Fråga Coachen
Jag har jobbat med hästar i över 15 år och har arbetat mycket med unghästar, problemhästar och andra. Jag har tränat och tävlat ponnytrav i 14 år och har jobbat med familjens stuteri hela mitt liv. Jag får ofta frågor om allt och ingenting rörande hästarna och jag tänkte att man kunde samla allt här!
I detta forum så svarar jag på alla dina frågor. Undrar du något om hästars foder, träning, tävling, beteende, hantering eller något annat?
Passa på att fråga! Här kan vi alla dela med oss av våra tipps och idéer!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
min shettis är bakrädd vad ska jag göra åt det? vad är linjeavel, är det bra?
Ok…
Har en klurig fråga till dig ang beteende. Jag har ett femårigt russto e. Rusch som är snabb som bara den. MEN….när det kommer fram till voltning och stå stilla är det nästan omöjligt. Hon slår dock inte, men reser sig och vrider sig i sidled. Jag körde in henne i våras och hennes beteénde kom i mitten av juni då hon nått toppkonditon. Hon har aldrig varit dräktig, så frågan är om hon är allmänt omogen? Jag har testat springräm men det blev hon galen av och for in i ett staket. Jag har testat det mesta vågar jag påstå. Hon har fått ligga bakom andra hästar och voltat -funkade ej, har testat att trötta ut henne sedan voltat-funkade ej, har testat olika hjälpmedel som tex sidostänger och springräm-funkade ej. Jag har själv tävlat och kört in hästar i sex års tid samt har jag en mamma som tävlat i hoppning och har över 30års erfarenhet men vi kan inte riktigt få fram vad det är som felar?

Effi brunstar jätte mycket inte så kul på tävlingsdagar men ändån. Va finns de för nåt att ge henne som är bra?

#3 Det ända du får ge är homopat medecin, annars är det vet. utrskrivet och då äre startförbud. Mexyl hette det förut, nu heter det mx kur eller nå liknande.. Det är dämpande!

#4 Haha, det är bara för att homeopat-medicin inte innehåller något aktivt! Ren placebo med andra ord… Men det är iofs ca 20% effekt, kan räcka. 

Jag använder inte homopat medecin, men en i vårt stall håller på med "skiten" har väll lärt mig nått litet om det, men e inte hundra att jag säger rätt;)
#2 hjälper en springrem om dom är bakrädda, det är vell en fast martingal? och är det ingen som vet vad linjeavel är. jag läste om det i en tidning men vet ej vad det är.
linjeavel är när man parar besläktade djur med varandra..

Ja riktigt bra att du startat denna tråd.
Jag har en fråga; Min häst hatar verkligen att gå först. Hon segar sig och vill helst springa in i skogen. Hon blir fem nästa år och man tycker att hon borde lära sig. Jag brukar träna mina hästar med "omlottkörning" de får lära sig att springa om varandra och vilja vara först. Men detta funkar inte på henne. Tips?

#9 Helstängt?

Till er som har hästar som reser sig, prova resgjord (sätt den inte för långt bak bara, samt använd slaggjord samtidigt). Det har hjälpt mig mycket med en av våra hästar som varken ville volta eller stå stilla, utan reste sig så fort han fick chansen….
Inte för att jag vill verka elak och förstöra tråden, men är det inte det forumet går ut på??
Om man undrar något och vill ha ett tips om hur man kan träna eller fodra eller något helt annat, startar man ju en ny tråd och sen kan ju den som tycker sig veta, eller sitter inne med ett smart trix svara där?? Eller är jag helt ute å simmar??
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jamen hur mkt trådar blir inte det då om alla ska skriva varsin om deras hästar som ev krånglar jag tycker att det här är smidigt.

