Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1671 ggr
Mandah
0

Tippa Östanåkra 4 Juli?

Som rubriken lyder, nu vill vi se tippning! ;)

Mandah
0

Lopp 1 - 1:a Ruffs Mo 2:a Esol 3:a Neptuna

Lopp 2 - 1:a Ängdalas Rocky 2:a Ljungens Nina 3:a Cotton Field

Lopp 3 - 1:a Allg. Bästa Ninnie 2:a Kastanjeg. O'boy 3:a Malte II

Lopp 4 - 1:a B.B.S Lea 2:a Ellen 3:a Hidalgo

Lopp 5 - 1:a Allgunnens Ösa 2:a Hippotek. Filofax 3:a Månstorps Joker

Lopp 6 - 1:a Zeke 2:a Rezit 3:a Bambu

Lopp 7 - 1:a Dynamit II 2:a Allgunnens Ädla 3:a Gransjöns Kinder

Lopp 8 - 1:a Sävrarps Sms 2:a Faxa 3:a Baron Alex

Lopp 9 - 1:a Zingo 2:a Nora II 3:a Dusty

Lopp 10 - 1:a Celektra 2:a Marlon S. 3:a Engelbrekt

Katitzi
0

(Y)

Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com

rebeccanisse
0

Lopp 1: Ruffs mo- Neptuna - Esol

Lopp 2: Ängdalas Rocky- Ljungens Legolas- Ljungens Nina.

Lopp 3: Allg. Bästa Ninnie - Kastanjeg. Oboy - Malte

Lopp 4: Kör själv Ellen här, vill ej tippa.

Lopp 5: Allgunnens Ösa -Måntorps Joker -Hippotek. Filofax.

Lopp 6: Allgunnens Åliva - Zeke - Rezit.

Lopp 7: Dynamit - Gransjöns Kinder - Allgunnens Ädla.

Lopp 8: Baron Alex - Fagertravs Quling - Faxa.

Lopp 9: Nora - Magnifik- Nemela.

Lopp 10: Marlon S - Celektra - Ture

PromiseMinanMorfeus
0

Nu tänkte jag tippa lite:) Beskriver mer på russen. Vet inte så mkt om shettisarna.

Lopp 1: Ruffs Mo - Esol - Gransjöns Knutte

Lopp 2: Här har jag en klar favorit och det är Ängdalas Rocky, en mkt kapabel häst som har visat fina tider och vunnit joggandes in i mål varje gång. Här är dock 2 hästar som jag tror kan utmana Rocky genom att jaga honom och det är Ljungens Legolas som har visat fin form och Ljungens Nina som gick riktigt bra på Tomelilla sist. Tror ingen av dem kommer ge sig utan en match och ibland dem finns också fina Cotton Field som kommer försöka ta en pallplats men hinner inte riktigt fram. Men ändå blir Rocky en klar vinnare och resultatet blir :

Ängdalas Rocky - Ljungens Nina - Ljungens Legolas

Lopp 3: Allgunnens Bästa Ninnie - Kastanjegårdens Oboy - Malte II

Lopp 4: Ett 00- lopp som man brukar säga, men här är endast 5 hästar till start, tråkigt. Jag tycker det är svårt att veta vem som vinner men jag tror Kima och välstammade B.B.S Lea tar hem det. Även här tror jag Bondesson blir 2:a med sin välstammade Öjebos Mary  3:a blir nog Ellen trots Tillägg.

B.B.S Lea - Öjebos Mary - Ellen

Lopp 5: Säger bara såhär, Månstorps Joker har inte startat sedan i slutet av 2008 och jag tror den har en hel del gömt och det brukar Josefina vara bra på att plocka fram. Allgunnens Ösa har gått jättebra och hon är en stark häst. Svårt att tippa… Men tror ändå såhär eftersom jag är osäker på de hästar som inte har startat ännu.

Allgunnens Ösa - Månstorps Joker - Hippotekets Filofax

Lopp 6: Här tror jag Zeke leder från start till mål utan att behöva ta i fullt , sedan kommer det följas av Allgunnens Åliva och Bambu. Men Yepperdi ska man inte räkna bort, hon brukar gå riktigt fint på Öa.

Zeke - Allgunnen Åliva - Bambu

Lopp 7: Dynamit II - Gransjöns Kinder - Allgunnens Ädla

Lopp 8: Leda från start till mål tror jag Sävrarps Sms kommer göra med Faxa och Gelden hack i häl. Har tyvärr ingen större koll på vad de kan springa.

Sävrarps Sms - Faxa - Gelden

Lopp 9: Esol - Zingo - Nora II

Lopp 10: Många bra hästar som har visat att de kan gå riktigt bra på småbanor, en häst av egen erfarenhet som jag vet kan gå riktigt vasst på Öa är Ribella II som jag tror tar hem det med Sara liksom sin son. Sedan kommer det vara jämt om pallplaceringarna men jag tror Celektra knappar 2:a placeringen före Engelbrekt, Ture II och Marlon S. Ingen häst man ska räkna bort här!

