Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1609 ggr
Colt
0

Täcken?

När använder era ponnyer täcken? vad för täcken? har dem alltid täcken på sig så fort de går utanför dörren?
Fodrade?vattentäta?

muskot
0

Mina har regntäcken så ofta det är möjligt när det regnar jätte mkt eller så, kommer det bara en liten skur och det inte är jättekallt ute behöver dom ju inte täcke. Sen har dom vintertäcken på vintern, inte jättetjocka men ändå fodrade, men dom får inte på sig dom förrän det blir minusgrader ute! Som nu när vi i Skåne har minst 10 grader varje dag så har mina inga täcken :P

Nitro
0

Mina är ju rakade så de går med regntäcke varenda dag, de går ju ute dygnet runt också :)

Ylva_Sundbyholm
0

Mina går utan täcke, vid regn har Pajsan regntäcke på sig. Om jag har tränat och dom är svettiga får dom självklart ett regntäcke på sig. Ska raka dom vid jul efter det blir det vintertäcken på båda.

ElisabethA
0

Min går utan täcke dygnet runt året om. Hon har bara täcke på några dagar innan hon ska på utställning (för att vara fin i pälsen), eller om det är kyligt och hon ska åka transport långt.

Fleece täcke i transporten och regn eller sommartäcke ute beroende på vädret.

Ogge
0

Mina hästar har regntäcken om det regnar mycke och vintertäcke om det är kallare änn -15 har sällan täcken på dom annars, kör vi dom när det är så kallt så får dom stå inne efter det. Här uppe är det så kallt på vintern så dom behöver få ha täcken då.

MarleneGustafsson
0

Mina bär täcken så sällan som det går. Efter körning om de ska ut i hagen bara.

Hannna
0

Mina ponnier har också täcken på sig så sällan det går, de har lada att gå in i om det regnar och kylan klarar de ju om de har hösilage att tugga på under nätterna.

AnnaLundin
0

Mina hästar, inkluderat såväl ponnyer somhalvblod och fullblod, går i princip alltid utan täcken.

Har det vräkt ner regn en dag så får de på sig ett ylletäcke över natten inne, så de torkar och får upp värmen igen. Men utetäcken använder jag endast i undantagsfall.

_JonnaRoos_
0

Mina har inte haft täcke på sig en ända gång i år, men nu är dem klippta som dom har regntäcken på dagarna!

Mickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min shettis har täcken på sig jämt..rakad =)..men mitt russ har åäls så hon klarar sig finfint utan =)..

juliapettersson
0

Försöker använda täcke så lite som möjligt. Det är mest min arab som får täcke på sig när det är ruskväder, för hon får inte så mycket päls.

Det finns ett stort "rid-stall" nära mig, blir tokig ibland när jag kör förbi, även om det är strålande sol ute går häststackarna med täcken. Skrikandes Vissa tror verkligen att hästar är som människor…

hannibal-roll
0

Mina hästar har bara täcken när dom blivit klippta på vintern. Då har dom regntäcke och vintertäcke om det blir kallare än någon minusgrad.

Så har dom svettäcke på sig när dom tränat och det är ruggigt ute förståss. På sommaren använder jag nästan aldrig täcken!

iiirma
0

Min har regntäcke om det ska regna hela dagen, behöver inte om det bara kommer en skur. Vintertäcke har han inget, men är det snöoväder slänger vi på det ett regntäcke mot blåsten. Han får på sig ett fleecetäcke när jag har kört. Han är inte klippt, tycker att han ska få ha kvar sin vinterpäls.. de sätter den ju av en anledning! Det gör sitt eget täcke!

LinnJ
0

Jag använder täcke på mina hästar efter jag har tränat när de står inne i stallet och torkar. Annars använder jag täcke när jag klippt dom efter jul, men bara om det snöar eller blåser jätte mycket. Dom har ju utestall som dom kan gå in i på vintern.

Anna_
0

På sommarn har vi inga täcken, varken ute eller inne. Möjligtvis så lägger vi på regn/vintertäckena om det skulle vräka ner regn. På våren och hösten har vi tumma innetäcken på dem. Och på vintern är det vinter/regntäckena som åker på när de är ute + innetäcken när de är inne på natten.

