Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 1286 ggr
annamajh
0

liten undersökning

Hejsan alla iFokus medlemmar! Har ni lust att hjälpa mig med en liten undersökning? Läs igenom frågorna och svara gärna med så mycket information som möjligt. Jag funderar på att utbilda mig inom ett av dessa områden (hemligt vilket område Flört) och vill kolla lite hur marknaden ser ut.

Vad har du för typ av häst och hur många? ex. travhäst, dressyrhäst, hopphäst, och i vilken nivå du tävlar eller tränar osv.

Brukar du anlita någon person till er häst som håller på med någon typ av friskvård? ex. massör, sadelutprovare, eqiterapeut, tandläkare, akupunktör, chiropraktor etc,?

Hur ofta?

Vad betalar du för en behandling?

Varför du anlitar denne person? ex. förebyggande syfte, bekräftat fel på hästen, misstänkt fel osv.

Varför anlitar du INTE någon?

Vad krävs för att du skulle börja anlita någon? ex. att det finns nån på närmare ort, att det var billigare, eller att det först måste bli ett "fel" på min häst. eller du kanske är utbildad själv?

Berätta gärna vad du har för erfarenheter av personen och behandlingen du använt dig av.

Nu väntar jag på svar från alla medlemmar här! Tack på förhand! Glad

ElinLilja
0

Då börjar väl jag då

Jag har tre ponnyer som tävlar/tävlat i ponnytrav. En shettis som har tävlat (tränar nu endast så jag är för gamal) Ett russ som tävlas för fullt och ett russ föl som är framtida tävlingshäst. Jag tävlar på hobby nivå kan man väl kalla det, endast för att jag och hästarna tycker det är kul och med lättare framgångar.

Eqiterapeut tar jag ut till mina två (ej fölet än men när tiden är inne så kommer även hon få genom gå ev. behandlingar), han stretchar, knäcker, sätter akupunktur och ger laser. 

(Tandläkare tar jag givetvis ut/åker till om det behövs, dock inte vid vanliga raspningar då min veterinär fixar sådant.)

Hur ofta jag går igenom mina varje vår feb/mars inför tävlingsseongen, gör ev. uppföljningar om några "fel" hittats om dom är helt gröna gör jag ändå en till genom gång i juli/augusti ungefär. Detta gör jag för att hålla koll på så att mina hästar är fräsha och inte har några inflamationer eller kotor snea osv, helt enkelt för att felen inte ska hinna bli stora innan dom upptäkts. Och så fort jag misstänker något, hästen har gått omkull, travar konstigt/illa osv tas även eqiterapeut ut bara för att se så att allt är okej.

Varför inte anlita någon… har nu använt eqiterapeut i 9 år och kommer alltid att göra det då det är suveränt sätt att hålla koll på sin häst! Och hinna upptäkta små fel tidigt så att hästen slipper ha ont och få stora problem, plus att i alla fall mina hästar bara ÄLSKAR det! Så jag kan gott unna dom det minst 2ggr/år efter allt dom ger mej =)

Jag har använt mej utav 3 olika personer, den fösta var jätte duktigt men man var tvungen att åka hem till henne och hästarna var förstås aldrig lika avslappnade där som hemma + att det var jobbigt när man hade ett gäng hästar, (hon utförde massage, akupunkttering, magnet och laser, så jag bytte till #2 som än i dag kommer hem till mej, en riktigt ponnymänniska som är helt suverän (enligt mej) han knäcker lätt, stretshar, laser och akupunktur. Han jobbar mest med travare och ponnyer #3 som jag använt mej utav blev jag inte nöjd med hon var inte noga utan tyckte att "det bara var en ponny" själv hade hon flådiga dressyrhästar som var "mycket viktigare" så hennes jobb var halvdant och hon är inte välkommen tillbaka till mitt stall, stora som små alla har rätt till samma behandlig!

Hoppas du får ut nånting av mina svar i alla fall

Lycka till

hannibal-roll
0

Vad har du för typ av häst och hur många? ex. travhäst, dressyrhäst, hopphäst, och i vilken nivå du tävlar eller tränar osv.

Jag har ponnytravare, just nu två russ. Har även haft shettis innan. De två jag har i träning nu har rekord 2.27 samt 2.02.

