Ta licens?
Hur gammal måste man vara för att kunna ta ponnytravs licens?
Och hur gammal måste man vara för att köra lopp?
Ska du köra russ eller shettis?

För att köra A-ponny 8-15år
och B-ponny 12-25år
Men på många ponnytravskolor får man inte börja gå kurser förrän man är 8år. Då blir man 10år när man gått alla kurser för att få sin licens. Varför är det så när man får börja tävla shettis när man är 8år?

#3 De där har jag också fudnerat på!
Men de är väl dem som lär sig hemma och sen bara behöver gå sista kursen isf som kan vara 8år..
Fast å andra sidan numera lär man väl gå alla kurserna?

Precis som #4 skriver finns det inget krav att du måste gått på travskolan för att ta Licens. Du kan, som mina barn, lärt dig köra på andra sätt, hemma, med kompisar, klassisk körning osv. Men du måste ha motsvarande kunskaper för att få gå Licenskursen. Licenskursen är givetvis obligatorisk.
Sedan kan man fundera på om en åttaåring är mogen att tävla i lopp. Har sett några avskräckande exempel genom åren, men givetvis är detta ytterst individuellt.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
varför är det så olika med de där med licensen? Jägersro tex, där måste man gå olika silver-guld kurser medans tomelilla där jag tog behöver gå ca 15 gånger + ett läger? :s det tog inte långt tid att ta licens på tomelilla men min kompis tar på jägers och har gjort det sen i sommras typ.. och har ännu inte fått den :s varför?

#6 Det handlar nog mer om hur man tolkar Licensbestämelserna. Där står det som krav på förkunskap blandannat att man skall ha genomgått guldkursen eller ha motsvarande kunskaper. Det kan ju ibland vara svårt att bedömma huruvida någon har de kunskaperna om man inte gått på travskolan.
Licensreglerna hittar du här: http://sptf.nu/dokument/licensbest2008.pdf
Jerker Klang,
#7 ja det stämmer. men när jag tog min licens 2004 så gick jag bara 4 ggr sen fick jag min licens :D
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

#8 Som tur är har licensutbildningen utvecklats sedan dess och framförallt komforiserats, devs, den skall vara ungefär likvärdig oavsett vart i landet du tar din license.
Jerker Klang,

Jag var tvungen att köra tio provlopp + uppkörning -06. Fast där före hade jag varit och kört häst fleraflera gånger hos en duktig kusk, så att jag kunde köra häst gott och väl före vi kom ut på banan.
jag undrar om det finns snån som ska ta licens i år ?
jag vet en , tror att det måste var minst 5 st för licens kurs ?
nån intresserad ?
Man får ta licens det år man fyller 8 så man kan vara 7år, och man kan börja med de andra innan om man vill det innan det :)
#11 Man måste inte vara 5 som ska ta licensen, man kan fylla ut loppen med sånna som redan har licens, men det ska vara minst 5 med och köra.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
okey ¨
nån som vet nån kurs ?