Ribella II - Celektra - Engelbrekt

Lycka till alla :)

fffny
0

Lopp 1: Kör själv Nepuna.

Lopp 2: Ängdalas Rocky

Lopp 3: Allg. Bästa Ninnie

Lopp 4: Ellen

Lopp 5: Allgunnens Ösa

Lopp 6: Zeke

Lopp 7: Dynamit ||

Lopp 8: Baron Alex

Lopp 9: Kör själv Magnifik.

Lopp 10: Marlon S.

Lycka till alla :)

Fanny Henriksson 

Nathalie_p
0

Lopp 1: Esol

Lopp 2: Ängdalas Rocky

Lopp 3: Allg. Bästa Ninnie

Lopp 4: B.B.S Lea

Lopp 5: Månstorps Joker

Lopp 6: Bambu

Lopp 7: Dynamit II

Lopp 8: Svärarps Sms

Lopp 9: Esol

Lopp 10: Ribella II

annn
0

En liten fråga. Hur motiverar Östanåkra kostnaden 20 kr för uppbindningsplats och 50 kr!! för uppbindningsplats under tak, när box inkl. strö kostar 20 kr. på Halmstad, Jägersro, Kalmar Tingsryd.

Kima
0

# 7 Jag håller med!

Veronica-I
0

#7 Vi motiverar det med att vi är en liten klubb som inte går plus på tävlingarna och försöker ta in pengar på alla sätt som går för att kunna ha vår verksamhet kvar

Mille
0

Lopp 2: Många hästar i första och andra volten har haft en bra början på säsongen, så bakhästarna får svårt att hinna fram tror jag. Vinner gör Ängdala Rocky 2a blir Rezit och 3a Ljungens Legolas.

Lopp 4: 0-lopp är alltid svårtippade. Gissar på B.B.S Lea som vinnare, Öjebos Mary som tvåa och Ellen som trea.

Lopp 6: Zeke leder från start till mål, andraplatsen slåss Åliva och Rezit om.

Lopp 8: Kör själv

Lopp 10: Celektra och Engelbrekt är vana vid liten bana och slåss om segern, men jag tror att det är dags för Celektras först årsseger. 3a blir Marlon S.

ponny-kusk
0

Lopp 1, Ruffs Mo-Gransjöns Knutte-Esol

Lopp 2, Ängdalas Rocky-Ljungens Nina- Cotton Field

Lopp 3, Allg. Bästa Ninnie-Kastanjeg-O'boy-Malte II

Lopp 4, B.B.S Lea-Öjebos Mary-Ellen

Lopp 5, Allgunnens Ösa-Månstrops Joker-Hippotekets Filofax

Lopp 6, Allgunnens Åliva-Zeke-Rezit

Lopp 7, Dynamit II-Gransjöns Kinder-Ruffs Mo

Lopp 8, Faxa-Baron Alex-Gelden

Lopp 9, Magnifik-Nora II-Gransjöns Knutte

Lopp 10, Marlon S-Ribella II-Ture II

isabella-16
0

lopp 1 tippar ej ska köra allg. Annie

lopp 2:  Ängdalas Rocky el. Cotton Field - Thelma

lopp 3: Allg. Bästa Ninnie - Kastanjeg. O`boy - Jupiter

lopp 4: Ellen - B.B s Lea -  Öjebos Mary

lopp 5 tippar ej ska köra Askö Toraxa

lopp 6 tippar ej min häst Åliva startar

lopp 7 Dynamit II - Gransjöns Kinder - Allg. Ädla

lopp 8 Faxa - Fagertravs Quling - Gelden

lopp 9 tippar ej ska köra Nemela

lopp 10:Engelbrekt - Marlon S - Celektra

MartinaFrick
0

#9 Förstår att ni vill dra in pengar, men det finns ju andra sätt, ex. lotteri, sponsorer etc. Håller nämligen med #7 att det känns skumt att betala lika mycket för en uppbindningsplats på Östanåkra som en box med strö på en storbana.

fffny
0

varför är det ingen som tippar ? Flört

Fanny Henriksson 

Ronaldoo
0

#7 #8 #13 Förstår att det kan vara SVÅRT för en del personer att förstå…  Men sponsorer är inte lätt att få tag på här…speciellt inte i  dessa  tider… Lotteri (har vi) kan INTE dra runt en hel klubb, men det bidrar till en liten del. 20kr resp. 50kr är inte mycket pengar för varje individ att bidra med för att hålla banan igång (vi är tacksamma).

Vill "VI" ha kvar "småbanorna" ?

