Het!
Min häst Caliber är vill springa men han är alltid så himla het före loppen så jag måsta köra ur han tills han blir trött för annars galopperar han bara och blir diskad.
Och nu undrar jag om det är nån som har nått bra tips så att han inte är så het?
/Bea
massage kanske? Det lugnar oftast ner hästen, man ska inte göra det strax före och efter start men om man håller på med massage i allmänhet så brukar de bli lugnare :)
#1 tyvärr hjälpte inte det på min häst
# 2 konstigt, brukar hjälpa de flesta hästar :/

Vet att flera innom ridningen brukar ge Groov till deras heta hästar, de har tydligen en lugnande effekt..
Ett tips vore ju att du lärde honom att ta de lugnt i bakvarven, jogga och gå. Om du inte redan gör det. Då lär han sig att han kan vara avslappnad där. Vet hur många som helst som drar på i full fart i bakvarven, travbanan blir då bara ett stressigare ställe för hästen och det gör verkligen inte saken bättre.
Spänner han sig när han kommer till en bana?

Guten kan vara rätt het , så han äter inte havre och dagen innan start får han bara en näve pellets (typ groov) sen värmer jag lungt och länge, fungerar bra!
http://carolineforsner.blogg.se/

antingen är det du som är strässad så han blir de me!
Ta det bara lugnt och se till att allting är lugnt kring hästen :) Sen kör du inte fort i värmningen, lunka bara och känn lugnet, om man säger så ;) Sen kan du testa döva hästen, det funkade skitbra på min!
#4 Nee han är hur lungn som hälst när han kommer dit.
Jag har tussar på honom men han är ändå så het. Det kan vara att jag tränar ju bara med syrrans häst och då är vi bara två så när det blir flera hästar då blir han stressad och het. Men jag får testa lite och se vad som händer:D
Det finns pronutrin ( stavning?) som man kan ge hästar som stressar upp sig och blir nervösa innan start.

Mawerik kan bli helt otroligt het i värmningen, knappt så att man vågar värma han på banan om det är insprängt lopp.
Dock verkar han bli aningen lugnare om jag värmer tillsammans med någon annan ponny som jag joggar tillsammans med iaf i bakvarven….. o det är vell det enda som har fungerat hittills åt mig tror jag…

#9 Om du har enbart tussar så kan du prova att ha en huva och ev. "gummitutor" med :)

Valter var väldigt pigg och lite stressad när han kom till banan.
Jag gick ut i god tid innan loppet, joggade minst 20 min, och körde mycket 8-or, volter och dressyr. Då blev han mjuk i kroppen och varvade ner när han fick tänka på dressyren istället för travet.
Lycka till =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
döva ner hästen en delö kan man användahelstängt på då blir de lungnare. lycka till med din häst

Hade en häst som också blev otroligt stressad inför lopp, gick hon ut på bannan i värmeningen var det kört i loppen sen för hon var stel som en pinne och hade alltid galoppen före travet.
Så henne värmde jag på skogsslinga eller nåt annat lite lugnare område och jag red henne alltid och jobbade henne i mycket dressyr för att lugna ner henne och få henne "trött/harmonisk" genom att ge henne kluriga uppgifter i stället för att stressa på henne att trava fort.
Det tog 2 år med denna träning innan jag smått kunde gå över och värma men andra metoder också. Prova sej fram är det ända som hjälper alla hästar är ju individer =)