Kul att så många svarat! Jag blir glad att se att ni förstått min idé! Det är alltså inte bara jag som ska vara utan vi ska tippsa varandra. Det finns många hästkunniga ute i vårt avlånga land och det är bra om vi kan hjälpa varandra!
Så alla som har bra tipps kan skriva förslag på att hjälpa varandra här.
Jag ska göra så gott jag kan. Jag börjar från början…

1# "Min shettis är bakrädd vad ska jag göra åt det?"
Det är är ett ganska vanligt, och väldigt svårt problem. Bakrädsla kommer oftast ifrån en tråkig upplevelse tidigare i hästens liv. Hästar är inte bakrädda från födseln utan det kommer i regel från att något har hänt. Precis som med många andra rädslor så brukar enda sättet vara att bygga upp förtroendet igen.
Hästen är bakrädd för att den tror att det där läskiga ska hända igen. Då får du försöka bygga upp förtroendet att detta inte kommer att hända med dig. Jag har själv en häst som är mycket bakrädd och hon har slagit ca varannan gång hon vart i vagn. Jag har börjat om från början med tömkörning. Jag gör ljud bakom som skulle kunna skrämma henne. Sparkar i marken, men pratar lugnande med henne samtidigt. Många halter för att lugna hästen.
En stor risk med att tömköra är att man kan bli träffad om hästen slår. Man kan ju heller inte ha någon slaggjord när man tömkör. Så ett tipps är att sätta på en baksele. Vänd en brösta och sätt den runt rumpan. Sätt den ganska lågt, ca 1dm under knät. Fäst den sedan i bröstan fram på bogen. Då tar det emot och hästen slår.
"vad är linjeavel, är det bra?"
Linjeavel innebär att du avlar på hästar som är besläktade med varandra. Tex. kusiner, mosters bror etc. Hästarna är ofta besläkade i 3:e led eller 2:a och 3:e Det kan vara bra om det är en bra stam man jobbar med.
Linjeaveln blandas ofta ihop med inavel som inte är samma sak! Inavel innebär att de är besläktade i 2:a led eller närmare! Inavel kan ha tråkiga effekter och ska ej brukas!

2# Det låter konstigt att det kommit helt plötsligt. Det får mig att tänka "Vad hände då?"
Minns du om det hände något speciellt när hon började? Blir hon sådär taggad även hemma när du voltar? Är det lika dant åt båda hållen? Alltså om du svänger kraftigt åt vänster?
Om hon alltid reagerar lika dant vid voltning så skulle jag vilja föreslå att ni kollar igenom hennes rygg och mun. Det kan helt enkelt vara så att hon har ont! Antingen i rygg, ben nacke eller munnen. En veterinär till tänderna och en kotknackare till kroppen.
Om hon inte har ont så prova att jobba henne i dressyr. Min Valter var extremt taggad på banan och gick upp på bakbenen direkt. Jag jobbade honom mycket dressyr hemma och han fick gå 8:or och volter minst 15 min innan varje lopp. då blev han mjuk och smidig i kroppen och lugnare till loppet.

Jag har en travare på 7 år ett sto. hon är väldigt pigg att rida. när vi ska gallopera slänger hon sig bara iväg för hon kan inte riktigt gallopera, med det är inte det som är problemet. Utan när vi är i gallopet kör hon huver åt vänster hela tiden och bli stenhård i högertygeln. Om jag drar henne i höger tygeln då slutar hon att gallopera. Rider med pesoabett i mittenringen, för annars orkar jag inte hålla henne och även en sorts springrem. för när hon inte får som hon vill blir hon arg och kör upp huvet.
VAD KAN DET VARA?
# 13
Okej, då behövs det bara en enda tråd i hela forumet då… Snacka jobbigt att läsa sen för den som behöver hjälp med något. Det kommer bli mkt dubbla frågor. Det är ju det som är vitsen med olika trådar. Behöver man hjälp ex. om man har en häst som inte äter sin mat, då läser man i en tråd om det och svarar där. Mkt enklare sen att leta fram.
Hoppas att några kommer lägga in nya inlägg och trådar i det övriga forumet, annars kommer det bli trist att bara läsa i en enda tråd.
Men det är min mening, alla får ju göra som de vill.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
*2 Din häst kanske helt enkelt blir stressad, sätt i bomull i öronen och dra ner på kraftfodret.
#2 Så är min ponny oxå! men! jag har kommit på varför! på min äre så här att …
Antingen kan de vara för mkt värmd = hon blir less och då känner hon att hon inte har ngn lust att springa…. Eller..
Hon blir stressad! eller Less på att volta..!
Då jag ska starta så låter jag dom alltid få börja volta innan jag kör in i volten! så alla har kommit igång och det är bara dig som dom väntar på! vilket som funkar för mig! :)

