Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 4106 ggr
Tusen
0

Varför kvala?

En gång i tiden hade man inte kval alls i ponnytravet men efter ett tag infördes det då man ville se att ponnyn var ordentligt inkörd och kunde sköta sig på travbanan tillsammans med andra ponnytravare.
Idag är det fler och fler som kvala sina hästar ensamma. Många är riktigt duktiga men allt som oftast dyker det upp hästar som endast kan springa ensamma.
Jag undrar om det inte vore bättre att ha kval där det är fler sparringhästar i kvalen så att man kan se hur hästen sköter sig. Allt för säkerheten. Att hästen springer fort har väl en underordnad betydelse i detta fall. Att låta gamla hästar kvala om för att de galopperat för mycket känns rätt onödigt i jämförelse med dessa oregeliga och opålitliga hästar. I reglementet står att oregeliga hästar ska stå med andra men det är väldigt sällan något sån´t händer. Ofta får de kvala ensamma eller med någon som inte alls springer i samma tempo. Hur blir det sedan i de riktiga loppen tror ni. Har sett många skräckinjagande exempel och man är glad att inte fler olyckor händer.

Vad tycker ni? Idag kanske man tittar för mycket på kvaltiden än på hur hästen uppför sig.

Mille
0

Idag kanske man tittar för mycket på kvaltiden än på hur hästen uppför sig.

Ja, det gör man absolut. Det ska ganska mycket till för att en häst ska diskas i ett kval pga sitt uppförande och i ett ensamt kval så finns det ju inte så mycket som kan störa.

jag tycker att det är jättebra att hästar som inte sköter sig för kvala om, men omkvalet är ju helt meningslöst om den kvalar ensam.

Sen går jag emot vad jag själv skriver lite, för när jag kvalar föredrar jag att göra det en dag när det inte är tävling. Man slipper stressen med att hinna med starthästarna och hjälpa folk. Hästen blir oftast lugnare.

Men jag skulle inte heller ta ut en häst i kval/lopp om den inte sköter sig på banan.

annn
0

Håller fullständigt med. Ibland undrar man över de kval som genomförts med endast en häst och där tom uppgifter om tjänstgörande domare saknas på resultatlistorna. Känns mest som en banträning. Skall det överhuvudtaget vara krav på kval borde detta endast kunna ske på ordinarie tävlingsdag, under tävlingsmässiga former. Det är endast då man verkligen vet hur hästen fungerar i ett lopp på tävling, med allt vad det innebär med många hästar, folk och högtalare. Och som sagt det är ju inte bara detta att kunna springa fort som räknas, att kunna "sköta" sig i ett lopp med kanske 7-8 st i volten kan ju vara något helt annat.

Skojar
0

På tal om kval, om ponnyn stannar för att bajsa, diskas den då? Tänkte eftersom min ponny kan sakta ner när han blir nerös och bajsa men det blir inte tvärstopp så han borde ju inte störa andra hästar… Tacksam för svar ; )

jessssica
0

Jag tror inte den diskas. Dom brukar inte diska en när ponnyn stannar, först om den vänder blir den diskad.
Jag har iaf sett ponnyer som stannat men sedan fått fortsätta så länge de inte vänder på sig

:)

Teja-Bea
0

#3 Reglementesenligt så diskas inte hästen om den stannar och bajsar. men om du stör någon annan så får du bestraffning för detta.

Håller helt med trådskaparen i detta ämne. Man kanske borde införa att förstagångskvalare och hästar som ålagts kval endast får kvala på arrangerade tävlingsdagar?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ebba93
0

#3 om din häst stannar och tar ett steg bak så diskas du

Skojar
0

Okej ; ) Men tänkte eftersom han springer ju kvalet för att se hur han sköter sig på banan men jag kan ju inte hjälpa att han blir nervös ; P Jag har också sett ponnyer som stannat i lopp för att bajsa eller så ; D

Skojar
0

Tack för alla svar ; D

palomia
0

Håller fullständigt med trådskaparen utan tillägg. Glad

Musse-Pigg
0

#0 tycker att det var bra sagt.

savrarpstuteri
0

#0 fler sparringhästar är ett bra alternativ men jag tror nog man bör börja fundera på om det inte skall vara kval under tävling eller arrangerad klubbtävlingsdag då det ju oftast är under dessa former hästarna ställs inför likvärdiga uppgifter de måste klara när de sen skall tävla på riktigt! Högtalarmusik, mycket folk, spänning i luften……

Dessutom skulle man komma ifrån spekulationerna om kvals genomförande är korrekt eller inte när de körs på icke tävlingsdagar. Det vore bra för sporten Glad!

amandahandersson
0

Det skulle vara jättebra med flera hästar i kvalen tycker jag :) De orutinerade hästarna håller sig lugnare och blir säkrare om de har en annan häst med sig, i alla fall min 3-åring gör det när han har en annan häst bredvid sig :)
Om det är på tävlingsdagar eller inte spelar väl ingen större roll, men det är bra om det finns fler hästar och då ska det vara hästar för ALLA tempon! Min 3-åring kvalade tex på 2.12 och sprang då helt ensam (även fast det var 3 hästar till i kvalet + att det var på en tävlingsdag), inte många 3-åringar som gör det.

jessssica
0

Jo jag tror också att det händer att man tittar lite för mycket på kvaltiden än hur hästen verkligen sköter sig.

Men jag vet inte hur man skulle kunna ordna heller och få det att funka att det ska vara fler hästar i kvalen. Och som #12 skriver så kanske ponnyn ändå får springa ensam om de andra hästarna inte går lika snabbt.
Har ingen direkt idé på hur man skulle kunna göra. Kanske att ponnyn ska gå några/ ett visst antal provlopp/träningstävlingar innan istället för kval, som klubben får ordna…? ^^

Belindaa
0

Jag tycker inte att tiden ska spela någon roll. Uppför sig hästen sig helt korrekt tycker jag att den ska bli godkänd!

MISSY-E
0

Håller med dig

amandahandersson
0

Men samtidigt tycker jag ändå att det är viktigt att ponnyn går en godkänd tid. Ett russ som går på 3.10 är det ju bara synd om i loppen! Skulle aldrig startat ett russ som gick den tiden i alla fall, det skulle ju knappast vara roligt för ponnyn att tävla då!