Hade Östanåkra varit en "storbana" hade vi oxå haft det lättare såsom Jägersro, Halmstad, Tingsryd, Kalmar mfl. Nu kämpar Vi för att hålla den vid "Liv". Tycker inte man ska ifrågasätta detta.

Tack till Er som har förståelse!!Glad

Kima
0

Tippar bara russloppen..

Lopp 2: Ängdalas Rocky - Ljungens Nina - Cotton Field

Lopp 4: Egen häst

Lopp 6: Zeke - Sävarps Engla - Bambu

Lopp 8: Baron Alex - Faxa - Gelden

Lopp 10: Egen häst

savrarpstuteri
0

#15 Ponnytravklubbarna på storbanor har det inte per automatik lättare, dock är det sant att alla har "bättre" uppstallningsmöjligheter där.

Nu är det ju så att landets två småbanor Östanåkra o Tomelilla har sitt charmiga "område" med närhet till allt o utespiltor o det vet väl de flesta om som åker till dessa banor.
Nu är det ju så att det är "kult"bana på Östanåkra vi talar om. I stort sett har ju ponnytravet fötts på främst Östanåkra (tidigare motorstadion i Växjö) Jularp o på Skrubbs.

Att ponnytravet sen exploderat i utveckling och i samband med intåg på landets storbanor fått hög service med boxar, duschar etc….är ju en sida som aktiva ser idag.

Absolut skall småbanorna finnas tycker jag! Det bör jobbas på att alla skall känna sej välkomna o veta ponnytravets historia o bevara den kult som fortfarande lever.

De som frågat efter olika priser på stallplatser har ju gjort det "informationsvis" o även gett förslag på andra inkomstkällor som är vanliga på andra ställen i landet.

De har fått svar o ÖVPT har fått lite tips o det är väl bra?

Avslutar gärna med att be ALLA hjälpas åt med att ragga sponsorer etc så ponnytrav i hela Sverige kan få fortsätta till glädje för många!

Carl-Henrik
0

Tycker att det är tråkigt att gamla uttryck ska besannas så tydligt på det här sättet! Att även Tomelilla tar ut en avgift för sina spiltor är det ingen som gnäller över, men direkt när vi befinner oss i Småland så ska det klagas över avgifter…

Bifogar programmet till tävlingen, tänk på att sidorna ligger i tryckordning. Ni får själva klura ut hur det ska läsas.

savrarpstuteri
0

#18 Tack för fint program -det är en jättefin service du ger både klubben och oss tävlande än en gång-!!!

Ses på lördag Glad!

annn
0

Kanske var det bara uttrycket uppstallningsavgift. Jag tillhör också de som gilar Östanåkra (började ju där en gång i tiden). Säkert finns det många som skulle kunna tänka sig ge ett bidrag ändå, just för att småbanorna skall överleva, med sin charm och trivsel. Varför inte undersöka möjligheten att varje klubb med "storklubb" bakom ryggen och med bättre ekonomi sponsrar lopp på Öa.

MarcusJohansson
0

Nu vill jag poängtera att både jag och Martina är förtjusta i Östanåkra. Vi har anmält både nu och den dagen som fick ställas in. Det handlar inte om något agg mot banan!

Tomelillas avgift instiftades för att samla ihop pengar till att hårdgöra och jämna uppbindningarna. Såg att ett antal platser hur gjorts vid nu.

När det gäller intäkter är det upp till varje klubb att jobba med olika vägar att få in pengar. Trots de "dåliga" tiderna har vi i Skåneklubben ökat våra sponsorintäckter ordentligt i år tackvare att vi beslutade att en person ska ha huvudansvaret för just sponsorer.

Östanåkra har ju egen plats! Tänk om vi haft det. vi får slåss om varje cm vi har på Jägersro!

Lite fler tips till östanåkra:

Loppmarknad! Detta genererar mycket pengar. Tror div 7 södra fotbolls klubben Snogeröd Snipers tjänade underkant 20 000 på detta.

Läger: Ni har ett klubbhus som står tomt! Detta är en enormresurs. Hyr ut det! Anordna egna läger och ta betalt för det.

Sätt upp ett sponsorplank! Alla sponsorerna får sin logga på en stor skylt. Alla som tävlar ser vem som sponsrar. Sponsorerna hamnar i blikfånget.

Ha sommarskoj för Moheda och Alvestadsbarnen. anorna lekar, hinderbanor, ponnyridning.

Får lokaltidningen att sponsora med en annonsplats! Skriv ut när ni har tävlingar och vem som sponsrar.

Jag kan fortsätta i en mindre evighet men nu får det vara slut.

savrarpstuteri
0

#21 Mycket bra inlägg!

Flera av dina tips till Östanåkra (som jag nog tycker passar många andra banor också) är ju dessutom ett sätt att få nya intressenter till klubben som medlemmar, aktiva med annat etc…..

