Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 1341 ggr
Troj
0

Travselar!

Tänkte köpa en ny sele till mitt russ, att ha till både tävling och träning. Men skulle vilja ha tips på bra selar från er :D Vill nog inte betala mer är 2000-2500 för den heller.

Sen, vad tycker ni är bäst att köpa? Standard el. QH? Börjes säljer ju billiga och bra standard selar. Men jag är rätt sugen på QH, har dessutom en QH nu.

Anledninen till att jag vill köpa en ny är för att med den jag har nu så får min ponny skav av "läderbiten" som QH fästet sitter på. Min rochard är rätt tung och stor(förmodligen en storhästrochard) och i tex nerförsbackar eller om hon står snett så trycker vagnen fram Qh fästena så de ligger mot huden istället för selen. Så ska det väl inte hända?:S vad beror det på? Är det selen som det är fel på eller är det för att jag spänner den "andra" gjorden för löst?

Tacksam för råd och tips! :D

giffan
0

Vi har selar från Bole. Kör i storhäst vagnar här hemma och har inte några problem med det. Selen är i mjukt hållbart läder Mycket prisvärd.

Jag skulle tro på din beskrivning att du spänner den övre gjorden lite för löst. Vi har även fäst våra klick beslag med buntband, då sitter de stadigt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

hermitage
0

har köpt en qh sele från bole.jätte bra sele tycker jag

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Polenta
0

Skulle också tro att det är så att den övre gjorden spänns för löst, samt att trycket av vagnen blir för tufft mot QH fästet så fästena går utanför selen. Om jag kör i rockard med QH sele är jag noga med att spänna en bredbrösta ordentligt så jag vet att hästen drar även med bröstan och inte bara med själva selen och QH fästena :)

Men det är så jag gör iaf … :P Du kanske skulle köpa en remsele att ha till rockarden istället? Och använda QH selen du har nu till tävling och träning i speedcart?

Belindaa
0

Jag tänkte samma sak som #3. Varför inte köpa en remsele nu, som blir billigare också och köra tunga rockarden med den, det brukar sitta mer på plats med rem, stabilare om man säger så. Sen kan du använda QH:n till den det går med :)

Karsk
0

Jag har selar från finn Tack och tycker de är jätte bra :)

marika-J
0

Remsele till rockard och speedcar, qh till sulky.. så kör jag iaf.

Jag rekomenderar en remsele till rockarden.

iiirma
0

#6 Gör precis som du!

Troj
0

Hej! Var ute och körde min ponny idag efter att ha fixat den andra gjorden lite, så nu satt den som den skulle. Det skavde ingenting! :) Men tänker ändå göra som giffan, fästa dem med något så de sitter säkert.

Håller med om att det kanske hade varit bra med remsele till rockarden, men det känns inte värt att köpa en ny sele nu när det löste sig med QH selen. Men jag ska hålla stenkoll och visar det sig att det skulle fortsätta skava så får jag köpa en med remmar :P

Tack för alla tips!

Belindaa
0

#8 Men en remsele behöver inte vara så dyr, det finns flera begagnade  och dom brukar inte kosta mycket! Men pengar är det ändå men..Flört

Karsk
0

#8 jag har en remsele som du kan få köpa billigt av mig,, för jag använder den inte

giffan
0

#8 Om du har en riktig brösta så ska du kunna ha storhäst vagn alt rockard med klick, det är bröstan hästen ska dra i.

Har du en extremt tung rockard eller att ni vanligtvis sitter flera i vagnen skulle jag rekomendera en typ loke att dra med.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

madde89
0

finntack selarna ligger  i  den  prisklassen ungefär mellea 2000-3500kr kompletta

jag  köpte en  sele på abiose indisk läder med ruskit bra kvalitet 

kompelett  med huvudlag och check  rem , brösta och bruna tömmar  för ca 2300  kr  tror jag  att  den kostade -prisvärd både som  hemma sele och till  tävling  fast jag har mest använt  den  till  tävling Glad

lycka till  med selköpet