Men fler ponnyer i kval, det skulle vara perfekt :)

Tusen
0

#16 Fast om man vill starta sin långsamma ponny eller inte är väl upp till en själv att avgöra. En ponny som inte uppför sig är ju farlig mot alla andra på banan.

palomia
0

Jag startar nog hellre en som kvalar på en "långsam" tid och går neråt i tiderna och klarar av det på ett bra sätt.

MagganS-B
0

# 18 Håller helt med……

Stallmima
0

#18 Bra sagt

marika-J
0

#18 måste också hålla med dig fullt ut!

En annan sak som jag vill höra om vad ni tycker och jag såg även att #0 nämnde det, är om ponnyn har 3 diskningar i raden.. tycker ni den borde kvala om då?

Personligen tycker jag inte att man kan jämföra ponnyer med kallblod/varmblod (framförallt) på den punkten, ponnyerna kan galoppera av olika anledningar, t.e.x så är inte russ (och shettisar med så klart) avlade för att springa på en travbana, medans stortravarna är avlade för att trava fort.. rätta mig om jag har fel.

savrarpstuteri
0

# 17 o 18 härlig inställning Glad!

einarsson
0

Jag tycker inte heller att det är någon mening med kvallopp om hästen får springa ensam. Fler hästar i kvalloppen, och att de skulle gå en idealtid hade varit bättre, då hade alla fått gå med andra hästar hela vägen. Då hade de fått visa att de inte är rädda för andra ekipage, att det är styrbara och går att reglera farten på.

Mille
0

Jag tycker att det är intressant med folk som efter några enstaka banbesök kör ett kval. Vi lägger mycket tid på att träna volter, omkörningar mm. När har man gjort detta? Det är väl minst lika viktigt som att hästen går fort.

amandahandersson
0

Klart det är bra att hästarna utvecklas, och det är ju bara plus om den gör det från en "långsam" tid. Men jag tror det tar på ponnyns psyke att lopp efter lopp komma flera 100-meter efter de andra. Och för mig är ponnytrav att ha kul - gäller både för kusken och hästen! Och vilken ponny tycker det är kul att ligga långt bakom alla andra?

#17, jag håller med, en ponny som inte uppför sig är farlig för andra! Men jag tror inte så många tar ut ponnyer som direkt missköter sig på banan, utan de flesta olyckor sker av den naturliga orsaken att hästar inte är maskiner utan har egen hjärna och eget hjärta, och (särskilt orutinerade hästar) är ganska oförutsägbara - ibland flyger det i saker i deras huvuden som de aldrig gjort förr.
Tex. när min 3-åring kvalade för första gången slänge han upp (han ledde med flera 100 meter då, helt i ensamt majstät) och började stegra ordentligt - han hade ALDRIG gjort så förrut! Han hade inte stegrat i vagn på ett års tid då heller… Så man vet ju aldrig. 

Jag lägger det på tränar ansvaret - att inte ta ut ponnyer som inte sköter sig! Det är jätteviktigt.

Tusen
0

#23 Där kom du med ett riktigt bra förslag. Inom stortravet har man premielöp med idealtider. Något som ponnytravet kanske skulle ta efter. (Inte premierna kanske men ideltider). Om idealtiden skulle vara dagens kvaltid så kunde hästar som gick långsammare ändå kunna få strt om de skötte sig. Då skulle vi slippa en hel del av oregeliga ponnysar.

Sen håller jag inte med dig #25 om att hästar ska tillåtas göra oförutsägbara saker. En väl inkörd häst står inte på bakbenen under ett lopp om den inte blivit skrämd för något den aldrig träffat på tidigare. En lös hund på banan eller något liknande. Där handlar det om att du som kusk ska träna din häst på alla möjliga och omöjliga händelser innan du tar ut den i kval eller lopp. Litar din häst på dig kan den möjligen tveka ett ögonblick.

VeronicaP
0

#17 ,18 . Håller med er helt och hållet. 

Vi har kvalat både med häst själv och med andra hästar. Nu sist så tog vi med en *sällskaps häst* när vi kvalada våran äldre russ märr.

Här hemma tränar vi dem både att de ska kunna köras själva , ut i skogen, på vägen osv , sen även att de ska kunna gå med sällskap, köra om varandra , starta bakom osv.

Lite synd nu bara när travsäsongen kommit igång så är det svårare att få någon att träna med på banan .

palomia
0

Idealtid istället för fri kvaltid hade ju varit det optimala. Kanske något att ta på allvar? Ingen behöver hävda sig på något plan och hästarna får lära sig gå ilag. Kuskarna får lära sig tempobedömning och att köra häst istället för att "åka häst".

[HARPO]
0

Jag tycker inte om att man ska kvala efter auto för  den är mkt snabbare än volt (oftast) för man kommer fortare  iväg det tycker jag:)och då är det svårt att kvala volt.

Mille
0

#29 fast du får ju kvala 15 sek över rekordet och en autostart gör knappast att hästen går 15(!) sek fortare utan möjligen, max, ett par sek.

amandahandersson
0

#26, så du tycker en unghäst ska vara maskinstyrd? Ja, tänk om det hade kunnat vara så, men någon sådan häst hade då inte jag velat ha! Klart att unghästar kan bli skrämda och de kan stegra och tjafsa, inte för att vara dumma, utan för att de är orutinerade och rädda!
Och om du helt seriöst menar att man kan träna en häst i alla sitautioner, kan jag direkt påstå att du inte är medveten om alla risker det finns kring hästträning och hästhantering. Jag kan göra en lista över saker du inte kan träna din häst med, utan saker som varken vi eller hästen förutspår händer hela tiden, både i "riktiga livet" och när vi är med hästar. Precis som en själv så är det lätt att vara efterklok - hästar kan i spänningens stund överregaera, det tvivlar då inte jag en sekund på.
Sen är hästar precis som människor personligheter, de reagerar olika i olika situationer, vussa är nervigare än andra, vissa är lugnare än andra.

Idealtid tror inte jag på av den anlednigen att ostartade hästar är så olika. Vissa går 2.15, vissa går 2.45. Det hade inte blivit jämnt.

Tusen
0

#31 Nej, jag menar inte att en häst är en maskin men den ska vara väl inkörd INNAN man börjar köra fort med den. Och jag tror i alla fall att man kan träna på de flesta situationer som uppstår på en travbana. Bara man är medveten om det och tränar mycket på dessa situationer. Och precis som du skriver beror dessa uppkomna situationer på att hästarna är orutinerade. Då får man träna på det så de blir rutinerade. Hundträna, köra tight, köra med oljud, paraplyer, flaxande, fladdrande föremål, personer på innerplan, långsam körning osv går alla att träna på.
Skulle man dessutom ha en häst som springer lite fortare än alla andra kan man ju faktiskt hålla in den om den är välinkörd. Precis som i licensloppen där man måste köra i klunga tills de sista 300 metrarna.