Det syns ju redan efter några terminer på travskolan i Vaggeryd att det börjar generera nya medlemmar till Östanåkra/Vaggeryds ponnytravare o folk som nu skaffar ponnys för glatta livet (en Jägersroponny hamnade ju i Småland tack vare det) för att så småningom kunna starta i ponnytravtävlingar, vara med på träningar etc…
De som kommit den vägen var ju okunniga om "travvärlden" innan men har fått upp ögonen för det tack vare kurser, prova på, läger, etc……

Det är min fulla övertygelse att det är rätt väg att gå för ponnytravs ny/inrekrytering. Det genererar inte bara nya kuskar utan även ideella som kan tänkas utbilda sej, stå i kiosk, skaffa sponsorer etc…..

Jag lyfter på hatten o gratulerar SPTK till sin nya sponsorsjagare, han verkar helt suverän till det Flört!

Sara-Juventus2
0

#18 tomelilla tar inga avgifter på uppbindningarna om man inte vill självmant lägga en tia i spargrisen…

Carl-Henrik
0

#23 Jasså? Är den? Personligen tycker jag inte att följande citat från Tomelillas program låter som en frivillig avgift:

''Ni som lånar spiltorna. Det kostar 10 kr att stå i dem. Betalas i inskrivningen'' -Tomelillas program den 24/6 -09 sidan 3

Vill även poängtera att jag mer än gärna sponsrar Tomelilla med de pengarna, och skulle betala även om det var frivilligt!

Mandah
0

Men snälla 30-50kr det är väll inte hela världen? :O
Dom måste ju ta betalt om banorna ska kunna fortsätta vara kvar, för det vill vi ju eller hur?!

Sara-Juventus2
0

#24 då har den regeln införts iår… ifjol och de senaste 2 åren har iallafall där stått en spargris med en lapp att: lägg GÄRNA en tia så vi kan gjuta alla uppbindningar…

AnnaLundin
0

Jag, som har rötterna i ridsporten, tycker snarast att det är konstigt att det är så billigt att låna boxar i de fina gäststallar som finns på travbanorna. För likadana boxar på en ridtävling får man betala mångdubbelt bara för daguppstallning och över en helg brukar det kosta många hundra…

Så för mig är DEN skillnaden viktigare än att det kostar några tior att låna en uppställningsplats på Östanåkra.

savrarpstuteri
0

# 27 Så sant, så sant!

För ett 3dagars meeting fick man betala minst 500:- spänn!

Det är ett märkligt "fenomen" inom ponnytravsporten att allting skall vara i stort sett gratis och ändå skall det finnas prispengar!

I ridsporten får man ju även betala veterinären med minst en 50 lapp/ häst!

Och inga prispengar! På "vår" fälttävlans/dressyr/hopptid var det prispengar endast i de högsta klasserna o då till de tre främsta och då kunde det vara uppemot 75 startande att slåss om det!

annn
0

Mitt inlägg handlade INTE om 20,00 kr för uppbindningsplats. Har absolut inget emot att betala för bra platser med gjutna plattor, som på Östanåkra. Men 50,00 kr för uppbindning under tak. Vad gör klubbar med tillgång till boxar? Skall det också kosta 50,00 kr? Då har ju priset trissats upp onödigt. Försök hålla kostnaderna för de tävlande på enlåg nivå, det handlar om barnfamiljer, kanske med flera barn och ponnier. En hobby. Östanåkra kunde fixa en bössa med frivilliga bidrag typ "hjälp Östanåkra finnas kvar som tävlingsplats" eller öppna ett konto för bidrag. Är säker på att detta skulle ge en hel del. Tack för en trevlig tävlingsdag.

Belindaa
0

#29 Istället för att öppna ett konto kanske man istället bara kan acceptera att det kostar 50 kr för uppbindning under tak och se det som bidrag istället?

Millaaann
0

#29 På Mantorp tar de 50 kr för en boxplats…

annn
0

Nu vet jag inte hur många som ryms under taket, men nog tror jag ett konto för bidrag kan ge mer. Skulle oxså kunna tänka mig ett "småbanetillägg" på startavgiften, typ +50 kr. Men ok, följer bara inte andra klubbar efter och börjar ta 50 kr för boxplats så gärna för mig.

Mille
0

Vad är skillnaden i plånboken på att betala 150 kr i startavgift mot att betala 100 i startavgift och 50 i boxavgift?

annn
0

Skillnaden i plånboken är den, att den extra peng som småbanorna så väl behöver inte blir någon "extra" peng om klubbar med storbanor börjar ta  50,00 kr för en boxplats. vilket är risken när en klubb höjer uppstallningsavgiften.  Nog om detta.

Katitzi
0

här finns fler av mina bilder KLICKA HÄR

Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com