Brukar du anlita någon person till er häst som håller på med någon typ av friskvård? ex. massör, sadelutprovare, eqiterapeut, tandläkare, akupunktör, chiropraktor etc,?

Det enda jag anlitat är massör. Provade det på veterinärs inrådan.

Hur ofta?

Vi behandlade båda hästarna (ett russ och en shettis) tills massören tyckte att vi kunde klara av att underhålla själva, ca. 1/2 år totalt skulle jag tro. 

Det minns jag faktiskt inte, det var ett par år sedan.

Varför du anlitar denne person? ex. förebyggande syfte, bekräftat fel på hästen, misstänkt fel osv.

Veterinären rekomenderade att vi skulle prova massage för att komma till rätta med en skadad muskel och en korsförlamning. Båda hästarna behandlades alltså av veterinär och massagen rekomenderades som tillägg till behandlingen.

Varför anlitar du INTE någon? Vad krävs för att du skulle börja anlita någon? ex. att det finns nån på närmare ort, att det var billigare, eller att det först måste bli ett "fel" på min häst. eller du kanske är utbildad själv?

Jag anlitar inte någon just nu. Det som skulle krävas för att jag skulle göra det är att en veterinär rekomenderar det. Om mina hästar inte känns ok kontaktar jag först och främst veterinären. En sadelutprovare skulle jag dock anlita om jag skulle köpa en sadel.

Berätta gärna vad du har för erfarenheter av personen och behandlingen du använt dig av.

Massören vi anlitade var jätte duktig med stor kunskap om hästens anatomi och fysiologi. Hästarna tyckte om behandlingen, den gav fint resultat och vi fick lära oss att massera själva till husbehov.

Nattie
0

Jag har ett russ och en shettis som tävlar i trav. 4st avelston 3 nordsvenskar 1 varmblod, sedan två varmblod och ett kallblod som trännas för start.

mamma är massör här hemma sedan går vi ,om något käns konstigt med hästen, till en kiropraktor som kollar igenom hästen. Avelstona får vetrinärkoll då och då för säkerhetens skull och så vacinerar och avmaskar hon då tiden e inne för det. Tandläkarn kommer förbi då och då med för att kolla ifall allt se bra ut :)

Hur ofta?

då det behövs om vi märker att hästen förändras. Massage får de välldigt ofta för hästens skull då de älskar't :D

Så mycket jha måste för att hästen ska må bra! Inget pris är ett dumt pris för att hästen ska må bra :)

Varför du anlitar denne person? ex. förebyggande syfte, bekräftat fel på hästen, misstänkt fel osv.

För att hästen ska må bra och ifall man misstänker att något är konstigt måste man se vad det äre så man inte förtör hästen.

Varför anlitar du INTE någon? Vad krävs för att du skulle börja anlita någon? ex. att det finns nån på närmare ort, att det var billigare, eller att det först måste bli ett "fel" på min häst. eller du kanske är utbildad själv?

Vi anlitar om det behövs för hästen.

Massörer och kiropraktor rekkomenderar jag djupt då de märker mycket under behandling! Det finns dåliga men de som kan sin sak är helt suverän! :D

Christina-Lundberg
0

Jag svarar för jag och min dotter….
**Vad har du för typ av häst och hur många?
**vi har 2 st gotlandsruss (Karsk och Gemini - som vi har leasat)

**Brukar du anlita någon person till er häst som håller på med någon typ av friskvård?
**För tillfållet kör vi all friskvård själva.. jag brukar massera bägge pojkarna så fort jag har tid över.. och det är ganska ofta;)

Eftersom jag gör det själv är det gratis.

Varför du anlitar denne person?
Om det uppstår några problem, så anlitar vi en kotknackare - som vet vad han gör:) Han är specialicerad på hästar och han här varit på bägge 2. Han tar 400kr/häst.

Vad krävs för att du skulle börja anlita någon?
Vad som kräv är att man ser att något inte är som det ska.. de travar orent mfl olika saker.

**Varför anlitar du INTE någon?
**Har man råd att inte anlita någon? visst är det bättre att man åtgärdar felet och rent av rättar till det - än att hästen har ont och travar orent.

Vi har provat olika allifrån equietarapeuter till denna lapp-gubbe och jag kan påstå att han har verkligen hand men djur. Han lägger till ev. urhoppningar och kotförskjutningar… verkligen bra:)