Men vi tycker helt klart olika. Och det står var och en fritt att tycka vad den vill så länge ingen annan skadas.

entill
0

Jag har aldrig sett en häst stegra under lopp. För att kunna stegra måste den ju stanna först. Jag kan dock hålla med om att man inte kan förutsäga allt som kan hända under ett lopp, men vad #26 menade var nog att man skall ha övat så mycket att riskerna minimeras.

Jag tycker också att idealtid i kvalloppen borde vara det bästa. Då visar man ju att hästen är reglerbar och lydig också. Det spelar ju ingen roll hur fort hästen kan springa, den skall ju springa så fort som kusken bestämmer.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Mille
0

#33 jag har sett (och kört i samma lopp som) hästar som har fått för sig att resa sig mitt under ett lopp. Oftast händer det ju med oerfarna hästar i voltningen, så därför blir man ju mycket förvånad när det händer.

Ylva_87
0

En idealtid tror jag också vore kanon. Det enda ja är lite tveksam på är om man kan begära av en åtta el nioåring att dom ska kunna sitta och ha koll på en klocka och sitta och räkna ut hur fort dom kör under kvalet.. Jag tror det skulle bli ganska farligt om dom ska ha koncentrationen på både hästen, dom andra i loppet, sulkyn, klockan pluss att dom ska utföra matte räkningar och ha kolla på hur många meter dom kört.

På russen funkar det säkert, 12 åringar tror jag kan klara det även om det är vanligt även bland dom att de inte kör med klocka i lopp.

YLva

marika-J
0

Såg att det var nån som inte tyckte man borde kvala en häst som varit på en travbana två-tre gånger, men jag tycker det beror helt och hållet på hästen ifråga.

Min treåring exempelvis har jag kört på bana 2 gånger och han har skött sig exemplariskt, imorgon får han följa med till solvalla och går allt bra då tänkte jag anmäla honom till kval. Jag förstår att man tänker på säkerheten o.s.v, men jag ser ingen mening med att träna på banan ett 10 tal gånger först innan det är dags för kval, för han är väldigt okompliserad och är tränad med flera olika hästar.

palomia
0

#31 Att kvala sin häst för att den kan springa fort är inte att jämföra med att kvala när den är mogen… Det är upp till kusken att avgöra om hästen är redo eller inte. Flört

Belindaa
0

#16 exakt som #17 säger, det är ju upp till en själv att avgöra om man verkligen vill ta ut sin långsamma ponny i ett lopp där man vet att man hamnar långtlångt bak.
Jag hade inte gjort det.

De loppen jag har varit ut i har dock blivit så ändå. Oupptäckta skador som inte ponnyn visar på något sätt förutom att inte vilja springa i lopp och okunskap om att hästen inte springer bra utan skor har gjort det så.

Så ja. Allting kan hända! Både farliga och mindre farliga saker. Man vet ALDRIG vad som kan flyga upp i en hästs huvud.
Håller med #31 till fullo i första och andra stycket. Tredje har jag dock inte hängt med i ;)

bea28
0

Jag håller med om idealtiden! men då hade det kanske varit bra om en erfaren kusk som kört med i klungan (inte före då, bara i klungan) som kunde hålla ett lagom tempo runt sisådär 2,35-40, så att verkligen alla hänger med. spela roll då om någon häst har kapacitet till att springa mycket fortare. kval är ju faktiskt något som ska visa att man har kontroll över hästen. Kan den snabba hästen då gå i ett långsamt tempo, trots att den kanske vill springa sitt snabbaste, då skulle man juh visa att man har kontroll på hästen, tempomässigt. allt handlar inte bara om snabbhet, utan om att faktiskt kunna bestämma farten på hästen.

min häst kvalade på 2,30 och hon joggade i princip bara.

för övrigt, håller jag med dig #0.

bea28
0

#31 jag håller med dig också, vi hade en shettis som gick jättebra på träningarna, men så fort det blev tävling (kval för henne) slog det slint i huvudet, och hon vände och höll på. om det var musiken, de andra hästarna, allt folk… jag vet inte, men det var något med just tävlingen som hon inte gillade. för övrigt var hon en lung och fin ponny, men tävling, nej det förstod hon sig inte på…

palomia
0

#31, 40  Alla är inte tävlingsindivider heller och då får man vara lyhörd för det och ge dom en annan sysselsättning. Man kan inte riskera andra ekipage med en oregerlig häst då får man hellre vänta tills hästen är mogen för uppgiften oavsett hur fort den kan gå. Man måste inte ut och starta en 3-åring för att man får…

bea28
0

#41 nej precis, alla hästar är inte mogna som treåringar.

hästen som jag skrev om går nu hemma och körs lite då och då. nu i skrivande stund är hon högdräktig och väntas föla inom någon vecka :) hon har haft föl tidigare, emn tyvärr finns inte fölet kvar bland oss längre :( kanske bara kan tillägga att hon inte var 3, utan 5.

Teja-Bea
0

Mycket kloka åsikter i denna tråd! Håller med de flesta i kommentarerna.

Och speciellt #41! Man måste inte starta en 3-åring bara för att man får!! =)

savrarpstuteri
0

Är mycket glad över debatten som förs i den här tråden Glad! Många sunda åsikter!!!
Varför inte ha en lydnadsdel typ travskolans järnmärkesbana i precision  samt volt/banjobb med minst 5 hästar  o spårbyte under loppet, fri fart sista trehundringen typ licenskursloppen. Stor vikt vid ponnyns ordning o uppförande o inte bara tidsprestation för att vara godkänd för start!

Denna kommentar har tagits bort.
jessssica
0

Håller absolut med om att det skulle vara bättre att ha en idealtid som ponnyn ska springa i ett kvallopp.
Att ponnyerna kan springa helt olika tider spelar ju ingen roll - det är ju det som är meningen med att man har en idealtid så att alla ska kunna springa tillsammans, har man en snabbare ponny ska den vara så välinkörd så att den kan hållas i samma tempo.

Till exempel som för kallblod har jag för mig att premietiden ligger mellan 2.00-2.10 så de ska springa där emellan. det är jättebraträning att klara av att springa så tillsammans med hästar bakom, framför och bredvid.