Jessika87
0

Curre han har inte täcke på sig ute, bara ibland om han blir svettig efter körning

Rixi har vintertäcke på sig jämt nu på vintern, hon fryser så hemskt lätt

DubbelE
0

mammas halvblod har täcke nästa jämt, även på sommaren, men då har han ett flugtäcke då han har ganska svår knottexem. Men mina hästar har mer täcke för syns skull vid dåligt väder. Russena går hälst utan täcke och 2-åringen klättrar ur sitt (jag funderar så det knakar hur han lyckas!!).. o fjordingen bekymras inte av regn..

_JonnaRoos_
0

#17, jag har lite skit bra tips till dej angående 2åringen;) haha Turbo min sköt häst är expert på det, han klär jämt av sig:P Skriv om du vill ha tips:)

_JonnaRoos_
0

Hos Leif

Sommar:

Inne: utan.

Ute: utan.

Vår/Höst:

Inne: Fodrade innetäcken/vid övergången har dem tunna"sommar" täcken!

Ute: Regntäcken, oftast fodrade

Vinter:

Inne: Fodrade innetäcken

Ute:Tjocka vinter täcken, över typ 10 minus har dom dubbla (utetäcke, innertäcket undedr)

_JonnaRoos_
0

Hos mig

Sommar:

Inne: utan.

Ute: utan.

Vår/Höst:

Inne: Tunna ylletäcken

Ute: Regntäcken

Vinter:

Inne: Fodrade innetäcken

Ute:Tjocka vinter täcken, över typ 10 minus har dom dubbla (utetäcke, innertäcket under

Detta om dom är klippta, annars har jag inga täcken på dom, men denna vinter har jag klippt mina små kusar;)

stuteriess
0

En häst i hög kondition behöver täcke för att inte en massa energi skall gå till spillo när det är kallt. Orakade ponnyer behöver inga täcken, dom har päls som stoppar det mesta utom blötsnö som fryser på. Kolla får nu se, att en, som man tycker, dyblöt häst med päls alltid är torr närmast kroppen. Sen är det viktigt att dom har foder tillgängligt när dom går på lösdrift, eftersom dom håller sig varma genom att äta, och att dom har skydd av träd eller ett skjul så dom kan gå i lä om dom vill!

divansson
0

ojojoj..  svårt å skriva..!  :P

Sommar:

Inne: Vanligt tunnt täcke..

Ute: Utan (vid regn: Regntäcke)..

Vår/Höst:

Inne: Vintertäcke..

Ute: Regntäcke och ibland fleecetäcke under..

Vinter:

Inne: Två tjocka vintertäcken, Magvärmare och Halstäcke..

Ute: Ett Tjockt vintertäcke, fleecetäcke, halstäcke & ibland magvärmare..

De var allt det!  ;D  inte så illa endå va? När de har tränat dessutom på vintern å sommarn å året om så har de bandage också..!  ;)

LindaBlomberg
0

Min ponny går med ofodrat regntäcke dom regninga dagarna, annars utan fram tills jul då hon rakas och får gå med det täcke som passar väderleken.

_JonnaRoos_
0

Härmis camilla:P

JennyBrunzell
0

Jonna, säg det där tipset till mig! De dagarna Pärre inte vill ha täcke så kryper han ur det, så när jag kommer in i hagen ligger täcket där, knäppt ifram och under magen lixom! :) haha

Tyfon
0

shettisarna har täcke om det regnar bara russet tjokt vintertäcke för han sätter ingen päls.

Mollberg
0

Ponnysarna som är klippta har utetäcken om det regnar eller snöar, och innetäcken när det börjar bli kyligt ute. De stora hästarna har nästan jämt täcken, förutom på sommaren.

Teja-Bea
0

Jag jobbar starkt för att låta "djur vara djur". Alla mina hästar går på lösdrift året runt och gör ute i både ruskväder och snö.

