på Hbg och kommer stå där tills hon fölat för dygnet runt passning smärtstillande och eventuellt får hon sättas igång tidigare för att hon ska klara av fölningen.

Katitzi kommer ALDRIG mer kunna betäckas om och  och de är verkligen med sorj i mitt hjärta jag säger de för detta fantastiska avelsto som vunnit 75starter i sitt liv och gått 1.49 borde verkligen få fortsätta föra sina gener vidare, men vi riskerar inte hennes liv för de malin har verkligen tur som har 2st fina ston hemma efter henne.

Jag tänker på dig Katitzi hoppas du klarar de här.

Zeleno
0

Hoppas hon klarar det här !

[Croneld]
0

Vi hoppas att hon blir bättre, vilken mardröm för henne och er.

johannaolofsson
0

Nej fy vad hemskt för både er och Katitzi, hoppas verkligen hon fixar detta!

Tänker på er och skickar massor av kramar!

Troj
0

Hoppas hon klarar det! Lycka till!

nemesis
0

vad tråkigt det är när sånt här händerGråter. håller tummarna för att allt går bra med henne och fölet.

kram

Ronaldoo
0

Många tankar till Katitzi och anhöriga. Hoppas att allt går bra. Kramar

Kris_J
0

Håller tummar och tår för att allt ska sluta på bästa sätt.

Veritas odium paretFörvånad

bea28
0

usch, stackars er och hästen :/ jag hoppas verkligen att hon klarar det! jag håller tummarna!

kramar

Teja-Bea
0

Sånt här är alltid hemskt när det händer. Och just när det drabbar två idivider! Hoppas att både stoet och bäbisen klarar sig.

Håll hårt i de värdefulla avkommor ni har hemma!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

sarahansen
0

Nej usch va hemskt! Gråter Håller alla tummar och tår för att det går bra!!! Hoppas verkligen hon klarar det.

Belindaa
0

Nej vad hemskt! :( Hoppas allting går bra i alla fall!

Dolores
0

Håller tummarna för er .. Hoppas på det bästa..

Mandah
0

Usch vad tråkigt att höra.
Hoppas att allt går bra, håller tummarna för er!

Vikasstuteri
0

Så ledsamt Malin, vi hoppas Katizi klarar detta. Vi tänker på er.

MagganS-B
0

Vi håller tummarna Malin! Hoppas allt blir till det bästa!

SigneK
0

Stackars Katitzi, hoppas hon och fölis klarar sig!

Sombatic
0

Åh - blev så ledsna när vi läste om Katitzi hoppas att denna härliga dam klarar detta. Tänker på er alla och håller tummarna/ Ingela , Erika och Chikkan

ErikaAndersson
0

ush vad hemskt :/

NatthaBlom
0

Känns som att 2009 har varit ett år med många jobbiga fölningar :/

Hoppas hon fixar detta! Kram

hannabrink
0

Gud så hemskt, lycka till nu!

equuleus
0

Hoppas allt går bra! Håller alla tummar.

suefia
0

Gud vad hemskt !!!

hoppas verkligen att båda klarar av det så det blir en till fölunge efter henne !

Håller alla tummar jag kan och lycka till !!

Musse-Pigg
0

Håller tummarna för er.

Jättesynd att en sån sak händer

Jennie_A
0

Hemskt! Håller tummarna för att allt går bra!

ebba93
0

holler tummasrna va hämskt:Gråter

PromiseMinanMorfeus
0

Usch vad hemskt! Sänder en tanke till er alla! Hoppas nu på det bästa!

hannibal-roll
0

Fy så tråkigt. Vi håller tummarna hela familjen.

plutten-92
0

Usch va tråkigt Rynkar på näsan håller alla tummar här hemme

ScerryRicco
0

bröttningen hålelr tummarna;/

palomia
0

Vi håller alla tummar för er kalasmärr. Hoppas allt slutar väl.

[Hasseshusse]
0

Jättetråkigt, hoppas det går bra, Micke B

Tusen
0

Usch så jobbigt! Önskar att det går bra för båda. Jättetråkigt, verkligen.

UllisT
0

Håller tummarna så hårt ja kan

tearsofmemories
0

Shit vad tråkigt Rynkar på näsan Familjen Sjöberg här hemma i Gävle sänder massor av positiva tankar o energi! Tummarna hålls så hårt de kan !

Jaaaakoob
0

ussch, hatar när sånt här händer,  :(

Lycka till,<3

savrarpstuteri
0

Fy vad tråkigt att läsa! Jag håller alla tummar jag kan för henne o kommande fölis och skänker Malin o alla andra runt henne en stor kram nu när ni har det tufft!