:)

giffan
0

Håller med om att det kan bli svårt för barnen att ha reda på klocka och tider o ch räkna samtidigt som man ska ha koll på ponnyn, men om man kör efter långsamaste ponnyn, och inte kör i från den. Skulle det kunna vara ett allternativ till idealtiden?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ryttarn
0

"Kvallopp" med idéaltid skulle även lösa ett annat problem, dvs kvallop med ostartade hästar och snabba tillsammans. Har sett ostartade treåringar, som altså inte behöver gå fortare än 2.55 (kat B) på samma volt med hästar som har ett rekord som är en minut snabbare, en situation som aldrig uppträder i ett lopp utan bara på kval.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Ylva_87
0

#48 så var det på solvala igår i kvalet. Min treåring ville hänga med snabbisarna men hade ju inte en chans så han blev jätte stressad. Han är ärlig och vill göra sitt bästa, jag kan tycka att det är oschyst mot ostartader hästar att dom ska bli ifrån sprungna på det sättet. Nu blev han stressad och ville ikapp så det blev galopp. Men han klarade iaf kvalet till slut på 41. Det är ju inget som kommer hända i lopp att dom är så mycket bättre än honom.

bea28
0

#47 en lösning på det problemet skulle kunna vara att man hade en häst med en erfaren kusk som låg i mitten av fältet och kunde hålla tempo? så att de mer oerfarna kuskarna inte behöver oroa sig för det menar jag.

Tusen
0

Ett annat alternativ var att man körde/red i klunga precis som i licensloppen utan att ha klocka alls. Alla körde så att långsamaste hästen också hann med någorlunda. Ev fri körning de sista 300 metrarna.
Ytterligare ett alternativ vore en master som körde i lämpligt tempo och som inte fick köras om. Äve en speaker skulle kunna ropa ut de ungefärliga tiderna varje 500. Sen behövde man ju kanske inte vara jättepetig om man kör för långsamt men däremot tuffare om man körde för fort. Så är det i licensloppen för stor häst.

bea28
0

#51 på gotland får vi höra tiderna under kvalets gång. alltså, varje 500 meter. är det ignen annan som får höra det? :O

ryttarn
0

#52 väldigt olika på olika banor

Jerker Klang,

www.isil.se

bea28
0

#52 hmm, då förstår jag att det ibland kan vara problem att veta hur fort  hästarna går..

giffan
0

#54 i många kval lopp får man inte veta någon tid förrens resultatet kommer. Och kvalar du en startad häst samtidigt som en ostartad ska kvala så blir den ostartade från åkt direkt och kommer att få gå sitt kval själv. Även den startade kan få problem då den kommer att få gå själv och då kanske inte klarar tiden för att den är själv. Har du dessutom en häst som vänt i lopp eller varit dum, så visar den inte i ett sådant kval att den kan gå med andra hästar då den kommer få gå själv.

~ Anneli ~ 

Teja-Bea
0

#55 ja det där är klart ett dilemma! Vad är det för mening när en häst ådöms kval för oregerlighet och sedan går nytt kval helt ensam..?

Tusen
0

Det verkar vara många här i alla fall som tycker att kvalens utformning bör förändras- Kanske något att ta upp i klubbarnas styrelser för att sedan kunna lämnas in som motioner till SPTF inför nästa år.Glad

I ärlighetens namn trodde jag INTE att det var så många som höll med mig i den här frågan.

Tack för en jättebra debatt och bra inlägg. Tråden borde härmed i princip vara slut och sen får vi se vad som kommer hända med detta ämne i framtiden.

Glad sommar på er alla.Glad

florakil
0

Kval skall vara till för att dels se att ponnyn är regler- och körbar tillsammans med andra ekipage och att den är tränad för att kunna prestera en något så när "bra" tid i tävlingstempo. (Här har vi tyvärr sett exempel på ponnyer som ej varit i tävlingsmässigt skick vare sig hanteringsmässigt eller prestationsmässigt.)  Tiderna är humant satta till

3.50,0 för 3-18 åriga ostartade Kat. A-ponny samt startade som
saknar rekord eller har rekord 3.35,0 och sämre.
Rekord + 15 sek för 3-18 åriga med rekord 3.34,9 och bättre

2.55,0 för 3-18 åriga ostartade Kat. B-ponny samt startade som saknar rekord eller har rekord 2.40,0 och sämre.
Rekord + 15 sek för 3-18 åriga med rekord 2.39,9 och bättre.

Ps Tidigare var det så att en "idealtid" fanns.
Arne Florqvist

Tusen
0

#58 Förstår inte ditt inlägg. Detta vet ju alla att det är gällande regler.

florakil
0

Tydligen vet inte alla att det fanns tidigare kvalregler där man använde enbart "kval/idealtid" för samtliga ponnyer i resp kategori.
Tyvärr vet heller inte alla varför man behöver ha kval för ponnyer.
Detta ändrades av till de nu gällande reglerna.

Det var bara en allmän upplysning inte ett personligt inlägg i debatten!

Arne Florqvist

Tusen
0

Okej! Då förstår jag. Synd bara att det inte kom upp lite tidigare.

entill
0

#60. Något jag missat tydligen, har nämligen inget minne av att det funnits idealtid vid kval tidigare. Varför ändrade man? Det låter ju som att det skulle vara bättre att kvala på idealtid.

www.vikingponnycenter.se

florakil
0

Det har funnits enbart kvaltid. Rekord + 15 sek var borttaget en kort tid, men kom tillbaka. Den tid som då var 3.55 resp 2.50 (någonting). Har fnv inget åsikt om idealtid eller inte.

Arne Florqvist

Teja-Bea
0

Jag minns inte heller att det funnits idealtid… Jag har ju "bara" 17år inom travet, #62 har ju dessutom vart med betydligt längre..!

giffan
0

#58 Men om det är så att man ska kunna se att en häst är körbar tillsammans med andra hästar, varför godkänns kval där hästar körs ensamma? Finns flera fall där hästar blivit åsatta kval för oregelig, och sedan kvalat på hemma banan en vanlig tränings dag, ensam. Man kanske ska lägga till att sådana hästar skall kvala med minst X antal hästar?

Kval skall vara till för att dels se att ponnyn är regler- och körbar tillsammans med andra ekipage och att den är tränad för att kunna prestera en något så när "bra" tid i tävlingstempo.

~ Anneli ~ 

[cancan]
0

#65 håller med dig..