De har alla tjock vinterpäls och får bara täcke om det är kallt ute och de tränats varma. Men då lägger jag inte på ett tjockt täcke! Jag vill att de ska arbeta med kroppsvärme och behålla sin päls.

om jag rakar dem, vilket jag endast gör på våren (aldrig på hösten!) så får de täcke på sig om det är jättekallt ute, eller om de tränats hårt och kylan riskerar sjukdom.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

_caroline_
0

Mina hästar har vinter täcken ute och termotecken i stallet nu på vintern. det är jätte bra för då sätter dom inte lika mycket päls

divansson
0

#24 jaa.. men du är ju så smart som kom på de..  ;) haha

proffset
0

divansson, dina hästar går alltså bara utan täcke på sommaren???

iiirma
0

#22 Varför (?) Har de så mkt täcken på sej? stackarna..

CarolaCarro
0

Svett täcke efter dom gått.. Annars har dom inga täcken.. dom små lägger bra päls ändå

Andy
0

Gammeltanten har regntäcke på sig. De andra har täcke när de är klippta o om de är svettiga. Ibland på natten om de är blöta o kalla när de kommer in.

Colt
0

#22 skulle vilja fråga det samma som Irma??  varför så mycket täcken? Har du även så mkt täcken på russet??

Impulz
0

Nu vet jag ju inte om #22 har utestall, men det låter väldigt mycket det där!

iiirma
0

#36 Det är för mkt även om det är utestall! ;) Ett vintertäcke är just till för vintern, inte vår/höst! Och på sommarn behöver de inga täcke överhuvudtaget! 

Och det där de har på sej på vintern.. magvärmare! HAH! det låter bara töntigt!

EllinoreBoy
0

#22, Nedrans vad täcken, behöver dom det ? :P Mina har bara ett rengtäcke och russet ett lite fodrat på sig på vintern och lite på våren och hösten.

EllinoreBoy
0

och sen har dom täcken när jag kört dom, men inte på sommarn

AK47Kalashnikov
0

Jag har en tendens till att köpa mycket utegångstäcken, men jag använder dem sällan! Kanske om hästen ska ut efter att den jobbat något. Jag är dock rätt duktig på att använda svettäcken!

iiirma
0

#22 Nu blir jag tjatig, men jag VILL VERKLIGEN veta varför du har så mkt täcken!

giffan
0

Försöker täcka mina i tid så att de inte sätter så mkt päls, brukar lyckas på varmbloden, men ej på ponnysarna, som då klipps och sen täcks.

Alla våra hästar har samma täcken inne som ute, och när det är kallaste perioden på vintern har de två täcken.

Sen gäller det att hitta täcken som passar bra och inte som min bild visar…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

_JonnaRoos_
0

För att deras hästar står i en kall lada..? Hennes pappa är Sölve Bäck, hans ideer, ingen kan ju klaga på han resultat. slår vad om att deras hästar mår finfint.. eller hur millan:) ?

iiirma
0

Ja, ja.. tycker ändå att det är fel :P Det de har på sig är överdrivet.. vildhästarna har inga täcken.. bara de har skydd mot vind och regn så räcker det! De har ju liksom ngt som kallas päls och om det nu är så kallt, varför raka av den?

_JonnaRoos_
0

Dem rakar dem inte? Jag pratade om camillas hästar, mina är klippta för pondus får exem och varette vela inte ha päls bara hon:) eller nått.. :P

Millaaann
0

Jonna; mej eller ngn annan Camilla x) har liksom upptäckt att ja inte e den ende som heter Camilla här hahaha… :P

_JonnaRoos_
0

Nää har du;) Nej men du är Millan, camilla är camilla:P thihi..

iiirma
0

Nej, jag visste inte om just de hästarna var rakade, och eftersom de inte är det så behöver de ju inte alla de där täckena! Faktiskt INTE! Men hon kan väl kanske svara själv varför hon har det!

Millaaann
0

Meen hmm ja vet inte vem sölve bäck e ;)…ahahhah

_JonnaRoos_
0

# 49 nej camilla säg nån som du känner igen innom stort trav din J'vla ponny fjant x)