ögonfärg, föl
har ställt frågan på shetlandsponny.ifokus oxå, men vill höra vad ni säger här :)
för fem dagar fick vi ett hingstföl. Nu har jag upptäckt att han har blå ögon.
Frågan är om det är vanligt, och om dom kommer att mörkna?
Tacksam för svar :)

Våra föl har alltid haft lite blåaktiga ögon första veckan men sedan har dom blivit helt mörka! =)

okej! :) då blir det intressant o se ifall han har kvar färgen om några dagar :)
#2 Det finns ju hästar som ha blåa ögon också. Vi har en på travet här i skellefteå som har det. Sen vet jag en norsk häst som heter Horgen Mon han har ett blått öga

#3 jo, hästar med blåa ögon har jag sett förut, men då har dessa hästar haft antingen lykta elelr varit albinos. Vår lille grabb har inte ens vita hår i pannan! ;)
#4 Horgen mon har inte lyckta eller något

#5 okej :) då får jag vänta o se då med lillkillen :P

Jodå det finns hästar som är helt svarta eller bruna som kan ha blå ögon.
Vårat russ candy hade ett blått öga vid födelsen och vid ett halv års ålder. men vid 3 år ålder när han mättes hade han blått i bägge ögonen men inte hela utan halva och fläckvis. Jätte häftigt och det ena ögat har inget med bläsen att göra. Så allt kan hända 
Ja du får vänta och se :)

Vi har ett med ett blått öga fast ett stor och det heter glosögd…..
<Har ibngen bild på denna dat men jag hä ut en bild sen….

Hon kommer nog alltid att vara lite glosögd :)

Vår fölunge hade ljusblå ögon när han föddes (är vit). Dom mörknade dock snabbt, vet inte hur det ser ut nu eftersom han inte är hemma :P

#10 precis så ser han ut!
haha, vad roligt, de har nästan identisk färg oxå 

#10 Så ljusa ögon kan fölungar ha utan att de blir blå. De brukar mörkna och bli "vanliga" bruna ögon, ibland lite mer hasselnötsfärgade.
#9 och #11 En häst med ljusblå ögon har glasögon. En häst med tydlig synlig vit senhinna kring ögat har glosögon.
#14 Ett föl som har så mörka ögon som #10 får inte ljusblå ögon sk glasögon när de blir vuxna isf har de glasögon från början.

#13 jaha vad kul att de är lika färg och lika ögon:P hehe.
#15 okej det är bara att vänta och se vad det blir för färg på ögonen sen när den blivit större:)

#14 vilken vacker häst! :)
#16 haha, lite kul faktiskt :P
#15 okej, men som sagt vi får vänta o se :) antingen blir dom blå, eller så blir dom det inte ^^
Ja det är bara att vänta och se hur det blir senare :)

#17 Tack :) Men hon kan vara lite kontig ibland hon tror typ att hon ser spöken hela tiden XD!!!! Men dety är kul att rida henne endå!!! :)