Om nu enligt reglementet ponnyn ska vara körbar tillsammans med andra ekipage kan man ju inte godkänna ett kval om hästen gått själv.. kvittar ju då om hästen går 2.00 om den ändå inte kan gå ihop med andra..

florakil
0

Krav på kvallopp kan vara p.g.a. oregerlighet eller prestation,
eller både och. Klubben ansvar för att kvalloppet utformas och genomförs utifrån kravet.
Det är klubbarnas tjänstgörande måldomarnämnd som godkänner eller inte godkänner kvalande ekipage utifrån de regler och anvisningar som gäller.

Arne Florqvist

Belindaa
0

#58 Tillsammans var det ja…Har sett flera hästar kvala ensamma…

giffan
0

#68 Ja det har jag med. Är det en häst som inte är dum på något vis, kan jag tycka att man bör få kvala den iallafall. Men en häst som ska kvala pga oregelig tycker jag att kravet skall vara att den ska gå med flera hästar.

Sen finns ju regeln att en kval häst som har en pace häst med sig, inte får bli omsprungen, det kan jag tycka är fel. För det tjänar inget till om man tar in 5 extra hästar för att den ena hästen som ska kvala är dum, när den iallafall ska springa själv där framme.

Men nu tar man sällan in pace hästar då det för det mesta är en eller två till som ska kvala. Men då de nästan alltid går hemskt olika tider så kommer hästarna iallafall att gå var för sig.

~ Anneli ~ 

Karsk
0

Det är en bra debatt här och jag måste  säga att jag håller med vissa åsikter

Zetter
0

Vad som förvånar mig är alla som kör hästarna så in i ………… i kvalet. Tar man kat B som exempel som har 2.55 i kvaltid men de finns de som pressar stackarna runt 2.15-2.25 bara för att de råkat göra det på träning. Men man räknar inte med allt surr och snurr runt omkring på tävlingsbanan som gör att det blir lite väl mycket intryck att ta in för den stackars lilla pållen. Sen blir man förvånad över att hästen fått 5 dgr start- o anmälningsförbud för att den travat som en kråka.

Låt hästen ta den tid på sig som den behöver………………………

amandahandersson
0

#71, man behöver väl inte pressa hästarna när de travar 2.15-2.25. Jag satt då knäpptyst och höll in min när han travade 2.12… Och han lunkade i mål…. Jag tycker det är konstigt att du "tycker synd" om hästar som "råkar" trava fort. Vissa är större talanger än andra, så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

ChristinaH
0

Det stämmer som Arne Florqvist skriver att SPTF styrelse beslutade om att endast en kvaltid per kategori skulle finnas.

Följande kvalificeringstider skulle gälla från och med 1 jan 2007.

Kat. A 3.40 3-15 åriga
Kat. B 2.45 3-15 åriga

Mot detta inkom en motion på förbundsstämman 2007, och följden blev en återgång till de tider som idag gäller.

Detta tog dock några månader att genomföra då vi precis hade ändrat tiderna i Ponnysportsystemet, så om jag inte minns helt fel ändrades tiderna tillbaka från maj eller möjligtvis juni månad det året.

Min åsikt är att en ponny ska visa att den kan volta och springa på banan tillsammans med andra ponnyer. Ett kval ska inte vara en tävlingsprestation.
Tycker inte det får gå hur sakta som helst, men inte full tävlingsfart.

Tyvärr så ser vi allt för ofta att ponnyer kvalar ensam, vilket innebär att vi har egentligen ingen aning om den ponnyn fixar att springa ex. instängd i fält, eller volta i full volt.

Det vore bättre om vi kunde köra kval på ex. en provloppsdag tillsammans med flera ponnyer och tvinga kvalponnyn att både volta med andra och springa med andra. Då först vet vi om det klarar det.

Rent allmännt tycker jag att det är viktigare med en säker ponny (så säker ett flyktdjur kan bli) än en som kvalar snabbt.
Det var så vi diskuterade inom SPTF då regeln ändrades.

Mvh Christina Hietanen

Zetter
0

#72 läs vad jag skriver……jag sa att det finns de som gör det. Därmed menar jag inte alla.

Teja-Bea
0

#73 mycket bra skrivet! Kanske SPTF själva har intresse av att komma med en motion till nästa förbundsstämma?

bea28
0

#73 jättebra skrivet!

#72 visst är det så att hästar travar olika, det vet jag ju själv, men en idealtid hade varit det ultimata, tycker jag. Då hade man kunnat visa att man klarar av att hålla hästen i ett visst tempo, och att hästen kan gå med andra hästar (typ som ett provlopp).

Eller… Varför kan inte ponnier vara tvungna att gå i minst två gdk provlopp innan man får tävla? istället för ett kvallopp?

Polenta
0

Intressant att läsa vad alla tycker. Tycker att en idealtid som körs i kvalloppen vore bra. Det bör vara minst 3 ponnyer som är med i kvalloppet. Kör i samlade fält och runt lämplig idealtid, och ha en "master" som kan klocka och kör i rätt tempo. Varför inte ha fri fart sista 300 lr liknande?

Det som är bra med att köra många i kvalloppen och i samlade fält är ju som många har sagt här redan att man ser om ponnyn är kontrollerbar och hur ponnyn beter sig i samlad klunga.

En annan sak som jag tycker är viktig med, säg att idealtiden är nuvarande kvaltiden, 2.45 för russ? Ponnyerna ska då springa i ett samlat fält och ligga runt 2.45. Dom hästarna som lätt springer ner mot 2.20 eller snabbare/saktare för den delen, måste ju då visa att dom klarar av att springa i ett saktare tempo. Och dom hästarna som springer lite segare, närmare 2.45 får ju känna att dom faktiskt Hänger med dom snabbare ponnyerna. Dom segare hästarna kan bli stärkta i psyket, känna att dom faktiskt hänger med och KAN.

Det är iaf vad jag tycker.

bea28
0

#77 jag håller med dig till 100%!

Polenta
0

#78 (Y) Som sagt, så en annan sak som jag tycker är viktig är att alla hästar har inte lika bra skalle, men dom hästarna måste man ändå ge en chans tycker jag. Och deras psyke kan man ju stärka om dom får gå i samlat fält och känna att dom pallar med det här, dom hänger med i tempot och allt. Dom får även rutin, samt även kusken! :)

bea28
0

#79 exakt :) Därför undrar jag om det inte är en sån dum idé att man har provlopp för nya hästar, iaf på första delen av säsongen. Jag har alltid varit med i ett eller två provlopp innan jag kvalat, just för rutinens skull. Tyvärr är det så att dessa provlopp til största delen till för licenskursen, så då blir det snabbt fullt i loppen. Skulle man inte kunna ha provlopp istället för kval då?

