Storhästolycka på Jägersro.
Jag läste precis på skånskans närupplaga om en svår olycka på Jägersro. Jag var där bara någon timme innan.
Saxat ur tidningen:
" Dramatisk olycka på Jägersro
20:55 MALMÖ
Tre ekipage körde ihop under ett travlopp på Jägersro nu i kväll. Den sexårige hingsten Kelly Frontline stannade plötsligt, föll ihop och dog på banan. Kusken Patrik Sjöberg har skadat axeln i olyckan.
Mitt under det sjunde travloppet på Jägersro stannade hästen Kelly Frontline plötsligt till och föll ihop på banan, drabbad av hjärtstillestånd.
- Det såg ut som att den kvävdes, rapporterar Skånska Dagbladets reporter Elisabeth Lindbäck från travbanan.
Ekipaget med Kelly Frontline och kusken Patrik Sjöberg föll ihop. De två närmast bakomliggande ekipagen körde då in i Patrik Sjöbergs vagn. Jenny J Karlsson och hästen Jarmani och Good and Bad med Jörgen Sjunnesson.
- Jörgen Sjunnesson reste sig direkt men kusken Jenny J. Karlsson låg kvar på marken. Men det som sägs här är att hon är oskadd, fortsätter Elisabeth Lindbäck.
Hästen Kelly Frontline dog omedelbart. Enligt driftledaren vid SOS Alarm har två ambulanser tillkallats för de drabbade kuskarna. Det är oklart hur allvarligt skadad Patrik Sjöberg är.
Den sexårige hingsten låg Kelly Frontline bakom ledande Monticello Avenue, när han började vingla 1400 meter från mål och han stöp 100 meter senare i banan.
Jarmani ska ha skenat hem till stallet, medan Good and Bad först fastnade i ena sulkyn och kom loss först efter några minuter. Han skenade sedan till stallet.
Mer information följer.
Christin Persson
christin.persson@skd.se"
usch va hemskt när sånt händer:'( !!

usch fy… jag var också på Jägers bara någon timme innan.. Hoppas att kuskarna klarade sig utan några större och allvarliga skador!
Usch vad hemskt :/
Uscha =(
Usch så hemskt :( men tur att det gick bra för kuskarna..
hände en dödsolycka idag också här i Boden,en treåring Camilla Glide som skulle ha startat här på Torsdag, dog på banan för Kari Vaaraniemi :(
det är så hemskt
Det är alltid lika tråkigt att höra, känns som om det är vanligare än man tror att hästar bara faller ihop på banan. Har aldrig hört att det hänt ett russ elr shettis?

#5 Men uusch vad hemskt 

Man blir så ledsen när man tänker på ägaren och tränaren som stått vid sidan och sett sin häst…
# 7 Eloge kvävdes en gång och la sig ner på upploppet av ett lopp. Men ingen skadades och det drabbade ingen av de andra ekipagen.

#10 Det är väl den enda fördelen med att alla ponnylopp inte är så tajta som storhästloppen.

#11 Sen går det ju inte lika fort i ponnylopp…

Såg de på liven, lite av de iaf.. De är ju gud så hemskt men så är det ju, inget som går att göra ngt åt. Gäller ju att hålla koll på hur hästarna mår osv..
Hemskt är de iaf varje gång…
Så fruktansvärt :(

usch, fy vad hemskt! :(
Det slog mig att jag har faktiskt aldrig hört talas om att en ponnytravare dött under ett travlopp. Undrar varför det sker så ofta bland varmblod. För mycket inavel ????

Usch vad hemst….
Man kan ju verkligen spåna i vad detta berodde på..

De visade på sporten på 4;an

I lycksele förra året så kvävdes Juniflickan och la sig ner och det var hemskt, men jag kan tänka mig ännu värre i storloppen då det går mycket fortare och tajtare.
Värst är ju dom som inte kan något om hästar som sitter och skriver att trav är djurplågeri ( ny syftar jag på aftonbladets kommentarer..) sjukt!
#19 Men hon dog väl inte???

