Anmälan SM kat. B...
… på måndag 6 juli. Så här ser snabblistan ut t.o.m. 30 juni
Tyson II 1.37,1
Gumino 1.37,7
Micklas 1.41,4
Varette 1.41,5
Lexius 1.42,1
Tokajer M.L. 1.43,3
Iva Roll 1.43,9
Ernst Ronaldo 1.44,3
Pralinus 1.44,3
Lill Snyggen 1.44,9
Skotte 1.45,9
Hults Bonito 1.46,4
Katla 1.47,4
Ernst Ravelli 1.47,8
Celine 1.48,0
Allgunnens Åhellen 1.48,2
Jagga Ess 1.48,6
Predor 1.48,6
Trogen (FI) 1.48,8
Tejas Monita 1.49,0
Ernst Rolf (NO) 1.49,5
Hults Pomir (NO) 1.49,5
Ernst Rivaldo (FI) 1.49,7
Thyra Tyrann 1.49,9
Zlatan Nick 1.49,9
Snabbaste har företräde så tex Celine och Katla skulle slå sig in på listan bland dom 12 ifall dom anmäler.
I kat A så var det snabbaste innevarande år som hade företräde. Man kan ju undra varför det inte är så för kat B också?
En rejäl miss av SPTF:s proppskrivare och korrläsare.

Då är ju 2009 års snabblista egentligen ointressant i SM synpunkt… Huvudsaken är ju att hästen har startat 2009.
Snabblistan är hyperintressant, eftersom förbundet har kommit med en sen propositionskorrigering…
Visby 13 juli - Prop 1.
Svenskt Mästerskap i ponnytrav för Kat B.
Kategori B som har fullföljt minst 1 officiellt lopp from 1 jan 2009.körda av C- eller D-licensinnehavare.Snabbaste innevarande år har företräde
Det var ju tur det, annars hade det lätt blivit lite löjligt tycker jag. Klart att samma proppar till alla SM-loppen ska se likadana ut oberoende av kategori.

#4 Ja det var ju tur! Dock är förutsättningarna fortfarande inte samma då det i kat B SM propen finns en text som säger "häst som startar senast söndag 5 juli har företräde till start". Någon sådan text finns inte i kat A….
#6 VA!!
Till SM brukar ju inte halvrader räknas. Ytterlligare en miss alltså.
Startlistorna är ute på Sptf:s hemsida
Loppet är inte fullt, riktigt dåligt..
Fem (!) avkommor efter Vagabond till start.

#10 Det hade kunnat vara 6, var är Hults Bonito? Saknar även fler, som tex Skotte, Katla.
#10 Det är inte illa att så många är efter en och samma hingst. Vagabondavkommorna är speciella. Har alltid tyckt att det är fina travare.
Det är konstigt att inte loppet är fullt.
#9 Men jag förstår inte varför det är "dåligt". Menar du att det är dåligt av tränarna att inte anmäla ut hästarna? Eller vad?
Kanske skulle använt ordet tråkigt istället..

Och Lill-Snyggen saknas!
Jag tycker också att det är dåligt att inte anmäla till ett SM. Om man struntar i att anmäla för att man inte tror att hästen har en chans, ok, men trav är fortfarande trav, och alla lopp skall köras, allt kan hända, även det mest oväntade!
Svårt och köra 2 hästar i samma lopp, Sandra har ju Varette. :o
#15 Tycker inte man ska säga att det är dåligt för man inte anmäler sin häst. Vid varje anmälan gör man ju en bedömning om det är värt att åka. Idag kostar det rätt mycket att resa och dessutom straffas hästen i framtiden om den råkar göra ett bra lopp i auto. Förr anmälde i alla fall vi ut till alla möjliga och omöjliga lopp då autotiden ändå endast gällde i autolopp. Så det är nog inte så att man sitter och vrålstirrar på om man har en chans i toppen alltid. SM är en ära att få deltaga i men det finns många orsaker till varför man väljer att avstå. Inte enbart av feghet alltså.

#11 Vi har dubbeltrav på Jägersro denna helgen och väljer det i första hand..

Spännande, Tyson och Gumino bakspår, kan bli en "outsider" som står som vinnare. Kanske Ronaldo (jämna tider oavsett distans) eller Iva (verkar gå snabbare ju längre loppet är)… Hur som helst, Lycka till alla som står på startlinjen på måndag! 
Sandra hade visst tänkt att ta ut båda två, men lill snyggen har inte vart fräsch i dom 2 senaste starterna. Därför skippade hon att anmäla ut lillis. för att någon annan skulle få chansen att vara med./Mikaela

Kan bara säga att vi skulle önskat att vi skulle dit men men vi får se om vi kommer nästa är, Lycka till alla!
# 17 Ni vet väl att det är billigare att åka till Gotland om man skall tävla? Står på GRTK:s hemsida!
Det är fortfarande inte billigt. ;P

Spännande värre!!

#18 Okej, då förstår jag.
#19 Det gör verkligen loppet mer spännande. Tycker precis som du, att det kan öppna upp för någon annan. Synd att jag inte ska dit. Hade verkligen velat se detta lopp.
Tycker det borde ligga så mycket ära i att deltaga i SM, att valet mellan Jägersro's vardagstrav och SM borde vara enkelt.
Inget ont alls om Jägers, det är en mycket fin och trevlig banan att tävla på. Men SM är ändå ett SM…

Vi kommer dit och tittar iallafall.
#26 Håller med dig , SM är det största lopp man kan vara med i och är som sagt en ära att vara med i och en stor merit att bara deltaga !
Årets SM kommer bli mycket spännande precis som fjolårets, men jag tror ändå det kommer att stå mellan Tyson och Gumino trots bakspår då dom står i en klass för sig.
Jag tycker jägers är självklart. tänk om man tar ut mellan 2-6 hästar än att bara ta ut en ? De kostar ju mycket pengar att åka till gottland så är det värt igentligen ? Då har man en CHANS, men om man anmäler ut till en heldag har man oftast fler Chanser.
(mina åsikter)
Så är det ju alltid trevligt att komma till Gotland också
#27 Du tar väl med Roland och Mari? det var ett tag sedan vi träffades!

#31 Självklart kommer dem oxå :) och deras lilla barnbarn Towa :)