Belindaa
0

Jag håller med #76, två godkända provlopp vore toppen! Då skulle man inte behöva vänta så superlänge heller på att KUNNA kvala, och klarar man det inte då måste man vänta ännu längre. För här körs det i alla fall provlopp varje vecka Glad

Ylva_87
0

#81 Tyvärr tror jag inte det är så många klubbar som har provlopp varje vecka. I Eskilstuna har vi haft 1-2 träningstävlingar per år med provlopp. Visste går det att annordna oftare men det ska finnas folk som är villiga att lägga ned tid på det också.

Belindaa
0

#82 Men visst finns licenstagning på eran bana också? Man måste väll köra provlopp för att få licensen, och i alla fall när jag tog den (vet inte exakt hur dom gör nu..) och skulle köra mina provlopp fick de som ville köra provlopp i klubben också vara med!

bea28
0

#83 så har vi haft det iaf, men det är inte alla som tar chansen. Riktigt synd, då provlopp är jättebra övning för hästar som inte har så mkt rutin!

Ylva_87
0

#83 Japp visst gör vi det. Men det är ju provlopp som ska vara för att se att kuskarna kan volta och så.

För att dömma provstarter för kval så måste man ju ha domarlicens, för att dömma licensprovstarter räcker det med att vara utbildad travskoleinstruktör. Vår klubb har inga egna utbildade dommare så för oss skulle det nog inte funka att vara tungen att ha en dommare med vid varje licenslopp.

Belindaa
0

#85 Jo, men nog funkar det ändå! Dom såg då att vi kunde volta i alla fall, man kan ju sätta dom andra någon volt bak så ser man bättre :)
Men "godkännt provlopp", behövs det endast utbildad travskoleinstruktör till att dömma dom?

bea28
0

#85 jag tänkte mer att kanske man skulle ha provloppsliknande förhållanden under kvalen :)

savrarpstuteri
0

#85 o 86 endast godkänd travskoleinstruktör!!!???

När jag läser era inlägg så läser jag "endast travskoleinstruktör" som nåt "katten släpat in"…..! Har ni nån aning om vilken utbildning travskoleinstruktören har/vilka krav som ställs på en travskoleinstruktör?

Har ni läst på vad som gäller vid licenslopp/utbildningar?

Jag som diplomerad travskoleinstruktör/domare ber alla redan licensierade kuskar i landet att delta vid licensutbildningarna för att få bra vidareutbildning o hjälpa till vid träning av nya kuskar som behöver hjälp vid olika spårkörningar etc.

Med hopp om en trevlig ponnytravsframtid Glad!

Belindaa
0

#88 Ey, ta det lugnt, ta det lugnt! "Endast travskoleinstruktör" = inte lika "högt rankad" som en med domarlicens. En med domarlicens kan väll antagligen döma mer grejor? Obestämd

savrarpstuteri
0

#89 tat lugnt själv!´

kolla licensbestämmelserna så ser du att "bara travskoleinstruktör" måste skriva domarprov!!! Och därmed som du skriver döma mer grejor!

Ylva_87
0

#88 Jag är mkt medveten om hur en travskoleinstruktör är utbildad då jag är det själv. Att jag skrev "bara" beror på att domarna får gå in och dömma både kval och provstarter, utan travskoleinstruktörs utbildning. Medans vi som är travskoleinstruktörer "bara" får dömma licens lopp.

Visst skriver vi domarprov men vi är fortfarande inte berättigade att dömma ett kval om vi inte gör "praktik".

Tusen
0

För att nu ingen ska bli upprörd så kanske man skulle kunna tilldöma ett visst antal provlopp (för t.ex. travinstuktör) innan man får gå ut i ett riktigt kval. I kvalet skulle hästen dessutom vara tvungen att ha minst fyra andra hästar med. Kravet på endast en sparringhäst skulle tas bort och att sparringhästen skulle få röra sig både före och efter kvalhästen men i närheten. Detta skulle framförallt gölla oregeliga hästar samt hästar som kvalar för första gången. Andra (som t.ex inte startat på ett år) skulle kunna kvala som tidigare eller med en idealtid.
Sen kunde regeln om för många diskningar i raden gott kunna tas bort. Fyller ändå ingen funktion tycker jag.

nemesis
0

tycker det ska vara som det är nu..det är upp till tränaren att se om hästen är kvalklar eller inte….

tycker det blir lite väl komplicerat om man ska behöva åka och köra provlopp flera gånger först innan man ens får kvala….

det är bra att  ha provlopp om man inte är säker på vart man har sin häst då kan man köra provlopp för att få övning . men det ska inte vara krav på det..

marika-J
0

#93 jag måste hålla med dig!

Som tränare måste man väl känna hästen så pass bra att man vet om den fungerar med andra hästar, på travbanor o.s.v..

Jag hade själv tänkt kvala min treåring den 5:e Juli, men efter att ha tränat honom på solvalla den 13:e juni  har jag valt att vänta lite. Han behöver träna på att volta. Kvaltiden klarar han, men voltningen tkr han är lite knepig, så han får ist följa med och träna en gång till och går han bra då så kommer han att få kvala. Han är väldigt cool och stressar inte upp sig i onödan och med tanke på att han har varit på bana endast 3 gånger så sköter han sig väldigt bra..

Men som sagt, jag som tränare känner hästen och vet hur mkt träning han behöver innan han är klar för kval.

Tusen
0

#93 och #94 Självklart är det så som ni säger men när det nu inte verkar fungera. Borde man inte göra något åt det. Att ni som är rutinerade resonerar på detta sätt är väl nästan självklart men det dyker hela tiden upp nya kuskar och föräldrar med olika erfarenheter och bakgrund.

Antalet provlopp har jag inte sagt något om. Det kan gott diskuteras. Men håll med om att allför många inte tränar sin ponny på de knepiga momenten innan de kommer ut och att oregeliga ponnyer behöver mer träning..?