Nej usch vad hemskt!
Här på Skellefteåtravet hände det en gång att en häst började skena (inga grindar så man kunde stänga banan fanns då) ut från banan, ut från stallbacken. Vidare in i centrum genom hela centrum och allt, alla rödlysen, över en bro, till hästen kom fram till ett stopp, en gammal järnvägsstation.
Så en häst skenade från ena sidan av stan till andra, grymt tur att ingen skadades! inte hästen, ingen människa.
Kul när det går bra, mindre kul när det går så här dåligt..
usch så hemskt:/

såg de på sporten, men sen nu när man kollar på atg på eftersända lopp så är ingen av dom tre hästarna med i loppet och det står att dom ör strukna ;s har dom typ klippt bort dom hästarna eller , jag fattar ingenting!
#20 nej det gjorde hon inte :)
I regel har dom stora travhästarna som dör både på banan och utanför dolda hjärtfel, eller att pulsådern brister……svälja tungan kan dom också göra….Det har hänt att russ stupat för dom inte fått luft, men vad jag vet har ingen ponny dött…..

STorhästarna är ju mer extremt avlade för tävling, det är också fler som tävlar och de anstränger sig på ett annat sätt än ponnyer, så det är nog många faktorer som gör att det är vanligare att de drabbas av att blodkärl brister t.ex.
Har faktiskt inte hört om någon ponny i något tävlingssammanhang som dött av en sådan orsak, men det finns ponnyer som dött av brustna blodkärl i hemmiljö, så det händer även ponnyer.
Det är alltid hemskt när olyckor händer. I stora travet händer det ju dessutom mycket fortare än i ponnytravet då farterna är betydligt högre.
Jag har inte heller sett eller hört talas om någon ponny som dött på det viset. Däremot så har jag sett två som plötsligt segnat ihop på banan.
En gång på upploppet i Östersund på dubbeltravet för några år sedan, och förra året i Lycksele på bortre långsidan.
Tack o lov så skadades inga kuskar allvarligt, och inga andra ekipage gick omkull.

Det är ju mycket mer stress innom stortravet också! Hästarna körs in i väldigt tidig ålder och är sedan igång regelbundet. Många hästar får heller inte vara ute i mer än bara 1-2timmar om dagen eller om ens alls!? En massa havre på det så är det inte lätt att hålla sig i skinnet och då är det lätt att svälja tungan eller bli så stressad så man tuppar av. Det är en teori jag fått för mig iaf! Alla stall har ju inte det så med många som jag varit i iaf..

Det kan säkert finnas en nyckel i aveln för att förstå varför sådant här händer.
Men jag tror att det beror på att varmbloden ger så otroligt mycket i loppen. Dom ligger på toppen av sin förmåga och då utsätts ju kroppen för mycket stryck. Det händer ju bland människor också och vi är inte speciellt framavlade för tävling.
En ponny sparar ju i princip alltid lite av sin förmåga och klarar sig bättre.

Vad jag läst så klarade kuskarna sig relativt bra, Jenny Karlsson hade tre brutna revben medans Patrik (som så sent som i lördags firades som en kung på halmstadtravet) klarade sig med sprickor i sina.
Jag var där när det hände och när en från det stallet vi stod hade varit däruppe på banan hade tränaren tror jag det var bara sagt, kan jag låna någons vagn, jag har fler hästar till start !, fast han var nog chockad.
Det var hemskt och ja såg när hästen fördes ut med traktorn med skynke på sig, man fick sånna rysningar.
Sedn så jag även dom som tillhörde äten komma med denns sele och huvudlg och nummerbrickona.
Jenny skulle kört Mister Earfy (vår kompis häst) i lopp 9. Men det löste sig med kusk
En bra sak var i lopp 10 då åran häst Giant Night Star van överlägset :)) Jag fick sitta på kanten av sulkyn och förmodligen kommer det bara vara jag och pilen på vinnartavlan :))

#23 loppet kördes om efter olyckan
oush vad hemskt. Det har varoyi mkt sådana olycker i stortravet i år.- De som inte kan trav anklagar travsporten då för djurplågeri. men det händer ju i alla ridsporter tex i galoppen och fälttävlan att de stupar eller bryttre ett ben mitt i loppet
sånt händer men det är synd att de händer så klart.
hoppas kuskarna klarade sig bra
såg det å det såg så hemskt ut ju ! :(

