Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 827 ggr
divansson
0

Vad ska jag göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej.

Har en ponny som har ett problem.. Han är 100 fräsch i benen, men i bogen är det dåligt.. För att göra en lång historia kort så vann han sista tävlingen förra året, täcket satt löst, han klev på det och gick ner och sedan dess har det varit ett helvete. Trodde det var en sträckning först så han vilade ett tag och så tills det verkade bra igen. Men så dök det upp igen, han "hakar upp" fram i bogen. När han tar ett kliv så liksom fastnar benet ibland, bara lite och ibland. Har varit hos en bra akupunktör(heter så?) och flera olika bra kotknackare. Förrförra gången en ryckte i han så vart det bättre, sen efter 3 veckor tycktes det komma igen och han fick rycka i han än en gång. Efter det vart det sämre än innan igen. Vad kan ha hänt då?

Känns hemst, vägrar att ge upp hästen för jag vet att han gillar att tävla och han är minst minst 200m bättre iår än förra året..

Hur ska jag ta mig till? Vad ska jag göra? Vad tror ni?

divansson
0

Jag kan även tillägga att han travar mycket sämre nu, pga detta då.

Nitro
0

Röntga och ultraljuda för att se vad som är sönder först och främst, tycker jag.

giffan
0

Har du varit hos en "riktig" veterinär som röntgat och sett att inget är/varit av?

Så som du beskriver att benet "fastnar" i steget hade jag ett varmblod som gjorde, den hade en fraktur i bogen som läkt ihop fel. Kolla med en veterinär med röntgen så kan du gå vidare med alternativ behandling sedan.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

clarro
0

Jag har en ridponny som  troligtvis "bogatur" när han gick fälttävlan på irland.  Idag kan han ha sviter efter detta och då tillkallar jag en kille som laserbehandlar och ger akupunktur, detta har hjälpt varje gång!!

Men som sagt kolla upp hos en veterinär först!

http://carolineforsner.blogg.se/

Nattie
0

Du ska nog kolla med vetrinär och röntga om du inte har gjort det.

Men annars så liknar det som min ponny har. Han får låsningar i bogen då och då  som gör att han springer sämre och därför stretchar jag hans ben innan och efter träning/lopp så att det typ lossnar ifall han har fått någon låsning. Det är ganska vanligt med låsnigar i bogen på vissa hästar.

Kiropraktor är något jag rekomenderar om det inte var det du mennade :)

Hoppas det löser sig :)

divansson
0

Hm, tack för svaren! Har inte röntgat, ska nog ta och göra det nu.

Karsk
0

#6 ja jag tycker du ska göra det.