Lina-
0

Hade gärna kört provlopp med mina unghästar, har en nu som måste träna mer på att springa med andra hästar.
Men det är väldigt svårt här uppe då vi aldrig kör provlopp. Det finns helt enkelt inte hästar till det.

amandahandersson
0

"Oregelighet" kommer alltid vara ett problem för både ponny- och storhästtrav. Det sker när man minst anar det och även med de mest rutinerade hästarna.

nemesis
0

nåt som hade varit bra är om man hade fått köra flera kval med sin häst tills man kände sig säker då med den.

tycker man ska få anmäla till kval igen även om hästen redan gjort ett godkänt kvallopp innan. BRA TRÄNING.

amandahandersson
0

#98, det var ett bra förslag! Skitbra "loppträning" om man säger så, på riktiga tävlingsdagar :) Då kan man ju köra flera gånger kval för att hästen ska få sin rutin, just kring tävlingsdagar och sånt!

Mixie
0

#98 Det är ett jättebra förslag som fanns uppe på tal för några år sen men det blev aldrig något riktigt av det, vore ju kanon om någon ville ta upp det =)

//Mickan

tessa_
0

Vi kör provlopp här uppe varje söndag hela vintern och våren : )
Jätte bra träning för unghästarna då det är klungkörning och fri fart sista 300m.. : )

Dessutom har vi haft ett blåbärslopp, där var det lite blandat med hästar, tror det var 3 ostartade en som hade gjort 1-2 lopp och en rutinerad häst med en orutinerad kusk, då körde vi på idealtid.
Tanken med det loppet var att vi skulle köra i klunga så unghästarna fick lära sig det, EN SUPER BRA tanke tycker jag. Blev väldigt besviken då jag tog ut min 3åring som jag inte ville stressa utan köra i klunga och det absolut inte blev klungkörning!
Men jag tyckte det var en väldigt bra tanke om bara kuskarna kunde hålla sig till de "regler" som är uppsatta för just det loppet :))
Kanske fler blåbärslopp ? = )

giffan
0

#93 Då har vi fortfarande problemet med ponnysar som blir ifrånsprungna med ett helt varv.

Då vi kvalade våran ena shettis (ostartad 3 åring) så kvala den på god marginal, skötte sig perfekt i volten mm. Den ponny som kvalade med den (ostartad 3 åring) Kördes för fullt hela varvet runt och gick ca 30s snabbare än våran. Det betyder att våran ponny blev frånsprungen redan in i första sväng, och den andra fick ju även den springa för fullt ensam. Tycker inte att någon av dessa ponnysar fick något posetivt ut av att gå detta kvalet, de skunde lika gärna gått i ett varsit kval så slapp våran se kompisen försvinna i fjärran utan att ha en chans att hänga med.

Båda ponnysarna hade klarat kvalet med godmarginal även om de varit tvugna att köra efter långsamaste hästen ( våran) Tycker det känns så onödigt att man ska kvala en shettis på en tid runt 3 min när man inte måste. Är det bara för att visa att den kan springa fort man gör så?

Tänk om man startade sin ostartade ponny på kval tiden? Då skulle flera köra nära kval tiden än att köra så snabbt det går.

~ Anneli ~ 

nemesis
0

det är inte alla hästar som går att hålla in så att de kan vänta in de andra mer långsamma hästarna.

om man har en häst som blir ifrånsprungen av sina jämnåriga kompisar med ett helt varv då hade inte jag ansett att den är redo för kval utan jag hade tränat den mer innan kvalet då…tycker kvaltiden på shettisar ska sänkas till 3.30 och russen ska ha 2.45.

hästarna som inte klara av att gå den tiden har i regel inget att hämta i loppen utan det hade varit bättre då att kanske köra 4-5 kval och på så sätt få upp farten kanske. självklart ska hästen även kunna uppföra sig men hästar är levande varelser så allt kan hända även den snällaste hur många lopp den än gått…

palomia
0

#103 En häst som inte går att hålla in i långsammare tempo tycker jag är lika lite färdig. Vad händer med en sån om det blir "trafikproblem"? Manglar den bara över sina konkurrenter för att det inte går att hålla igen? Sänker man kvaltiden sätter man ännu större press på att ha en snabb framför en regerlig häst tror jag, 2.45 resp. 3.30 är ingen dålig "starttid" för en nybliven 3-åring t.ex.

Alla vill inte bara köra lopp för att vinna och ha snabbaste hästen. Tycker att hysterin att forsera unghästarna börjar gå över styr. Självklart är det kul att ha en bra unghäst men till bekostnad av vad??? En unghäst bör få tävla sig ner i tiderna och inte gå ut och gå 2.10(!) på en gång men det är min åsikt och jag är fullt medveten att den inte stöds av alla.

nemesis
0

#104 jag tycker man ska försöka att störa hästen så lite som möjligt så om hästen travar på bra i 2.30 tempo så ser jag ingen anledning i att sitta och hålla in den för att vänta in de andra….

såklart ska ju hästen sakta in när man ber om det men sitta och behöva hålla in den ett helt kvalopp då kan man ju inte gynna hästen ..vad lär de sig av det?? de farterna har den gått innan hemma förhoppnings vis.

i kvallopp så är det ju en förberedelse för start

klart alla inte kör lopp bara för att vinna och ha snabbaste hästen men tycker fortfarande att ett russ ska kunna gå en hyfsad tid innan man plockar ut den till start.

palomia
0

#105 Är 2.20 eller 2.45 en "hyfsad" tid för en 3-åring t.ex ?

nemesis
0

2.45 är en hyfsad tid . tycker det är bra om hästen får jobba sig ner i tiderna i egen takt utan press

2.20 är snabbt för en 3 åring nu är det ju sån hysteri att de helst ska gå 2.10 direkt…..Rynkar på näsan

marika-J
0

Men varför inte köra kval i tidsklasser? ex 2.55-2.45 o.s.v

Man vet ju iaf på ett ungefär hur fort sin häst går och kan då anmäla den till rätt tidsklass..

Jag säger inte att detta är en lösning, men det kanske vore något?

Sen håller jag även med #98 om flera kvallopp, även om hästen klarar kvaltiden vill väl ändå kusken också kunna känna sig trygg.

Men tycker också personligen att 2.55 är en bra kvaltid! Att sänka till 2.45 tror jag kommer leda till att unghästarna börjar tränas ännu tidigare o.s.v.. Vissa utvecklas senare och kommer inte på vad det hela handlar om förens kanske vid 4,5 eller 6 år.

och som #105 säger, om man måste sitta och hålla in sin unghäst hela loppet funderar ju den vad som är fel, "varför får jag inte springa i det tempot jag brukar och behärskar"?

Tusen
0

Ja, förr fick man ju kvala flera gånger. Det togs tyvärr bort med motiveringen att många satt och körde ner sina hästar i tider innan de togs ut på banan. Man kan ju tycka vad man vill om det resonemanget men så var det sagt.