Jag blir lite nostalgisk o tänker tillbaka på Katitzi o Malins framfart på banorna! Särskilt på Östanåkra där denna vackra, lång/vältravande märr gav oss i publiken "ståpäls" mer än en gång när hon forsade fram i fältet Glad!!!

Malins välkörande stil (särskilt händerna) bakom denna löpvilliga märr har jag använt mer än en gång som förebild i "min" undervisning Glad!

Lycka till …….på Helsingborgs djursjukhus är hon i goda händer, se vad resultatet blev  när de "lagade" Engelbrekt Glad!

StuteriTrot
0

Tusen tack till alla er som tänker på oss. Det värmer i eländet. Och tack Anne för hjälpen igår. Vet att du fick det tufft som skulle jobba sen. Skönt att ha dig!

Hoppas alla tankar och hållna tummar hjälper Katitzi. Det är tomt här hemma utan henneGråter

Positivt var i alla fall att fölet levde när vi kom upp igår. Det kollade de direkt.

hermitage
0

håller tummarna

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

amandahandersson
0

Vad hemskt! Hoppas hon klarar det! Håller tummarna!

MarcusJohansson
0

Det är tydligt att hela ponnytravSverige just nu håller tummarna hårt. Självklart gör vi det också. Anne berättade lite på Jägers om det.

Det blir bra! Det är duktiga veterinärer på Hbg.

annn
0

Tänker på er och håller tummarna för att det skall sluta väl.

MartinaFrick
0

Hoppas det går bra med både Katitzi och fölet! Håller alla tummar.

Emeliiiie
0

Nej va hemskt.. Hoppas att allt går bra!!

Kima
0

Jag håller tummarna för er Malin!!!!

Rajmon
0

Håller tummar och tår för att allt ska gå bra!!!

VeronicaP
0

Verkligen jobbigt båder för sto och föl.

Håller tummar och tår för att allt ska gå bra med dem båda.

StuteriTrot
0

Tänkte komma med en liten rapport.

Katitzi är uträknad att föla den 10 juli så varje dag som fölet får stanna kvar är värdefull men innebär också en större belastning/risk för Katitzi. Det som har hänt är alltså att ligamenten som är fästa i bäckenet och ner till bukmuskulaturen har gått av. Därför har hela buken "ramlat ner" och fölmagen hänger under henne. Hon har vansinnigt ont och rör man vid magen på henne blir det ännu värre. När fölningen väl sätter igång har hon ju inga fungerande bukmuskler att hjälpa till med så fölungen måste hjälpas ut. Dessutom kommer hon troligen behöva ryggmärgsbedövning. Bara att lägga sig ner på magen gör nog så ont att jag är tveksam till att hon gör det. På djursjukhuset har de möjligheten att snabbt söva henne och hissa upp henne i ett läge som gör det lättare att få fram fölet om det inte går.

Om allt går bra finns det goda möjligheter för Katitzi att läka ihop igen men vid ny dräktighet kommer sannolikheten för att samma sak ska hända igen vara väldigt stor. Därför kommer hon inte betäckas mer.

På tävlingsbanan hade hon en vinnarskalle som inte lämnade något övrigt att önska. Jag hoppas att hon har nytta av det nu både vad gäller att härda ut nu, vid fölningen och förhoppningvis under en konvalescensperiod.

Katitzi är född 1990 hos oss så jag har haft henne i 19 år nu. Hon har gett mig enormt mycket både på tävlingsbanan och hemma. Hon har rekord 1.49.1 och har vunnit ca 75 lopp vilket är ungefär hälften av starterna. Sin segerrikaste säsong vann hon 19 av 25 lopp. Hon har även vunnit monté-SM. Hon är mycket snäll men med ett vasst humör.Hotar gärna med att hugga i luften eller veva med ett bakben men har aldrig gjort nåt allvarligt försök att lyckas. Hon har fått fyra föl, alla ston varav de två sista finns kvar hos oss.

Tack igen till alla som tänker på henne.

// Malin

MartinaFrick
0

Usch, stackars Katitzi.. Hoppas, hoppas allt går bra och att hon sen blir fullt frisk. Hon måste ha fruktansvärt ont, lider med henne..

skott
0

Kan du inte lägga in en bild på henne Malin?

Jag körde henne en säsong och hon är garanterat en av de bästa hästarna jag har kört, väl uppe i vagnen sen bar de av :) Katitzi joggade gärna runt med en hängandes i tömmarna…. Vilken tävlingshäst hon var helt otrolig.

Jag kommer fortsätta kämpa med att försöka få köpa ett sto efter henne ;) Skamm den som ger sig ;)

PernillaJ
0

#47 Stackars Katitzi - jag hoppas det ordnar sig. Skönt att ni fick in henne till djursjukhuset så snabbt, där har de ju alla resurser att hjälpa henne.

