Behålla Licensen
Då jag valt att lägga mitt hästliv på hyllan för ett år framöver så hade jag inte tänkt att starta något i år och har därför inte betalat in någon licens.
Fick ett samtal ifrån kansliet att om jag inte betalar min licens så kommer jag inte att behålla min dress tills nästa år. Lätt match bara att betala in. Men hur är det nu egentligen med att få behålla licensen. Måste jag köra någon/några tävlingar i år för att slippa ta om den? Hur många lopp måste köras? Räknas kval? Hur går licens omtagningen till?
Har tävlat varje år sedan -97 och gjort några hundra starter. Har det någon betydelse hur mycket man tävlat innan?
Har ingen koll längre och hon på kansliet kunde inte svara på frågorna så gör det lätt för mej och frågar här hur jag ska/måste göra för att kunna tävla igen näsat år om suget för tävlandet kommer tillbaka.
Hälningar Elin Lilja
Lättast är att prata med din klubb, (licensansvarig) tror att det är olika beroende på din erfarenhet och vilken klubb..(hur hårda de är)…

Jag tror man ska ha fyra aktviteter på 24 månader eller något sådant, sedan får man göra om delar iaf.

Fattar inte vad det är för mening att sitta och göra provlopp om man redan har licens, och bara varit borta ett tag. Fånig regel 

man måste ha kört 4 lopp eller provlopp inom loppet av två år. tror jag, de kan vara 5 också
jag tog min Licens i år och vi skulle köra upp 10 godkännda provlopp + licensprovet innan vi fick vår licens, men man måste ju även betala in klubbmedlemskapet till sin hemmabana för att kunna tävla! :)
Du måste ha 4st aktiviteter på 2 år. Med aktivitet räknas lopp, kval och provlopp. Jag tror dessutom att om du gör dessa aktiviteter på storhästlicens så dugere även dessa.
Mer finns att läsa under licensbestämmelser på SPTF´s hemsida.
Utdrag ur licensbestämmelserna:
Godkänd utbildningsomgång ger behörighet de två följande kalenderåren efter utbildningsomgången.
För behörighet tredje året krävs minst två genomförda aktiviteter. Med aktiviteter menas: officiellt lopp, kvallopp eller registrerat utbildningslopp.
För att upprätthålla behörigheten kontinuerligt krävs minst två aktiviteter varje år. Vid missad aktivitet ett år, ökas kravet följande år, med antalet missade lopp.
Ny utbildningsomgång krävs om kravet på aktiviteter inte är uppfyllt två år i rad. Den utbildningsansvariga på din hemmabana avgör hur många lopp du behöver komplettera med. Minst fem godkända utbildningslopp skall dock alltid genomföras (=förkortad utbildningsomgång). Nytt teoriprov krävs med godkänt resultat.

Jag fick göra 2 provlopp eftersom jag bara gjort 3 aktiviteter på 24 månader. jätte fjantig regel om man kört närmare/över 100 lopp!
Jag fick veta av sptf när jag frågade att jag skulle göra minst 4 lopp på ett år och dår räknades kval med.

Tänk att detta alltid ska vara lika svårt att förstå =)
Men då måste jag ju klara mej i år om det är som #4 säger då jag gjorde 4 starter och ett kvallopp 2008… ? Bara jag betalr in min licens i år så att dressen ej försvinner. Men måste jag även betala in så jag blir medlem i någon klubb??
Alltid lättare att hålla ångan upe hela tiden så slipper man dessa bekymmer :P
#9 du måste betala in klubbmedlemskapet i ditt landskap för att få tävla också.

Förra året betalade inte jag in min licens och det var då ingen som ringde och sa att jag skulle "förlora" min dress för det…
//Mickan
#9 Då du har din licens vilande och inte tänker tävla i år måste du inte vara medlem i någon klubb. Det är bara om du tänker tävla.
#10 Man får vara med i vilken ponnytravklubb som helst i Sverige. Man måste inte vara medlem i klubb som har den närmsta banan eller som du skriver i ens eget landskap. Den regeln gäller endast stortrav.

#10 Jag ska inte tävla men vill veta hur jag får behålla min licens utan provlopp =)
#12 Precis det låter ju som det smartaste, tack för upplysningarna!

Jag körde inte på 1 och ett halv år behövde inte göra om nå
Hej!
Man tittar alltid på de senaste två åren, och under den tiden måste man ha minst 4 aktiviterer registrerade.
Det innebär att om man 2007 hade 4 eller fler aktiviteter, 0 aktiviteter 2008, så får man 2009 behålla licensen genom att betala den.
MEN om man 2009 inte gör minst 4 aktiviteter, så innebär det att när 2010 kommer så har man inte en enda, eller för få, aktiviteter registrerat på de två sista åren.
För då blir det 0 aktiviteter 2008 och 0 aktiviteter 2009 kvar.
Då måste man köra upp minst 5 utbildningslopp och skriva om teoriprovet.
Så vet man att man ligger i gränsen för att få behålla licensen. Kontakta din klubb och fråga om det är några provlopp som du kan deltaga i och få registrerad som utbildningslopp.
Mvh Christina Hietanen

#15 Tusen tack för den klargörelsen nu kan jag andas ut och bara betala in min licens och invänta 2010 =)
Hästarna har det så skönt i den gräsiga sommarhagen med runda magar och bara slappa dagar så där har dom det gott i ett år :P