Sen förstår jag inte varför en ponny inte ska kunna springa långsamt vid t.ex ett kval. Kör ni alltid era hästar i full fart så fort ni är inne på en travbana? Mej veteligen körs det sk. värmningsvarv både i rättvarv och bakvarv. Det ska väl en häst kunna klara av utan att bli förvirrad över att få göra det vid ett kvaltillfälle. Nej, det är en dålig ursäkt tycker jag.

ChristinaH
0

Att öva och träna ihop på banan med andra ponnyer, i klunga och i voltning, är bara bra.

Kval i all ära, men varför inte köra provlopp med idealtider för att ponnyerna ska få en chans att lära sig och mogna in i uppgifter tillsammans med andra ponnyer.

Jag tror det är lättare för alla, både klubbar och enskild medlemmar, att ordna sådana lopp. Än att försöka ändra på kvalbestämmelserna.

En häst slutar inte springa fort på banan för att den är regerlig och lugn. En häst ska om än kunna lunka runt på banan i rätvarv i 5 minuter tempo. Det förstör inte hästens förutsättningar att kunna springa fort i tävlingslopp.

Här i Boden kör vi varje söndag, från oktober till maj, med undantag för jul, nyår och trettonhelgen (och ev. - 20 grader) provlopp.
Av erfarenhet kan jag säga att det är inte många privata hästar som kommer in och övar. Nästan ingen alls. Vi kör med ponnyerna som travet äger och ev. ett par privata ibland (när jag "tvingar" dit dom pga att vi har för få för det vi vill öva Flört). Så här finns i alla fall förutsättningarna att öva och öva och öva med andra, om man själv bara vill.

Vi erbjöd samtliga som håller på med ponnytrav, att under 10 tisdagkvällar samlas för att träna och öva på olika saker. Man behövde inte ens ha egen häst, det höll vi med.
Det var allt möjligt, såsom öva linjestarter, lastning av häst, dressyr vid hand, långa träningsrundor, intervallträning med pulsklocka, precisionskörning mm.
INTE en enda anmälde sig och var intresserad. Och då var ingen ens bunden till att deltaga varje gång. Man kunde vara med när man tyckte det passade.

Det hade varit ett ypperlig tillfälle att lära både unga och nya hästar "trafikvett" på travbanan.

Och jag tycker fortfarande att kvalet är till för att visa att hästen kan volta och trava runt på travbanan på ett, både för sig själv och för andra, säkert sätt. Det ska inte behöva vara en tävlingsprestation.

Mvh Christina Hietanen

Polenta
0

#110 Jag tycker att det var mkt kloka ord av dig där, håller med! Riktigt tråkigt att ingen anmälde sig till den smarta idén ni hade, skulle det ha funnits något liknande här på Bergsåker hade jag lätt anmält mig till det!

FridaMariedahl
0

#110 Tråkigt att ingen anmälde sig, det var ju ett super tillfälle att få träna på olika saker..

giffan
0

#103 Så då menar du att min ponny som kvlade på 3.33 inte är start klar? Den kvalade som tre åring i slutet av juli månad, samtidigt med en annan tre åring. Min ponny är trygg och säker. Kusken kommer antagligen inte vinna sm eller något annat stort lopp med sin ponny, kanske aldrig vinna alls. Men han tycker om sin ponny och tränar och sköter den själv och vill inte ha någon annan ponny. Vart ska dessa ta vägen då tycker du??

Ponnyn har för övrigt startat och med lite tur även tjänat några kronor, men inte sprungit så mycket snabbare. Men vi tänker heller inte stressa fram det, det kommer med tiden om det kommer alls.

~ Anneli ~ 

Belindaa
0

#103 sänka A-ponny kvaltiden till 3.30!?!?!?!?!? Förvånad det är ungefär som att stänga ute de ponnyer som inte kan gå fortare trots flera års erfarenhet av tävlande.. Tycker faktist att det var en lite väl låg tid. Dom som tävlar för rolighetens skull och inte vill skaffa en ny ponny som ersätter den gamla som man verkligen går bra ihop med och älskar för att den inte kan springa nog fort? näee..

nemesis
0

ok jag är inte så inne på shettisarna längre så det var väl en dum idé

Belindaa
0

#115 Aha, då blev det ju lite annars! Flört

giffan
0

Varför ska inte de lite långsamma ponnysarna kunna få starta? Om man nu köper en unghäst, och det visar sig att den bara travar runt 2.50, och sköter sig bra, ska man inte kunna tävla med den då bara för att man inget har att hämta i loppen??

Ponnytravet måste inte vara så mycket elit tänkande, det bör finnas plats för dem som inte vill byta ut sin ponny bara för att den är långsam.

Hoppas verkligen inte att kvaltiden kommer att sänkas.

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

#117 kan bara hålla med. Så länge kusk och häst tycker det är kul skall dom få hålla på, även om det inte går så fort. Alla kan inte vara på elitnivå….

Jerker Klang,

www.isil.se

Polenta
0

#117 Håller med till 110%!

nemesis
0

Klart att alla ska få starta. men då tycker jag att man kan slopa kvaltider helt  för de finns de som har russ som vägrar gå under 3 min och så gärna vill tävla men aldrig får  chansen pga kvaltiden är 2.55

entill
0

Har aldrig förstått varför ponnyerna skall kunna prestera en viss tid för att få vara med och tävla. Det måste väl räcka med att de kan uppföra sig i ett lopp tillsammans med andra hästar. Vi skulle antagligen få fler hästar som inte springer så fort, och som kan tävla mot varann. Det kan väl inte spela någon roll vilken hastighet hästarna har om de får tävla mot jämnbördiga.

www.vikingponnycenter.se

giffan
0

#121 Precis.

Vi va tvugna att göra oss av med ett russ som var snäll och trevlig på alla sätt, men han sprang inte fort nog. Så fort man fick han att gå kvaltiden blev han stressad, och då fungerade han inte. Synd att man inte kan ha kvar sina ponnysar när man tycker om dem.

Sen har vi de här äldre ponnysarna som varit bra som yngre. Varför ska de gå så nära sitt rekord? Inte alla yngre kuskar som kan kvala om ponnysarna efter att större syskon har kört dem. Men för den saken skull så behöver de inte vara sämre tävlingshästar för det.

~ Anneli ~ 

Lina-P
0

#121. Håller med dig. Men isåfall kan vi inte ha penninghandicap

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.