Men att de inte skett med ponnysarna(?) kan ju ha att göra med att, hur mycket tar ponnysarna i? Själv har jag nog aldrig sett en ponny som tagit i sådär extremt mycket.. Medans varmbloden tar i så mycket i många lopp. Varmbloden blir ju mer anträngda oftare än ponnysar, vilket även gör att de slits snabbare och om man då inte har tillräcklgt långt mellan starterna så kan ju både de ena och de andra hända. Nu skrev ja varmbloden bara, gäller ju kallbloden också såklart..
Själv köpte vi ett varmblod från finland 2005, en 3årig hingst, hos tidigare ägare hade han tävlat med infektion i kroppen vilket gjort till att han fått hjärtfel, inget vi visste av då utan först efter ett jobb då han hade konstig puls efteråt - så han for till mälarkliniken, efter en Massa om och men kom de fram till att han hade ett rejält hjärtfel, blodet rann åt fel håll man kan säga.. Häststackarn hade mjölksyra, alltså över 200 i puls när han stog och sov ibland! Han hade ju stått med mätare på sig under natten, först kanske pulsen va på 20, sen efter två sekunder uppe på 200, helt sjukt. Vi hade tur ändå, hästen kunde ha ramlat ihop och dött exakt när som helst! Självklart fanns inget att göra åt saken utan det var bara att avliva.
Där har man ju ett gott exempel på hur viktigt det är att hålla koll på hästen, att aldrig tävla/träna en sjuk häst. Och man ska alltid tänka på att hästen hellre får vila en dag för mycket än en dag för lite :)

jag läste det imorse i skånskan, jag bara gapade, att sånt kan hända är bara tråkigt, jag trodde det inte hade hänt förut, men det hade det tydligen…

jag kom ihåg en gång då vi var i finland å tävla..
då var det ett kallblod som helt plötsligt börja vingla å trampa luft sen bara dundra hästen in i stacketet.
hästen klara sej å när dom fått upp den på benen igen så tog dom den till dopingstallet. vet inte om hästen var dopad eller ej men det var ganska otäckt att se när han bara föll ihop.
Fy vad läskigt. :(

Hände på Bergsåker förra året, samma dag som Sundsvall Open Trot var… Usch, hästen bara föll ihop mitt i steget! Som tur var så skadades ingen, men hästen den var stendöd.
Usch, va hemskt 

Hörde om en Islandshäst som "dog" mitt under en tävling! Hästen gjorde jätte bra ifrån sig men plöttsligt tyckte ryttaren att han bara la av mitt i ett språng, liksom han fick ingen kontakt med hästen! Precis innan hästen föll till marken så kvicknade den till igen och hann fånga upp sig. Ryttaren tyckte att det va konstigt och åkte till veterinären som upptäckte att hästen hade ett hjärtfel, veterinären förklarade även att hästen faktiskt hade dött just i det ögonblicket som han hade lagt av men att adrenalinet hade fått igång hjärtat igen! Kusligt…

Jag var med om en liknande sak på Axevalla för inte allas länge sen.
Vi var där med min passhäst Sophie Calmon, hon gick i lopp 9, och självklart riktigt spöregnade det, de blåste dessutom galet mycket. Loppet går , men efter 1000 m ser vi att hela fältet splittras och det blir 2 lösa hästar, sen ropar det även ut att en 3e häst var med i olyckan. Hästen Peroni hade fått hjärtstopp och fallit ihop, därav hade hästarna bakom kommit upp för snabbt bakifrån och vart tvugna att väja, därav kört på varandra. Stefan Persson som körde klarade sig lindrigt utan skador.
Personligen tycker jag det är väldigt hemsk när sånt här händer.
Även en gång på Åby, provlöp på kvällen. Hästen Yang kommer lös, den går omkull på asfalten efter att ha sprungit runt ett tag. Bakbenet går av och hästen får nödslaktas på plats. Ursäkta utrycket, men fyfan sånt här är hemskt.

Nej! ni skojar med mig! Jarmani står uppstallad i Norra Näs i Varberg och kört jobb med den underbart trevliga valacken. JAg har tom skott hästen fram med aluminiumskor före ett lopp. Hoppas att Jenny och Jarmani och dem andra mår bra 
det är så hemskt aså, när sånt händer..
UUUUUUUUSCH.

Usch såg det på sporten igår .. Såg riktigt otäckt ut :(