9# Hästen vill inte gå först
Det är bra att du provat omlottkörning, vilket brukar pigga på hästen lite. Men detta funkate visst inte. Hur är hästen annars? Springer den bra när den får jaga?
Om den är allmännt seg så kan en energigivande foderstat hjälpa. Havre och kafft sport innehåller mycket energi och även bra med protein för att bygga muskler. Glöm dock inte att hästem behöver mycket andra viktiga saker så ge inte bara havre och krafft! Viktigast är så klart stråfodret (hö).
Det låter som om din häst inte får ut något "roligt" ur att vara först. En del hästar har det i blodet, att belöningen för träningen blir att få hamna först. Tjata inte att gå först med din häst utan låt den springa om, gå först en stund och sedan backa. Låt den inte backa gemon att du bara slutar smacka, utan säg åt den att sakta in. När energin byggs upp och tävlingsinstinkten vaknar så kommer sen snarta att tänka "näjje! sluta!" när du saktar in den. Verkligen bromsar.
"Så nu gick du först en stund, men nu får du inte längre" Omvänd psykologi vet du. =) När hästen inte längre får vara först så kan det blir så att den helt plötsligt vill!
Jag hade en häst som inte alls ville springa för vagn. Oavsett foder eller så. Det blev att bojkotta körträning för henne. Hon fick ridas, longeras, gå på släp m.m. När jag väl körde så blev det dressyr eller maraton. Så när hon väl kom i travvagn och skulle sprinag fort så vart det jääättekul!

17# Jag tycker att det låter som om din häst har någon form av muskellåsning i vänstersidan av halsen/bogen/nacken. Kan även sitta i ryggen.
Sånt märks sällan när man kör. De har inte den belastningen på mysklerna då. När man rider i skritt och trav så lyfter de inte benen så högt och långt och jobbar heller inte maximalt med ryggen. Men vid galoppen så arbetar ryggen maximalt och de får även mycket längre framsteg. Då kanske det gör ont i vänstersidan. Därför trycker hon ihop den musklen så hon ska slippa sträcka ut den, för då gör det ännu ondare.
Jag rekommenderar en kotknackare till din häst. Gå igenom hela henne och se om man hittar något fel. Efter det tycker jag att du ska rida dressyr. Jobba henne på 8:or och volter, Speciellt i högervav!
Till alla er som kör trav. När hästarna går i vänstervarv på banan så blir måånga travare kortare i vänstermusklen i halsen. Man se många hästar som går vänsterställda även i volten, trats att den är i högervarv. Detta bidrar ofta till att hästen tar längre steg med höger fram, kortar ner baksteget och galopperar oftare. De blir även ofta också snea i ryggen vilket kan bidra till låsningar. Många sätter på en sidostång på vänstersidan för att räta upp hästen. Visst, hästen blir rak när stången sitter på - men annars då?
Så för er som vill ha smidiga hästar, kör och rid dressyr! Hästen blir mjuk och smidig. Muskler håller sig hela och vältränade, du minimerar skadorisken, och inte minst så blir det omväxling i träningen för hästen!
vet du inte själv hur du ska träna dressyr så prata med en ridskola nära dig om att rida för en instruktör. Vill du köra dressyr så kan du få hjälp av av din lokala ryttarförenings körsektion.