Jag har aldrig hört talas om något liknande "ligamenten som är fästa i bäckenet och ner till bukmuskulaturen har gått av" - är det väldigt ovanligt?

StuteriTrot
0

Glad Goda nyheterGlad

Fick ett mycket trevligt telefonsamtal från djursjukhuset i morse. Katitzi har fått ett hingstföl och båda mår bra! Allting hade varit helt odramatiskt, hon hade lagt sig ner och fölat själv utan hjälp. Att det gick att föla själv beror troligen på att brocket inte är så stort. Förhoppningsvis får jag hämta hem dem redan idag, det beror på ett blodprovssvar som jag snart ska få reda på. Återkommer med bilder.

#49 Nu blev det inte lättare att få köpa ett stoföl i alla fallSkrattande

#50 Det är tydligen ganska ovanligt men händer då och då. De hade haft ett fall förra året på Helsingborg. Däremot så brukar man alltid få söva stona och lägga stoet i rätt läge för att kunna få ut fölet. Verkligen skönt att inte det behövdes.

ErikaAndersson
0

Grattis! härligt att bägge klarade sig! Skrattande

jenniferaronsson
0

#51 vilken lättnad, grattis!!!!

skott
0

Grattis igen vi har ju redan pratat ;)  Nej jag vet jag får väl nöja mig med att köra in de små trollen… Fast jag vet ju redan att jag har en liten del i dem iallafall vi har ju 40russ tillsammans :)

palomia
0

Grattis, skönt när allt slutar lyckligt.Skrattande

sarahansen
0

Grattis ! :) Va skönt att det slutade lyckligt Skrattande Lycka till med mamman och fölisen :)

[Mariaaaaaa]
0

Grattis och vad skönt att allt gick bra! :)

Stort Lycka till i framtiden! =)

VeronicaP
0

Grattis till hingstfölet och skönt att det har gått så bra :-)

Belindaa
0

Grattis till hingstfölet, kul att det gick bra!! Skrattande

Ronaldoo
0

Grattis, tur att fölningen gick bra Glad

karisma
0

Grattis till fölet och lycka till med mammaGlad

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MarcusJohansson
0

Stort Grattis och en enorm kram till Malin och Katitzi från oss!Cool

annn
0

Stort Grattis! Skönt att höra att båda klarade sig, och är så pigga att hemresan från djursjukhuset snart kan ske.

sm_eminent
0

kul att detgick bra :D

savrarpstuteri
0

Stort grattis o lycka till Glad!

MagganS-B
0

Jättegrattis till fölet! Russ klarar allt! Skönt att bägge mår bra!

LouiseOscarsson
0

hoppas allt går bra

Kris_J
0

Grattis till fölis!

Jag blir så glad för er skull att allt gått bra, en liten glädjetår rinner i ögonvrån.

Veritas odium paretFörvånad

Joanna89
0

Vad skönt att det gick bra till slut. Grattis till fölet :)

Tusen
0

Skönt att alt gick bra. Grattis till fölet.

Kristina-
0

Härligt att allt gick bra,  Grattis till hingstungen !

Flickan
0

vad skönt att allt gått bra, grattis

ScerryRicco
0

grattis till fölet och att det gick så bra till slut:)

Sombatic
0

Slutet gott -allting gott , det gläder mig otroligt att allt gick vägen. Kram från Ingela i Halmstad

Mandah
0

Grattis till hingst fölet och vilken tur att både mamman & fölet mår bra. :D

murkla
0

Tur att de gick så bra!  O Grattis.

SigneK
0

Fantastisk. Lycka till  med den lille!

Vikasstuteri
0

Grattis till hingstfölet, så kul att det gick vägen för både Katitzi och fölungenGlad

StuteriTrot
0

Tack så mycket allihopa!

Han är idag 3 dagar gammal och igår fick han komma ut för första gången. Katitzi har 6 veckors boxvila så han får tyvärr bara komma ut korta stunder när hon går ut för att beta en stund. Han var helvild och det bara kröp i skinnet på honom. Jag vet inte om jag eller Katitzi var mest orolig när han drog iväg i full galopp på sina klena benFörvånad. Till slut var vi tvungna att gå in för att inte Katitzi skulle stressa upp sig för mycket. Hon kan ju stimma hon också…. Båda mår bra i alla fall men Katitzi börjar redan lacka ur på att stå i boxSkrikandes. Det gäller att kolla var hennes tänder är när man är därinneSkrattande

MartinaFrick
0

Så skönt att höra att det gått bra! Grattis till hingsten!

suefia
0

gud vad bra att det gick bra :D

CarinaA
0

Med tanke på mammans humör+namn o ungens kämpaglöd hade kanske "Katfighter" varit ett roligt namn !

Skönt att det gick bra !!

bea28
0

skönt o höra att allt gick bra tillslut :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.