Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1370 ggr
BoysonII
0

Prispengar??

jag gick in och kolla på resultat från Lycksele och jag undrar varför första pris är 800 kr och andra pris 400 och sedan neråt? medans här nere får vi 600 kr för första och 300 för andra!?  Betalar man mer där uppe när man ska starta ??

Tusen
0

Nej så är det inte. Startavgiften får inte vara högre än sista prispeng men du får ha högre prispegar om du vill. Det bestämmer klubbarna själva. Dock får inte startavgiften överstiga 150 kr.

Om du tittar på mästerskapsloppen så ser du att där kan man vinna mycket mer i ett lopp.

BoysonII
0

# 1 , Okej, jaa jag har sett att man kan ha högre prispengar i ett mästerskapslopp, men jag tycker att det är lite konstigt igentligen att dom har 800 kr och vi 600 kr här nere!

Tusen
0

Som sagt. Det väljer klubben.

BoysonII
0

Jaa, då måste Lycksele vara en rätt " rik " klubb om man säger så?!

Nattie
0

Vissa klubbar har mer pengar för att de har mindre dagar och tvärs om. :)

BoysonII
0

Joo, det är klart xD haah

ryttarn
0

Det är inte bara norrlandsbanorna som har lite högre, VPTS banorna (Färjestad, Åmål, Årjäng, Arvika) har 850 kr i första pris på heldagar och 1200 på insprängda. Har hört att Solvalla diskuterar att höja sina prispengar. som #3 skriver så är det upp till klubben.

Sedan får övriga prisplacerade förstapriset/placering, ungefär.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

jenniferaronsson
0

haha så rik är nog inte lycksele ;)

[Mariaaaaaa]
0

Det handlar väl om att hitta sponsorer som vill sponsra? Ligger man i och är på kanske sponsorerna kan övertalas att betala lite mer? eller?

ostsiv
0

#9  helt rätt. Allt hänger på att hitta sponsorer. Det är inte så att någon klubb är  "rikare".Norrlandsklubbarna försöker väl att ha lite högre prispengar för att locka folk att åka lite längre.

rolsson
0

Den stora skillnaden är nog att vissa klubbar kör en eller två hela tävlings dagar medan andra kör åtta till tio hela dagar. det är ju lättare att ha höga pris summor i tjugo lopp på ett år  än i etthundra femtio lopp.

ryttarn
0

#11 VPTS kör 4a heldagar om året och en massa insprängda lopp, det är betydligt mer än vad vissa "600:- klubbar" gör…..

I söutändan handlar det om ekonomi, medlemsavgifter, sponsorer, lottförsäljning och andra aktiviteter,,,,,,

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

amandahandersson
0

Boden hade 800 till 1000-kronors skala på sina prispengar fram till bara förra säsongen. Anledningen till att vi böt, var att våra hästar stod så himla dåligt till i penning när man kom söderut.

jenniferaronsson
0

#13 håller med, det är mycket 600 kronors lopp söderut.
Det är ju lite synd.. Men frågan är ju om alla ska byta till 600 så det blir rättvist? Nu tänkte jag på heldagar och så, inte insprängda.

amandahandersson
0

#14, ja det går ju mer och mer över till 600-kronors skalan. För inte allt för många år sedan hade Östersund 1000 kronor i första pris på sitt dubbeltrav, sen sänkte dem till 800 och nu är det nere i 600!

ostsiv
0

#15 beror nog på få aktiva + svårt att hitta sponsorer.

aamaandaahh
0

Bergsåker har 800 kr i sina lopp och insprängda brukar första pris ligga på 1600 kr om jag inte minns fel. så var det förra året iaf. :)

aamaandaahh
0

Bergsåker har 800 kr i sina lopp och insprängda brukar första pris ligga på 1600 kr om jag inte minns fel. så var det förra året iaf. :)

aamaandaahh
0

aamaandaahh
0

ojjj :O

stallnysater
0

Men har de klubbar som har högre prissumma (800-850:-) rosetter vid 6:e och 7:e placering??
När vi var uppe i Värmland så var det inga rosetter vid 6:e och 7:e placering…

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

amandahandersson
0

#16, men just Östersunds dubbeltrav brukar ju vara riktigt populärt! Men ingenting illa åt Östersund, min egna klubb har också sänkt och det är ju just för rättvisans skull mot norrlandsponnyerna!

#21, rosetter vid placering, även 6:e och 7:e brukar det vara! I Boden fick man till och med rosetter när man kom oplacerad förrut. Vet inte hur det är nu, var ett tag sen man kom 6:a eller 7:a, sen brukar jag inte bry mig om att hämta ut ev. rosett då :P

savrarpstuteri
0

På SPTF:s hemsida under fliken dokument finns det under stycket tävling - prisskala - en lathund för beräkning.

Lina-
0

Vi på östersund brukar alltid ha 1000:- i första pris. Det beror inte på hur bra ekonomi man har i klubben. Snarare hur mycket tid man lägger ner på att hitta sponsorer..
I år är det bara 600:- i första pris på dubbeltravet men det beror på att vi är en väldigt liten klubb så det är mycket jobb för oss som ordnar allt.
Vi brukar har rätt mycket tävlingar per år och vi kör ändå med 1000:- i första pris på våra heldagar (två per år) och alla insprängda lopp. Det är även rosetter till alla prisplacerade på alla tävlingsdagar.

Vet knappt någon mer klubb med 1000:- i första, tycker det är synd!

Belindaa
0

#13 Precis!
Har inte riktigt koll på vad vi har här i Skellefteå, men vet att det har sänkts i alla fall..

rolsson
0

#12. Ja det är betydligt mer än vissa 600 klubbar men betydligt mindre än andra 600 klubbar, men visst det är ju ekonomi det handlar om har man inga pengar kan man ju inte betala ut något heller. Det ligger ju ett jätte tryck på sponsor ansvarig i klubben.

En annan del som är väldigt dyr är ju mästerskaps loppen där ett lopp kostar lika mycket som en hel tävlingsdag.

NatthaBlom
0

Norrland har vell mer pengar för att dom har längre resor?

Så har då jag fattat det?

stallnysater
0

#22 De få ggr vi varit på Färjestad och Årjäng har det inte funnits rosetter till 6:e och 7:e placeringarna…

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se