Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 1567 ggr
VeronicaP
0

Förlängd Anmälningstid till Sprinermästarn Kat B

Förlängd anmälningstid till Lilla Sprintermästaren KAT -B Vi förlänger anmälningstiden till kl 20:00 i dag Tisdag 23 Juni Pga för få anmälda både i propp1 och reservproppen Reservprop används endast om INTE minst 5st anmäls till Lilla Sprintermästaren

Vad är alla 4 års russen förra året var loppet fullt !!!!

Anmäl era 4 åringar nu.

ahlblom
0

Fantom, Slättans Tinny och Spice Girl är ju givna, vilka mer finns det?

Montro startar Fredag och Söndag nu i helgen så hon får inte starta.

uffesterner
0

Här är de tolv snabbaste 4-åringarna 2009.

Fantom 1.51,8
Slättans Tinny 1.56,8
Spice Girl 2.03,9
Montro 2.05,2
Carmilla 2.07,6
Sobel JSA 2.09,3
Flyt 2.11,2
Rezeda Ernst 2.11,8
Pros Minolta 2.12,9
Kålmans Poppis 2.13,2
Ängdalas Rocky 2.13,7
Ljungens Tindra 2.14,2

Aktuell t.o.m. 21 juni

skott
0

De är verkligen synd ingen anmält.

Min 4a åring  kommer tyvär inte heller ut där då kusken bestämt en resa  till stockholm just samma dag :(

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det stämmer. Montró hade gärna startat om det inte hade varit för dubbeltravet på hemmaplan.

Bild: Bea

[Hasseshusse]
0

Konstigt att inte fler vill va med i ett årgångslopp. Nu är det ju lättare att få en bra placering när det verkar bli få startande om loppet körs, så ta chansen ni som har hästar strax under de allra snabbaste.

plutten-92
0

Tråkigt om de inte blir fullt lopp :(

Mikaelasparrdal
0

vart är alla 4 åringar tycker det är jätte tråkigt om inte loppet blir av :(

att kuna vara med i sprintermästaren är ingen dålig merit så tycker att alla som kan och har schansen ska anmäla hoppas verkerligen att loppet blir av  kom igen nu anmäl:)

VeronicaP
0

Kan bara instämma och förra året kom inte ens alla med som hade anmält har jag för mig , det var j--ligt roligt lopp och allra helst när det är så många startande.

Tusen
0

Jag undrar om inte startfältet förra året var jämnare än i år. I alla fall innan loppet gick. Kan vara en förklaring.

Mikaelasparrdal
0

kriteriet var ju inte  heller jämt men folk anmälde ändå…

VeronicaP
0

Jag kan ju tycka att man ska vara *stolt* om man kan vara med i årgångsloppen bara det är en bravad .

Men sen tror jag tyvärr att allt fler bara anmäler om de tror att de har chans till en placering och allra helst i toppen.

Men allt kan ju hända i ett lopp, de kan galoppera borts sig eller vad som helst , det har ju hänt förr .

Men sen var ju förra årets årgång väldigt tuff också , med många bra hästar även om segraren eg var given då. :-)

johanna9
0

tycker faktiskt att de är jävligt dåligt att inte fler anmält.

ursäkta mitt ordval. men finns många bra som startar på söndag på jägers. varför inte anmäla även om inte vinst chans men som gonkan säger allt kan hända. finns bra hästar som kan hoppa bort sej.

kom igen o anmäl ikväll.

Ronaldoo
0

Att det är få anmälda, tror jag delvis beror på att man är rädd för "risken"att sänka hästens rekord med mycket och inte få så stor "utdelning" för det. Visst är det en Merit att ha varit med i Sprintermästaren, men jag tror många inte vill riskera att bli oplacerad och förbättra rekordet  te.x. med 5 sek. Hade det varit som på den "gamla goda tiden" då auto och volt var olika(idag räknas ju den snabbaste tiden), så hade nog fler anmält idag. Tråkigt ändå om det blir inställt.

VeronicaP
0

#13 Fast så var det ju förra året också Flört och ändå anmäldes det fullt med hästar Cool

Ronaldoo
0

#14 Men det var väl hästar med jämnare rekord och de hade kanske inte så långt till banan Glad

VeronicaP
0

#15 Nä det var faktsitk mest långväga gäster  Här är startlistan från förra året ;-)

http://www.sptf.nu/startlistor/080703_HD_banprog_russ_01.pdf

VeronicaP
0

Så tittar man på listan i # 2 så är hästarnarna jämnare än förra året då det var tex 3 st som hade gått under 2 min då ;-)

johanna9
0

putt

VeronicaP
0

Ännu finns det tid att anmäla :-)

KentN
0

Att det är svårt att få anmälningar till den här typen av lopp kan vi tacka tidshandikappningen.

Ingen vill riskera att köra sin ponny för fort. Om klubbarna skrev ut fler lopp efter pengar skulle detta problem vara betydligt mindre, och man skule inte vara så rädd för ett bra rekord.

Ronaldoo
0

Anmälningstiden har gått ut…..Blir det lopp?

StuteriSolo
0

Eller så råkar det kollidera med andra tänkta starter, som i Montros i fall, och lång resväg för andra, som Sobel JSA som ligger bra till i årgången men bor i Boden…

ryttarn
0

#20 konstigt då att det oftast är så dåligt med anmälningar i lopp som är distanserade efter pengar……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

KentN
0

1: Av precis samma anledning, man är rädd att få ett för bra rekord.

2: Man har inte lärt sig hur man står till i förhållande till sina konkurrenter.

