montélicens
Vet ni var man kan ta montélicens?
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Det går att göra på alla ponnyklubbar tror jag väl, hör med din hemmaklubb.
#1 tack ska jag göra 
~Stuteri Stenbydal~

tar du vanlig ponnytravlicens så har du också montelicens till ponnyer.

#3 Nej, man får inte montélicensen som "bonus" det försvann för ca 4 år sedan. Nu måste man även ta montélicens om man vill kunna tävla i monté.

vet nån vad det kommer att hålls licens kuser nån stans min kompis ska ta licens. mälardalen typ solvalla / eskilstuna / romme /lindesberg / örebro.
eller nån annan stans i närheten !!
Gå in på klubbarnas hemsidor. Där finns info om just sådana här saker.

#4 jag tog min licens 07 och fick då min monte licens som ''bonus''. jag har tävlat massa montelopp och vad jag vet är det fortfarande bara att tävla i monte om du har ponnylicens.

#8 Nej man får inte montélicensen som en "bonus" så då gjorde eg din utbildningsansvarige fel.
#4 ok men jag tog min licens 2004…
~Stuteri Stenbydal~

#9 jag tror att Bergsåker har koll på sånt och dom sa klart och tydligt att om man trav travlicens så har man även rätt att rida monte på den. men ska man ta bara montelicens så måste man ta travlicens om man vill köra trav senare. så är det iaf för ponny sa dom. men jag har väl inte så bra koll på om det stämmer eller inte, men jag har inte hört att någon har tagit en montelicens till ponny om dom redan har vanlig licens.
#11 ok tack :D
~Stuteri Stenbydal~

# 11, stämmer att montè följer med då man tar travlicens för ponny. Men var inte du tvungen att rida upp för din?
Jag fick vänta ett helt år på att få min för jag var tvungen att rida upp för den men fanns inga att rida med så fick vänta tills nån annan oxå skulle det.
#13 okey
~Stuteri Stenbydal~

#11 Kolla gärna med SPTF vad som gäller.

#13 Precis, man måste rida för montén också. Den följer INTE med automatiskt. Jag antar att det är så du menar fast du skriver både att den följer med och att man måste rida upp för den.
Om ni ex kollar kuskstatistiken på SPTFs sida så står det ex C1M vid kusken har den kör- och montélicens och står det C1 så har kusken bara körlicens.
Det är nästan bara kuskar med både C och M på en del klubbar och en hög andel bara C bland färska kuskar hos andra. Beror det på att man fuskar med licensen och låter montén följa med som "bonus" eller kör många klubbar montén i samband med körutbildningen direkt?
Ja Amanda kan ju inte annat än säga samma som dig jag också, min lillasyster tog sin travlicens -06 och hon har heller ej ridit upp för någon i monte med ridit montelopp. Konstigt ;o
De klubbar som ger montélicens som "bonus" för att man tar körlicens GÖR FEL.
Carola Guldhag har rätt.
Det är bara att läsa i våra licensbestämmelser.
http://www.sptf.nu/dokument/licensbest2008.pdf (på sidan 5 kan ni läsa specifikt om montélicens)
Det krävs minst 5 utbildningslopp för att få montélicens.
Mvh Christina Hietanen

# 16, japp det var precis så jag menade :P
Om hästen aldrig har gått i monte men i trav, går de då efter trav tiderna, pengarna? Eller går de bara från travets tider och pengar?
Det är endast ett rekord som räknas, och det är det snabbaste. Oavsett hur det är satt, monté, sulky eller auto.
# 21 tack så mycket :)
Det är tråkigt när vissa klubbar inte följer våra regler. Det är oftast så att de klubbar som gör det hamnar lite i "skamvrån" för att vara "jävliga" med barnen som bara vill ex. rida sin ponny.
SPTF är för slapp i sin uppföljning av hur klubbarna sköter sina åtaganden. Om inte ex. regelverket för montélicens följs, så borde de ryttarna som tagit licens hos den klubben inte ha giltig licens. På så sätt sätter man press på klubbarna att sköta detta som man ska.
Dessutom tar man ifrån den personen behörigheten för utbildnig. Det sätter också press på klubben, för så många godkända utbildare plockar man inte fram hur som helst i en klubb.
Antingen så har vi ett regelverk vi följer, så alla vet vad som gäller och inte behöver fundera, eller så har vi inget och alla gör som man vill!!
Mina barn fick chansen att ta montélicens efter ponnytrav licensen.