Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: hästhälsa
Läst 7164 ggr
Troj
0

Regntäcke på blöt häst?

Hej! Jag undrar om man kan lägga ett regntäcke på en blöt häst eller om den riserar att få svamp eller nått annat av det?

För min ponny får ont i ryggen ifall hon blir för blöt. Så ifall det börjar regna och jag vet att jag ska köra/rida henne den dagen brukar jag springa ut och lägga på henne ett täcke. Är detta dumt?

divansson
0

Våtvärmande ;)  Har ingen aning om de kan få svamp eller något av det, beror nog på hur länge hästen är blöt och hur mycket samt hur känslig hästen är.. Det är väl att hästen inte torkar och täcket blir blött på insidan då.  Om man vill att hästen ska torka då är de smartare att ta in hästen och lägga på ett fleece eller ylletäcke.  Om hästen ska gå kvar ute är de nog bättre med ett fleecefodrat regntäcke eller fleecetäcke under regntäcke och regntäcket ska ha andasfunktion isåfall, då torkar hästen och är varmare..

equuleus
0

Isf kan du väl hålla lite reda på vad det ska bli för väder den dagen och ska det kanske bli regn och du vet att du ska träna så lägg på henne ett regntäcke utifall att. Det skulle jag göra :)

carsbo
0

det beror nog lite på både täcket o hästen o hur blöt den e. om nån av mina e jätteblöta brukar ja lägga fleece under regntäcket. e dom lite fuktiga lr bara lätt våta brukar ja bara lägga på täcket, brukar torka efter en stund om de inte e så blött.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Tusen
0

Jag håller nog mer #3. Vi har hästar som fått sk.regnskållor då det gått blöta eller blivit för varma under regntäcken. Sitter dessa på sadel eller sellägen så gör de ont på hästen och den kan inte tränas alls. Så vore jag du skulle jag lägga fleece under regntäcket eller ha ett fleecefodrat regntäcke.

carsbo
0

har ett fleecefodrat på conrad funkar jättebra, köpte de på en rea pågranngården kosta inte så mkt, andas,fleecefodrat o skyddar mot regn=) vet inte va de kostar utan rean men de finns säkert andra oxå

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Troj
0

Okej, tack för alla svar!

Polenta
0

Polenta får väldigt ont i ryggen om hon står ute i regnet och blir blöt (utan täcke, det händer att jag missar att det ska bli regn och hon får gå utan så länge det inte är regn). Brukar då ta in henne, lägga på henne ett fleecetäcke och låta henne torka, känner sedan igenom ryggen när hon är torr och bestämmer då om jag ska rida/köra henne.