3: Sen finns det dom som av princip inte anmäler till lopp efter pengar för att på så sätt försöka säga att det enbart är tidshandikapp som fungerar.

NatthaBlom
0

jag håller helt med #23

Tusen
0

#24 Vet du vad du snackar om?

Visst kan man ha penninghandicap men vill du ha jämna lopp är det nog ändå så att tidshandicap ger de jämnaste loppen.
1: Vi resonerar annorlunda. Ingen idé att anmäla till lopp med mycket pengar i pris. Det straffar sig hårt till nästa penninglopp i så fall. Däremot anmäler man inte gärna till autolopp då tiderna räknas lika i volt och auto.

2: Hur mycket du än kollar runt bland dina konkurenter så är många lopp ändå nästan klara innan loppet har gått i penningloppen. Det är svårt att göra bra penningproppar när tiderna mellan hästarna skiljer sig så enormt mellan varandra. Att jämföra detta med varmblodsproppar har vi ju sett hur det gick (tänker närmast på Lilla Sverigeloppets prop).

3: Sen är det så att de flesta som inte anmäler ut i penningproppar har för mycket pengar på sin häst i jämförelse med den tid den presterar. Det är inte roligt ens för en ponny att komma flera 100 m efter segraren bara för att den måste ut i penninglopp.

Jag tycker du ska se det som en tillgånng att ponnytravet har olika handicapningar. Det är en till gång så att alla ponnysar kan starta någon gång. Är inte det något som varmblodstravet skulle ta efter istället? Göra lite olika proppar istället för att endast köra efter penninghandicap.

KentN
0

Ärdet bättre med dom som ligger 100 meter före övriga fältet för att sedan sista 200 meterna före mål skritta för att vinna med så lite som möjligt.   Är det så Ni vill ha det????

juliapettersson
0

#27, det inträffar nästan enbart i noll-loppen.

Snobben
0

#28 Har hänt i lopp där hästarna sprang ca 2.35

juliapettersson
0

#29, det räknar jag till noll-lopp, men okej, i de långsammare loppen kanske är en bättre formulering.

Snobben
0

#30 alltså kat A

VeronicaP
0

#30 Det har jag sett både i Kat A och B lopp och inte bara i sakteloppen utan även i de snabba :-)

Ronaldoo
0

#32 Blir det något lopp? Glad

VeronicaP
0

JO det ser bättre ut har jag fått informerat och listorna kommer förhoppningsvis ut i morrn Skrattande.

Du vet jag har ju kollat på fotboll och missat kolla mailen :-)

HEJA SVERIGE

Tusen
0

#27 Nu händer det väl även i penningloppen att segraren joggar in i mål. Det var en av fördelarna sa man då penningloppen infördes som krav. Dvs. Man skulle kunna vinna utan att behöva springa hela vägen in i mål. Så det är väl ett dåligt argument, tycker jag.

Det händer speciellt i snabbare shettislopp (även i russlopp) att segraren redan är klar innan start och därför inte alls behöver göra något bra lopp för att vinna.

Förespråkar fortfarande valfrihet för alla. Ta ut din häst där den passar bäst. Det varierar nämligen med tiden.

Ronaldoo
0

#34 Tack för informationen Glad

Grattis Sverige Skrattande

amandahandersson
0

#27, så kan det ju för fan se ut i penning också! Om man har en "noll"-häst som kvalat på 2.10 i ett "noll"-lopp där övriga hästar ligger på 2.25-2.40 spelar det INGEN ROLL om det är tid eller penning, hästen kan ändå skritta i mål.Förra året på Östersunds dubbeltrav var det samma femma i ett lopp, en ponny kunde lugnt lunka in i mål i ett penninglopp.

Fenomenet med överlägsna hästar kommer ALLTID att finnas, oavsett penning eller rekord, i både "noll" lopp och "snabbare" lopp. Skillnaden är att i penning kan en häst vinna ÖVERLÄGSET utan att behöva sänka sitt rekord en sekund, medan tex. 4:an i loppet har sänkt sitt rekord med 6-7 sekunder… Schyst det!
Sänker du 6-7 sekunder i ett "snabbare" rekordlopp har du MYCKET god vinstchans, och om en häst sänker 10 sekunder i ett "snabbare" rekordlopp har ju den hästen stått för en enastående prestation och är HELT KLART VÄRD segern!

Jättebra exempel på det är när min egna ponny startade på Solänget förra året, ett penninglopp och ett rekordlopp. Han kom 4:a med 8 sekunders rekordsänkning i första loppet som var penninglopp, sen vann han andra loppet med 100 meter med 10 sekunders rekordsänkning (från gamla rekordet då). Enbart rättvis seger!

Tusen
0

#37 Hmmm. Tänk på hur du "pratar". Du bör hålla ett vådrat språk annars kanske du blir avstängd från iFokus.Tyst

VeronicaP
0

#37 Förstår inte varför du måste svära och hetsa upp dig så för . Tänk på ditt ordval tycker jag

amandahandersson
0

#38 och #39, Mitt spårk kan vara otroligt vårdat ska ni veta, och om ni vill ni diskutera mitt sätt att skriva mer och (uppenbarligen) mitt temprament - välkomna att kontakta mig på PM eller mail: anderssonamandah@hotmail.com

ryttarn
0

#40 Oavsett vilket temperament man har, är ganska het själv, måste man följa skrivreglerna. Läs igenom dom innan du skriver ett inlägg i affekt nästa gång…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

johanna9
0

listor?

VeronicaP
0

Är färdiga , ligger väl preliminära på Kanal 75 , har inte sett att de har kommit ut ännu

plutten-92
0

hur många blev de tillslut?

VeronicaP
0

6 st Kat B